Mammuttihirsi, Nibe F750 + SAM40

Riku88

Tulokas
Terve jokaiselle tasapuolisesti!

Olen Nibe f750 ja sam40 tuloilmamoduulin omistaja. Asumme Mammuttihirren rakentamassa hirsitalossa Pohjanmaalla. Talomme on valmistunut viime vuonna helmikuussa. Olen yrittänyt etsiä säätöjä koneeseen. Laitoinkin liitteeksi tukun kuvia omista luvuista, jos joku haluaa niihin tutustua ja kertoa kokeneempana noviisille hyviä neuvoja.

Lämpötilan olen sisällä laittanut 21 asteeseen. Lämpökäyrä on asetettu kohtaan 6 ja käytän omaa käyrää, jonka olen yhdessä meidän asentajan kanssa tehnyt. Luotan aika paljon häneen, koska tästä koneesta ei kyllä paljoa löydy tietoa.

Hirsitalossamme on tosiaan vesikiertoinenlattialämmitys ja hirren paksuus on 270. Varaava tulikiven takka on tottakai käytössä.

Sanottakoon, että olen ihan ulalla koko koneesta Innokas uuden oppija kylläkin. Eli jos tunnet kuvien perusteella antaa oppia noviisille niin olen korvat höröllä. Jakotuet olen aukaissut kokonaan auki ja annan koneen hoitaa ns. hommat.

Kiitos, että jaksoit lukea loppuun.

Liitteet

• IMG_20190427_165211.jpg
    IMG_20190427_165211.jpg
    59,4 KB · Katsottu: 443
  • IMG_20190427_165228.jpg
    IMG_20190427_165228.jpg
    57,8 KB · Katsottu: 423
  • IMG_20190427_165238.jpg
    IMG_20190427_165238.jpg
    58,9 KB · Katsottu: 441
  • IMG_20190427_165131.jpg
    IMG_20190427_165131.jpg
    55,4 KB · Katsottu: 425
  • IMG_20190427_165144.jpg
    IMG_20190427_165144.jpg
    58,8 KB · Katsottu: 420
  • IMG_20190427_165152.jpg
    IMG_20190427_165152.jpg
    58,6 KB · Katsottu: 439
  • IMG_20190427_165202.jpg
    IMG_20190427_165202.jpg
    58,4 KB · Katsottu: 419
  • IMG_20190427_165247.jpg
    IMG_20190427_165247.jpg
    52,3 KB · Katsottu: 574
  • IMG_20190427_165315.jpg
    IMG_20190427_165315.jpg
    52,5 KB · Katsottu: 603
  • IMG_20190427_165123.jpg
    IMG_20190427_165123.jpg
    64,2 KB · Katsottu: 424

Riku88

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Päivittelenpä hiukan.

Eli sellaisia muutoksia tein omaan koneeseeni, että toistaiseksi olen luopunut tuosta automaattitilasta. Totesin, että kone ei ole vuoden aikana toiminut näin hyvin kuin se nyt toimii käsiohjauksella. Lisäksi nostin oman käyrän lämpötiloja kahdella asteella jokaista kohtaa, pois lukien kaksi viimeistä.

Nyt, kun tästä päivät alkaa toukokuun aikana lämpeämään niin ajattelin pitää vain ilmastointia päällä.

Sellainen homma myös oli käynyt asennuksen yhteydessä, että ulkolämpötila-anturit tuli talotoimittajan tiimoilta asennettua väärälle seinälle Oon ollu sem verran omissa ajatuksissani ilmeisesti koko vuoden, kun en tätä asiaa noteerannu kuin vasta tässä keväällä. Noh. Torstaina vuositarkastus niin eiköhän tämäkin asia korjaannu.

Mutta joo. Itse suosittelen tuota käsiohjausta tällä hetkellä. Se antanee koneesta enemmän irti. Ainakin meidän kohdalla.

Riku88

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Pohjoisseinällä ulkolämpötila-anturit, kun pitäisi olla eteläseinällä. Pohjoisen puolelle paistaa aurinko oikeastaan koko päivän niin se antaa koneelle väärän kuvan tuosta ulkolämpötilasta.

roots

Hyperaktiivi
Pohjoisseinällä ulkolämpötila-anturit, kun pitäisi olla eteläseinällä. Pohjoisen puolelle paistaa aurinko oikeastaan koko päivän niin se antaa koneelle väärän kuvan tuosta ulkolämpötilasta.
No jo on kummallinen asemointi, vai ollaanko eteläisellä pallonpuoliskolla

vwg4

Vakionaama
hmmm. itse asensin tietoisesti pohjoisseinälle. Käytännössä aivan aamu aurinko ja loppuiltaaurinko paistaa siihen. Eteläseinälle paistaa koko loppuajan.

Eli ainakin itse pitäisin sen anturan pohjois-seinällä.
F750 lienee löytyy myös ns. suodatusaika jolla noita piikkejä voi tasoitella

Mikki

Hyperaktiivi
Taisi mennä Rikulla ilmansuunnat juuri väärinpäin... tietenkin anturi pitäisi olla pohjoisseinällä. Nyt vissiin asennettu eteläseinälle.

Riku88

Tulokas
Nyt tosiaan anturi ollut seinällä mihin aurinko paistaa suht koko päivän. Se on hieman antanu vääristyneen kuvan ulkolämpötilasta koneelle. Tarkoitus olisi nyt vaihtaa se tuonne aamuauringon puolelle.

VesA

In Memoriam
Nyt tosiaan anturi ollut seinällä mihin aurinko paistaa suht koko päivän. Se on hieman antanu vääristyneen kuvan ulkolämpötilasta koneelle. Tarkoitus olisi nyt vaihtaa se tuonne aamuauringon puolelle.

Riippuu siitä mihin pyrkii, tuo vaikuttaa hyvältä.

Siirsin itsekin anturin pohjoisseinältä seinälle joka on ehkä lähinnä kaakkoon, että saisin sen aamu/aamupäiväaurinkoon. Pohjoisseinä on perinnettä - mutta väärä paikka jos talon lämmitys ei pysty reagoimaan auringon lämmitystehoon jollain tavalla vaan laittaa löylyä ulkolämpömittarin mukaan.

Harva talo pystyy siihen riittävän nopeasti ja reagoi vasta huonelämpötilan reiluun nousuun. Meillä talo ei äkkiä jäähdy vaikka lämmityksen sammuttaisi kokonaan - niinpä aurinkoisina aamuina lämmitystä hillitään - ja kun aurinko kääntyy seuraavalle seinälle ulkoilman lämpötilakin on noussut eikä lämmitys enää posota.

pökö

Kaivo jäässä
Olen siirtänyt anturin aamupäivän aurinkoon, pois pohjoisseinältä. Toimii paremmin meidän kokonaisuudessa.

Tarkoitus on hommata toinen anturi ja laittaa se länsiseinälle jossa isot ikkunat päästää ylilämpöä sisään, kokeeksi.

Mikki

Hyperaktiivi
Tämäpä on mielenkiintoinen juttu. Olen pitänyt selvänä että pohjoispuolelle ulkoanturi.

Mutta miksi oikeastaan kun aamuaurinko kertoo millainen päivä pitkälti on tulossa. Lämmitystä voisi hyvin himmaa aamusta jos hyvältä näyttää.

kotte

Hyperaktiivi
Meillä anturi on koillisenpuoleisella seinällä lähellä itänurkkaa. Omasta mielestäni tuo toimii hyvin, eli talvella ja myöhäissyksyllä ei vaikuta juuri mitään (kun ei aurinkokaan lämmitä), mutta kevään edistyessä ja kesällä auringonpaiste anturiin aamulla ja aamupäivällä kompensoi käyrää varsin sopivasti auringon lämmityskyvyn mukaan. Iltapäivällä muut anturit (meillä termostaattiventtiilit ja erityisesti elektroniset sellaiset) saattavat jo alkuiltapäivästä auringon puolella olevat radiaattorit kylmiksi kevättalven aurinkoisella säällä (kun ei vielä tarvita muita varjostuskeinoja).

Back
Ylös Bottom