Kovat lämmönvaihtelut keväällä - ILPpi täysille iltapäivällä?

Parooni

Jäsen
Vaimon yhä kasvavan ihmettelyn iloksi olen tässä muutaman aurinkoisen päivän ajan ajanut pumppua kovemmilla pyynnöillä iltapäivän aikana ajatuksena ottaa lämpöä hyvällä copilla rakenteisiin talteen yön kylmempiä hetkiä varten. Nyt ulkomittari näyttää -1,8 astetta ja yöksi olisi tiedossa -16 astetta. Mitä asiantuntijat ovat mieltä tällaisesta "pumppaamisesta", meneekö hyvällä copilla nostamiseen enemmän energiaa kuin huonolla copilla ylläpitoon? Tuota kylmempää vaihetta näyttäisi ilmatieteen laitoksen sivujen mukaan kestävän viitisen tuntia välillä 04-09.

Vs: Kovat lämmönvaihtelut keväällä - ILPpi täysille iltapäivällä?

Liitteen mukainen kuoppa oli ulkona viime yönä. Melkoista haipakkaa lyhyessä ajassa. Tietty nukkuessaan sen vaikutuksia kovin vähän tarkkailee vaan tosi-ilpisti taitaa jättää nukkumisenkin väliin hakiessaan säästöjä? :)

Kun tuo oma pumppu on suoraan liitettynä niin ei pysty kulutuksia arvioimaan mutta käytännössä ainakin toimi ihan hyvin. Tuossa 17-18 tienoilla pyynti useampi astetta ylös joka nosti lämpöä kymmeneen mennessä parikin astetta. Sitten pyynti takaisin normaaliksi ja nukkumaan. Aamulla kuuden jälkeen lämpö oli melko normaali, ääreistiloissa karvan alle 20. Pakkanen oli poikennut -18 asteessa.

Ei minun mielestäni kannata temppuilla. Minulla COP muutos -5° - -15° näyttäisi olevan 2,6 - 2,3. Veikkaisin, että tuosta lämpötilan nostosta aiheutuva lämpöhukka on suurempi, kun copin muutoksesta saatu hyöty.

Itse olen jo sammutellut pumppua päivällä, kun pumppu on mennyt katkokäynnille johtuen leivinuunista ja aurinkoisista säistä.

Ei ilman lämmittäminen kuitenkaan paljoakaan varaudu rakenteisiin.

keväällä puuta takkaan iltasella... Paras koppi tulee näin.

pahhi sanoi:
Itse olen jo sammutellut pumppua päivällä, kun pumppu on mennyt katkokäynnille johtuen leivinuunista ja aurinkoisista säistä.

Ei ilman lämmittäminen kuitenkaan paljoakaan varaudu rakenteisiin.

Otathan huomioon että itse puhun täystiilitalosta (kaksi tiilikertaa kaikissa ulkoseinissä), jossa todellakin lämpöä siirtyy rakenteisiin. Puutalossa tilanne on varmaan niin kuin sanoit.
Suoralla auringonpaisteella näinä päivinä minäkin olen sammuttanut pumpun tuolla 12-16 välillä kun tahtoo jo nousta yli 23 asteen muutenkin. Noista foorumin laskureista kuitenkin näkee että tyypillisempi cop -15 asteessa on jossain 1.5-1.7 tienoilla joten se teoreettinen kysymys jonka esitin olikin lähinnä tähän tarkoitettu. Eli kannattaako iltapäivän cop 2.5-3.0 pyynnöllä mieluummin kuin 1.5-1.7 cop ylläpito? Taitaa jäädä ratkaisemattomaksi ilman koeasetelmaa ja mittauksia...

Takaisin
Ylös Bottom