Kovempi lämpö vai puhallus?

I

ImPerfecti

Vieras
Moi
Tuoassa sukulaispoijaalle laitettiin tuollainen lämpöpöhötin. En muista nyt merkkiä, enkä tilan neliöitä, mutta hyvin pysynyt tossa -8 C pakkasella lämpösenä (manuaali käytöllä, isolla puhalluksella).
Vaan pohrimme tuassa, kun siellä oli selanen hiljanen asetus (ja kokeilimme), se ei ihan jaksanut pitää mökkiä riittävän lämpöisenä. (Ilmeisesti puhallus ei riitä koko asunnon lämmittämiseen,).
Jos nostasi vähän lämpöä hiljasella asetuksella vastaan, että manuaalisesti pitää lämpöä alhasemmalla ja tuuletusta kovemmalla? Onko kukaan mittaillut kumpi viä sähköä enämpi, eli lämmön tekeminen vai puhallin nopeammalla?
No asiaa voi tietty pähkäillä monelta kantilta, mökkihän ollakseen viihtyisä vaatii tietyn määrän energiaa, kuinka sen saa levitettyä sinne tasasesti on oma propleemansa.
Laittaako siten puhalluksen "vipottamaan" vai kattoon tai lattiaan suunnaten.
Kaikki vaikuttaa kaikkeen , sano.

Millasia neuvoja olis jaossa kokeneemmilta?

ilpo_

Aktiivinen jäsen
Vs: Kovempi lämpö vai puhallus?

Kovempi puhallus lisää hyötysuhdetta. Lämpötilan tasaisuus myös paranee asunnossa kun puhallus on suurempi eli jos kauimmaisissa makkareissa alkaa paleltaa niin puhallusta myös lisää. Itse pidin syksyllä nopeutta automaattisella( puhallusnopeus ~1,5) talvella yleensä kakkos tasolla ja paukkupakkasilla tai jos olen pidempäään kotoa pois niin kolmosella. Taitaa olla pumpuissa pienin puhallusteho vain myyntiesitteen db tasoja varten ja toisaalta suurin nopeus jotta saadaan huipputeho ilmoitettua mahdollisimman korkeaksi.

Koortolahti

VIVAX GENI wifi käyttäjä
Vs: Kovempi lämpö vai puhallus?

Sehän riippuu ihan koneesta kumpi parempi.
Mulla on Vivax geni niin siinä parempi lämmöntuotto pienellä puhallinnopeudella, ei missään tapauksessa suurella.
Nyt kun talvi on jälleen talveks tullut niin oon oppinut uuden jutun Vivaxixtani. Viikko sitten kun luulin sen tehon jo laskeneen viime talven kovista tehoista. Mutta tulihan sitä tehoa samalla lailla ku ennenkin riittämiin.
Säädin sen etuilmanohjaimen siten, että se suuntaa ilmavirtauksen mahdollisimman kauksi eteen ja otin käyttöön sen Ifeel (kake=termostaatti toimintokapulassa) toiminnon ja vein kaken 7metrin päähän suoraan Vivaxista, jolloin pumppu ei enää pysähtelekään kuin vain sulatusjaksolle tultuaan. näin huoneistomme on pysynyt hyvin tasaisena lämpönä. Olohuoneessa jossa Vivax on siellä lämpöä 22ast ja kaukaisimmissa makuuhuoneissa siinä 19-20asteisena. Tosin pakkasta ollut vasta n. -2- -10 välillä ja Vivaxilla säätönä +18 ja sisäyksikön puhallinnopeutena FAN AUTO jonka huomasin jo viime talvesta parhaimman lämmöntuoton tekevän. Ja samalla äänitaso miellyttävänä. Ja sitten lämpöteho säädöt kannattaa tehdä tosiaan pienin askelin.
Tätä ei kukaan kyllä ole uskonut mutta ei se olekaan uskonasia. ;D. Samoin kuin Vivax ei ole ihan tavallinen ILP. Aiemmin mulla oli käytössä IVT 10 vuotta ja siinä suurin lämpö saatiin suurimmalla sisäyksikön puhallinnopeudella ja ääni olikin sen mukainen.

Back
Ylös Bottom