Liian tiukkaan kiristetystä klemmarista 75k€ lasku

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fraatti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei ole enää vuotokaukaloa. Se lähti ensimmäisenä kiertoon APK:n kanssa, kun muutettiin taloon. Tykkään enemmän tiskiharjallisesta mallista, joka pitää meteliä hyvin harvakseltaan. Vakuutusyhtiön ehtojen kanssakaan ei tule ongelmia, kun on suppein kotivakuutus. Se korvannee ihan yhtä paljon kuin laaja, mutta ei tarvitse vängätä.

Meillä tehtiin vuosi sitten keittiöremppa. Allaskaapin ja sen viereisen integroidun tiskikoneen alla on 120cm leveä vuotoallas, joka sitten laskee littanan muoviputken kautta sokkelin läpi näkyvälle lattian osuudelle. Pistin koneen alle lisäksi IKEAn kosteusvahdin.

Voisin kyllä väittää ettei kovin montaa putkaria löydy, joka olisi moisen lukenut.
Niin, toi on ehkä yleisin dokumentti mihin viitataan työselostuksissa, ikään kuin viemärien raamattu. Minä olen lukenut useampaan kertaan. OKT viemäriasenukset on yksinkertaisia mutta kerrostalossa tulee kuvioon sitten esim. palo osastointi ja sen vaatimukset. Mutta kannakointi linee se suurin näkyvä asia missä oikastaan ja lienee vakuutusyhtiöden tarkituksissa ensinmäisenä. Kaatojen tutkiminen vaatii jo selän koukistamista ja se lienee usenmalle liian vaativa työsuorite.

Sen sijaan olen huomannut, että miltei jokaisen putkarin jäljiltä löytyy asennusvirheitä tai jotain muuta vastaavaa pölhöilyä.
Virheet on helppo pongata kun on lukenut Uponorin raamatun. Itse korjailin oman runkoviemärin samalla kun vetelin kaapelihyllyt alapohjaan. Samalla tuli tutustutta korroosioluokituksiin ja huomasin että siinäkin oiotaan koska materiaalit maksaa. Pitäisi uusia maalämmön litkuputkien kannakeet rosteriin... ei siksi että asialla olisi väliä vaan siksi että sitten se on kunnolla ja oikein tehty. Eli putkikannakeet pois ja litkuputket HST U-kiskon päälle lepäämään. Kierretangot on jo HST:tä.

Viimeksi muokattu:
meillä oli omituinen putkiurakoitsija kun nykyistä taloa rakennettiin, tuli paikalle aamulla klo 7, teki mitä oli sovittu, vastasi yleensä aina puhelimeen tai jos ei pystynyt soitti takas, pikkutarkka ei oikkonnut missään, tarkisti esim. mun tekemät ilmastointi eristykset armafleksillä ja syy oli että hänen firma vastaa seuraavat 10 vuotta lvi vahinkoista Nyt menossa 15 vuosi, kiitos Hannu.

meillä oli omituinen putkiurakoitsija kun nykyistä taloa rakennettiin, tuli paikalle aamulla klo 7, teki mitä oli sovittu, vastasi yleensä aina puhelimeen tai jos ei pystynyt soitti takas, pikkutarkka ei oikkonnut missään, tarkisti esim. mun tekemät ilmastointi eristykset armafleksillä ja syy oli että hänen firma vastaa seuraavat 10 vuotta lvi vahinkoista Nyt menossa 15 vuosi, kiitos Hannu.
Mukava lukea joskus tuollaistakin tekstiä.

Kuka tahansa voi sanoa olevansa putkimies. Ei ole luvanvarainen työ.

Meillä vuotokaukalo koneen alla ja tiskialtaan kaapin lattialevyn alla 10 euron vuotohälytin. Täytyykin muuten testata ko. hälytin että toimii vielä.

Omasta mielestäni ei vuotokaukalo ole hätäpaska. Tai riippuu mitä halutaan suojata. Pienen vuodon suojaa mutta ei välttämättä tuo asiaa esiin.

Ja jos oikein huono tuuri on että tulee vettä oikein kunnolla niin ei siinä auta kun vesieriste lattiassa ja kaivo (jos sekään).

Se on vähän miten ajattelee.
Juu, kyllä mielestäni vuotokaukalo voi olla hyväkin. Ruuveilla kiinni taka-ja sivuseiniin niin ei liiku ja näkee koneen alta lopuksi katsomalla, että on paikallaan.
Voihan olla että letku jää painuksiin seinää vasten ja jos siihen tulee vuoto juuri siihen niin pääsee kaukalon taakse vesi osittain, mutta eihän tuon tarvii 100-prosenttinen olla eli riittää kunhan johtaa osan vedestä kaukalon päälle ja koneen eteen niin riittää.

Takaisin
Ylös Bottom