Kondenssivettä ei muodostu

Choral82

Jäsen
Hei!

Meillä on pitkä vaakaveto (yli 3 m) kondenssivesiletkulla, joka voi olla myös ongelma/syy. Kyselin tästä jo aiemmin, kun vesi purskahtaa kerralla letkusta keräysastiaan (viilennystoiminnolla) ja sitten vettä ei taas tule pitkään aikaan. Pumppuna Mitsubishin HR-35 ja koti 69,5 neliötä.

Olen käyttänyt tänään koko päivän pumppua kosteudenpoistolla suurimmalla teholla. Vettä ei ole tullut lainkaan sankkoon, vaikka ulkona on ollut 26 astetta ja ylimmän kerroksen kerrostalokotimme on myös kuuma! Pumpusta tuleva ilmavirta on viileää tai viileähköä, mutta ei riitä viilentämään asuntoa. Meillä on koneellinen ilmanvaihto, mutta koen, ettei ilmankosteus ole merkittävästi laskenut, sillä asunto on edelleen lämmin. Äitini luona olin viikonloppuna ihan jäätyä, kun hän käytti hetken kosteudenpoistoa täysillä omassa Mitsubishin pumpussaan. Se on yli 10 vuotta vanha ja ilmeisesti eri kylmäaineilla. Mutta ovatko nämä pumput sittemmin menneet näin tehottomiksi? Vai missä vika?

Jos vettä ei pääse muodostumaan, laskeeko se myös pumpun tehoa? Voiko sisäyksikössä olla jotain vikaa, ettei se vaan tiivistä ilmankosteutta kunnolla? Asennus on tarkistettu ja asennusliike on sitä mieltä, ettei vaakavedossa (tai asennuksessa muutenkaan) ole ongelmaa tai vikaa. Vesi meni läpi, kun he sitä sisäyksikköön kaatoivat. Sisäyksikkö ei vaan tee vettä, kun käytän kosteudenpoistoa... Kyllä sitä pitäisi kosteudenpoistollakin muodostua! Ja sisäilman pitäisi tuntua selvästi viileämmältä, kun kosteutta ei ole niin paljoa ilmassa. Alkaa todella jo kyllästyttää tämä uusi tehoton pumppu. Vai eikö näillä tee mitään kodissa, jossa on koneellinen ilmanvaihto?? Siitä ei ole aiempaa kokemusta.
 

pökö

Kaivo jäässä
Vaihda tavallinen COOL päälle jotta ilma liikkuuja asunto jäähtyy. Kondenssia tulee jos on tullakseen.
 

kotte

Hyperaktiivi
Yleensä "DRY"-moodissa puhallus on aina minimissään eikä se ole käyttäjän kohotettavissakaan. Kosteuden poisto on jokseenkin aina tehokkainta niin, että puhallus on mahdollisimman pieni, ilma kylmenee kennossa mahdollisimman kylmäksi ja viipyy kennossa mahdollisimman pitkään. Puhalluksen lisääntyminen lisää samalla kuivaustoimintoon liittyviä häviöitä, vaikka saattaisi sinällään jäähdyttää jopa paremmin kuin laitteen omilla kuivauksen normaaliasetuksilla (jos näitä yleensä pystyy olennaisesti säätelemäänkään etenkään puhallusvoimakkuuden osalta).
 

repomies

Hyperaktiivi
hmm .. miten kosteudenpoiston tehoa säädetään ?
Ainakaan vanhemmissa Mitsuissa ei mitenkään. Jos laittaa fan-moodin päälle säätääkseen puhallusta, kondenssia saa odotella hautaan asti. Kompressori ei fan-moodissa käy.

Koko dry-moodin idea on, että puhallus on (automaattisesti) sen verta pienellä ettei kenno lämpene yli kastepisteen.
 

pökö

Kaivo jäässä
Fujitsussa DRY moodissa lämpöpyyntiä saa säätää, muuta ei. En ole käyttänyt sitä ikinä, ei ole hyvä meille
 

kimmok

Vakionaama
Yleensä "DRY"-moodissa puhallus on aina minimissään eikä se ole käyttäjän kohotettavissakaan. Kosteuden poisto on jokseenkin aina tehokkainta niin, että puhallus on mahdollisimman pieni, ilma kylmenee kennossa mahdollisimman kylmäksi ja viipyy kennossa mahdollisimman pitkään. Puhalluksen lisääntyminen lisää samalla kuivaustoimintoon liittyviä häviöitä, vaikka saattaisi sinällään jäähdyttää jopa paremmin kuin laitteen omilla kuivauksen normaaliasetuksilla (jos näitä yleensä pystyy olennaisesti säätelemäänkään etenkään puhallusvoimakkuuden osalta).
Tuo on vanhentunutta tietoa joissakin malleissa saa puhallusta säädettyä ja myös lämpötilaa Tosin en tiedä mitkä versiot.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Jos vettä ei pääse muodostumaan, laskeeko se myös pumpun tehoa?

Kyllähän sen koneellisen ilmanvaihdon voisi myös katkaista (mikäli nyt asuntokohtaisesti vain voi). Ilmalämpöpumpun läpi kulkee kuitenkin paljon enemmän ilmaa ja kyllä tuommoisen 70 neliötä pitäisi jäähtyä mennen tullen ellei mitään ihan valtavia ikkunoita tai ole vaikka normaali ilmanvaihto onkin päällä. Nyt on ollut niin kosteaa, kastepiste +15 ja ylikin että vettä pitäisi tulla ja reippaasti. Ikkunat pitää kyllä pitää kiinni. Ja mitä enemän ilma vaihtuu sitä enemän sitä vettä pitäisi tulla. Kosteuden poisto on toinen puoli ilmastointia jäähdytyksen lisäksi kuten olet ymmärtänytkin. Jos vettä kondensoituu, se tuppaa valumaan jonnekin, lattialle, seinän sisälle tai sitten sieltä letkusta kuten pitäisikin. Kone kyllä jäähdyttää ja jopa kuivattaa ilmaa siitä huolimatta.

Tarkastaisin ensin asetukset, että pyydetään riittävän viileää, että se alkaa varmasti jäähdyttää ja sitten että on joko jäähdytyksellä (usein lumihiutaleen kuva, kuivatuksella voisi olla ehkä vesipisara symbolina) Molemmilla pitäisi tulla vettä ja asunnon jäähtyä. Silloin kun se jäähdyttää, sen kyllä tuntee kädellä, että kylmää tulee ja pian tuntee muutenkin kun ilma raikastuu kuivuessaan. Suurempi jäähtyminen voi kestää tunnin luokkaa, jos raskaat seinät ovat lämpiminä ja kauemminkin perähuoneessa. Asian voisi yksinkertaisesti kokeilla ripustamalla semmoisen tyypillisen sisä/ulkolämpömittarin ulkoanturin johdon päässä sinne säleikön rakoon. Sen puhaltelun pitäisi olla jossakin siinä noin +10 °C tienoilla, suunnilleen sama koko reiän alueella. Jos jäähtymää koneella on vain jokunen aste ja sekin epätasaisesti, se on silloin rikki tai ei ole asetettu toimimaan jolloin vain jäähdyttää niin vähän kuin osaa. Jos muuta ei keksi niin valitsee Auto ja lämpötilaksi vaikka +20 niin pitäisi alkaa jäähtymään ja vettä lirisemään.
 
Viimeksi muokattu:

Choral82

Jäsen
Eikö kuuluisi olla DRY jos kuivataan, COOL jos jäähdytetään.

FANon pelkkä puhallus
Asetuksena on siis "DRY" ja FAN-painikkeella saa säädettyä ilmankiertoa, sen nopeutta. Kaikissa muissa tuntemissani pumpuissa kiertonopeuden lisäys lisää kuivatustehoa ja sisäilma tuntuu viileämmältä. Ei edes tarvitse käyttää COOL-toimintoa, kuin DRY:llakin alkaa jo palella. Mutta tiedän, että tämä asetus poistaa vain kosteutta ja sitä kautta ilma tuntuu viileämmältä, vaikkei asunnon lämpötila laskekaan. Se riittää silti kaikkialla muualla, meillä ei

Pienensin ilmankiertotehon yöksi yhdelle palkille ja yön aikana sankkoon on tullut n. 3-4 cm vettä pohjalle. Tosi vähän, mutta sentään jotain. Tunnen, ettei sisällä asunnossa ilma ole kuivaa, sillä se on vain aavistuksen viileämpää kuin ilman pumpun käyttöä. Nurinkurista, että ulkona on näin aamusta (ja koko yön ollut) selvästi viileämpää kuin sisällä ja saman vaikutuksen olisin saanut luultavasti avaamalla vain ikkunat (vaikka silloin kyse olisikin asunnon lämpötilan laskemisesta, ei kosteuden vähenemisestä). Silti, turha väline, jos ei tuon enempää vaikuta. Voiko sisäyksikkö vain olla rikki ja tiivistää vettä ihan minimit? Ikkunat ovat kiinni, koneellinen ilmanvaihto minimissään (ei saa suljettua kokonaan).
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Pienensin ilmankiertotehon yöksi yhdelle palkille ja yön aikana sankkoon on tullut n. 3-4 cm vettä pohjalle.
Voisi kokeilla AUTO-puhallusnopeutta. Oma laitteeni puhaltaa tuolloin aluksi kovempaa sekoittaen ilmaa ja sitten puhaltaa hiljaa. Aina välillä sitten puhaltaa kovempaan sekoittaen ilmaa.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Ei edes tarvitse käyttää COOL-toimintoa, kuin DRY:llakin alkaa jo palella. Mutta tiedän, että tämä asetus poistaa vain kosteutta ja sitä kautta ilma tuntuu viileämmältä, vaikkei asunnon lämpötila laskekaan. Se riittää silti kaikkialla muualla, meillä ei.
Se dry toiminto on ikään kuin epätaloudellisempi jäähdytys ja ei anna maksimi jäähdytystehoa. Sekä cool että dry jäähdyttävät, dry vaan päästää puhalluksen kylmemmäksi ja tietty pienentää sitä puhallusta. Kuluttaa sähköäkin hiukan enemmän suhteessa jäähdytystehoon.

Pienensin ilmankiertotehon yöksi yhdelle palkille
Jos koneen läpi menevä ilmamäärä menee kovin pieneksi suhteessa ilmanvaihtoon, kuivatus jää jo siitä syystä vajaaksi kun ilman vaihto lappaa kosteutta ulkoa. Vähäinen vesimäärä kielii, että olisiko se pyynti ollut siinä määrin korkea ettei se ole ikään kuin jäähdyttänyt tehokkaasti.

Kannattaisi varmaan kokeilla nyt sitä auto asentoa ja laittaa pyynti niin alas että tulee vilu ja alkaa sitten nostamaan. Kun näkee että se toimii, sitten voi tutkia niitä omia säätöjä, jos keksii virittää itse paremmin mieleiseen moodiin.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Olen käyttänyt tänään koko päivän pumppua kosteudenpoistolla suurimmalla teholla. Vettä ei ole tullut lainkaan sankkoon, vaikka ulkona on ollut 26 astetta ja ylimmän kerroksen kerrostalokotimme on myös kuuma! Pumpusta tuleva ilmavirta on viileää tai viileähköä, mutta ei riitä viilentämään asuntoa.

Koska jäähdytyksen tehosta ja sisäyksiköstä ei ole saatu tässä oikein selvää niin on toinenkin asia, jota voit tutkia ehkä helpomminkin.

Se "pumppu", josta sanoit ettei tule viileää, on tosiasiassa siellä ulkoyksikössä ja sieltä pitäisi tulla kuumaa. Jos ulkoyksiköstä ei tule kuumaa ei sisäyksiköstä voi tulla viileää. Onhan ulkoyksikkö paikassa, josta se saa raitista viileää ilmaa sisäänsä eikä ole esim. peitetty jollain parvekelasituksella tai suojakotelolla? Voit myös mitata paljonko kuumempaa sen puhaltama ilma on verrattuna ulkoilmaan.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Onhan ulkoyksikkö paikassa, josta se saa raitista viileää ilmaa sisäänsä eikä ole esim. peitetty jollain parvekelasituksella tai suojakotelolla?
Kyllä se yhtä viileää/kylmää silti sisäyksikköön tuottaa vaikka ei niin viileää ilmaa ulkoyksikköön saisikaan. Pumppu käy vaan kovempaa ja huonommalla hyötysuhteella mutta ei täällä kotimaassa nyt niin huonoa olosuhdetta varmaan olekaan ettei kylmää saisi tehtyä, yleensähän noi pyörii viilennyksellä ihan minimitehoilla. Jos kylmää ei saada aikaan on laite rikki tai kylmäainevajaus.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Kyllä se yhtä viileää/kylmää silti sisäyksikköön tuottaa vaikka ei niin viileää ilmaa ulkoyksikköön saisikaan.

Fysikaalisesti mahdotonta kerätä esim. suljetulta parvekkeelta rajattomasti viilennystä. Mutta pääpointti tässä nyt oli se, että lämpeneekö se ilma siellä ulkoyksikössä. Jos ei lämpene niin ei se voi sisällä jäähtyäkään.
 

repomies

Hyperaktiivi
Asetuksena on siis "DRY" ja FAN-painikkeella saa säädettyä ilmankiertoa, sen nopeutta. Kaikissa muissa tuntemissani pumpuissa kiertonopeuden lisäys lisää kuivatustehoa ja sisäilma tuntuu viileämmältä. Ei edes tarvitse käyttää COOL-toimintoa, kuin DRY:llakin alkaa jo palella. Mutta tiedän, että tämä asetus poistaa vain kosteutta ja sitä kautta ilma tuntuu viileämmältä, vaikkei asunnon lämpötila laskekaan. Se riittää silti kaikkialla muualla, meillä ei

Pienensin ilmankiertotehon yöksi yhdelle palkille ja yön aikana sankkoon on tullut n. 3-4 cm vettä pohjalle. Tosi vähän, mutta sentään jotain. Tunnen, ettei sisällä asunnossa ilma ole kuivaa, sillä se on vain aavistuksen viileämpää kuin ilman pumpun käyttöä. Nurinkurista, että ulkona on näin aamusta (ja koko yön ollut) selvästi viileämpää kuin sisällä ja saman vaikutuksen olisin saanut luultavasti avaamalla vain ikkunat (vaikka silloin kyse olisikin asunnon lämpötilan laskemisesta, ei kosteuden vähenemisestä). Silti, turha väline, jos ei tuon enempää vaikuta. Voiko sisäyksikkö vain olla rikki ja tiivistää vettä ihan minimit? Ikkunat ovat kiinni, koneellinen ilmanvaihto minimissään (ei saa suljettua kokonaan).
Service Manuel kertoo:

9-2. DRY ( ) OPERATION(1) Press OFF/ON (stop/operate) button.OPERATION INDICATOR lamp of the indoor unit turns on with a beep tone.(2) Select DRY mode with OPERATION SELECT button.(3) The set temperature is determined from the initial room temperature.1. Coil frost preventionCoil frost prevention works the same way as that in COOL mode. (9-1.1.)2. Low outside temperature operationLow outside temperature operation works the same way as that in COOL mode. (9-1.2.)

Tarkoittaa että jos kämppä on lähtökohtaisesti kuuma, Mitsun DRY ei sitten paljon myöskään tee mitään, koska se yrittää pitää kämpän kuumana. Pakota kämppä ensin kylmäksi COOL moodilla (pyynniksi joku 17, maksimipuhallus) ja sitten kun alkaa olla riittävän viileää, lyö DRY päälle.

Se on Mitsubishi. Muut on muunlaisia.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Tarkoittaa että jos kämppä on lähtökohtaisesti kuuma, Mitsun DRY ei sitten paljon myöskään tee mitään, koska se yrittää pitää kämpän kuumana. Pakota kämppä ensin kylmäksi COOL moodilla (pyynniksi joku 17, maksimipuhallus) ja sitten kun alkaa olla riittävän viileää, lyö DRY päälle.
Ainakin FD-mallissa ei pyyntilämpötilaa säädetä kuivaustoiminnolla vaan se tulee huonelämpötilan mukaan tuosta kuvaajasta. Eli jos imulämpötila on esim. 25C, niin pyyntilämpötila on 23. Pyyntilämpötilaa lasketaan mikäli imulämpötilan laskee.

=> Huone jäähtyy kyllä hieman mikäli AUTO (=1 nopeus) -puhallus siihen riittää. Jos haluaa huoneen jäähtyvän tehokkaammin niin sitten puhallusta manuaalisesti kovemaksi, tällöin taas kuivaustoiminnon tehokkuus kärsii.

Jos haluaa jäähdyttää asuntoa tehokkaammin ja kuivattaa hieman samalla niin sitten COOL ja AUTO-puhallus ja pyyntilämpötila riittävän alhaiseksi, esim. +21C.

1725449267149.png
 

repomies

Hyperaktiivi
Ainakin FD-mallissa ei pyyntilämpötilaa säädetä kuivaustoiminnolla vaan se tulee huonelämpötilan mukaan tuosta kuvaajasta. Eli jos imulämpötila on esim. 25C, niin pyyntilämpötila on 23. Pyyntilämpötilaa lasketaan mikäli imulämpötilan laskee.

=> Huone jäähtyy kyllä hieman mikäli AUTO (=1 nopeus) -puhallus siihen riittää. Jos haluaa huoneen jäähtyvän tehokkaammin niin sitten puhallusta manuaalisesti kovemaksi, tällöin taas kuivaustoiminnon tehokkuus kärsii.

Jos haluaa jäähdyttää asuntoa tehokkaammin ja kuivattaa hieman samalla niin sitten COOL ja AUTO-puhallus ja pyyntilämpötila riittävän alhaiseksi, esim. +21C.

katso liitettä 99633
Aivan, se ei pyri laskemaan huoneen lämpötilaa olennaisesti. Tuon käyrän mukaan korkeintaan pari astetta, ja sitten se himmaa tehojaan, mikäli huone jäähtyy.

Siksi ehdotinkin että laskee sen lämpötilan ensin cool-moodilla, ja sitten vasta käyttää dry-moodia.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Aivan, se ei pyri laskemaan huoneen lämpötilaa olennaisesti. Tuon käyrän mukaan korkeintaan pari astetta, ja sitten se himmaa tehojaan, mikäli huone jäähtyy.
Ei mielestä himmaa vaan pyyntilämpötila laskee käyrän mukaan jos imuilma jäähtyy eli jatkaa kyllä samoilla ottotehoilla. Kannattaa joskus loggailla ottotehoja kuivauksella. Meillä ainakin huonelämpötila jatkaa laskemista jos kuivausta käyttää pidempään. Kennolämpötila pyritään pitämään plussan puolella. kompressorin taajuutta säätelemällä.
 

repomies

Hyperaktiivi
Ei mielestä himmaa vaan pyyntilämpötila laskee käyrän mukaan jos imuilma jäähtyy eli jatkaa kyllä samoilla ottotehoilla. Kannattaa joskus loggailla ottotehoja kuivauksella. Meillä ainakin huonelämpötila jatkaa laskemista jos kuivausta käyttää pidempään. Kennolämpötila pyritään pitämään plussan puolella. kompressorin taajuutta säätelemällä.
Sitten se on holtiton. Jos se noin toimii, sehän jatkaisi pienessä tilassa johonkin 10 asteen sisälämpötilaan asti.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Jos se noin toimii, sehän jatkaisi pienessä tilassa johonkin 10 asteen sisälämpötilaan asti.
Tuskin, dT on kuivauksella noin 15 C minimipuhalluksella => kennon jäätymissuoja tulee vastaan viimeistään noin 17-18C sisälämpötilassa

1725461767757.png


Taisin tulkita hieman väärin tuota kuviota. Se koski vain lähtötilannetta. Kyllä se sisäilman jäähtyminen kuivauksella on rajoitettu noin 2 C lähtötilanteesta. Aluksi siis puhaltaa AUTO-nopeudella kovempaa ja haistelee imuilman lämpötilaa lähtötilanteessa. Jos kuivauksella imuilman lämpötila tippuu 2 astetta, niin kompressori menee off.

1725461931697.png
 
Viimeksi muokattu:

Choral82

Jäsen
Mutta miksi pelkkä kuivaustoiminto sitten riittää kaikkialla muualla siihen, että alkaa ihan palelemaan? Miksei meillä? Ja tosiaan edellinen koti oli yhtä lämmin, kerrostalon ylin kerros ja etelänsuuntainen. En käsitä, elleivät tämän merkin ilmalämpöpumput ole sitten muuttuneet huonommiksi/tehottomammiksi!

Ulkoyksikkö on kyllä asennettu tällä kertaa seinän viereen, mihin aurinko pääsee paistamaan suoraan pitkin iltapäivää ja iltaa. Edellisessä asunnossa ulkoyksikkö on parvekkeen ulkoseinämää vasten ja jäi siis tämän reunan varjoon.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Mutta miksi pelkkä kuivaustoiminto sitten riittää kaikkialla muualla siihen, että alkaa ihan palelemaan?

Minun ilmankuivain autotallissa itse asiassa lämmittää tallia, mutta se onkin hieman erilainen rakenteeltaan.

Veikkaan että tuo sinunkin laitteesi alkaa jäähdyttämään kun käytät sitä oikein eli laitat pyykit kuivamaan siihen huoneeseen, missä haluat kuivaustoimintoa käyttää. Silloin pyykin kuivaminen imee lämpöä huoneesta ja kuivuri poistaa syntyneen ilmankosteuden pois, niin että pyykin kuivuminen jatkuu ja jäähdyttää huonetta lisää.
 

Tekniikkatulitaloon

Aktiivinen jäsen
Mutta miksi pelkkä kuivaustoiminto sitten riittää kaikkialla muualla siihen, että alkaa ihan palelemaan? Miksei meillä? Ja tosiaan edellinen koti oli yhtä lämmin, kerrostalon ylin kerros ja etelänsuuntainen. En käsitä, elleivät tämän merkin ilmalämpöpumput ole sitten muuttuneet huonommiksi/tehottomammiksi!
Kuivaustoiminnon tarkoitus on jäähdyttää vain vähän. Kyse ei siis ole tehosta. Lämpötilan alentamiseen tehokkain moodi on jäähdytys. Jos suhteellinen kosteus meinaa nousta jäähdyttäessä niin puhallusnopeuden laskeminen voi hyvinkin tehostaa kosteuden tiivistymistä kennoon ja poistumista ilmasta.
 

Harrastelija

Vakionaama
Mites tuo loppujen lopuksi menee…
Jäähdytyksellä sisäkennoa tietenkin jäähdytetään kunnes haluttu lämpötila saavutetaan. Sen jälkeen ulostuloilma lämpenee kun kone säätää tehoa jotta sisälämpö pysyisi asetetussa lämpötilassa. Jäähdytystarpeesta riippuen keskimääräinen puhalluslämpö lienee jonkin verran huonelämpöä matalampi. Kuivausmielessä ei tehokasta.

Kuivauksella kenno pitäisi saada mahdollisimman kylmäksi (mutta ei jäähän) jotta vettä kondensoituisi mahdollisimman paljon. Yhtä äkkiä voisi kuvitella että kämppä jäähtyisi liikaakin. Käykö tuossa niin että pieni puhallusnopeus ei aiheuta max jäähdytystä jolloin käytännössä teho ei riitä kämpän jäähdyttämiseen kunnolla?
Vai alkaako kone pätkiin tehoa huoneen jäähtyessä? Tämähän tarkoittaisi että max kuivausta ei saada aikaan.
Vai mitä tuossa tapahtuu jos kämppä ei jäähdy kuivauksella? Lämmittääkö pumppu välillä?
 

kotte

Hyperaktiivi
Vai alkaako kone pätkiin tehoa huoneen jäähtyessä? Tämähän tarkoittaisi että max kuivausta ei saada aikaan.
Vai mitä tuossa tapahtuu jos kämppä ei jäähdy kuivauksella? Lämmittääkö pumppu välillä?
Merkistä ja mallista riippuen on hyvin eri tavoin kuivausmoodissa toimivia ilppejä. On ainakin ollut jopa sellaisia, joissa on erillinen rinnakkaispatteri ulkokennolle niin, että tarvittaessa tuota "ilmaislämpöä" käytetään kuivauksen aiheuttaman jäähtymisen kompensoimiseen. Mitään yleistä ei siis voi asiasta oikein lausua.

Varsinaiset kuivaimet ovat oma lukunsa. Yleensähän ne lämmittävät, kun lauhdutuslämpökin johdetaan sisälle, minkä lisäksi on muilla kuin jäähdytysperiaatteella toimivia kuivaimia (esim. adsorptio), jotka lämmittävät kuivatessaan sitäkin enemmän.
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Vai mitä tuossa tapahtuu jos kämppä ei jäähdy kuivauksella?
Voi käydä niin että kompressori toimii hyvin pienellä teholla että höyrystin ei menisi jäähän. Ainakin oma ilmankuivaimeni tuppaa menemään koko ajan jäähän ja kuivaaminen perustuu lähinä sen jään keräämiseen ja sulattelemiseen jaksoissa. Vähän huono systeemi tavallaan.
 

repomies

Hyperaktiivi
Mutta miksi pelkkä kuivaustoiminto sitten riittää kaikkialla muualla siihen, että alkaa ihan palelemaan? Miksei meillä?
Jos muualla on ymmärretty laittaa mitsun kuivaustoiminto päälle ennen kuin kämppä on kuuma, niin siinähän se selitys on. Tai sitten muualla on joku muu kuin mitsubishi.

Jos kämppäsi on 26C ja kytket kuivauksen, lämpötila ei laske alle 24C, ennen kuin ulkona on kylmä. Mitsu ei sitä lämpöä laske sisällä kuivauksella kuin max 2 astetta.
 
Back
Ylös Bottom