LG ILPissä nelitieventtiili jumissa !?*å!#!!

Iltaa kaikille,

Kirjoitan tänne yleiselle koska nelitieventtiilinhän pitäisi löytyä kaikista ILP:ista. Kyseessä on LG:n inverter malli, josta on nelitieventtiili jumissa eikä toimi kun ilma viilenee alle nollan. Ei pitäisi olla veden aiheuttamaa jäätymistä, joten ratkaisua olisi haettava nyt muualta.

Laite siis lähtee toimimaan jos ilman lämpötila on enintään pari astetta pakkasella. Ensimmäinen preheat (ehkä minuutin kestää) menee läpi ja sitten tuottaa erittäin hyvin kuumaa sisäyksiköltä. Kuumaa tulee vajaan tunnin, jonka jälkeen ulkoyksikkö menee normaalisti (niin kuin pitääkin) sulatukselle. Sulatus jää kuitenkin päälle (nelitieventtiili jää jumiin) ja sulatuksen valo jää myös palamaan. Kaikenlaisten pähkäilyjen jälkeen nelitieventtiili jää joko sulatusasentoon tai keskiasentoon. Venttiili on SHF-4H-23U. Ulkoyksikkö jää alku preheattiin jos pakkasta on vähänkään enemmän.

Olen kokeillut:
- naputella varovasti venttiilin päädystä (paremmin esillä olevasta päädystä)
- vääntää varovasti koko venttiili-putki -paketia
- liikutella solenoidia apuventtiilin karalla eri toimintavaiheissa
- irrotella solenoidin liitintä eri toimintavaiheissa
- antaa lämpöä sähkötoholla (satunnaisesti, ei missään tietyssä tilanteessa, löytyykö tästä vastaus)
- etsiä neuvoa netistä.

Siis kysymys on yksinkertainen (mutta ratkaisu ei kaiketi sitten niinkään), Miten tuon jumin saa poistettua?
En haluaisi vaihdattaa venttiiliä uuteen kalliin hinnan pelossa. Ja miksi venttiili jumiutuu kylmällä kelillä (lämpölaajenemistako). Mutta millä voisi kokeilla avata jumia (ja saada venttiiliä notkistettua)?
 

jussi

Vakionaama
Vs: LG ILPissä nelitieventtiili jumissa !?*å!#!!

Jos sulatuksen indikaattorikin (valo) jää päälle, tuskin vika on venttiilissä. Noissa yleensä venttiili on jäähdytyksellä ilman ohjausta, joten se johdon irrottelu ei tee mitään silloin.
 
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: LG ILPissä nelitieventtiili jumissa !?*å!#!!

Tuo sulatusvalo sammu niin kuin pitääkin jos pakkasta on enintään n. -2 C. Kaikki lämpöanturit näyttäisi antavan service manuaalin mukaiset arvot käynnin aikana. En tiedä mikä sulatusvaloa ohjaa yleensä. Ilmeisesti kiekurassa oleva anturi ja aika.
 
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Vs: LG ILPissä nelitieventtiili jumissa !?*å!#!!

Kolautin vielä lujempaa venttiiliä ja lähti toimimaan jumin jälkeen , kunnes hetken päästä taas jumissa - venttiili menee nyt vaihtoon!
 

Tonppa1

Jäsen
Vs: LG ILPissä nelitieventtiili jumissa !?*å!#!!

Täällä Pansun 9dkw, jossa toimii sulatukset vain pariin pakkasasteeseen asti. Veikkauksia on tullut kuluneesta kompurasta, ulkoyksikön kortista, kylmäaine vajauksesta, mutta nelitieventtiiliä ei ole kukaan vielä epäillyt. Kompuran luulis olevan kunnossa, kun tehot ovat tallessa. Täytyy munkin koputella.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: LG ILPissä nelitieventtiili jumissa !?*å!#!!

Tonppa1 sanoi:
Täällä Pansun 9dkw, jossa toimii sulatukset vain pariin pakkasasteeseen asti.

Kaverin 5-6 vuotiaassa panassa ( joku 12- sarjalainen) on ihan sama vika ja kylmämies sanoi vian olevan 4-tie venttiilissä tai sen kelassa.
Koneelle ei ole tehty mitään koska se toimii jäähdytyksellä täydellisesti ja jäähdytyskäyttöön se on aikoinaan ostettu.
 
S

simppa

Vieras
Vs: LG ILPissä nelitieventtiili jumissa !?*å!#!!

Taitaa olla LG:n yksi tyyppi vioista.Yksi ulkoyksikkö on tuolla jemmassa jossa on sama vika.Siinä ei ollut ainakaan kylmäkkeen vajaus eikä Karjulan valtuutettu asentaja saanut sitä toimimaan kahdella reissulla ja kolmannella vaihtoi ulkoyksikön.
 
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Vs: LG ILPissä nelitieventtiili jumissa !?*å!#!!

Uskon nyt kaikkien järkeilyjen ja tuon kolautus kurjauksen jälkeen että vika on nelitieventtiilissä. Ihmettelen vaan Tota että miksi ainoastaan pakkasella jumittaa!?!
 

jussi

Vakionaama
Vs: LG ILPissä nelitieventtiili jumissa !?*å!#!!

Ei siltä venttiililtä kai mene mitään feedbackkiä sille ohjaukselle. Mistä se tietäisi jättää sen sulatusvalon päälle, jos vena jumii väärään asentoon?
 
Vs: LG ILPissä nelitieventtiili jumissa !?*å!#!!

Ei ole feedbackiä mutta luulen että putkien lämpöantureiden pitää muuttua ennen kuin sulatusvalo sammuu. Sanoinko ymmärrettävästi. Siis luulen että näin on.
 

tms

Aktiivinen jäsen
Vs: LG ILPissä nelitieventtiili jumissa !?*å!#!!

Tonppa1 sanoi:
Täällä Pansun 9dkw, jossa toimii sulatukset vain pariin pakkasasteeseen asti. Veikkauksia on tullut kuluneesta kompurasta, ulkoyksikön kortista, kylmäaine vajauksesta, mutta nelitieventtiiliä ei ole kukaan vielä epäillyt. Kompuran luulis olevan kunnossa, kun tehot ovat tallessa. Täytyy munkin koputella.
Edit: sinullahan oli H16
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=17704.0
Tämän kommentin voisi siirtää ehkä tuonne, tosin kysymys ei koskenut ihan tätä.

Eipä taida auttaa koputtelut. Lamellia epäkeskoa vasten painava jousi sieltä kompurasta on poikki jos on mallia dke. Olen testaillut noita rotary kompuravikaisia. Nostaa nätisti paineet katkenneella jousellakin yli kolmeenkymmeneen baariin lämmityksellä kun kierroksia on riittävästi. Ongelma tulee esiin kun kierrokset pudotetaan alas sulatusta lähestyttessä jolloin epäkesko ei heitä lamellia enää takaisin jousenpätkiä vasten, tiivitys loppuu ja kompressorin ottovirta romahtaa, josta vikailmoitus. Kun esim. resetoinnista saadaan kompura taas pyörimään kohtuulisen kovaa nopeasti, lämmityksellä laite näyttää toimivan taas normaalisti. Jousen voi vaihtaa kompressoria irroittamatta melko helposti kun tietää mitä tekee. Korjaus on sen verran epävirallinen, ettei siitä sen enempää.
Kuvassa alla neljään osaan katkennut jousi.
 

Liitteet

  • jouset.jpg
    jouset.jpg
    88,4 KB · Katsottu: 1 754
Vs: LG ILPissä nelitieventtiili jumissa !?*å!#!!

Tms, iso kiitos tästä uudesta näkökulmasta! Olen epäillyt isekin tuota jousta mutten ole ymmärtänyt Tän ongelman lämpötila riippuvuutta. Voisitko laittaa privaa jousesta ja sen vaihdosta. Tiedot auttaisivat nyt enemmän kuin paljon!
 
Vs: LG ILPissä nelitieventtiili jumissa !?*å!#!!

tms sanoi:
... Nostaa nätisti paineet katkenneella jousellakin yli kolmeenkymmeneen baariin lämmityksellä kun kierroksia on riittävästi. Ongelma tulee esiin kun kierrokset pudotetaan alas sulatusta lähestyttessä jolloin epäkesko ei heitä lamellia enää takaisin jousenpätkiä vasten, tiivitys loppuu ja kompressorin ottovirta romahtaa, josta vikailmoitus. ...

Miksi katkenneet jousen pätkät toimisivat suurilla mutta ei matalilla kierrosnopeuksilla? kompura on tuossa kuvassa oleva.

Käsittääkseni kompuran "taajuusmuuttajalla" (ulkoyksin ainoa PCB, jossa kompuran invertteri samalla kortilla) on käynnistysramppi ja se alkaa matalammilta kierroksilta kuin mennään alle 0 C. Tämä kyllä tukee teoriaasi. Itsekin olen löytänyt yhden katkenneen jousen ja LG:n kompurasta mutta ohitin epäilykseni tässä viassa koska kuitenkin joskus antaa painetta (lämpöisellä kelillä). Johtuuko kenties järjestelmän paineista kompuran käynnistyksen aikana.

Vian kuvaus uudestaan:

Ulkolämpötila suurempi kuin tai yhtäsuuri kuin 0 C: Kompura lähtee käyntiin ja ILP lämmittää ensimmäiseen defrostiin asti (30-50 min). Tämän jälkeen jää defrost modeen ja sisäyksikön defrost valo jää palamaan. Varsinaista vikailmoitusta ei anna.

Ulkolämpötila pienempi kuin 0 C: "Taajuusmuuttaja" pyörittää kompuraa n. 3-6 sekuntia ja lopettaa. Pitää n. minuutin tauon ja yrittää uudestaan. Tämä sykli jatkuu eikä taajuusmuuttaja aja kompuraa seuraavalle rampille lainkaan. Ulkoyksikön ottovirta pihtimittarilla mitattuna enintään 1,5 A tuon 3-6 sekunnin aikana. Muuten vain ulkotuuletin kuormana ja virta 0,3 A. Kompuran käämit ja eristysresistanssit mitattu - ovat OK. Mikä kummallisinta, ulkoyksikkö ajaa irrallista varaosakompuraa (jossa jousi varmasti kunnossa) ihan normaalisti ja nostaa kierrokset tuon 3-6 sekunnin jälkeen.

nimim, Ihanpihalla
 

Liitteet

  • 051120111211.jpg
    051120111211.jpg
    119,5 KB · Katsottu: 939

kotte

Hyperaktiivi
Vs: LG ILPissä nelitieventtiili jumissa !?*å!#!!

ducatirocks sanoi:
Miksi katkenneet jousen pätkät toimisivat suurilla mutta ei matalilla kierrosnopeuksilla? kompura on tuossa kuvassa oleva.
Vaikkei minulta kysyttykään (?), niin kirjoitanpa oman käsitykseni aiheesta: Mietipä vaikka jalkapallon potkaisua päin kovaa seinää (on tilanteen kannalta sama, joustaako seinä vai pallo). Jos potkaiset riittävän kovaa, pallo kimpoaa takaisin ja voi tulla silmille. Jos taas potkaiset hiljaa, pallo ei kimpoa kunnolla ja jää matkalle eikä ainakaan saa aikaan kunnon "kosketusta" takaisin tullessaan.

Kompressorin luisti vastaa tuota palloa ja ellei sitä potkaista riittävällä nopeudella kohti lyhentynyttä jousta, jousi ei kykene ampumaan sitä takaisin niin, että luisti ottaisi tiiviisti männän pintaan.

Energiatarkastelumielessä kyse on siitä, että luistin edestakaisessa liikkeessä kuluu suunnilleen vakiomäärä energiaa kitkahäviöihin, kun taas "potkusta" saatava energiamäärä on verrannollinen nopeuden toiseen potenssiin. Tietenkin myös osien resonanssitaajuudella on merkitystä, mutta osathan on tietysti mitoitettu siten, että toiminta on nimelliskierrosluvulla mahdollisimman tasapainoista (ts. resonanssi tukee perusliikettä), jolloin kuluminen on mahdollisimman vähäistä.
 
Vs: LG ILPissä nelitieventtiili jumissa !?*å!#!!

kotte sanoi:
Vaikkei minulta kysyttykään (?), niin kirjoitanpa oman käsitykseni aiheesta: Mietipä vaikka jalkapallon potkaisua päin kovaa seinää (on tilanteen kannalta sama, joustaako seinä vai pallo). Jos potkaiset riittävän kovaa, pallo kimpoaa takaisin ja voi tulla silmille. Jos taas potkaiset hiljaa, pallo ei kimpoa kunnolla ja jää matkalle eikä ainakaan saa aikaan kunnon "kosketusta" takaisin tullessaan.

Kompressorin luisti vastaa tuota palloa ja ellei sitä potkaista riittävällä nopeudella kohti lyhentynyttä jousta, jousi ei kykene ampumaan sitä takaisin niin, että luisti ottaisi tiiviisti männän pintaan.

Energiatarkastelumielessä kyse on siitä, että luistin edestakaisessa liikkeessä kuluu suunnilleen vakiomäärä energiaa kitkahäviöihin, kun taas "potkusta" saatava energiamäärä on verrannollinen nopeuden toiseen potenssiin. Tietenkin myös osien resonanssitaajuudella on merkitystä, mutta osathan on tietysti mitoitettu siten, että toiminta on nimelliskierrosluvulla mahdollisimman tasapainoista (ts. resonanssi tukee perusliikettä), jolloin kuluminen on mahdollisimman vähäistä.

Kiitos mielenkiintoisesta vastauksesta ja fysiikaalista mallinnuksesta, mutta mielestäni epäkeskokompuran toiminnassa ei ole kyse luistin kimpoilusta vaan paremminkin sen estämisestä sillä jousella. Tässä linkki

http://www.youtube.com/watch?v=w_hpMZY7HbM

Jousen pitäisi hoitaa tiiveys jousivakionsa mukaisesti ja luistin pitäisi pysyä tiiviisti kiinni "epäkeskomännässä". Tuossa videossa näkyy ongelma, joka johtuu ilmeisesti kuolleentuneesta jousesta (ei katkenneesta).

Edelleen kiinnostaa tuo edellisen viestini lämpötilariippuvuus asia.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: LG ILPissä nelitieventtiili jumissa !?*å!#!!

ducatirocks sanoi:
Kiitos mielenkiintoisesta vastauksesta ja fysiikaalista mallinnuksesta, mutta mielestäni epäkeskokompuran toiminnassa ei ole kyse luistin kimpoilusta vaan paremminkin sen estämisestä sillä jousella. Tässä linkki

http://www.youtube.com/watch?v=w_hpMZY7HbM

Jousen pitäisi hoitaa tiiveys jousivakionsa mukaisesti ja luistin pitäisi pysyä tiiviisti kiinni "epäkeskomännässä". Tuossa videossa näkyy ongelma, joka johtuu ilmeisesti kuolleentuneesta jousesta (ei katkenneesta).

Tuo on hyvä video! Mutta haitanneeko tuo luistin irtoaminen "imutahdilla" sittenkään kovin paljon (vaikka alipaineen muodostuminen estyy, kammio täyttyy imukaasun paineesta muutenkin)? Olennaistahan on, että "puristustahdilla" luisti on tiukasti kiinni männän pinnassa alusta asti (kumpikin "tahtihan" on puolet epäkeskon kierroksesta).

Viittasin selitysyritykselläni siihen, että riittävällä kierrosnopeudella luisti tavallaan heijastuu jousentyngästä takaisin ja pääsee mahdollisesti hyvinkin lähellä maksimiulkonemaansa, jos "potku" oli alkujaan riittävän luja.

"Puristustahdin" aikanahan jousen merkitys on vähäinen, eli aluksi luistin kiihtyvä liike pitää luistin epäkeskomäntää vasten. Tahdin loppupuolella taas paineen nousu lisää luistin kitkaa, jolloin se ei välttämättä pääse karkamaan liian nopeasti ja normaalia lyhyempi jousentynkäkin auttaisi tuossa vaiheessa asiaa. Ja osa kaasusta on äärimmäistä kuormitusolosuhdetta lukuunottamatta päässyt poistopuolen takaiskuventtiilistä lävitse ennen hetkeä, jolloin paine laukeaa pomppaavan luistin ja männän välistä.
 
Vs: LG ILPissä nelitieventtiili jumissa !?*å!#!!

Hyvä päätelmä kotte, en vaan silti ole päässyt jyvälle miksi oireilu alkaa kun mennään pakkasen puolelle.

Tosiaan, alkuperäinen teoriani tuolla ihan alussa oli, että kompura tekee painetta keskelle jumittunutta nelitieventtiiliä vasten ja ottaa siksi liikaa virtaa. Tästä syystä 3-6 sekunnin jälkeen kompuran sammutus (vikailmoitusta ei kumminkaan tule) ja hetken päästä uusi yritys.

En valitettavasti löydä mistään mikä oikea virta ulkoyksikön ottovirta pitäisi olla käynnistysvaiheessa pakkasella. Onko tästä kenelläkään mittaustuloksia. On helppo mitata ulkoyksikön vaihejohtimesta pihtimittarilla. Huom, starttiramppi tosiaan kestää vain 3-6 sekuntia jonka jälkeen invertterin pitäisi ohjata kompuraa suuremmille kierroksille. Minun tapauksessa kompura sammuu!?!
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: LG ILPissä nelitieventtiili jumissa !?*å!#!!

ducatirocks sanoi:
en vaan silti ole päässyt jyvälle miksi oireilu alkaa kun mennään pakkasen puolelle.
No, jos luisti "vuotaa" maksimiulkonemakohdassa, siitä on ilman muuta seurauksena, että 1) kompressorin teho vähenee (volumetrinen teho pienenee, samalla toki tarvittava pumppaustehokin), 2) saavutettava maksimipainesuhde pienenee.

Nuo molemmat ominaisuudet sattuvat olemaan varsin kriittisiä nimenomaan ääriolosuhteissa (pakkasilma ja/tai kova tehoasetus).
 
Vs: LG ILPissä nelitieventtiili jumissa !?*å!#!!

Mitäs uudet vaihtokompurat maksais? Alkuperäinen on Matsushita 5RS102XAA.
 
Vs: LG ILPissä nelitieventtiili jumissa !?*å!#!!

Postage: £15.00 Economy Delivery | See details
Item location: high wycombe, Buckinghamshire, United Kingdom
Post to: United Kingdom

Huom. viimeinen rivi!

Ja toinen juttu, että jos noi ton malliset ei muutamaa vuotta enempää kestä niin voiskohan kompuran tyyppiä vaihtaa kestävämpään? Esim scroll -tyyppiseen?
 
Vs: LG ILPissä nelitieventtiili jumissa !?*å!#!!

Tietääkö kukaan, mikä sopii tuolle kompuralle vaihtokompuraksi? En löydä kuin yhden 5RS102XAA kompuran ebaystä ja sekin toimitetaan ainoastaan englantiin.
 
Back
Ylös Bottom