KelvinHeat

Tulokas
Hei,

Olemme kehittelemässä lämpöpumppuinvestointeihin laskuria joka suosittaa oikeanlaista lämpöpumppua ja kertoo paljonko lämpöpumpulla voi säästää. Olisi hauska kuulla foorumilaisten mielipiteitä laskurista, antaako se oikeansuuntaisia arvioita teille ja miten sitä voisi vielä kehittää. Laskuri löytyy osoitteesta www.kelvinheat.fi

Ps. tämä ensi iteraatio laskurista joten grafiikat yms. eivät vielä valmiita.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Turhan optimistisia säästölukemia ILPille tuo antaa. Esim. 10 MWh kokonaiskulutuksesta saisi mukamas 700€ säästöä.:cool:

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Pientä kehitystä tuo voisi vielä kaivata? ILPin hinta saattaa riippua myös tuosta kapasiteetista ;)

Laitesuositus: Ilma-ilmalämpöpumppu: ~1700€
Takaisinmaksuaika: ~0.7 vuotta
Lämpöpumpun teho: 14 kW
Säästö: 2500 € / vuosi

MarkkuJ

Aktiivinen jäsen
Moro

Ei ole vaikeata valita lämpöpumppua kun seitsemällä klikkauksella ja kahdella luvun syötöllä tulee vastaus kun manulle illallinen.
No saahan tolla sen kokoluokan tietoonsa mutta tämän jälkeen se valinnan vaikeus alkaakin jos vähän itse perehtyy asiaan eikä het ekaan myyntitykkiin usko.
Itse olen tullut valinneeksi väärän laitteen kun valitsin VILP:pun.

Laitesuositus:​

Ilma-ilmalämpöpumppu: ~1700€​

Takaisinmaksuaika: ~2.6 vuotta

Lämpöpumpun teho: 6.1 kW​

Säästö: 650 € / vuosi​

Vuotuinen päästövähennys: 3510 kg CO2​

Hempuli

Töllintunaaja
Sikäli hankala tehdä lämpöpumpun valintaan algoritmia, että arvostettavia asioita on muitakin kuin talous, joka antaa toki raamit. Itse en edes yrittäisi, kun arvostettavia asioita on monia kuten talojakin aina kerroksista ja huonejärjestyksistä alkaen.

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Niin. Tuo hinta riippuu valinnoista ja kapasiteetista. Johonkin rajaan x 1 ILP, sitten x 2 ILP tuotto ja lukumäärän mukainen tuotto suhteessa lämmitystarpeeseen / asennuskustannus. Liekkö jotain muita vaihtoehtoja suunnitteilla ?

Jos kulutus on tiedossa ja vain ILP on vaihtoehtona, voisi varmaan johonkin rajaan suositella tyyliin 1 x ILP ja sitten 2 x ILP jne. ja laskea näillä saavutettavan säästön, joka nyt varmaan olisi melko hyvin ratkaistavaissa jos talo jotenkin tyypillinen on huonesijoittelultaan.

KelvinHeat

Tulokas
Hei,

Kiitos kaikille vastauksista! Otamme nämä huomioon laskurin päivityksessä. Osa näistä jo korjattu. Alla vastauksia kommentteihin.

Turhan optimistisia säästölukemia ILPille tuo antaa. Esim. 10 MWh kokonaiskulutuksesta saisi mukamas 700€ säästöä.:cool:
Joo esim. suoralla sähkölämmityksellä oletuksena on että kun ilmoitat sähkönkulutuksen 70% tästä menee lämmitykseen. ja lämpöpumppu olisi SPF 3 jolloin tuo 7000 kwh putoaisi kolmasosaan ja sähkön vähittäismyyntihinnalla 0,14 euroa kwh tämä säästäisi tuon 700 euroa. Aiemmin 1050 ja nyt 350. Nämä tietysti oletuksia, tuleeko tähän logiikkaan parannuksia mieleen?

Pientä kehitystä tuo voisi vielä kaivata? ILPin hinta saattaa riippua myös tuosta kapasiteetista ;)

Laitesuositus: Ilma-ilmalämpöpumppu: ~1700€
Takaisinmaksuaika: ~0.7 vuotta
Lämpöpumpun teho: 14 kW
Säästö: 2500 € / vuosi
Tämä totta, laitetaan päivitykseen!

No sen kyllä huomasin kun en saanut omakotitaloa valittua asumismuodoksi puhelinta käytettäessä.
Kiitos! korjataan myös tämä, nyt toimii vain selaimella.

Moro

Ei ole vaikeata valita lämpöpumppua kun seitsemällä klikkauksella ja kahdella luvun syötöllä tulee vastaus kun manulle illallinen.
No saahan tolla sen kokoluokan tietoonsa mutta tämän jälkeen se valinnan vaikeus alkaakin jos vähän itse perehtyy asiaan eikä het ekaan myyntitykkiin usko.
Itse olen tullut valinneeksi väärän laitteen kun valitsin VILP:pun.

Laitesuositus:​

Ilma-ilmalämpöpumppu: ~1700€​

Takaisinmaksuaika: ~2.6 vuotta

Lämpöpumpun teho: 6.1 kW​

Säästö: 650 € / vuosi​

Vuotuinen päästövähennys: 3510 kg CO2​

Joo laskurissa on oletuksena että lämpöpumppusuositus tapahtuu käyttötarpeen perusteella eli jos valitset käyttövesi ja lämmitys tällöin VILP, tai maalämpö. Muutoin ILP. Tuohon voisimme ehkä lisätä vesiertoinen lämmitys järjestelmä yms. Mitä valitsit käyttötarpeeseen?

Sikäli hankala tehdä lämpöpumpun valintaan algoritmia, että arvostettavia asioita on muitakin kuin talous, joka antaa toki raamit. Itse en edes yrittäisi, kun arvostettavia asioita on monia kuten talojakin aina kerroksista ja huonejärjestyksistä alkaen.
Tämä on totta, eikä tätä harmi vaan ratkaista laskurilla.. :D

Niin. Tuo hinta riippuu valinnoista ja kapasiteetista. Johonkin rajaan x 1 ILP, sitten x 2 ILP tuotto ja lukumäärän mukainen tuotto suhteessa lämmitystarpeeseen / asennuskustannus. Liekkö jotain muita vaihtoehtoja suunnitteilla ?

Jos kulutus on tiedossa ja vain ILP on vaihtoehtona, voisi varmaan johonkin rajaan suositella tyyliin 1 x ILP ja sitten 2 x ILP jne. ja laskea näillä saavutettavan säästön, joka nyt varmaan olisi melko hyvin ratkaistavaissa jos talo jotenkin tyypillinen on huonesijoittelultaan.
Erittäin hyvä idea! laitetaan täytäntöön. Toinen voisi olla että tietyn neliömäärän jälkeen suosittelee esim >100 2 X ilp. Jos pieni kämppä ja paljon huoneita suosittelisi laskuri turhan paljon ILPppejä.. Nämä tietysti suuntaa-antavia arvioita eikä tarkoituskaan korvata mitoituslaskelmaa :)

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Joo esim. suoralla sähkölämmityksellä oletuksena on että kun ilmoitat sähkönkulutuksen 70% tästä menee lämmitykseen. ja lämpöpumppu olisi SPF 3 jolloin tuo 7000 kwh putoaisi kolmasosaan ja sähkön vähittäismyyntihinnalla 0,14 euroa kwh tämä säästäisi tuon 700 euroa. Aiemmin 1050 ja nyt 350. Nämä tietysti oletuksia, tuleeko tähän logiikkaan parannuksia mieleen?

Juu eipä ole vielä tämä korjaantunut.

10 MWh kulutuksesta noin 60% menee lämmitykseen. 6000 kWh ja todellinen SCOP noin 2.5 niin säästö on 3600 kWh eli noin 340€/vuosi.

Asukkaiden määrällä saisi haarukoitua lämpimän veden kulutusta.

Ilmanvaihto vaikuttaa voimakkaasti energian kulutukseen, varsinkin huippuimurin tapauksessa. Painovoimain en vs. LTO on aika samoissa jos kokonaisuutta ajatellaan.

Back
Ylös Bottom