Liedet

Matti1965

Aktiivinen jäsen
Tuli mieleen tässä kun naapuri kyseli voisinko tulla kytkemään hänen ostamansa UPO:n. Speksien mukaan teho on 8600W, joten tässä tapauksessa kaikki vaiheet ovat käytössä. Itsellä on vuosia sitten hankittu Bosch induktioliesi, siinä on käytössä vain kaksi vaihetta, vaikka kytkentäkaavion mukaan tulee 3 vaihetta, yksi on aivan turhaan, olenkin siitä yhdestä poistanut sulakkeen ihan huvin vuoksi. Miksi näin. Bosch naksuttelee vuorotellen eri levyille virtaa kun useampi käytössä. Uuni on omalla vaiheella, kaikki neljä levyä käyttää samaa vaihetta. Miksi ei tehty niin että kaksi levyä yhdelle vaheelle ja kaksi muuta toiselle. Olen monesti todennut että kukaan ei ole niin tyhmä kuin insinööri.

Harrastelija

Hyperaktiivi
Yleensä niissä voi valita käytetäänkö 1, 2 vai 3 vaihetta.
Asennusohjeessa pitäisi löytyä tieto miten moinen tehdään. Lieden takana on todennäköisesti tarrakin missä asia on kuvattu.
Yleisin tapa lieneen 2 vaihetta levyille ja yksi uunille.

Tuo levyjen pätkiminen on ihan normaalia halogeeni ja induktiolevyillä. Itse levyssä ei ole tehonsäätöä vaan tehoa säädetään sähköä pätkimällä. Jos asetus on vaikka 5/9 niin levy on suurin piirtein 50% ajasta päällä ja 50% pois päältä. Joku voisi sanoa tuota myös PWM tehonsäädöksi. Eli toimii kuin ilman invertteriä oleva on/off lämpöpumppu.

kotte

Hyperaktiivi
Itse levyssä ei ole tehonsäätöä vaan tehoa säädetään sähköä pätkimällä.
Omassa liedessä levyissä on kyllä tehonsäätö, mutta tuo astuu kuvaan vain suurilla levyn tehoilla. PIenillä tehoilla tehonsäätö on minimillä ja efektiivistä tehoa säädetään katkomalla (katkomissykli on muutaman sekunnin pituinen). Vaikka liesi on kytketty 3-vaiheiseksi (kaksi levyä neljästä pareittain + uuni) suurimmalla teholla tulee vastaan tehonrajoitus, jotta ei ylitetä n. 3,7kW tehoa per vaihe. Suurimman levyn maksiteho on n. 3,5 kW ja sen parin n. 2,5 kW, joten moinen rajoitus on tarpeen, jotta 16A sulakkeen/johdonsuojakytkimen virta ei ylity.

Back
Ylös Bottom