Mitsu/Fujitsu kysymyksiä

P

paaha50

Vieras
Olen hankkimassa ILPpiä noin 100m2 kaksikerroksiseen huoneistoon. Olin kiinnostunut kovastikin Fujitsusta mutta tuo RM-testi sekoitti pakkaa. Vaihtoehtoina pyörii Fujitsulta ASY9ALC ARTIC sekä ASY9BLD Plasma ja Mitsulta GA25VA sekä FA25VA. Onko noissa kaikissa ns.kuumakaasusulatus vai jokin sähköinen vastus? Mitä eroa merkkien eri malleilla on? Toinen mallihan noista on molemmilla merkeillä kai ainakin sisäyksiköltään varustellumpi, mutta onko muita eroja? Kannattaako maksaa tuosta paremmasta varustelusta? Onko kompurayksikkö malleilla sama? Ovatko nuo Fujitsut niin meluisia ja paljon virtaa ottavia kuin em.testissä annetaan ymmärtää? Mites sijoitus kun oikeastaan ainoa vaihtoehto on makuuhuoneen oven yläpuoli, mutta kuitenkin huoneen ulkopuolella ( puhaltaa rappuun)? Olisko tuo Mitsun GA25VA hinta/laatusuhteelötaan paras? Kokemuksia näitä mielellään jos on.

W

Wesku

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Mitsu/Fujitsu kysymyksiä

OIjoijoi, nyt kuulostaa aika huonolta tuo sisäyksikön paikka. En kyllä muuten kuin äärimmäisessä hädässä laittaisi sitä makuuhuoneen lähelle, koska silloin ei puhallusta paljon ykköstä kovemmalla viitsisi pitää.

Käytännössä kuitenkaan missään näissä laitteissa se pienin puhallusteho ei tosisasiassa riitä lämmitykseen, vaan puhallusta joutuu aina pitämään hieman kovemmalla, jolloin se puhina kyllä kuuluu joka laitteesta.

Mitsun hiljaisuus perustuu siihen, että se todellakin on 1-2 desibeliä(n.villasukan lattialle putoamisen ääni) hiljaisempi kuin muut laitteet YKKÖSTEHOLLA. Sitten kun laitetta käytetään ihan aikuisten oikeasti lämmitykseen, eli 2-3 teholla, niin ne puhallusdesibelit ovat aika samanlaiset kaikilla laitteilla.

Fa25 olisi noista Mitsuista ainakin ilmanpuhdistamismielestä parempi valinta. Kannattaa myös miettiä Sanyota ja Toshibaa ja unohtaa ihan välittömästi tuo Pahkas...eikun Rakennusmaailman testi. Näiltä sivuilta löydät lisätietoa kyseisen testin luotettavuudesta ja yhteyksistä elävään elämään.

K

Kartsu

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Itsekin olen miettinyt samoja asioita. Kannattaa miettiä takaisinmaksuaikaa. Muutaman sadan euron hintaero ei ihan heti kuoletu tai ei kuoletu koskaan verrattuna halvempaan malliin, joten kalliimpi malli ei välttämättä ole perusteltu. Kalliimmassa Fujitsussa väitetään mainoksissa olevan parempi ilmanpuhdistus (sähköstaattinen puhdistus) ja hieman parempi COP. Käytännössä ei ole välttämättä suurtakaan eroa.

Rakennusmaailman testiin ei kannata hirveästi perustaa. Laitteet toimivat pääasiassa osateholla (COP parempi), jolloin toimivuudet ovat täysin erilaisia kuin testissä.

Fujitsussa on 5 vuoden takuu, joka on myös aika hyvä valintaperuste.

tet

Hyperaktiivi

paaha50 sanoi:
Onko noissa kaikissa ns.kuumakaasusulatus vai jokin sähköinen vastus?

Kaikista merkkipumpuista löytyy kuumakaasusulatus, ja suurimmasta osasta lisäksi sulanapitovastus. Kuumakaasusulatuksen tehtävä on sulattaa itse kenno siihen kertyneestä huurteesta, tämä tapahtuu kaikissa pumpuissa kuumakaasun avulla. Kun huurre sulaa ja valuu ulkoyksikön pohjapellille, se täytyy vielä pitää sulana niin kauan että ehtii valua ulos asti eikä jäädy pohjapellille. Tämä pohjan sulanapito tapahtuu suurimmassa osassa malleista sähkövastuksen avulla. Joissain laitteissa on sulanapito ratkaistu korkeammalla sulatuslämpötilalla, osassa kuumakaasuputki kiertää pohjapellin kautta pitäen sen sulana. Näitä "vastuksettomia" laitteita ovat ainakin IVT, Panasonicin EKEB-mallit ja osa Sanyon malleista (EHN, EHNA ja EHDXN).

V

vmaksi

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

paaha50 sanoi:
Olen hankkimassa ILPpiä noin 100m2 kaksikerroksiseen huoneistoon. Olin kiinnostunut kovastikin Fujitsusta mutta tuo RM-testi sekoitti pakkaa. Vaihtoehtoina pyörii Fujitsulta ASY9ALC ARTIC sekä ASY9BLD Plasma ja Mitsulta GA25VA sekä FA25VA. Onko noissa kaikissa ns.kuumakaasusulatus vai jokin sähköinen vastus? Mitä eroa merkkien eri malleilla on? Toinen mallihan noista on molemmilla merkeillä kai ainakin sisäyksiköltään varustellumpi, mutta onko muita eroja? Kannattaako maksaa tuosta paremmasta varustelusta? Onko kompurayksikkö malleilla sama? Ovatko nuo Fujitsut niin meluisia ja paljon virtaa ottavia kuin em.testissä annetaan ymmärtää? Mites sijoitus kun oikeastaan ainoa vaihtoehto on makuuhuoneen oven yläpuoli, mutta kuitenkin huoneen ulkopuolella ( puhaltaa rappuun)? Olisko tuo Mitsun GA25VA hinta/laatusuhteelötaan paras? Kokemuksia näitä mielellään jos on.

Mitsun GA- ja FA-sarjan suurin ero on ilmanpuhdistuksessa. Jos et sitä koe tarvitsevasi, niin GA-sarja on ihan hyvä vaihtoehto. Ulkoyksikkö on käsittääkseni täsmälleen sama molemmissa. Perussulatus toimii tietenkin kuumakaasulla, mutta myös sähkövastus löytyy pohjalevystä. Jäätymisongelmia ei ole itselläni ollut, ei niillä lokakuun lopun vaakasuorilla lumisateillakaan, vaikka koko ulkoyksikkö melkeen lumeen peittyikin ;D

Jos olet kovin herkkäuninen, niin mieti uudestaan tuota sijoitusta. Mitsun ääni on 2-3 tasoilla sellainen, että jos TV on samassa huoneessa päällä, niin et sitä huomaa, mutta täysin hiljaisessa huoneessa kyllä. Aikalailla samanlainen äänitaso on kyllä varmaan suunnilleen kaikissa laadukkaissa ILP:ssa nykyään. Tosin noita puhalluksen tasoja en ainakaan itse ole tarvinnut kun vasta -5 astetta kylmemmillä keleillä. Siihen asti on voinut käyttää AUTO-puhallusta, joka on todella hiljainen.

Jos haet ILP:lla puhdasta säästöä lämmitykseen, nuo "karvalakkimallit" ajavat asiansa. Samasta hintaluokasta kannattaa katsella myös vaihtoehtoja esim. Sanyon/Argon-mallistosta. Hyvä tarjous ja luotettava asennusliike säätelevät monesti lopullisen valinnan. Sen verran pieniä nuo erot itse laitteissa on.

K

kauko

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Se kannattaa myös muistaa jos säästöä halutaan saada niin parhaiten se onnistuu suorasähkölämmiteisessä talossa. Eli jos on muutama takka mitä talvella lämmitellään koko ajan ja ilpin jälkeen jätetään lämmitys niin sähkön kulutus nousee.

Tätä palstaa lukenut niin tuntuu että jotkut olis parhaat säästöt saanut kun olisivat ostanut autotalliin esim. panasonicin.

EDIT: Kirjoitus vihreitä

V

vmaksi

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

kauko sanoi:
Se kannattaa myös muistaa jos säätöä halutaan saada niin parhaiten se onnistuu suorasähkölämmiteisessä talossa. Eli jos on muutama takka mitä talvella lämmitellään koko ajan ja ilpin jälkeen jätetään lämmitys niin sähkön kulutus nousee.

Tätä palstaa lukenut niin tuntuu että jotkut olis parhaat säästöt saanut kun olisivat ostanut autotalliin esim. panasonicin.

Niin no. Säästöähän tuossakin tulee, mutta se säästö kohdistuu myös puihin, eikä vain sähköön ;D

Pohjimmiltaan kyse on tarvittavan lämmitysenergian tuottamisesta mahdollisimman edullisesti tai vaihtoehtoisesti mahdollisimman vähällä vaivalla :p

V

vaari

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

[/quote]

Niin no. Säästöähän tuossakin tulee, mutta se säästö kohdistuu myös puihin, eikä vain sähköön ;D

Pohjimmiltaan kyse on tarvittavan lämmitysenergian tuottamisesta mahdollisimman edullisesti tai vaihtoehtoisesti mahdollisimman vähällä vaivalla :p
[/quote]

Sekä asumis (lue elämisen tason)mukavuuden huomattavana parantumisena. Mulla on suorasähkölämmitys + takka.

Ilpin asennuksen jälkeen ei patterit ole ollu päivääkään päällä. Takkaa lämmittelen parin viikon välein lähinnä tunnelman takia. Lämpö ennen ilppiä "seisoi" takan vieressä pari päivää josta sitten pikkuhiljaa hävisi, en tiedä minne. Nyt ilppi pyöräyttää takankin lämmön tasaisesti ympäri kämppää. Lattiasta kattoon miellyttävä tasalämpö.
Mulle kelpaa.

W

Wesku

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Niin, hieman kummastuttaa, kun täällä aina säästöjen yhteydessä puhutaan pelkästä sähkölaskun pienenemisestä vaikka monilla tuntuu olevan takka, uuni, tai leivinuuni tai ties mikä tuhkaa tuottava laite. Ennen, kun talossamme oli kaakeliuunien lisäksi sähköpatterit, niin oli pakko lähes joka jumalan päivä raahata käden suorina polttopuuta uuneihin ja nyt ilpin jälkeen ei sitten kerran kertaa.

Itse maksan polttopuusta sellaisen 40€/m3 ja jos nyt polttopuun kulutus putoaa tuosta 8 kuutiosta vaikkapa 3 kuutioon, niin jo se on 200e puhtaana käteen. Lisäksi tietysti myös sähkösäästö kunhan nyt noita pakkasiakin ensin näkyisi. Kyllähän sitä sitten talvella taas puitakin poltellaan ilpin kera COP-arvojen huonontuessa, mutta aivan turhaa se vielä on. En niin hampaat irvessä hae säästöjä hetimullekaikkitännenyt-tyyliin. Katsellaan nyt rauhassa ensin mihin ilppi riittää ja autetaan tarvittaessa purkkia mäessä/hangessa.

Säästöä se on hei klapisäästökin vaikka ei näykään sähkömittarissa. Elämän helppoudesta ja raikkaasta sisäilmasta nyt puhumattakaan.

Ugh.

V

vmaksi

Vieras

Wesku sanoi:
Itse maksan polttopuusta sellaisen 40€/m3 ja jos nyt polttopuun kulutus putoaa tuosta 8 kuutiosta vaikkapa 3 kuutioon, niin jo se on 200e puhtaana käteen. Lisäksi tietysti myös sähkösäästö kunhan nyt noita pakkasiakin ensin näkyisi. Kyllähän sitä sitten talvella taas puitakin poltellaan ilpin kera COP-arvojen huonontuessa, mutta aivan turhaa se vielä on. En niin hampaat irvessä hae säästöjä hetimullekaikkitännenyt-tyyliin. Katsellaan nyt rauhassa ensin mihin ilppi riittää ja autetaan tarvittaessa purkkia mäessä/hangessa.

Juuri näin.

Ja kun puun joutuu ostamaan, niin ei se puullakaan lämmittämisen "COP" mikään hurja ole. Vähän riippuen takasta ja poltettavasta puulajista (ja tietenkin hinnasta) siellä 1,5-2 paikkeilla. Eli jos ILP:n COP on tuota parempi, ei takan lämmittäminen yksinkertaisesti ole taloudellisempaa.

Tietty jos sillä takan loimulla lämmittelee samalla vaikka vaimoa, niin siinä ei paljon kannata COP:peja ajatella ;)

K

kauko

Vieras

Itsellä on myöskin säästynyt sähköä, puita, hermoja ja vapaa-aikaakin on tullut lämmityksen ansiosta lisää. Ennen lämmitin takkaa 2-3kertaa viikossa riipuen kelistä. Takan lämmittämiseen menee kumminkin se puoli päivää. Joutuu katsomaan että pesässä on tuli ja sitten vielä oikeaan aikaa pellit kiinni jne.
Tässä kuussa olen lämmittänyt kerran ja toinen kerta menossa. Hetken aikaa vielä odotella että saa pellin kiinni ja pääsee autotalliin auton kimppuun.

Lisänä vielä asumus viihtyvyys on parantunut huomattavasti ja mitsu pitää paljon hiljasempaa ääntä kun bi-metalli termostaatit pattereissa ja puhumattakaan siittä "nitinästä ja natinasta" mitä patterit pitää kun ne lämpiää ;D

C

Cud

Vieras

Mulla on kaksi Fujitsua (LC ja LD) ja tyytyväinen olen. Ei tohon RM testiin kannata keskittää liika huomiota koska siinä oli niin paljon virheitä. En tuon testin perusteella suostu myöntämään Ultimaten pumppua Fujitsua paremmaksi vaikka myönnän kyllä että se ehkä on parempi kuin mitä olen luullut.

K

Kartsu

Vieras

CUD:lle kysymys. Mitä mieltä olet Fujitsun LC-mallista jos vertaa LD-malliin. Antaako LD-malli rahoille vastinetta?

A

asuva

Vieras
Vs: Mitsu/Fujitsu

Kannattaa unohtaa nuo merkit, paljon parempiakin löytyy, esim. Daikin, tai Ultimate.
Miksi ostaisit valmiiksi huonoa..

D

Drummer

Vieras

asuva sanoi:
Kannattaa unohtaa nuo merkit, paljon parempiakin löytyy, esim. Daikin, tai Ultimate.

Ultimatesta tuntuu olevan hyvin paljon negatiivisia käyttäjäkokemuksia, Daikinista taas ei juurikaan kokemuksia ole kenelläkään. Ostoksensa kannattaa perustaa muuhunkin kuin yksittäiseen testiin (tämä pätee kaikkiin testeihin). Jospa jätettäisiin nämä provot pois tällä foorumilla ja pysyttäisiin asialinjalla.

V

vmaksi

Vieras

asuva sanoi:

Asuva voisi lopettaa provoilunsa heti alkuunsa. Koetetaan nyt pitää edes tämän foorumin jutut järkilinjoilla.

I

i-see

Vieras

Empä voisi olla enempää samaa mieltä vmaksin ja Drummerin kanssa. Turha provoilu pois. :mad:

Late

Aktiivinen jäsen

Sen verran on mitsun GA ja FA malleilla eroa et GA on 4.5kw:n laite ja FA 5kw:n Ja et GA:ssa on säännöllisesti vaihtoa kaipaavat paperisuodattimet(hinta???) kun taas FA:ssa on vesipestävät Plasma suodattimet) hinta eroa on kuitenki FA ja GA mallilla vain noin 100€!!! Itse aikoinaan valitsin näillä perusteilla FA:n. Ja tupakka miehille tiedoksi: Jos oikein paljon kessuttelee sisätiloissa niin GA:n suodattimet on vaihto kelpoiset jo kuukaudessa:

I

i-see

Vieras

Vielä jatkona tuohon FA ja Ga mallien eroihin: FA malleissa on hieman paremmat COP arvot, kuin GA-sarjassa ja hinta ero on "kosmeettinen".

C

Cud

Vieras

Kartsu sanoi:
CUD:lle kysymys. Mitä mieltä olet Fujitsun LC-mallista jos vertaa LD-malliin. Antaako LD-malli rahoille vastinetta?
Kyllä se minun mielestä antaa, vaikka ei ero tunnu isolta. Hieman hankalaa verrata suoraan kun toinen on autotallissa ja toinen talossa mutta en kadu että valitsin LD taloon kun siinä on paremmat suodattimet, tallissa en tarvitse niitä. Ja RM:n testi sanokoon mitä tahansa (kyllähän täällä tiedetään minkä arvoinen testi se oli) mutta Fujitsu EI ole mikään huono kone, eli asuvan kommentti voi jättää omaan arvonsa. Minulla ne ei ole ollut kauan käytössä mutta ei ole ollut mitään ongelmia ja vähän on kuluttanut, viimeisen viikon aikana LD kulutti noin 24 kWh (takka auttoi). LC mallista ei ole viime ajoilta lukuja kun toiseen kulutusmittariin ei ole vielä pattereita.. Isoin ero niitten välillä taitaa olla ääni joka on isossa hiljaisempi kun se ei tarvitse jatkuvasti pyöriä eikä yhtä kovaa.

Back
Ylös Bottom