Kondenssivesiletku on jäätynyt tukkoon

D

d78

Vieras
Tervehdys!

Olen "ensimmäistä kertaa pappia kyydissä" ja kyseessä ensimmäinen lämmityskausi ilmalämpöpumpun kanssa. Toshiba Daiseikai, joka on joitakin vuosia vanha. Ostimme siis hallituksen kanssa talon, jossa moinen laite oli valmiina.

Kuinka suuri ongelma minulla on käsissäni, kun koneen alla oleva kondenssivesiämpäri pääsi täyteen ja letku sitä myöten jäässä ja tietenkin tukossa? Letkun pää siis oli ämpärin sisällä. En tiedä vielä kuinka korkealle jäätulppaa riittää. Kone tuli sammutettua heti ja jääpaakku sulatettua irti kun asian huomasin, eikä ainakaan sisällä ehtinyt mitään lirisemään tms.

Googlella en vastaavia murheita kellään havainnut.

Jos siis oletan optimistisesti, että kurttuletku olisi jäässä vaikka vain metrin matkalta, niin siitä selvinnee kuumalla vedellä tai hiusten kuivaajalla vai odotanko kevääseen/seuraavaan sulaan keliin?

Ensi kerralla alle tulee juurikin pulkka tai vastaava ettei jäätymisveden yläpinta yllä kurttuletkuun. Hitto kun koko lämmityskuvio on vielä harjoittelua tämän talon kanssa kun edellisessä oli vain suora sähkö ja takka.

-Kaitsu-

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Kondenssivesiletku on jäätynyt tukkoon

Ulkoyksiköstä lienee kyse?

Irrota se kurttuletku koneesta jos sen saa ilman väkivaltaa pois näillä keleillä ja käytät konetta ilman letkua.

D

d78

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Nimenomaan ulkoyksiköstä puhelen.

Eilen pimeässä näytti siltä, että se kurttuletku menee seinän sisään seinäläpiviennin kohdalta mutta saatoin todellakin katsoa väärin.

pökö

Kaivo jäässä

d78 sanoi:
Nimenomaan ulkoyksiköstä puhelen.

Eilen pimeässä näytti siltä, että se kurttuletku menee seinän sisään seinäläpiviennin kohdalta mutta saatoin todellakin katsoa väärin.
Siis jos kyse on tuosta sisäyksiköltä tulevasta sormenvahvuisesta tippaletkusta niin siitä ei tarvi välittää, sieltä tulee vettä vain kesällä jos jäähdytellään. Sen puoleen voit pistää koneen heti lämmittämään.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)

Suuresti ihmettelen jos tosiaan sisältä kondenssivettä näillä keleillä tulee. Tuo kosteus kun tuppaa tiivistymään siihen sisäyksikköön vain jäähdytettäessä ja toki tiivistyttyään sitten kerääntyy sisäyksikön pohjalle vetenä, josta edelleen valuskelee sitä poistoputkea pitkin pois, yleensä ulos. Meillä tosin tuo yläkerran sisäyksikkö valuttelee vetensä suihkukaivoon, yksikkö on kiinnitettynä seinään jonka toisella puolella on WC/suihku :cool:

Eli eiköhän kyse ole ihan siitä ulkoyksikön omasta vedestä, sulattelujen yms. seurauksena. Itsellä tuossa ulkoyksikössä ole edes koko letkua juuri tuon jäätymisvaaran vuoksi, mutta nin vain se vesi silti kertyy silti nätisti yksikön alla odottelevaan pulkkaan, jolla tuo jääpaakku onkin sitten helposti pois hilattavissa :cool:

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

Laite takaisin käyntiin ja letku pois sangosta. Ilmeisesti on ollut tarkoitus kerätä kesällä jäähdytyksellä sisäyksikössä muodostuvaa kondenssivettä kukille kasteluvedeksi.

Sangon tilalle sopisi lämmityskaudelle ulkoyksikön sulatusvesien keruuseen paremmin laastisaavi tai vastaava. ;)

D

d78

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

No hittolainen... Tämähän on hieno uutinen! En siis ole pilannut kyseistä laitetta! :D

Ai olette sitä mieltä, että sitä voi vielä näillä pakkasilla (-20 astetta) käyttää? Minun pitää tutkia tuota asiaa, kunhan tiedän, mikä malli tuo tarkalleen on.

Itse olen aina sammutellut sen, kun sisälle on tullut sen 20 - 21 astetta. (Pyynti siis 24 astetta ja puhallus kovalla eikä automaatilla).

Olen niin pirskatin alkeissa vielä tämän asian kanssa ja vasta aloin lukemaan tätä sivustoa.

Kiitoksia kaikille neuvoista!

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

d78 sanoi:
Ai olette sitä mieltä, että sitä voi vielä näillä pakkasilla (-20 astetta) käyttää? Minun pitää tutkia tuota asiaa, kunhan tiedän, mikä malli tuo tarkalleen on.

Itse olen aina sammutellut sen, kun sisälle on tullut sen 20 - 21 astetta. (Pyynti siis 24 astetta ja puhallus kovalla eikä automaatilla).

Itse en sammuttaisi laitetta ollenkaan. Jos välttämättä haluaa sammuttaa, niin sitten vanhemmissa Toshiboissa rajana voisi olla -25C. Puhallusta voi pienentää aiemminkin jos sisälle ei tule kättä lämpimämpää ilmaa.

D

d78

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

janti sanoi:
Itse en sammuttaisi laitetta ollenkaan. Jos välttämättä haluaa sammuttaa, niin sitten vanhemmissa Toshiboissa rajana voisi olla -25C. Puhallusta voi pienentää aiemminkin jos sisälle ei tule kättä lämpimämpää ilmaa.

Mahtavuutta! Kiitos tiedoista sinulle ja kaikille!

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

d78 sanoi:
Mahtavuutta! Kiitos tiedoista sinulle ja kaikille!

Löytäisitkö vielä sen mallimerkinnän esim. sisäyksiköstä, niin katsotaan vielä tarkemmin jos löytyisi testituloksia kovemmilta pakkasilta.

D

d78

Vieras

Katson kun pääsen kotiin!

D

d78

Vieras

janti sanoi:
Löytäisitkö vielä sen mallimerkinnän esim. sisäyksiköstä, niin katsotaan vielä tarkemmin jos löytyisi testituloksia kovemmilta pakkasilta.

Tämä luki kilvessä:

RAS-13SKVP-NO

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

d78 sanoi:
Tämä luki kilvessä:
RAS-13SKVP-NO

-25C alemmissa lämpötiloissa COP noin 1.
http://www.gadsat.fi/images/VTT-S-10933-07e.pdf

D

d78

Vieras

janti sanoi:
-25C alemmissa lämpötiloissa COP noin 1.
http://www.gadsat.fi/images/VTT-S-10933-07e.pdf

Onko tuo 10 sama malli kuin 13?

D

d78

Vieras

janti sanoi:
Sulatuslogiikka noissa on sama.

Asia selevä! Kiitoksia!

Äkkiseltään vaikuttaa tuon perusteella, että täällä Maskussa (Turun kupeessa) tuota konetta ei tarvitse paljoa sammutella kun ei pakkanen tuota -25 astetta juuri koskaan ylitä. Sitä en tiedä onko tuo laite sopivan tehoinen tähän asuntoon (188m2) ylipäätään.

pökö

Kaivo jäässä

d78 sanoi:
Asia selevä! Kiitoksia!

Äkkiseltään vaikuttaa tuon perusteella, että täällä Maskussa (Turun kupeessa) tuota konetta ei tarvitse paljoa sammutella kun ei pakkanen tuota -25 astetta juuri koskaan ylitä. Sitä en tiedä onko tuo laite sopivan tehoinen tähän asuntoon (188m2) ylipäätään.
Selvää on ettei se koko tilaa voi lämmittää, mutta pidä päällä ja opettele sen kanssa elämistä. leudoilla keleilla se voi hoitaakin kaiken lämmityksen riippuuen miten lämpö liikkuu talossa. Kokeile rohkeesti kaikkea ;).

Back
Ylös Bottom