T
timnis
Vieras
Moi,
En löytänyt ainakaan pikaisella etsinnällä foorumilta, et miten lasketaan maapiiristä saatu energia määrä kun siinä on etanolia mukana, vedellä tuon on helppo.
Laskin tuossa et mulla koko maaviileän maapiirin tilavuus putkineen, kennoineen, paisuntoineen jne on 205 litraa ja sinne on tarkoitus laittaa 3x 24kg (yht. 72kg) 60% Altian Naturet etanoliliuosta.
Ja eikös tuo tarkoita silloin et mulla on etanolia tuolla määrällä maapiirissä 72kg * 60% / 205kg = 21 p-%.
Sitten jos kaivetaan kaava netistä (http://gallia.kajak.fi/opmateriaalit/yleinen/honHar/ma/KAT_L%C3%84MP%C3%96ENERGIA.pdf), niin
kW = q * dt * p * cp
q = virtaus l/s
dt = lämpötilaero C tai K
p = tiheys kg/dm3
cp = ominaislämpökapasiteetti kJ/kgC
ja wikipediasta seuraavat
etanoli
Tiheys 0,7894 kg/dm3
Ominaislämpökapasiteetti 2,43 kJ/kgC
vesi
Tiheys 1,0 kg/dm3
Ominaislämpökapasiteetti 4,186 kJ/kgC
Tässä vaiheessa alkaa tökkiin tuo laskeminen, eli ilmeisesti
ominaislämpökapasiteetin vois laskea et (siis tuolla 21 p-% pitoisuudella) 2,43 kJ/kgC * 21 p-% + 4,186 kJ/kgC * 79 p-% = 3,817 kJ/kgC
mut miten tuo tiheys? siinä yksikkö on tilavuutta ja prosentit on painoa???
-Timo
En löytänyt ainakaan pikaisella etsinnällä foorumilta, et miten lasketaan maapiiristä saatu energia määrä kun siinä on etanolia mukana, vedellä tuon on helppo.
Laskin tuossa et mulla koko maaviileän maapiirin tilavuus putkineen, kennoineen, paisuntoineen jne on 205 litraa ja sinne on tarkoitus laittaa 3x 24kg (yht. 72kg) 60% Altian Naturet etanoliliuosta.
Ja eikös tuo tarkoita silloin et mulla on etanolia tuolla määrällä maapiirissä 72kg * 60% / 205kg = 21 p-%.
Sitten jos kaivetaan kaava netistä (http://gallia.kajak.fi/opmateriaalit/yleinen/honHar/ma/KAT_L%C3%84MP%C3%96ENERGIA.pdf), niin
kW = q * dt * p * cp
q = virtaus l/s
dt = lämpötilaero C tai K
p = tiheys kg/dm3
cp = ominaislämpökapasiteetti kJ/kgC
ja wikipediasta seuraavat
etanoli
Tiheys 0,7894 kg/dm3
Ominaislämpökapasiteetti 2,43 kJ/kgC
vesi
Tiheys 1,0 kg/dm3
Ominaislämpökapasiteetti 4,186 kJ/kgC
Tässä vaiheessa alkaa tökkiin tuo laskeminen, eli ilmeisesti
ominaislämpökapasiteetin vois laskea et (siis tuolla 21 p-% pitoisuudella) 2,43 kJ/kgC * 21 p-% + 4,186 kJ/kgC * 79 p-% = 3,817 kJ/kgC
mut miten tuo tiheys? siinä yksikkö on tilavuutta ja prosentit on painoa???
-Timo