Mitsu GA25 Puhallinmoottorin laakerit 608

Commando

Jäsen
Tästä puhallin moottorin laakeri asiasta on puhuttu paljon.

2007 lähtien on pyörinyt yötä päivää Mitsu Electric GA25.

Ensimmäinen moottori vaihdettiin takuuna 11/2009.
Eilen (12/2013) vanhaan moottoriin jonka sain pitää vaihdoin uudet laakerit,
ja asensin paikalleen. Hiljaista on kaikilla asennoilla ja puhallin pyörii.

Molemmissa moottoreissa oli saman valmistajan Made in Thailand "NMB"
vanhempi 30w moottori: NMB 608z "muovi häkki" yksipuoli suojattu.
uudempi 30w moottori NMB 608zz (en ole vielä purkanut laakeria) kaksi puolta suojattu.


Nyt 12/2013 asensin vanhaan moottoriin uudet laakerit kokeiluna.
Valmistaja sekä tyyppi: Bones® Swiss
608 1rs mitat: 8mm x 22mm x 7mm
(yksi puoli kumisuojattu muovihäkki teräskuulat)

Ostopaikka oli Kauppakeskus Jumbo Vantaa.
Rullalautakauppa nimeltä PONKE´S the Shop

Oli muuten kaikkia laakerilaatuja heti saatavilla.
Myös keraamisia.
Miinuksena suuri 8 pakkauskoko, josta jäi 4 varalle.

Nyt täytyy jäädä odottelemaan tuleeko melu takaisin vai ei.

Laakerin vaihdoista sen verran, että purkaminen ei ole ihan helppoa.
Mutta ei mahdotonta. Pari tuntia laakerin vaihdossa vierähti.
Itse moottorin laakerit vaihtuu helposti. Pieni ulosvetäjä on tarpeellien
ja sitten paikalleen asennus työkaluksi käy paksu latta jossa jossa reikä 8,1 + mm.
 

Ismo67

Vakionaama
Vs: Mitsu GA25 Puhallinmoottorin laakerit 608

Ihan vaan lyhyesti kommenttina...
Ponke's ka monet muut tuttuja paikkoja, sillä 2kpl jälkikasvua on mestarikuluttajia mitä tulee 608 laakereihin.
Ensin temppuhyppypotkulaudoissa ja nyt skeiteissä.
Omen ostanut:Biltemasta, ainakin 5:sta eri paikaista netistä\ kiinasta ja myös Ponkesista..

Useimmiten skeitti ja potkulautalaakereissa on pyritty maksimaaliseen rullaavuuteen uutena, mikä tarkoittaa että yleensä eipä one juuri kunnollista laakerivaseliinia laakereissa ja usein ei olllenkaan... tarkoituksenahan on saada maksimaaliset vauhdit kisassa rampeissa ja pidempiaikaisella rullaavuudella ei aina ole yhteyttä laakerin hintaan...

Jokatapauksessa osaan jo sanoa että Ponke's taikka Biltema hinnat alkaen laakerit ei kestä mitään skeitti eikä potkulaudoissa, mutta osa erittäin hyvistä uutena rullaavista kisalaakereista lue kalliit ei myöskään kestä pitkään.

Tuuletin toki eri juttu, joten 608 laakereita valmistetaan aikas moneen käyttötarkoitukseen eikä hinta tosiaan aina kerro yhtään mitään...
 

Commando

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Mitsu GA25 Puhallinmoottorin laakerit 608

Huomenta.

Tuo pitää paikkansa mitä sanoit, uudet laakerit olivat kuivat. ???
Yllätys minulle. Mutta tuohan selvittää asian miksi kuivat.
Onneksi täytin laakerit täyssynteettisellä rasvalla kun en usko
ilman voitelua pelaaviin vehkeisiin.
Sen verran omakohtaista kokemusta on jo kertynyt.

Miellyttävää oli huomata että rullaavat hyvin ja hiljaa
ja ovat muovikehällä varustetut ainakin nämä Swiss Bonesit.


Nyt pumppu on pyörinyt vasta muutaman päivän ja hiljaista on.
Minusta hiljaisempaa kuin aikaisemmin asennetulla uudella moottorilla
jossa taikku laakerit.
 
K

koppi

Vieras
Vs: Mitsu GA25 Puhallinmoottorin laakerit 608

Oliskohan tiedossa ohjeita Mitsubishi FA25 mallin moottorin laakerien vaihtoon? Ja minkälaiset laakerit siinä on? Vuodesta 2008 on laite pyörinyt ja nyt on alkanut kuulumaan jotain ylimääräistä. Luulisin laakerien olevan loppusuoralla.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Mitsu GA25 Puhallinmoottorin laakerit 608

Mitsun valkoinen moottori lähtee irti ja purkautuu helposti. Moottori avautuu samalla tavoin kuin Daikinin moottori tässä
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=14786.msg179331#msg179331
 

Commando

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: Mitsu GA25 Puhallinmoottorin laakerit 608

Heippa taas.
Mitsu GA25 on käynyt taas yhtäsoittoa 3 vuotta ja 10 päivää edellisestä puhallinmoottorin laakereiden vaihdosta.

Tänään vaihdoin laakerit taas uusiin Ponkeseihin. Vanhat olivat vielä herkät pyörimään ja rasva oli vielä juoksevaa mutta pitivät jo jonkin verran ääntä. Nyt laitoin kumisuojat molempiin puoliin katsotaan miten nyt käy.

Kennot olivat jokseenkin pölyn peitossa mutta paineilmalla lähti melko puhtaaksi. Puhallinrumpu tuli vesipestyä.
Vaikka olen purkanut tuon jo 4 kertaa niin aina vaan on haasteita saada se takaisin kasaan kunnialla.
Mutta kyllä taas kannatti tehdä tuo työ. Suosittelen.
 

Commando

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Vs: Mitsu GA25 Puhallinmoottorin laakerit 608

Pieni korjaus tuohon asennuspäivämäärään.

Commando sanoi:
2007 lähtien on pyörinyt yötä päivää Mitsu Electric GA25.

Lueskelin talonkirjaani ja sieltäpä löytyi ostokuitti MSZ-GA25VAH päivämäärällä 02.09.2005

Pumppu asennettiin samalla viikolla kun sen hankin.


Eli GA25 on pyörinyt yhtäjaksoisesti 11 vuotta ja rapiat lämmityskäytössä.

Laakerit sisäyksikköön on vaihdettu seuraavasti:

1:n kerta: 11/2009 Melu oli kamala.
2:n kerta 12/2013
3:s kerta 12/2016 Tämä viimeisin vaihto oli täysin melumukavuus vaihto ja olisi mennyt varmaan vuoden lisää.
 
Back
Ylös Bottom