Lämpöpumpun mitoitusta.

Linksu

Jäsen
Moikka!

Löytyskö täältä apuja pumpun mitoitukseen?

Talo on kokonaispitaalaltaan 240 neliötä yhdessä kerroksessa. rakennettu -71. patterilämmitys talossa on 30 kuution uima-allas. talo lämpiää öljyllä ja sitä kulunut kovana talvena 3500l vuodessa. Talo on Kangasalla.
Itse miettinyt Panasonic Aquarea T-cap 12kw.

jmaja

Hyperaktiivi
Tuolle ilmoitetaan täysi 12 kW teho -20 C:ssä, mutta vain 35 C menovedellä. Mikä on sinulla menoveden mitoituslämpötila ja mikä on ko. VILPin teho sillä? 12 kW riittänee -20 C:ssä tuolla öljynkulutuksella. Sen jälkeen alkaa VILPin teho hyytyä ja vastuksia tarvitaan.

Aika poikkeuksellinen VILP, kun antaa nimellistehonsa -20 C:ssä. Jotkut eivät anna koskaan ja useimmat ovat jo -7 C:ssä reilusti alle.

Kulutus kuullostaa varsin kohtuulliselta huomioiden talon ikä ja uima-allas, jota lienee myös öljyllä lämmitetty. Onko uima-altaassa peite? Millainen ilmanvaihtosysteemi?

Itse suunnittelen juuri -76 uima-altaallisen talon remonttia. Se on suoralla sähkölämmityksellä ja koneellisella poistolla. 161 m2 alasta huolimatta on vienyt ilmeisesti n. 35 000 kWh, kun uima-allas oli vielä käytössä (ei peitettä). Ollut viime vuodet tyhjänä ja vienyt 28 000 kWh. Tosin ko. lukemat ovat kokonaissähkönkulutuksia ja tuolla on vielä paljon hehkulamppuja jne. Talo Espoossa.

Itse suunnittelen tuohon 12 kW invertteri MLP:tä, jonka pitäisi helposti riittää myös autotallille, kun IV-uusitaan koneelliseksi, ikkunoita vaihdetaan, YP:n eristystä parannetaan ja uima-allas otetaan käyttöön.

Linksu

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Kiitos vastauksesta. Talo on meille uusi. ja tiedot on saatu edelliseltä omistajalta. Meillä on altaaseen tulossa peitto. allasta on lämmitettu ja vettä pyöritetty 2h päivässä. talossa on huippuimuri joka on on/off katkaisijalla.

VesA

In Memoriam
Kiitos vastauksesta. Talo on meille uusi. ja tiedot on saatu edelliseltä omistajalta. Meillä on altaaseen tulossa peitto. allasta on lämmitettu ja vettä pyöritetty 2h päivässä. talossa on huippuimuri joka on on/off katkaisijalla.

Pystytkös mittaamaan minkä lämpöistä vettä patterit ottavat - mitä kylmempi sää sen parempi.

Linksu

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
Nyt panasonic odottaa asennusta. lueskelin noita asennus kuvia. Ja sielä tuli vastaan magneetti suodatin. kiinostas tietää millainen systeemi se on.

Sakarikk

Aktiivinen jäsen
Nyt panasonic odottaa asennusta. lueskelin noita asennus kuvia. Ja sielä tuli vastaan magneetti suodatin. kiinostas tietää millainen systeemi se on.
Minulle Panasonicin kaveri suosotteli magneettisuodatinta siksi että latauspumppu on kestomagneettimoottori
joka kerää sitä rautamoskaa ja alkaa jumittamaan jos sitä m-suodatinta ei ole.

VesA

In Memoriam
Noita on monenmerkkisiä. Ja valitettavasti myös samaa kamaa myydään monella hinnalla. Tuo Fernox maksoi silloin Suomessa senverran rumasti, että tilasin omani briteistä, sieltä sen ( 3/4" malli ) sai oliko tuo nyt 78 puntaa + rahdit sun sellaiset.

Linksu

Jäsen
Noita TF1:n malleja on erinäköisiä onko sillä joku merkitys? Vai löytyykö linkkiä millainen sinulla on?

VesA

In Memoriam
Se minun on tämmöinen, tämä lienee se perusmalli, siinä keskellä kantta on tasku jossa on se magneetti, tässä vehkeessä käy jonkinmoinen pyörre magneetin ympäri:

Mutta noita on siis muunkinmerkkisiä - aina voi käydä niin että myyjä/asentaja pystyy jonkun tuollaisen kätevästi toimittamaan ilman kiskontaa.

Back
Ylös Bottom