Vs: Kokemuksia ilmalämpöpumpun käytöstä mökin peruslämmön ylläpitäjänä
Kertyykö paljon jäätä pumpun alle talven aikana tai miten sulatusvesien poisto on hoidettu?
Onko saatu aikaiseksi todellisia säästöjä?
Onko pumppu toiminut luotettavasti talven yli?
Suositeltava pumppu merkki. Mökin koko n. 40 m2
Itsellä yhden talven kokemus ilmalämpöpumpulla peruslämmön / lämmittämisen tuottamisesta.
Pumppuna Panasonic CS-E9KEB, mökki noin 70 neliötä (+ erillinen saunarakennus jossa sähköllä lattialämmitys sekä saunassa sähkökiuas) ja mökillä käydään lähes joka viikonloppu jolloin viivytään pe-su.
Paikka merenrannalla Vaasan eteläpuolella.
Ennen pumppua pidin noin 8-10 asteen peruslämmön sähköpattereilla ja paikalle tulttua kaikki täysille ja takkaan tuli.
Nyt pistän pumpun 16 asteeseen mökiltä pois lähdettäessä.
Sulatusvettä tuli (nollakelillä +-3 astetta) noin 30 litraa viikossa (pumpun alla saavi )
Pumppu toimi alun pienien ongelmien( aluksi muodostui jäävanne joka ei uusiutunut kylmäaineen lisäyksen myötä) jälkeen hyvin ilman mitään ongelmia.
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=2956.0
Kyseisillä mökeillä kulutus on ollut yhteensä noin +- 10000 kw vuodessa.
Nyt kun katsoin mittarilukeman niin vuodessa meni 5850 kw joista pumppu vei lidl:in mittarin mukaan noin 1900 kw.Patterit eivät olleet paljoakaan päällä päärakennuksessa vaan selvittiin pumpulla ja takalla. Talvihan oli niin leuto että ihan noin hyvään tulokseen en odota pääseväni "normaalina" vuotena. Vaihdoin myös kaikki mökien lamput energiasäästölampuiksi eli silläkin muutama kw ehkä säästettiin.
Suuresti arvostan myös sitä että kun tulee mökiklle talvella on siellä ihanan lämmin heti( oli +14 ja 18 asteen välillä riippuen ulkolämpötilasta) eikä tarvitse olla vaatteet päällä koko iltaa.
Nyt olen myös miettinyt pumpun asentamista erilliseen saunarakennukseen( 20m2) mutta taitaa jäädä hankkimatta sillä kyllä lämmin lattia taitaa olla hintansa arvoinen.
Täällä on paljon haukuttu Panaa mutta ihan hyvin on hommansa tehnyt.
Kyseiselle aluelle on minun pumpun jälkeen tullut jo neljä pumppua lisää ( 2 panaa, 1 Ivt, 1 Mitsu ) eli ensitalvena saadaan lisää kokemuksia.
Pumppu maksoi 799e + asennus 300e kun itse teki vähän "asennus valmisteluja" joten jos säästöt jatkuu niin tälläisen pumpun voi joskus saada kuoletettua, toisin taitaa käydä kalliden "laatu" pumppujen kanssa.