Katsastustilastot

fraatti

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #2
Tuolta löytyykin Suomen katsastustilasto. Tuossa valittuna 2018 ja 2019 vuodet ja tuossa eniten hylsyjä saaneet merkit

1743251355064.png


Tuossa listan toinen pää
1743251436849.png


Ja merkeittäin, mallia lukuunottamatta
1743251518739.png

 

fraatti

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Tuolta löytyy sitten tuo Saksan 2025 tilasto kuvina kokonaisuudessaan myös vanhempien kotteroiden osalta. Artikkelissa on manittu että Skoda on valahtanut häntäpäähän. Maihtoikohan muutamia vuosia sitten olla jossain juttua että WV tuumaili että Skoda on "liian hyvä"?


Parhaimmat ja kehnoimmat 2-3 vuotiaista.

1743323195329.png
1743323251692.png
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Ongelma ettei näissä näy VAGgineiden moottoreiden ja vaihdelaatikoiden vaihdot ollenkaan. Jarru ja alustan viat ovat yleensä suhteellisen halpoja korjata ja eivätkä vaadi edes merkkihuoltoa.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Ihan samaa tahtia hajosi alustan osat kun aiemmin useita Peugeot malleja ollut.
Jatkuvasti sai olla alatukivarsia, etupyörän laakeria vaihtamassa. Tietysti syynä myös se että ne oli aina vähän yli 100tkm ajettuja ja osui aina mulle nuo samat hommat.
Ne koranluut hajosi jatkuvasti mitkä taas teslassa on vieläkin 135tkm ajettuna ehjät ? Nyt en kyllä ole varma onko siellä edes samanlaisia...
 

Espejot

Hyperaktiivi
Peugeotilla kävin hakee vikalistan eikä mennyt koskaan läpi ekalla. MB:llä menen huollon kautta katsastukseen. MB on mennyt helpomman kautta. Nyt on etulasissa halkeama että haetaan näkemys että pitääkö vaihtaa,
 

repomies

Hyperaktiivi
Sähköautoille tulee leimalla herkemmin hylsy kuin muille. Epäilyksenä heppoinen alustarakenne.
katso liitettä 108975
Merkillepantavaa on Teslan osuus tuossa tilastossa. Jos sitä ei olisi, ei taitaisi sähköautot nousta esiin erityisemmin.

Perinteisempien ja kokeneempien autonvalmistajien mallit ovat pärjänneet paljon paremmin. Esimerkiksi vw id.3 tulos oli todella hyvä.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Merkillepantavaa on Teslan osuus tuossa tilastossa. Jos sitä ei olisi, ei taitaisi sähköautot nousta esiin erityisemmin.

Perinteisempien ja kokeneempien autonvalmistajien mallit ovat pärjänneet paljon paremmin. Esimerkiksi vw id.3 tulos oli todella hyvä.
Selvähän se kun sähkövolkkarit ja kaikki muutkin käy huollossa jossa nuo alustaviat pitäisi löytyä ja vaihdetaan osat. Sähköpakuun vaihdettiin alle 50tkm alatukivarret. Ne taitaa ekaan katsastukseen saada vaihtaa uudelleen.
 

Ton1A

Vakionaama
Jos Model 3:ssa (sama osa Y:ssä) ei olisi niin huonoa nivelpuslaa takapyörän navan tuennassa, niin tilastot näyttäisivät kovin toisenlaisilta. Viime vuoden katsastukseen vaihdoin 308 pökötistä etupallonivelet, alle 120 000 km mittarissa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Jos Model 3:ssa (sama osa Y:ssä) ei olisi niin huonoa nivelpuslaa takapyörän navan tuennassa, niin tilastot näyttäisivät kovin toisenlaisilta. Viime vuoden katsastukseen vaihdoin 308 pökötistä etupallonivelet, alle 120 000 km mittarissa.
Onko nämä nämä rakenteet korjattu paremmiksi uusissa versioissa? Facelift tms, miksi sitä sitten kutsutaankaan Teslalla.
 

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Onko nämä nämä rakenteet korjattu paremmiksi uusissa versioissa? Facelift tms, miksi sitä sitten kutsutaankaan Teslalla.
Näin ainakin on väitetty. Model 3 highland tuli noin pari vuotta sitten eli toiset pari vuotta niin ne alkaa näkyä katsastustilastoissa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Ihan samaa tahtia hajosi alustan osat kun aiemmin useita Peugeot malleja ollut.
Jatkuvasti sai olla alatukivarsia, etupyörän laakeria vaihtamassa. Tietysti syynä myös se että ne oli aina vähän yli 100tkm ajettuja ja osui aina mulle nuo samat hommat.
Mitäs Pösöjä sulla on ollut, kun mulla aivan eri kokemukset. 607:ssa sai loppuaikana vaihtaa alapallonivelet, mutta silloin oli jo ikää 15+ v ja lähemmäs 200 tkm. Muista pösöistä ei olekaan sitten olekaan juuri mitään hajonnut. 605 oli erityisen luotettava. 17 v aikana piti vaihtaa alustasta yksi koiranluu, yksi jousi ja yksi raidetangon pää. 508 ollut nyt 5 v ja siitä on vaihdettu etujouset ja yksi pyöränlaakeri. Tuolla on jo lähes 240 tkm mittarissa, tosin vain 50 tkm meidän ajamana.
 

Ton1A

Vakionaama
Onko nämä nämä rakenteet korjattu paremmiksi uusissa versioissa? Facelift tms, miksi sitä sitten kutsutaankaan Teslalla.
Väittäisin, että vuosi sitten tulleen päivityksen rakenne on sama, mutta toki ko. osan mitoitusta on voitu vähän korjata.

Nykyään liikkuva huolto ilmeisesti vaihtaa ko. puslan vaikka kotipihassa.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Mitäs Pösöjä sulla on ollut, kun mulla aivan eri kokemukset. 607:ssa sai loppuaikana vaihtaa alapallonivelet, mutta silloin oli jo ikää 15+ v ja lähemmäs 200 tkm. Muista pösöistä ei olekaan sitten olekaan juuri mitään hajonnut. 605 oli erityisen luotettava. 17 v aikana piti vaihtaa alustasta yksi koiranluu, yksi jousi ja yksi raidetangon pää. 508 ollut nyt 5 v ja siitä on vaihdettu etujouset ja yksi pyöränlaakeri. Tuolla on jo lähes 240 tkm mittarissa, tosin vain 50 tkm meidän ajamana.
Ensiautona oli 305 Gls, outoa ranskalaisuutta täynnä 3 pulttiset 14 tuuman kapeat renkaat.
205, GT, 205 Gti, 206 hetken, 406 Hdi, 307 SW Hdi, 206 Gti kakkosautona, 306 Hdi hetken, 307 SW hetken.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Ensiautona oli 305 Gls, outoa ranskalaisuutta täynnä 3 pulttiset 14 tuuman kapeat renkaat.
205, GT, 205 Gti, 206 hetken, 406 Hdi, 307 SW Hdi, 206 Gti kakkosautona, 306 Hdi hetken, 307 SW hetken.
Eli pienempiä lähinnä. Oliko 406:ssakin alustavikoja? Mulla oli 406 pari vuotta ilman yhtään vikaa. 405:ssa oli se kuuluisa taka-akseliongelma, muttei kyllä muuten alustavikoja. 306 oli myös vain muutaman vuoden ja ilman alustavikoja.
 

pökö

Kaivo jäässä
Liki 30 vuotta pösöjä talossa muttei juuri alustamurheita, iskunvaimentimissa ei ollut ikinä vikoja eikä nivelissäkään mitään epidemiaa ollut
 

jmaja

Hyperaktiivi
Liki 30 vuotta pösöjä talossa muttei juuri alustamurheita, iskunvaimentimissa ei ollut ikinä vikoja eikä nivelissäkään mitään epidemiaa ollut
Mulla on ollut jo 33 v yksi tai useampi Pösö talossa. Iskareita ei ole yhteenkään vaihdettu ja useampi on ollut mulla 200-300 tkm ajettuna alkuperäisillä iskareilla. Pösöllä oli oma iskaritehdas, joka teki todella priimaa. Valitettavasti ovat lähivuosina sulkeneet sen ja laatu ei kuulemma ole samaa uudemmissa.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Minulla romahti Volvossa ~500 tuhatta km ajetun iskarin jousen lautanen. Eli jousi ja lautanen (luultavasti alkuperäisiä, noin 20 v iältään) putosivat ja jyrsivät renkaan rikki, noin 300 metriä hyväksytyn katsastuksen jälkeen.
 

tuna

Vakionaama
Liki 30 vuotta pösöjä talossa muttei juuri alustamurheita, iskunvaimentimissa ei ollut ikinä vikoja eikä nivelissäkään mitään epidemiaa ollut
Iskareissa ei ongelmia, mutta en kyllä uskoisi jos sanoisit ettei koiranluita tarvi vaihtaa. Jokaiseen PSA-autoon on vähintään alkuperäiset joutunut vaihtamaan eikä ainakaan Motonetin korvikkeet kestä senkään vertaa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
mutta en kyllä uskoisi jos sanoisit ettei koiranluita tarvi vaihtaa. Jokaiseen PSA-autoon on vähintään alkuperäiset joutunut vaihtamaan eikä ainakaan Motonetin korvikkeet kestä senkään vertaa.
Mulla on tosiaan Pösöjä ollut -92 alkaen ja useampia pitänyt reilusti yli 10 v, yhtä yli 20 v, ikään ja 200+tkm. Yhteenkään en ole vaihtanut kuin kerran koiranluut ja useampaan en sitä kertaakaan, ainakaan molemmille puolille. Yhtään noista en ole uutena ostanut, vaan 1-4-vuotiaana, poislukien 306, joka oli jo reilusti vanhempi.

Meillä oli vuosikausia kaksi Pösöä. Taatusti ei useammin kuin kerran 5 vuodessa vaihdettu yksi koiranluu. Tosin ei ajeta hirveän paljoa. Ehkä 20 tkm/v yhteensä kahdella autolla.
 

-Teme-

Vakionaama
Enpä muista muista kuin jarrulevyisyä tulleen hylkyjä. No lisäksi Pojan v6 väyrys Mersusta minkä pakoputki oli tehty n.30cm pätkistä ja järkyttävällä tavalla räkimällä palat yhteen. Severi mennyt päästöistä läpi kun kävi npojan puolesta hakemassa vikalistaa
Omilla ajopeleillä ei ole tullut yli 200.000km koskaan mittariin ennen vaihtoa seuraavaan
 

HelaKammo

Vakionaama
Merkillepantavaa on Teslan osuus tuossa tilastossa. Jos sitä ei olisi, ei taitaisi sähköautot nousta esiin erityisemmin.

Niin, oma isäni, jolle edelleen olisi tämä perus sähkis täydellinen. Tarraa joka ja ikiseen sähköauto-otsikkoon. Tänään jälleen: miten voit ajaa tällaista, seuraava katsastus ja kusessa olet(Leafilla), samoin talo ja kaikki palaa, koska sähköautot palaa. Painavia, tuhoaa tiet, ihan uskomatonta tarinaa. Renkaita menee, eikä ilmasto kestä, kun ovat täynnä kaivosorjien metalleja. Mitä maksoi se lataaminen sitä tolpalsta(hidas lataus, kun pörssi 0€), huoh, en tiedä mitä sanoisi.

Tasan samaa jauhetaan siellä paikallisessa baarissa.

Voitte kuvitella sen sähköautojen osuuden, sekä sosiaalisen paineen niitä vastaan. Hinnasta ei ole kiinni, ne ohmiset on niin ja täysin jumissa omassa kuplassaan. Kattilaan pistetään sekajätteet ja kierrätys on kaupunkilaisten höpötystä, "kaatopaikalle ne kaikki menee".
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Rellun Grand Scenicissä oli toinen etuiskari täysin kuollut ja toinenkin jo parhaat päivänsä nähnyt. Jäljistä päätellen edellinen omistaja oli niitä koittanut vaihtaa, mutta olivat niin jumissa paikallaan että ei ollut saanut niitä irti. Jouduin ite vähän rälläkällä avustamaan että sain ne irti.

Ajossa en iskariongelmaa huomannut ollenkaan, katsastuksessa pomppasivat. Uudet kun sain alle, niin edelleenkään en huomannut mitään eroa aiempaan, kurveissa ehkä vähän vähemmän niiasi mutta eipä muuta. Turhia nuo iskarit joissain autoissa :D
 

pökö

Kaivo jäässä
Iskareissa ei ongelmia, mutta en kyllä uskoisi jos sanoisit ettei koiranluita tarvi vaihtaa.
En ole koiranluita edes maininnut, sanoin vaan ettei nivelissä mitään epidemiaa ole.

406 ja 207 taitaa olla ainoat mihin nuo olen vaihtanut, raidentangon niveliä on joihinkin vaihdettu ja 607 vaihdettiin alapallonivel, sen muistaa pitkään koska oli erittäin piukassa. Takavaloihin tein lisämaadoitukset 207 ja 405.

7 pösöä ollut vuosina 1998-2025 ja ajomäärät 220-490 tkm välillä, 5 bensaa ja 2 dieseliä. Vaikka nuo kaikki on meillä käytetty käytännössä loppuun niin aika pienillä murheilla on selvitty.
Aikajärjestyksessa:
405,605, 406 2kpl, 607, 407, 207
 

pökö

Kaivo jäässä
Peugeotilla kävin hakee vikalistan eikä mennyt koskaan läpi ekalla. MB:llä menen huollon kautta katsastukseen. MB on mennyt helpomman kautta. Nyt on etulasissa halkeama että haetaan näkemys että pitääkö vaihtaa,
MB tietysti helpompi jos etukäteen korjataan. Meseen lienee uponnut rahaa kaikkiin korjauksiin melkoisesti mitä täältä on jäänyt mieleen
 

hamu

Jäsen
508 ollut nyt 5 v ja siitä on vaihdettu etujouset ja yksi pyöränlaakeri. Tuolla on jo lähes 240 tkm mittarissa, tosin vain 50 tkm meidän ajamana.
Ostin aikanaan 508 HDi:n takuulla, kun myyjä mainosti, että nyt on Pösö parantanut laatua, ei huolta vioista. Päätös tuli oikeastaan tehtyä tämän myyjän kommentin ansiosta, täytyy myöntää. Osoittautui vikaisimmaksi autoksi, mitä mulla on ollut. Jätti kahdesti tiellekin. Alustan osia ei tarvinnut vaihtaa, mutta kaikkea muuta, voimansiirto, konetta, sähköjä, lämpöjä yms., mikä pommi ja niin vähän ajettuna.
Uudessa Tesla 3/Y:ssä on yksinkertaisempi puslan rakenne, siis tässä ulommassa, mikä rikkoontuu. Jospa se kestäisi paremmin. Tätä puslavikaa ei kannata korjata Teslalla, maksaa mansikoita, kun vaihtavat koko navan puslan vaihdon sijaan.
Katsastustilastot eivät olisi näiden osalta näin pahoja, mutta kun pakollisia huoltoja ei ole valmistajan taholta määritetty, ihmiset käyttää katsastusta huollon korvikkeena.
 

Espejot

Hyperaktiivi
MB tietysti helpompi jos etukäteen korjataan.
Ihan samaa yritin pökötillä mutta aina oli välystä etupäässä eli kyse taitaa olla huollon ammatitaidosta joka ei osannut arvioida asiaa.
Meseen lienee uponnut rahaa kaikkiin korjauksiin melkoisesti mitä täältä on jäänyt mieleen
Kyllä, osat on kallimpia mutta työ saman hintaista. Mersuun on mennyt vähemmän ns. kuluvia osia niveliä tms. Tuntu että pökötissä oli väljää etupäässä koko ajan. Valitettvasti ei ole Peugeotin kuitteja tallella mutta auton arvonalenema on ollut suurempi kuin mitä korjauksiin mennyt. Mersussa sitten toisin päin koska ostettu käytettynä. Mutta sanoisin näppituntumalta että MB on mekaanisesti vahvempi ja menee helpommin läpi katsastuksesta. Lisäksi Peugeotin kone oli herkempi päästöille kun taas mersu naputtaa 0.0 tulosta. Että kyllä noissa kahdessa autossa oli eroja. Ja korjaamoissa.
 

tuna

Vakionaama
En ole koiranluita edes maininnut, sanoin vaan ettei nivelissä mitään epidemiaa ole.

406 ja 207 taitaa olla ainoat mihin nuo olen vaihtanut, raidentangon niveliä on joihinkin vaihdettu ja 607 vaihdettiin alapallonivel, sen muistaa pitkään koska oli erittäin piukassa. Takavaloihin tein lisämaadoitukset 207 ja 405.

7 pösöä ollut vuosina 1998-2025 ja ajomäärät 220-490 tkm välillä, 5 bensaa ja 2 dieseliä. Vaikka nuo kaikki on meillä käytetty käytännössä loppuun niin aika pienillä murheilla on selvitty.
Aikajärjestyksessa:
405,605, 406 2kpl, 607, 407, 207
Koiranluiden heikkous on tainnut keskittyä PSA-malliston pienempiin numeroihin (20x, 30x, Xsara,Picasso,C3). Varsin harmiton tyyppivikahan se on ja juuri siksi luotto on konserniin säilynyt kun ei sen pahemmasta ole kysymys. Mutta näitä aiheena olevia katsastustilastoja se vähän rumentaa, erityisesti jos omistaja ei itse alustan kunnosta ymmärrä vaan ajaa vain katsastukseen. Kaksi viimeisintäkin omistamaani olisi pompannut 4-vuotiskatsastuksesta jos ei olisi oma-aloitteisesti korjauttanut heti kun alkoi kolahtelu.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Meseen lienee uponnut rahaa kaikkiin korjauksiin melkoisesti mitä täältä on jäänyt mieleen
Tähän vielä sen verran että ikävien asioiden julkisuus on vähän niin ja näin... lentokoneita tippuu todella vähän koska ikävistä asioista keskustellaan ja sitä kautta turvallisuus on huipputaso. Ero esim lääkereiden tekemiin hoitovirhesiin on iso. Avainsana on avoimuus. Jos tätä foorumi pitää referensinä niin auton korjauksiin ei mene resurseja ollenkaan ja autoilu on ilmaista, pois lukien tietysti poltoaineiden hinta ja akkupalot joita tapahtuu tämän tästä. Joten lienee asenoitumiskysymys haluaako maksaa autoilun kulun itse väkertämällä, ostamalla uuden vai maksamalla korjauksista. Tuntuu siltä että autojen korjaamista pidetään kannatavana koska korjaamoihin on 2-3 vko jonot. Jos asuu PKS niin auto on minusta ylellisyystuote ja melkeinpä väitän että kokonaisedullisin tapa olisi vertaisvuokraaminen. Mutta kukin tulee autuaaksi omalla tavalla. Alunperin suunitelin että 300t-km jälkeen vaihdan mutta taidan ajaa vielä pätkän kun MB tuntuu toimvan ja auto on mukava ajaa. Ruostevaurioita pitäis vaan alkaa ehkäisemään.
 
Viimeksi muokattu:

tuna

Vakionaama
Meillä oli vuosikausia kaksi Pösöä. Taatusti ei useammin kuin kerran 5 vuodessa vaihdettu yksi koiranluu. Tosin ei ajeta hirveän paljoa. Ehkä 20 tkm/v yhteensä kahdella autolla.
Se ei taida olla isompien mallien ongelma, mutta pienemmissä on ihan todellinen kautta aikojen ja vielä nykyäänkin. Vm 21 208 meni takuuseen uudet alle 50tkm kohdalla. Jotkut tarvikeosat ovat alkuperäisiäkin lyhytikäisempiä, mutta kestäviäkin ilmeisesti voi löytyä.
 

Espejot

Hyperaktiivi
En tiedä onko 406HDI pieni vai mustaako aika muistot mutta tuntu että joka vuosi niitä etupään osia vaihdettiin. Muistan lukeneeeni että katsastuskontereissa tulkittiib väljyyttä väärin että kyse olisi ollut suunitelultu väljyys. Mutta, kun auto sitten meni kerralla katsastuksesta läpi 18 vuoden iässä niin olisi pitänyt alkaa runkoa hitsaamaan niin luovutin.
 

jmaja

Hyperaktiivi
En tiedä onko 406HDI pieni vai mustaako aika muistot mutta tuntu että joka vuosi niitä etupään osia vaihdettiin.
Ei ole pieni, nykyisen 508 kokoinen. Mulla oli -00 406 2-l bensakoneella 2 v (-01 -03). Ei siihen tehty yhtään mitään muuta kuin yksi öljynvaihto itse tehden.
 

pökö

Kaivo jäässä
Muistan lukeneeeni että katsastuskontereissa tulkittiib väljyyttä väärin että kyse olisi ollut suunitelultu väljyys
Tämä taisi koskea 407 "ala/yläpallonivelia" jotka oli muista autoista poikkeavia eikä oikeastaan palloniveliä ollenkaan vaan laakereita missä kuuluukin olla välys tiettyyn suuntaan.

406 etupää on ihan perinteistä nivellystä
 

tuna

Vakionaama
Ei ole pieni, nykyisen 508 kokoinen. Mulla oli -00 406 2-l bensakoneella 2 v (-01 -03). Ei siihen tehty yhtään mitään muuta kuin yksi öljynvaihto itse tehden.
Yksilöanekdoottejahan nämä. Mulla oli jokusen vuoden uudempi 406 yhtä lailla pari vuotta, siihen meni iskarien ylälaakerit sinä aikana.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Yksilöanekdoottejahan nämä. Mulla oli jokusen vuoden uudempi 406 yhtä lailla pari vuotta, siihen meni iskarien ylälaakerit sinä aikana.
Toi on Pösöjen perisynti. 406:sta ei vaihdettu, mutta sekä 605 että 607 vaihdoin kerran. 605 oli meillä 17 v ja 607 15 v, joten eipä nyt aivan jokapäiväinen.
 
Back
Ylös Bottom