B
bonk
Vieras
Mitsubishin ilmalämpöpumpun osalta kaipaisin ammattilaisten neuvoa. Kyseessä siis Mitsun pumppusysteemi, ulkoyksikkönä SUZ-KA25. Pumppu on irroitettu edellisestä asennuspaikastaan ja olisi nyt tarjolla kohtuu edulliseen hintaan kaikkine varusteineen. Irrotuksen yhteydessä liittimestä oli tiedon mukaan valunut "runsaasti" (tarkkaa määrää en siis tiedä) öljyä, joten sen määrä askarruttaa. Venttiilit on kuitenkin suljettu lähes välittömästi irrotuksen jälkeen, eli kyse on siis ollut maksimissaan minuuteista. Tarkempaa tietoa irrotustapahtumasta ei ole, mutta ulkoyksikkö ei siis ole ollut säiden armoilla venttiilit avoinna minuutteja kauempaa ja tavaran (öljyn) liike on ollut ulospäin.
Ymmärtääkseni laitteen asennuksessa pitäisi siis laittaa laite fyysisesti uuteen paikkaan, kytkeä kylmäaineputket, tyhjöidä järjestelmä ja lisätä sopiva määrä kylmäainetta (ja öljyä?). Löysinkin jo tiedon kylmäaineen (R410A) alkuperäisestä määrästä, joka on ollut 800g uudessa koneessa. Tämän lisäksi asennusohje kehottaa lisäämään 30g per metri 5m ylittävältä osalta. Tämä tieto on siis jo olemassa.
Riittääkö tässä tapauksessa pelkkä putkiston ilmaus vai tuleeko koko laite ilmata 3-tieventtiili avattuna vai riittäkö tämäkään? Lisäksi kuulisin mielelläni kommentteja öljyasiaan, eli pitääkö öljyä lisätä, mitä tyyppiä ja millä metodilla (kylmäaineen mukaan, suoraan laitteeseen jne)? Mitsubishin myyntiesitteiden mukaan käytössä on HAB-öljy (Hard Alkyl Benzene). Löytyykö tätä suoraan tukkureilta? Ellei, niin mikähän on tämän öljyn tarvikepuolen vastine? Löytyykö öljyä suoraan sopivassa annospullossa yms.?
Lähinnä kiinnostaa, onko laitteesta saatavissa toimiva peli järkevin kustannuksin ja millä toimenpiteillä. Toivottavasti saan ammattilaisten vastauksia yllä oleviin kysymyksiin, niin osaan keskustella paremmin asennusliikkeiden kanssa ja ymmärrän homman laajuuden. Kiitos jo etukäteen!
Ymmärtääkseni laitteen asennuksessa pitäisi siis laittaa laite fyysisesti uuteen paikkaan, kytkeä kylmäaineputket, tyhjöidä järjestelmä ja lisätä sopiva määrä kylmäainetta (ja öljyä?). Löysinkin jo tiedon kylmäaineen (R410A) alkuperäisestä määrästä, joka on ollut 800g uudessa koneessa. Tämän lisäksi asennusohje kehottaa lisäämään 30g per metri 5m ylittävältä osalta. Tämä tieto on siis jo olemassa.
Riittääkö tässä tapauksessa pelkkä putkiston ilmaus vai tuleeko koko laite ilmata 3-tieventtiili avattuna vai riittäkö tämäkään? Lisäksi kuulisin mielelläni kommentteja öljyasiaan, eli pitääkö öljyä lisätä, mitä tyyppiä ja millä metodilla (kylmäaineen mukaan, suoraan laitteeseen jne)? Mitsubishin myyntiesitteiden mukaan käytössä on HAB-öljy (Hard Alkyl Benzene). Löytyykö tätä suoraan tukkureilta? Ellei, niin mikähän on tämän öljyn tarvikepuolen vastine? Löytyykö öljyä suoraan sopivassa annospullossa yms.?
Lähinnä kiinnostaa, onko laitteesta saatavissa toimiva peli järkevin kustannuksin ja millä toimenpiteillä. Toivottavasti saan ammattilaisten vastauksia yllä oleviin kysymyksiin, niin osaan keskustella paremmin asennusliikkeiden kanssa ja ymmärrän homman laajuuden. Kiitos jo etukäteen!