Maapiiri ja kW(h) laskentaa

T

timnis

Vieras
Moi,

En löytänyt ainakaan pikaisella etsinnällä foorumilta, et miten lasketaan maapiiristä saatu energia määrä kun siinä on etanolia mukana, vedellä tuon on helppo.

Laskin tuossa et mulla koko maaviileän maapiirin tilavuus putkineen, kennoineen, paisuntoineen jne on 205 litraa ja sinne on tarkoitus laittaa 3x 24kg (yht. 72kg) 60% Altian Naturet etanoliliuosta.

Ja eikös tuo tarkoita silloin et mulla on etanolia tuolla määrällä maapiirissä 72kg * 60% / 205kg = 21 p-%.

Sitten jos kaivetaan kaava netistä (http://gallia.kajak.fi/opmateriaalit/yleinen/honHar/ma/KAT_L%C3%84MP%C3%96ENERGIA.pdf), niin

kW = q * dt * p * cp

q = virtaus l/s
dt = lämpötilaero C tai K
p = tiheys kg/dm3
cp = ominaislämpökapasiteetti kJ/kgC

ja wikipediasta seuraavat
etanoli
Tiheys 0,7894 kg/dm3
Ominaislämpökapasiteetti 2,43 kJ/kgC

vesi
Tiheys 1,0 kg/dm3
Ominaislämpökapasiteetti 4,186 kJ/kgC

Tässä vaiheessa alkaa tökkiin tuo laskeminen, eli ilmeisesti
ominaislämpökapasiteetin vois laskea et (siis tuolla 21 p-% pitoisuudella) 2,43 kJ/kgC * 21 p-% + 4,186 kJ/kgC * 79 p-% = 3,817 kJ/kgC
mut miten tuo tiheys? siinä yksikkö on tilavuutta ja prosentit on painoa???

-Timo

T

teukka

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Maapiiri ja kW(h) laskentaa

Enpä osaa tähän laskemiseen sanoa muuta kuin sen, että se ei liene noin yksinkertaista vain prosenttien perusteella.
Etanolin ja veden seoshan käyttäytyy siten, että litra etanolia plus litra vettä ei ole 2 litraa, vaan vähemmän. Siinä tapahtuu sellainen ilmiö,että vesi- ja etanolimolekyylit menevät toistensa lomiin.
Kyse on siis samantapaisesta ilmiöstä kuin hiekan ja sepelin seos: hiekka menee sepelin sisään.

Luulisin, että asiasta löytyy taulukoita, jotka on tehty mittausten perusteella. ;)

Toisaalta, kuinka tarkkoja tietoja tuossa tarvitaan. Saattaa tuo %-laskukin riittää.

P.S: on tuolla taulukko.
http://www.altiacorporation.fi/connect/9a899cd4-8fc7-49a5-b827-3330cb15e080/altia+tuotekansio+4_11+org+.pdf?MOD=AJPERES

fraatti

Hyperaktiivi

Hehe.. Altian taulukoista ei kannata ainakaan mitään tietoa katsoa. Eivät näemmä tiedä jo 1800 luvulla tiedettyä asiaa että etanoli vesi seoksen ominaislämpökapasiteetti on alle 36% seoksena suurempi kuin pelkän veden/etanolin.

Itse laskeskelin vastaavia asioita ja kirjoittelin niistä tuonne naapuri foorumille omaan pumppu keissiini... Luulisin että saat sieltä ongittua tarvittavat asiat esille.
http://www.maalampofoorumi.fi/index.php?topic=4576.msg53479#msg53479

Löytyy mm linkki laskuriin jolla saat kaikki laskettua vain luvut syöttämällä sekä linkki kaipaamiisi melanderin taulukoihin..

T

timnis

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

fraatti, kiitti linkistä tarviipa lueskella se. Pikaisesti katsoin sitä laskuarikin, mutta mun mielestä sillä ei suoraan voi laskea jos litkussa on etanolia

teukka, mitä tarkempia niin sitä mukavampi, mut noin arvot käy myös :)

Seppaant

Aktiivinen jäsen

Alla Åke Melinderin talukoiden pohjalta piirrettyjä käyrästöjä etanoli-vesi seosten ominaisuuksista paino-%:n funktiona.

Seppaant

Aktiivinen jäsen

Minä lasken näiden Melinderin taulukoista johdettujen trendien perusteella alla olevan laskelman mukaisesti.

Käytätkö järjestelmää ainoastaan viilennykseen?
Jos käytät myös lämpöpumpun lämmönlähteenä, on 22 p-% pitoisuus liian pieni, koska liuoksen jäätymispiste on n. -12C.

T

timnis

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Seppaant, kiitos. Nyt selvisi miten noita taulukoita luetaan kun laitoit tuon laskelman.

Järjestelmä tulee vain esiviilennykseen/lämmitykseen. Eli mulla on siis ulkoa iv-koneelle tulevassa kanavassa lämmönvaihdin kenno jolla saadaan talvella esilämmitys ja kesällä esiviilennys. Viilennykselle on vielä toinen lämmönvaihdin iv-koneessa tulopuolellla, tätä käytetään lisäviilennykseen ja koska talvisin sitä ei voi käyttää, niin sille on magneettiventtiili piirin linjassa jota ohjaan itse kasaamalla ohjausjärjestelmällä. Tämä samainen ohjausjärjestelmä kerää tietoa antureilta (vesitakalta, varaajasta, iv koneesta, sisätiloista, aurinkokeräinjärjestelmä (tulossa)) ja ohjaa maapiirin pumppua ja magneettiventtiiliä, varaajan sähkövastusta ja muutamia kontaktoreita. Tiedot tallentuu tietokantaan ja tarkoitus olis vääntää niistä jossain vaiheessa myös graafisia käppyröitä.

Back
Ylös Bottom