Miten puhdistaa Mitsun Kirigamine sisäyksikköä?

magnuken

Aktiivinen jäsen
Minulla on siis Mitsubishi Electric pumpun yhteydessä sisäksikkönä MSZ-EF35VE (Kirigamine Zen). Käyttöohje neuvoo vain irroittamaan ne kaksi kaarevaa ilmasuodinta ja imuroimaan niitä samoin kuin vaihtamaan niissä olevat kaksi kapeata pitkulaista "nanopartikkeli filtteriä" kerran vuodessa. Tämän olen siis tehnyt ja lisäksi imuroinut kennoa, sikäli kun siihen olen käsiksi päässyt laitetta purkamatta.

Täällä palstalla kuitenkin aina välistä neuvotaan putsaamaan kenno/pesemään. Mutta miten se oikein tapahtuu tuossa Kirigamine sisäyksikössä? Pitääkö kenno jotenkin irroittaa vai voiko sinne vain suihkuttaa esim. Mitsun omaa puhdistusainetta ja antaa vaikuttaa jonkin aikaa, jonka jälkeen käynnistää vehje?

Asiaa hieman hankaloittaa se, että kyseinen sisäyksikkö on noin 3 metrin korkeudessa aivan katon rajassa (vain jäähdytyskäytössä)

Jo etukäteen neuvoista kovasti kiittäen.
T. Magnuken

juhamv

Jäsen
Vs: Miten puhdistaa Mitsun Kirigamine sisäyksikköä?

Itse olen ottanut tavaksi kerran vuodessa, keväällä, putsata sisäyksikön kennot Tolulla (tai vastaavalla kodin puhdistusaineella). Suihkepullosta reilusti Tolua kennolle, hetki vaikutusaikaa, sitten huuhteluvettä perään. Vesi poistuu kondenssivesiputkea pitkin pihalle.

Haasteena on kennon takaosa katon rajassa, jonne on hieman hankala päästä. Mutta eiköhän tuokin tyydyttävästi ole puhdistunut.

magnuken

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja

juhamv sanoi:
Itse olen ottanut tavaksi kerran vuodessa, keväällä, putsata sisäyksikön kennot Tolulla (tai vastaavalla kodin puhdistusaineella). Suihkepullosta reilusti Tolua kennolle, hetki vaikutusaikaa, sitten huuhteluvettä perään. Vesi poistuu kondenssivesiputkea pitkin pihalle.

Haasteena on kennon takaosa katon rajassa, jonne on hieman hankala päästä. Mutta eiköhän tuokin tyydyttävästi ole puhdistunut.

Ok, kiitos neuvosta! Et siis sitä kennoa ole yrittänytkään irroittaa, vaan vain Tolua kennolle ja perään hieman vettä.

Jäin vain ihmettelemään kun jotkut täällä ovat kertoneet irroittaneensa itse kennon! Itse en ainakaan keksi miten se tapahtuisi?

prelude

Vakionaama

Kiinnostaa minuakin. Kenon irroittaminen taitaa vaatia kylmäaineputkien irroitusta, mutta onnistuuko useimmissa malleissa fanin irroitus putsausta ja laakerin vaihtoa varten? (Itseäni kiinnostaa Innovan h121 eli green hansol)

juhamv

Jäsen

magnuken sanoi:
Ok, kiitos neuvosta! Et siis sitä kennoa ole yrittänytkään irroittaa, vaan vain Tolua kennolle ja perään hieman vettä.

Jäin vain ihmettelemään kun jotkut täällä ovat kertoneet irroittaneensa itse kennon! Itse en ainakaan keksi miten se tapahtuisi?

En ole irroittanut kennoa, eikä siihen maallikon taitoni ehkä riittäisikään. Silmämääräisesti puhdasta tullut näinkin. Suihkepullosta puhdasta vettä puhdistusaineen perään. Voi myös käyttää viilennyksellä, jolloin kenno huuhtoutuu.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

juhamv sanoi:
En ole irroittanut kennoa, eikä siihen maallikon taitoni ehkä riittäisikään. Silmämääräisesti puhdasta tullut näinkin. Suihkepullosta puhdasta vettä puhdistusaineen perään. Voi myös käyttää viilennyksellä, jolloin kenno huuhtoutuu.

Kennoa ei tarvitse kokonaan irrottaa. Kennon päädyn löysäys ja kennon kohotus auttaa puhallinrummun irrotuksessa pesua varten. ;)

pökö

Kaivo jäässä

Sisäyksikön kuoret on syytä irroittaa, ne peittää ison osan kennosta. Pesuainetta kennoon ja kuumaa vettä päälle sopivalla laitteella. Yllättävän siisti homma.

Peke

Jäsen

Huomenna ton näkis ku jouduin tilaamaan täyspuhdistuksen(sikakallis). Jatkossa jos tekis sit itse.
Mulla sisäyksikkö rupes tiputtaa vettä sisälle ni pakko tehdä jotain. :mad:

magnuken

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja

Kiitoksia neuvoista. Ostin Innoairista Frionett Aciv nimistä kennon puhdistusainetta suihkepullossa. Täytyy kokeilla sillä kennon ja puhaltimen puhdistamista kun niihin ei mitenkään helposti muutoin pääse käsiksi.

http://www.innoair.fi/Frionett-Activ-RTU-kennonpuhdistusaine-750ml

magnuken

Aktiivinen jäsen

juhamv sanoi:
^Ihanan kallista :)

Joo, eihän se halpaa ole mutta puteli kestänee useamman vuoden. Jos on tehokasta litkua niin kyllähän siitä voi vähän enempi maksaakin.

Niin, ja pitäisihän litku sen pullon tekstin mukaan hävittää myös kaikki pöpöt kennosta Legionella bakteeria myöten ;D Pullossa siis vain ranskan- ja saksankieliset ohjeet kehuineen.

Tois puol jokke

Vakionaama

elektroniikan puhdistusspray teki tositehokasta jälkeä vaikka oli jo pesty ensin ilmastointikennon pesuvaahdolla.

Peke

Jäsen

No ei kyllä kolmenkympin pullo oo kallis jos vertaa puhdistuksen hintaan teetettynä. ::)

T

TsR76

Vieras

Tietääkö joku miten saa puhalluskanavan metallisen suojaritilän irti jos haluaisi imuroida puhaltimen?

Back
Ylös Bottom