kompuran vaihto

K

kyllästyny

Vieras
Onkos täällä ketään joka olis vaihtanu tuohon niben 410p jurisijaan hiljasempaa kompuraa? Tai saanu sitä muuten hiljaseksi? Lueskelin kyllä näitä alotettujaki läpi, mutta en löytäny mitään kuningas keksintöä... Mulla on tuo kone vm 07 elikkä siinä on se isompi jyrisijä. Alkaa tulla mitta täyteen tuon äänen kanssa. Laite on tietenki khh:ssa ja makkarin seinää vasten. ( eihän se ole ku jääkaappia vastaava ääni sanottiin mulle ja mie hullu uskoin ) ääni kulkeutuu koko taloon laattaa pitkin. Eli ääni ei tule puhaltimista. Neki on muuten vaihettu jo pariin kertaan molemmat, ja nyt paikallaan on kaverin laakeroimat, jotka ovat kestäneet paremmin ku nibeltä toimitetut ;)
sähköä on kulunut 16-20t kwh vuodessa ja neliöitä on 120. Ei tuohonkaan nyt aivan tyytyväinen voi olla, ottaen huomioon ison ja keskellä taloa olevan kivikasan, jota lämmitellään aika tiheään. Sillä kivikasalla lämmittää koko mökin tarvittaessa.
Talo on tiivis ja menee herkästi liian alipaineiseksi joka johtaa siihen, että alkaa piipun kautta ilma kulkeutua väärään suuntaan ja peltien välistä noen haju tunkeutuu sisään.
Olen joutunut säätämään potikoista tuloilmaa jopa hieman suuremmaksi kuin poistopuoli. Eihän sitä noen hajua viitti haistella. Poistoilman määrän säädin seuraten höyrystimen lämpötilaa, ja sitten ku lukema pysy +2-0 c niin jätin siihen. Ilmamäärät on aika paljon pienemmät ku suosituksissa. Ei vaan tuntunu hauskalta ku ilma vaihtu niin että humina kävi.
Saattaa olla sekavaa tekstiä, mutta yövuorossa kännykällä naputellen ei parempaan nyt pystyny. Anteeksi.

sh1

Aktiivinen jäsen
Vs: kompuran vaihto

Mielessä on kyllä ollut useampaankin kertaan, viimeeksi eilen illalla... Homma vaan on itsellä aika suuri, kun kompuraan käsiksi pääsemiseksi pitää ensin purkaa Niben ympärillä oleva "huone" eli kalustelevyseinä + ovi ja sitten vieressä oleva kaappi jonka jälkeen vasta pääsee käsiksi liitteen rakennusaikaisessa kuvassa näkyvään putkistohärdelliin mikä sekin on just kompuran kohdalla.

Hyviä ideoita vastaanotetaan täälläkin... Jurina tulee lattiaa pitkin eli kyse ei ole mistään peltiresonanssista minkä saisi hoidettua tunkemalla vaan jotain pehmeää mattoa sopivaan väliin. Ainoa takuuvarma ratkaisu mikä on tullut mieleen on koko kompuran tipauttaminen "kerrosta alemmas" eli ryömintätilaan. Ihan ongelmaton homma sekään ei ole, mm. ontelolaatan, pintalaatan ja lattilämmitysputkistojen takia... :-\

Liitteet

• P1000525.jpg
    P1000525.jpg
    27,5 KB · Katsottu: 1 036

pAy

Vakionaama

sh1 sanoi:
Jurina tulee lattiaa pitkin eli kyse ei ole mistään peltiresonanssista minkä saisi hoidettua tunkemalla vaan jotain pehmeää mattoa sopivaan väliin.

Laita 1-2cm paksut kumimaton palat Niben jalkojen alle...

M

mursu

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Tere,

heti valmis samaan projektiin, olen yrittänyt jo aikaisemmin viritellä keskustelua. Itsellä ollut mielessä että voisiko kompressorin vaihtaa scroll-tyyppiseksi, silloin jurnutus hiljentyisi ja ehkä jopa hyötysuhde hieman parantuisi.

Tämän "muutoskitin" voisi tuotteistaa myyntiin, kysyntä olisi huimaa ;D

Itse teen mieluummin muutoksen joka korjaa ongelman kuin lisään putkien väliin tai jalkojen alle vaimennusmattoa. Laite on alunperin huonosti suunniteltu mutta siitä saanee muutoksilla toimivan?

K

kyllästyny

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Onkos kukaan siirtäny tuota kompuraa kokonaan pois tuolta peltikaapin sisältä? Tuli vaan mieleen, että olis helpompi äänieristää se vaikkapa välikatolla? Tai voishan sen koteloida viereiseen kaappiin sisälle. Vai onko tuolle siirrolle olemassa joku este?

repomies

Hyperaktiivi

Muutkin on miettineet tuota, yksi palstalainen ajatteli leikata betonilattiaan reiän ja pudottaa kompuran siitä alapohjaan. Mutta onko kukaan tehnyt käytännössä, tokkopa.. Mitä esteitä? Enpä tiedä, jos puhutaan lämpimästä tilasta niin ei varmaan juuri mitään, putkea se vaatii lisää ja jos tulee paljon putkea niin ehkä lisää ainetta.. kylmässä kompura ei välttämättä tykkää olla, jos öljyt pääsee jäähtymään syystä tai toisesta pidemmäksi jäävän katkon takia. Mutta jos puhutaan pienestä sivuttaissiirrosta, niin sitten ei varmaan tartte lisää ainettakaan. Kotelointi viereen voisi olla ok ratkaisuna, mutta jotta ääni eristyisi, kotelon pitää olla massiivinen.

ekis

Vakionaama

kyllästyny sanoi:
Onkos täällä ketään joka olis vaihtanu tuohon niben 410p jurisijaan hiljasempaa kompuraa? Tai saanu sitä muuten hiljaseksi? Lueskelin kyllä näitä alotettujaki läpi, mutta en löytäny mitään kuningas keksintöä... Mulla on tuo kone vm 07 elikkä siinä on se isompi jyrisijä. Alkaa tulla mitta täyteen tuon äänen kanssa. Laite on tietenki khh:ssa ja makkarin seinää vasten. ( eihän se ole ku jääkaappia vastaava ääni sanottiin mulle ja mie hullu uskoin ) ääni kulkeutuu koko taloon laattaa pitkin. Eli ääni ei tule puhaltimista. Neki on muuten vaihettu jo pariin kertaan molemmat, ja nyt paikallaan on kaverin laakeroimat, jotka ovat kestäneet paremmin ku nibeltä toimitetut ;)
sähköä on kulunut 16-20t kwh vuodessa ja neliöitä on 120. Ei tuohonkaan nyt aivan tyytyväinen voi olla, ottaen huomioon ison ja keskellä taloa olevan kivikasan, jota lämmitellään aika tiheään. Sillä kivikasalla lämmittää koko mökin tarvittaessa.
Talo on tiivis ja menee herkästi liian alipaineiseksi joka johtaa siihen, että alkaa piipun kautta ilma kulkeutua väärään suuntaan ja peltien välistä noen haju tunkeutuu sisään.
Olen joutunut säätämään potikoista tuloilmaa jopa hieman suuremmaksi kuin poistopuoli. Eihän sitä noen hajua viitti haistella. Poistoilman määrän säädin seuraten höyrystimen lämpötilaa, ja sitten ku lukema pysy +2-0 c niin jätin siihen. Ilmamäärät on aika paljon pienemmät ku suosituksissa. Ei vaan tuntunu hauskalta ku ilma vaihtu niin että humina kävi.
Saattaa olla sekavaa tekstiä, mutta yövuorossa kännykällä naputellen ei parempaan nyt pystyny. Anteeksi.

Kompura kannattaa vaihtaa LTO kennoon niin äänet katoaa ja energiaa säästyy.

Back
Ylös Bottom