Mitsubishi Ge35 lakkasi lämmittämästä autotallia

F

foreman

Vieras
Pumppu on toiminut moitteetta 6-talvea autotallin lämmittimenä, nyt teki sellaisen tempun, että ei puhalla enää lämmintä.
Oireet alkoi reilu viikko sitten, ennen tätä pakkasjaksoa, pikku hiljaa alkoi pudottaa lämpötilaa, lopulta ulkona -20 tallissa +7.
Eilen sitten lämmitin tallin hallilämmittimellä +20 ja ilppi huilasi sen aikaa, käynnistin pumpun uudelleen ja laitoin samat asetukset kuten normaalisti pyynti 22 astetta puhallus suunnattu alas täysillä, sekä uudet patterit kakeen, tänään tallissa +11 ja kylmää vain työntää ilppi.
Kaikin puolin siis toimii normaalisti, kenno ei jäädy, ei mitään poikkeavaa ääntelyä, lämpö vain puuttuu...
Muutama pikku sähkökatko menneillä viikoilla ollut, muuta poikkeavaa ei tule mieleen, mihinkään säätöihin ei ole koskettu.
Talli siis 65m2 hyvin eristetty, edellä mainituilla asetuksilla lämpö pysytellyt 16-20 asteessa riippuen pakkasista.
Paikallisiin pumppuasentajiin olen ollut yhteydessä, mutta sieltä ei oikein mitään vastausta ole löytynyt.
 

Rauski

ilppi-guru kouluttaja
Vs: Mitsubishi Ge35 lakkasi lämmittämästä autotallia

Ilmeisesti mitään virheilmoitusta (vilkkuvaa valoa tms) ei sisäyksikössä näy?

Pyydä jotakin asentajaa käymään.

Itse kokeilisin ensiksi momenttiavaimilla laippaliitokset läpi. Mikäli kiristettävvä löytyy, niin sitten sisällä olevat kylmäaineet vaakalle, kunnon tyhjiöinti ja kylmäaineen täyttö. Tai sitten laittaisin muutaman sata grammaa kylmäainetta laitteeseen, mittaisin paineet ja lämpötilat ennen ja jälkeen.
 
F

foreman

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Mitsubishi Ge35 lakkasi lämmittämästä autotallia

Ei vilkuttele mitään valoja.
 

kimmok

Vakionaama
Vs: Mitsubishi Ge35 lakkasi lämmittämästä autotallia

Rauski sanoi:
Ilmeisesti mitään virheilmoitusta (vilkkuvaa valoa tms) ei sisäyksikössä näy?

Pyydä jotakin asentajaa käymään.

Itse kokeilisin ensiksi momenttiavaimilla laippaliitokset läpi. Mikäli kiristettävvä löytyy, niin sitten sisällä olevat kylmäaineet vaakalle, kunnon tyhjiöinti ja kylmäaineen täyttö. Tai sitten laittaisin muutaman sata grammaa kylmäainetta laitteeseen, mittaisin paineet ja lämpötilat ennen ja jälkeen.

Toi muutaman sadan gramman lisäys ei tee autuaaksi vaan olet edelleen arvailujen varassa.
Mutta jokainen tekee tyylillään ja taidoillaan.
 

Rauski

ilppi-guru kouluttaja
Vs: Mitsubishi Ge35 lakkasi lämmittämästä autotallia

kimmok sanoi:
Toi muutaman sadan gramman lisäys ei tee autuaaksi vaan olet edelleen arvailujen varassa.
Mutta jokainen tekee tyylillään ja taidoillaan.

Kannattaa kokeilla, huomaa kohtalaisen nopeasti jos lämpötila (itse käytän lämpökameraa) ja paine nousevat. Sitten tarvittaessa paremmilla keleillä tai paremmalla ajalla voi ottaa kylmäaineet vaakalle.

Eräässäkin tapauksessa saatiin nopeasti lisättyä jäähdytystehoa eikä tarvinnut kesken työpäivän laitetta sammuttaa. Tuon kanssa saa hyvää oppia paremmasta "näppituntumasta" kylmäprosessiin lyhyelläkin oppi- ja työmäärällä. Tosin tosi kylmämieheen on vielä pitkä matka. ;D
 
F

foreman

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: Mitsubishi Ge35 lakkasi lämmittämästä autotallia

Tarkoittaako tuo aineiden vajaus suoraan vuotoa, vai voiko myös haihtua?
Kuinkas sitten tapahtuu tiiviyden tarkistus?
 
F

foreman

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Vs: Mitsubishi Ge35 lakkasi lämmittämästä autotallia

slpoy sanoi:
vuoto siellä on
Mitä mielestäsi seuraavaksi pitäisi asialle tehdä?
Onko se turhaa laittaa uudet aineet, jos siellä on vuoto niin eikö uudetkin liemet tule pihalle?
 

kimmok

Vakionaama
Vs: Mitsubishi Ge35 lakkasi lämmittämästä autotallia

Ei se turhaa ole vaan laitonta.
vuotavaa kylmälaitosta ei saa täyttää koska se on ympäristö rikos.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Mitsubishi Ge35 lakkasi lämmittämästä autotallia

foreman sanoi:
Mitä mielestäsi seuraavaksi pitäisi asialle tehdä?
Onko se turhaa laittaa uudet aineet, jos siellä on vuoto niin eikö uudetkin liemet tule pihalle?

Jos laite käy niin pyynti täysille =paineet ylös ja vuodonilmaisimella liitokset läpi. Jos ei sieltä vuotoa löydy, niin se on todennäköisesti ulkoyksikön kennossa. Pahimmat paikat kompressorin takana ja laitteen päädyssä. Romuksi tuo menee jos vuoto on tuolla, ellei löydy edullista ulkoyksikköä.

Voisihan tuossa ensin kokeilla sähköjen katkaisua joksikin aikaan ja sitten Hemmo-testi päälle. Ottotehomittaus tuon testin aikana kiinnostaisi, voisi verrata VTT-testin tehoihin.
 

Jumary

Aktiivinen jäsen
Vs: Mitsubishi Ge35 lakkasi lämmittämästä autotallia

Pikku hiljaa hiipuminen viittaisi kylmäaine vuotoon - jos ei kerran ole hiipunut noin -20c pakkasella aiemmin...
Äkkivika taas kolmi/nelitieventtiiliin tai ohjaukseen...Oisko tullut sähkökatkoksista virtapiikki ja rikkonut ohjauksen/kortin ?
Mittaamalla selviää...
 
F

foreman

Vieras
Vs: Mitsubishi Ge35 lakkasi lämmittämästä autotallia

Minkälaisia kotikonsteja kannattaisi vielä kokeilla, ennen kuin tahtoo huoltomiehen käymään?
Pari astetta oli nostanut yön aikana lämpöä tallissa, nyt oli +13
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Mitsubishi Ge35 lakkasi lämmittämästä autotallia

foreman sanoi:
Minkälaisia kotikonsteja kannattaisi vielä kokeilla, ennen kuin tahtoo huoltomiehen käymään?

Puhallus täysille ja pyynti täysille, mitataan ulopuhallus- ja imulämpötilat (=Hemmo-testi). Onko laitteella ottotehomittausta?

Sähköt voisi katkaista hetkeksi aikaa esim. sulatuksen lopuksi kun laite puhaltaa kennoa kuivaksi.
 

Rauski

ilppi-guru kouluttaja
Vs: Mitsubishi Ge35 lakkasi lämmittämästä autotallia

Rauski sanoi:
Kannattaa kokeilla, huomaa kohtalaisen nopeasti jos lämpötila (itse käytän lämpökameraa) ja paine nousevat. Sitten tarvittaessa paremmilla keleillä tai paremmalla ajalla voi ottaa kylmäaineet vaakalle.

Unohtui vielä mainita, että kompressorin ottavirran mittaaminen ja virran muutos antaa vihiä asiasta mihin suuntaan ollaan menossa.
 
F

foreman

Vieras
Vs: Mitsubishi Ge35 lakkasi lämmittämästä autotallia

Siinä olisi mittaustuloksia

Ulkolämpötila: -0,5
Imuilma: 14,5
Puhallus: 20,5
Ottoteho 820w
Pyynti 31 ja puhallus max.
 
F

foreman

Vieras
Vs: Mitsubishi Ge35 lakkasi lämmittämästä autotallia

Kompuralta lähtevät putket lämpimiä/kuumia lämmitysmoodissa, paksumpi putki todella kuuma.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Mitsubishi Ge35 lakkasi lämmittämästä autotallia

foreman sanoi:
Siinä olisi mittaustuloksia

Ulkolämpötila: -0,5
Imuilma: 14,5
Puhallus: 20,5
Ottoteho 820w
Pyynti 31 ja puhallus max.

Vajaalta tuo noiden perusteella "kuullostaa". Lämpötilaero pitäisi olla isompi kuin 6 C (yli 20 C) ja ottoteho myöskin yli 1000W (noin 1400W).

http://www.kliimaseade.ee/wp-content/uploads/2014/03/VTT-S-01485-11.pdf
 
F

foreman

Vieras
Vs: Mitsubishi Ge35 lakkasi lämmittämästä autotallia

Silmämääräisesti kävin kennon ja liitokset läpi, niin ei ainakaan löytynyt vuotokohtia tai muuta poikkeavaa
 

VesA

In Memoriam
Vs: Mitsubishi Ge35 lakkasi lämmittämästä autotallia

foreman sanoi:
Silmämääräisesti kävin kennon ja liitokset läpi, niin ei ainakaan löytynyt vuotokohtia tai muuta poikkeavaa

Muu poikkeava olisi öljy. Ei niistä reikää löydä, mutta kompuräöljyn näkee.
 

kimmok

Vakionaama
Vs: Mitsubishi Ge35 lakkasi lämmittämästä autotallia

Niin ja väljä kompura osaa ottaa virtaa mut unohtaa tehdä työn.
ja kun siihen laittaa lisää lientä niin saattaa luulla et se rupesi toimimaan kun paineet nousi.
 
F

foreman

Vieras
Vs: Mitsubishi Ge35 lakkasi lämmittämästä autotallia

Tänään aamulla huoltomies kävi tutkimassa pumppua. Aine vajausta oli, vuodonilmaisimella ei mitään vuotoja kuitenkaan löytynyt, uusi täyttö ja nyt ainakin tuntuisi toimivan, mutta itse vikahan jäi kuitenkin selvittämättä, seuraillaan tilannetta.

Tein mittauksia:
Ulkolämpötila: -2,5
Imulämpötila: 21,5
Puhallus: 43
Ottoteho n.1600w
Puhallus täysillä ja pyynti 31
 
Back
Ylös Bottom