Kysymys shellystä ja älyvaloista

Hei,

Olisi tarkoitus ruveta seuraamaan erillisellä energiamittarilla Nibe F750 Pilpin energiankulutusta. Olen kallistumassa shellyyn, ihan syystä että saisin dataa kerättyä tunnin tarkkuudella. Millainen shelly kannattaisi hankkia, kyseessä kolmivaihe? Ja vaatiiko datankeruu muutakin tuon shellyn asennuksen?

Meille asennettiin seinäulkovalot ja ostin niihin Emaxin GU10 älypolttimot. Polttimot käyttävät 2,4 Hz wifiä. Nyt huomasin että sovellus ei saa kaikkiin valoihin yhteyttä, yhteys muodostui kuitenkin kun meni puhelimen kanssa viereen (puhelin ei ollut wifi verkossa) Ajattelin ensin että pitäisi olla puhelimen kanssa tarpeeksi lähellä että toimivat mutta vaimo pystyi 10-20 km päästä ohjaamaan valoja. Eli vaikuttaa että voisi ongelma liittyä wifiin. Balot joihin saa yhteyden on lähimpänä modeemia joka lähettää wifin.

Onko muilla kokemuksia ja vinkkejä noiden wifivalojen kanssa?

Harrastelija

Vakionaama
Shelly EM3 mallisilla saa kolme vaihetta mitattua kerralla. Tuo käyttää virtamuuntajia eli mitattavan laitteen sähköt ei kulje itse shellyn läpi, vaan kaapeli menee tuon muuntajan läpi (pihtivirtamittarityyliin). Tarvii 3 muuntajaa niin saa kaikki 3 vaihetta mitattua. Virtamuuntajia on esim max 50 ja 120A virroille.
Shellyä voi katsoa/komentaa paikallisesti suoraan oman wifi verkon kautta tai sitten hyödyntää shellyn pilveä jolloin etänäkin voi katsoa/ohjata.
En ole varma kuinka pitkältä ajalta tuo tallettaa dataa. Jos katsoo kuukauden jakson niin näyttää vuorokauden tulokset (max vuosi). Vuorokauden tarkastelu näyttää tunnin mittauksia. Minulla näyttäisi näkyvän tuolla 1.5 vuoden dataa kun selaa päivämääriä. Taisi olla tuolloin kun se on kytketty käyttöön. Se on sitten toinen juttu että miten datat saa ulos vai pitääkö katsella GUIta.
On olemassa maksullinenkin pilvi jossa ehkä pidemmät logitukset (vai koskiko se pm malleja…)

Voi myös käyttää esim homeassistenttia jos itse haluaa kerätä dataa. Vaatii laitteen jossa homeassistant pyörii 24/7.

Noissa valoissakin pitää varmaan erottaa että onko suora yhteys vai pilven kautta. Tuo että toimii kun menet lähemmäksi viittaisi siihen että käytät bluetoothin tms kautta.
Rouva ehkä käyttää valmistajan pilven kautta jos noin kaukaa ohjaus onnistuu.

anders

Vakionaama
Shellyä voi katsoa/komentaa paikallisesti suoraan oman wifi verkon kautta tai sitten hyödyntää shellyn pilveä jolloin etänäkin voi katsoa/ohjata.
En ole varma kuinka pitkältä ajalta tuo tallettaa dataa. Jos katsoo kuukauden jakson niin näyttää vuorokauden tulokset (max vuosi). Vuorokauden tarkastelu näyttää tunnin mittauksia. Minulla näyttäisi näkyvän tuolla 1.5 vuoden dataa kun selaa päivämääriä. Taisi olla tuolloin kun se on kytketty käyttöön. Se on sitten toinen juttu että miten datat saa ulos vai pitääkö katsella GUIta.
On olemassa maksullinenkin pilvi jossa ehkä pidemmät logitukset (vai koskiko se pm malleja…)

Voi myös käyttää esim homeassistenttia jos itse haluaa kerätä dataa. Vaatii laitteen jossa homeassistant pyörii 24/7.

Minusta Shellyn pilvi on aika kökkö, sanalla sanoen.

Oma ratkaisu on Oracle Cloudissa ilmaiseksi pyörivä palvelin, jossa MQTT ja Influx + Grafana. Muut pilvipalvelut käyvät, kaikista saa jonkun pienen koneen ilmaiseksi. Oraclelta vaan saa tosi tehokkaan.

Sinne mahtuu vaikka 10 vuoden datat ja voi piirtää millaiset käppyrät haluaa. Eikä tarvitse tietokonetta nurkkiin.

EM raportoi tosi tiheään, jännitteet ja tehot ilmeisesti aina kun muuttuu, ja energian kerran minuutissa.

EM muuten ei toimi samaan aikaan Shellyn pilvessä ja omassa, mutta uudemmat mallit toimivat.

-Teme-

Vakionaama
Shellyn tuotteista pro 3EM joka uudempaa tuotantoa kuin 3EM.
Tuosta pro 3EM mallista on pro 3EM-CT63 versio, jossa ei ole kolmea erillistä vaan yksi kolmiosainen.
Vaihtoehtona on tietty pro 3EM ja 3x120A pihtejä jos kaapelit eivät ole rinnakkain.
EM raportoi kulutustiedot 15sek välein ja tehot 60sek välein. Jos tarvitsee tiheämpään niin onnistuu laittamalla laitteeseen ModBus TCP kyselyä.
Laitteesta itsessään saa 3kk datat 1min intervallilla ja pilvestä sitten muistaakseni vuoden datat
IMG_9944.jpeg

iro

Aktiivinen jäsen
Oma ratkaisu on Oracle Cloudissa ilmaiseksi pyörivä palvelin, jossa MQTT ja Influx + Grafana. Muut pilvipalvelut käyvät, kaikista saa jonkun pienen koneen ilmaiseksi. Oraclelta vaan saa tosi tehokkaan.

Sinne mahtuu vaikka 10 vuoden datat ja voi piirtää millaiset käppyrät haluaa. Eikä tarvitse tietokonetta nurkkiin.
Onko tuo täysin ilmainen palvelu vai tuleeko Oracle Cloudin käytöstä kustannuksia?

anders

Vakionaama
Onko tuo täysin ilmainen palvelu vai tuleeko Oracle Cloudin käytöstä kustannuksia?

Täysin ilmainen kyllä. Tai ns. free tier niinkuin muillakin. Siitä eteenpäin maksaa, promoavat noilla palveluitaan, siitä kiitos.

4C tehokas ARM palvelin ja oliko joku 24GB RAM ja 200GB SSD.

Aivan riittävä aika moneen hommaan.

Sieltä saa bonuksena vielä pari 1C AMD palvelinta, mutta ne ovat vähän vaatimattomia tuohon verrattuna. Toki niilläkin kotiautomaatiota pyörittää.

MQTT jos laittaa avoimeksi verkkoon päin, kannattaa se suojata salasanalla + IP pääsylistalla. Varmuuden vuoksi.

• Tykkää
Reactions: iro

-Teme-

Vakionaama
Mä en ole keksinyt vielä miksi haluan lähettää ohjauksesta viestin Oracle (tai minkään muun) cloudiin ja sieltä takaisin pariin kertaa että saan asunnossa valot päälle, kun sen voi tehdä lokaalisti.

• Keskustelun aloittaja
Kiitoksia hyvistä vastauksista, itsellä jäänyt vastaaminen kiireiden takia hieman vähemmälle.

Uskalsin nyt tilata tuon shelly pro 3EM virtapihdeillä. Katsotaan mitä mieltä olen tuosta pilvipalvelusta kun saan sen käyttöön. Ajatuksena jossain vaiheessa tutustua tuohon homeassistantiin kun aikaa on.

Valoissa uskon että suurin ongelma on wifi-singnaalin voimakkuus. Olisi pitänyt eristettä laittaa vähemmän seinään niin kulkisi paremmin signaalit :) Puhelimen liitin samaan wifiin ja kiertelin lamppujen paikkoja. Jos signaali oli hyvä tai kohtalainen niin lamppu oikutteli. Signaalin ollessa erinoimainen niin ei ongelmaa, wifivahvistimille rupesi toimimaan.

Vielä valot ei ole kertaakaan täydellisesti toimineet, mutta olen testaillut vähän asetuksia. Ensi yö on todellinen testi, jos valot eivät toimi silloinkaan niin loppuu kikat kesken.

Valot tosiaan tottelevat myös jollain tasolla bluetoothia, tämä on hyvä ominaisuus. Vaikka ei polttimo saisi wifi-yhteyttä niin vierellä ollessa saa yhteyden ja pystyy sammuttamaan polttimon (Valoille tulee jatkuvavirta). Pitäisi kuitenkin saada tuo wifi-puoli toimimaan, ei viitsi olla vieressä käskyjä antamassa:)

anders

Vakionaama
Mä en ole keksinyt vielä miksi haluan lähettää ohjauksesta viestin Oracle (tai minkään muun) cloudiin ja sieltä takaisin pariin kertaa että saan asunnossa valot päälle, kun sen voi tehdä lokaalisti.

Siksi ettei lokaalisti tarvita tietokonetta. Viivehän tuossa on pienempi kuin ihminen huomaa.

Kun yhteys on kahdennettu kahta riippumatonta reittiä, on tuo aika paljon luotettavampi kuin joku Raspi.

Ei sillä lopulta ole väliä missä se logiikka pyörii. Saa sitä pyörittää kotonakin, jos se on oma juttu. Tuollainen iso samantehoinen serveri vaan vie jo sitten sähköä ja pitää meteliä.

jalih

Jäsen
Siksi ettei lokaalisti tarvita tietokonetta. Viivehän tuossa on pienempi kuin ihminen huomaa.

Kun yhteys on kahdennettu kahta riippumatonta reittiä, on tuo aika paljon luotettavampi kuin joku Raspi.

Ei sillä lopulta ole väliä missä se logiikka pyörii. Saa sitä pyörittää kotonakin, jos se on oma juttu. Tuollainen iso samantehoinen serveri vaan vie jo sitten sähköä ja pitää meteliä.

Itse hoidan kaikki ohjaukset lokaalisti. Pilvipalvelin tosin välittää automaation viestit, mutta ei ole vastuussa ohjauksista. Automaation pitää kuitenkin aina toimia vaikka nettiyhteys katkeaisikin, joten riippuvuus pilvipalvelimesta ei ole hyvä juttu.

Kotiautomaatiopalvelimelta ei kauheita tehoja vaadita. Raspberry Pi 3B pyörii ehkä yhden prosentin kuormituksella tai sen alle, mikäli kosketusnäyttöä ei ole käytössä. Uudet Raspberry Pi:t ovat mielestäni jo turhankin tehokkaita kotiautomaatiokäyttöön.

anders

Vakionaama
Itse hoidan kaikki ohjaukset lokaalisti. Pilvipalvelin tosin välittää automaation viestit, mutta ei ole vastuussa ohjauksista. Automaation pitää kuitenkin aina toimia vaikka nettiyhteys katkeaisikin, joten riippuvuus pilvipalvelimesta ei ole hyvä juttu.

Kompromissejä, kompromissejä.

Minulla on kahdennettu internet -yhteys, kahdella eri tekniikalla. On tuo muutaman ysin luotettavampi kuin raspi.

Kotiautomaatiopalvelimelta ei kauheita tehoja vaadita. Raspberry Pi 3B pyörii ehkä yhden prosentin kuormituksella tai sen alle, mikäli kosketusnäyttöä ei ole käytössä. Uudet Raspberry Pi:t ovat mielestäni jo turhankin tehokkaita kotiautomaatiokäyttöön.

No ei, mutta kun tallennat sinne vaikka vuoden graafit 1Hz samplauksella niin johan alkaa Raspi köhiä, koska IO luokattoman huono.

Muutenkin 24/7 käyttöön jokin "oikea" din-kisko asenteinen teollisuustietokone on paljon luotettavampi, eikä maksa sopivasti ostettuna kohtuuttomasti, kokonaisuus huomioiden.

anders

Vakionaama
Ihan heti en keksi, mihin ihmeeseen säädössä tai ohjauksessa tarvitsisin tuollaista määrää dataa?

Säädön ja ohjauksen tarkkailuun.

Kyllä minulla kaikki menee vuoden retention policyn influxiin ja grafanaan piirtoon.

Mutta jos onnistut säätämään kaikki netotukset sähkön hinnan mukaan jne kohdalleen sokkona, niin nostan hattua.

anders

Vakionaama
Meinaatko oikeasti, että että tuota varten tarvitsee sekunnin välein tallentaa kaikki data talteen?

No kyllä, minun ratkaisussa, jotta saa osumaan oikein, kun käytetään suicide burn algoritmiä.

Miten se muuten onnistuisi netottaa nollille vartin jakson loppuhetkillä?

Jokainen sekunti on potentiaalisesti +- 1 Wh netossa, minun tasaustehoilla.

Back
Ylös Bottom