Miten käyttää pumpun jäähdytystä työpäivien aikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja magnuken
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

magnuken

Aktiivinen jäsen
Hei,

Itselleni ihan tässä ennen helteitä asennutin kaksikerroksiseen täysin betonirakenteiseen pienehköön rivariini Mitsun ilmalämpöpumpun toiseen kerrokseen lähinnä makkareita viilentämään. Pumppua käytän siis vain jäähdytykseen koska kyseessä kaukolämmössä oleva taloyhtiö.

Olen tässä miettinyt nyt kun kesälomakin loppuu, miten sen säätäisi työpäivien ajaksi, kun kämppä on tyhjillään ma-pe noin klo 7.00-17.00:

- Eli kannattaisiko pumppu ajastaa niin, että se on täysin kiinni mainitun ajan?
- Vai, kannattaisiko se ajastaa vain nostamaan pyyntilämpötilaa sen työpäivän ajaksi vaiko jokin muu konsti?

Kertokaapa miten te muut olette vastaavanlaisessa tilanteessa sen jäähdytyksen kanssa lyhyehköjen poissaolojen suhteen toimineet?

Itse olen hieman fundeerannut, että olisi ehkä kuitenkin paras pitää pumppu ainakin jollakin teholla kokoajan päällä, jottei aivan hirmuisesti lämpökuormaa betoniseiniin ja kattoihin pääsisi päivän mittaan kertymään - en tiedä?

Vs: Miten käyttää pumpun jäähdytystä työpäivien aikana?

magnuken sanoi:
Olen tässä miettinyt nyt kun kesälomakin loppuu, miten sen säätäisi työpäivien ajaksi, kun kämppä on tyhjillään ma-pe noin klo 7.00-17.00:
Riippuu monesta seikasta, miten kannattaa menetellä. Itselläsi lienee yleissähkötariffi, jolloin sähkön hinta ei heittele, eikä anna perusteita toimia jotenkin toisin. Itse käyttäisin tuossa tilanteessa pumppua niin, että se huilaa esim. 04:00 ... 15:00 ja käy sitten lopun aikaa (aikoja voi trimmata omien mieltymysten ja sään perusteella). Asunto on ehtinyt jo jäähtyä hiukan, kun tulee töistä ja lämpökuorma kasvaa loppuiltapäivästä muutenkin (minkä lisäksi kotiaskareet lämmittävät sisätiloja). Myös pumppu kuivaa tuolla tavoin iltapäivällä ilmaa hyvin tehokkaasti. Vastaavasti aamulla on riittävän viileä muutenkin.

Tämä kaikki sillä oletuksella, että pumpun teho riittää osa-aikaisenakin.

magnuken sanoi:
Itse olen hieman fundeerannut, että olisi ehkä kuitenkin paras pitää pumppu ainakin jollakin teholla kokoajan päällä, jottei aivan hirmuisesti lämpökuormaa betoniseiniin ja kattoihin pääsisi päivän mittaan kertymään - en tiedä?
Juuri noin.
Yhdeksän kesän jäähdytyskokemuksella neuvon pitämään sen laitteen koko kesän päällä. Laitat sen jäähdyttämään jo alkukesästä ennen kuin rakenteet lämpenee ja pidät pyynnin maltillisena esim. 24 astetta. näin ei ylilämpöongelmaa pääse tulemaan ja kone käy pienellä teholla ja kompura huilailee välillä pitkiäkin aikoja. Sähkönkulutus on myös pientä eikä koneeseen tule hajuja kun kenno kuivuu aina välillä. Näin käytät rahaa jäähyyn 20 euroa koko kesän aikana, ilman kikkailua.

pökö sanoi:
Juuri noin.
Yhdeksän kesän jäähdytyskokemuksella neuvon pitämään sen laitteen koko kesän päällä. Laitat sen jäähdyttämään jo alkukesästä ennen kuin rakenteet lämpenee ja pidät pyynnin maltillisena esim. 24 astetta. näin ei ylilämpöongelmaa pääse tulemaan ja kone käy pienellä teholla ja kompura huilailee välillä pitkiäkin aikoja. Sähkönkulutus on myös pientä eikä koneeseen tule hajuja kun kenno kuivuu aina välillä. Näin käytät rahaa jäähyyn 20 euroa koko kesän aikana, ilman kikkailua.

Tuo kuulostaa kyllä aika optimaaliselta, jos 24 asteella pääsee vain noin 20 € kustannuksin koko kesän ajalta! Tosin, itse pitäisin mielummin öiseen aikaan kesällä asteen parin alempaa lämpötilaa, eli jotakin 22-23 astetta makkarissa.

Kun tässä just sain sen pumpun aivan näiden kovimpien helteiden alla, niin tietty innoistuksissani panin pyynnöksi luokkaa 18-20 astetta ja puhaltimen maksimille, no tuli kunnolla makkariin viileätä mutta myös hieman ääntä ja vällyjä piti yöllä vetää enempi niskaan. Muijakin taisi panna villahousut jalkaan kun valitti, että täällä paleltuu ja saa flunssan. No, ei tämä kai ihan järkevää toimintaa ollut mutta tulipahan tehoja ihan käytännössä kokeiltua:)

Mutta tosiaankin se rahanmeno jäähdytykseen ei ole se vallan pääasia, lähinnä olisi halu säilyttää sellainen perusmukavuus (siis ilman kovin suuria sisäilman lämpötilanvaihteluja ulkoilman helteistä riippumatta).

Mutta, kiitos teille kaikille vihjeistä - täytyypi kokeilla

Se 24 astetta oli vain esimerkki, meillä se on hyväksi havaittu. Talo ja asukaskohtainen juttuhan tuo on ja kokeilemalla oikea lämpö löytyy. Nyt helteisen heinäkuun kulutus oli meillä omakotitalossa hinnaltaan 7 euroa.

pökö sanoi:
Se 24 astetta oli vain esimerkki, meillä se on hyväksi havaittu. Talo ja asukaskohtainen juttuhan tuo on ja kokeilemalla oikea lämpö löytyy. Nyt helteisen heinäkuun kulutus oli meillä omakotitalossa hinnaltaan 7 euroa.

Ok, kiitoksia tiedosta.

Mutta pointti on ilmeisesti kuitenkin se, että laite kannattaa pitää koko kesä ajan jäähdytyksellä.

Mitä mieltä olet, kun tuossa Mitsussani on kuitenkin sellainen päiväkohtainen ajastin (viikkoajastin eri päiväkohtaisin ohjelmointimahdollisuuksin) jolla esim. työpäivän ajaksi voisi pyyntölämpöä nostaa, niin kannattaako noin mukavuuden kannalta yleensäkään moinen temppuilu?

Viikkoajastin on hyvä peli, sen kanssa tuo on helppoa, isoja säästöjä ei saa kun ei ole isoja menojakaan. Kokeile ihmeessä sitä nyt kun helteitä vielä on luvassa.

Isovanhemmilla jäähdytys on ollut päällä 6-8 h iltapäivällä ja se on riittänyt.

Kotona ei jäähdytellä päivällä. Illalla pumppu päälle ja yöksi OFF.

Jos laite käy koko ajan pienellä teholla tai ajelee katkoilla, niin kennon lämpötila jää niin korkealle ettei laite kuivaa ilmaa ollenkaan.

Itsekkin olen pitänyt 23:n pyyntiä (22-23 oikea) koko ajan päällä. Heinäkuussa tuo imaisi sähköä 16.1e:n edestä, eikä mitään ongelmia ole ollut. Jäähdytettävää pinta-alaa tuolla pumpulla on 150-200 neliötä.

Alakerran pumppu on aina 24 asteessa, yli 2vrk poissaolojen ajaksi sammutan.
Yläkerran Daikinissa on se liiketutka, eli jos liikettä niin asetus 22 ja kun ei pumppu havaitse liikettä asetus 24.
Olikohan 20 min viive, että se päästää asetuksen nousemaan jos ei liikettä ole.

janti sanoi:
Jos laite käy koko ajan pienellä teholla tai ajelee katkoilla, niin kennon lämpötila jää niin korkealle ettei laite kuivaa ilmaa ollenkaan.
Kuivaus jää tosiaan vähäisemmälle mutta kyllä se hieman kuivattaa. Mulla on kokeeksi ollut letkun päässä ämpäri ja se tulee melkein täyteen vuorokaudessa näillä helteillä. "Normaalina" 22 asteisena kesäpäivänä ei tule montaa tippaa. Ilman kosteus sisällä heiluu 60% pinnassa, mittaria ei tosin ole kalibroitu joten se voi näyttää jonkinverran väärinkin.

Takaisin
Ylös Bottom