Laitteen sähkön kulutuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja JBL
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
J

JBL

Vieras
Voi olla että tästäkin on täällä keskusteltu mut en nyt ainakaan sellaista aihetta löytänyt, eli sellaista kysyn että viekö itse ilmalämpöpumppu minkä verran sähköä?

Onko se kiinni merkistä esim.

Vs: Laitteen sähkön kulutuksesta

Mitä suurempi lämpökerroin (COP), sitä vähemmän laite vie sähköä tuotettuun lämpömäärään nähden. Lämpökerroin pienenee pakkasien kasvaessa.

Laitteita löytyy eri teholuokissa.

Lämpö ei tule ilmaiseksi lämpöpumpullakaan.

Kannattaa aluksi hyväksyä, että se COP on laitteesta riippumatta noin kaksi - muuten aloittelija joutuu ilppikysymyksessä harhateille. ;)

Minä satuin uutena ilpistinä innoissani mittaamaan masiinan sähkönkulutusta. Sanyo 93EHN vei joulukuun aikana vähimmillään 5,1 kWh ja enimmillään 20,3 kWh vuorokaudessa. Keskiarvo oli 10,15 kWh/vrk. Jos pienimmän kulutuksen aikaan (eli kun oli lämpimintä) cop olis ollu pauttiarallaa 3 ja suurimman kulutuksen aikaan (kylmimpänä vuorokautena) 1,5 niin noistahan vois suunnillen haarukoida annetut lämpötehotkin. Eli
3 * 5,1 = 15,3kWh
1,5 * 20,3 = 30,45kWh

Vuosikulutus lämmityskäytössä (Panasonic E9DKEW) oli noin 2300 kWh tästä jäähdytystä noin 50 kWh.

Eniten sähkönkulutukseen vaikuttaa haluttu sisälämpötila (lämpötila-asetus)!

JBL sanoi:
Voi olla että tästäkin on täällä keskusteltu mut en nyt ainakaan sellaista aihetta löytänyt, eli sellaista kysyn että viekö itse ilmalämpöpumppu minkä verran sähköä?

Onko se kiinni merkistä esim.

Itselläni meni viime vuonna noin 3400 kWh, eli keskimäärin siis reilut 9 kWh/vrk jos se jaetaan tasaisesti koko vuodelle. Mutta pumpun kulutushan on merkityksetön asia; se on kuitenkin aina vähemmän mitä laite antaa lämpöä (paitsi -30 °C pakkasessa). Jos lämmität suorasähköllä, on täysin varmaa että kulutuksesi tulee putoamaan ilmalämpöpumpulla. Tietenkin sillä edellytyksellä että laite on ehjä ja että säädät pumpun ja patterien yhteispelin oikein (niin että patterit lämmittävät vasta kun pumpun teho ei enää kovilla pakkasilla riitä).

Onkohan suurta eroa viekö pumppu sähköä enemmän lämmitysjaksolla vai sulatusjaksolla, eipä tuolla varmaan suurta merkitystä mutta heräs vaan sellanen kysymys ;)

Onhan noita käppyröitä asiasta julkaistu:
http://lampopumput.info/foorumi/index.php/topic,1544.msg20830.html#msg20830

teukka sanoi:

Ja tässä lisää.. http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3672.0

wekkuli sanoi:
Minä satuin uutena ilpistinä innoissani mittaamaan masiinan sähkönkulutusta. Sanyo 93EHN vei joulukuun aikana vähimmillään 5,1 kWh ja enimmillään 20,3 kWh vuorokaudessa. Keskiarvo oli 10,15 kWh/vrk. Jos pienimmän kulutuksen aikaan (eli kun oli lämpimintä) cop olis ollu pauttiarallaa 3 ja suurimman kulutuksen aikaan (kylmimpänä vuorokautena) 1,5 niin noistahan vois suunnillen haarukoida annetut lämpötehotkin. Eli
3 * 5,1 = 15,3kWh
1,5 * 20,3 = 30,45kWh
Samanlainen sanyo. Kulutus vaihdellut lämmityskäytössä 3-10kwh/vrk.

VesA sanoi:
teukka sanoi:

Ja tässä lisää.. http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=3672.0

Ehkä olen tyhmä :o mutta en kyllä ymmärrä käppyröistä paljoakaan, mutta eipä tuo haittaa, tosin noissa käppyröissä ja taulukoissa ei mitään vikaa ole, se vika on kyllä täällä päässä 8)

Olen johonkin toiseen ketjuun selvemmin kommentoinut tuota kuvaa, en muista missä lienee!

Joka tapauksessa punainen viiva kertoo ottotehon, joka on noin 1800 W lämmityksen aikana. Vaaka-akselilla näkyvät sekunnit ja välillä 4700 ....5200 eli 500 sekunnin aikana tapahtuu sulatus, jolloin teho laskee keskimäärin noin 800 watin tasolle.

Vasemmalla pystyakselilla on teho ja COP ja oikealla lämpötila. ;)

Tämän talven mittaustulosten perusteella ILP:n sähkönkulutus on minulla ollut melko tarkkaan sama kuin astepäiväluku. Eli jos x-akselilla on kuukauden astepäiväluku (esim. 500), niin ILP:n kulutus on ollut vastaavasti 500 kWh/kk. Suoran kulmakerroin on siis 1. Todennäköisesti kulutus kasvaa asepäivälukua suuremmaksi kovilla pakkasilla eli isoilla astepäivä luvuilla.

Mites on, kun en käppyröistä osaa lukea: Paljonko puhallusteho vaikuttaa kulutukseen?

Asuja sanoi:
Mites on, kun en käppyröistä osaa lukea: Paljonko puhallusteho vaikuttaa kulutukseen?

Hyvin vähän. Varsinkin kun puhallusta ei voi pakottaa lujalle kuin pahimmilla pakkasilla.

Takaisin
Ylös Bottom