Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

B

bonk

Vieras
Mitsubishin ilmalämpöpumpun osalta kaipaisin ammattilaisten neuvoa. Kyseessä siis Mitsun pumppusysteemi, ulkoyksikkönä SUZ-KA25. Pumppu on irroitettu edellisestä asennuspaikastaan ja olisi nyt tarjolla kohtuu edulliseen hintaan kaikkine varusteineen. Irrotuksen yhteydessä liittimestä oli tiedon mukaan valunut "runsaasti" (tarkkaa määrää en siis tiedä) öljyä, joten sen määrä askarruttaa. Venttiilit on kuitenkin suljettu lähes välittömästi irrotuksen jälkeen, eli kyse on siis ollut maksimissaan minuuteista. Tarkempaa tietoa irrotustapahtumasta ei ole, mutta ulkoyksikkö ei siis ole ollut säiden armoilla venttiilit avoinna minuutteja kauempaa ja tavaran (öljyn) liike on ollut ulospäin.

Ymmärtääkseni laitteen asennuksessa pitäisi siis laittaa laite fyysisesti uuteen paikkaan, kytkeä kylmäaineputket, tyhjöidä järjestelmä ja lisätä sopiva määrä kylmäainetta (ja öljyä?). Löysinkin jo tiedon kylmäaineen (R410A) alkuperäisestä määrästä, joka on ollut 800g uudessa koneessa. Tämän lisäksi asennusohje kehottaa lisäämään 30g per metri 5m ylittävältä osalta. Tämä tieto on siis jo olemassa.

Riittääkö tässä tapauksessa pelkkä putkiston ilmaus vai tuleeko koko laite ilmata 3-tieventtiili avattuna vai riittäkö tämäkään? Lisäksi kuulisin mielelläni kommentteja öljyasiaan, eli pitääkö öljyä lisätä, mitä tyyppiä ja millä metodilla (kylmäaineen mukaan, suoraan laitteeseen jne)? Mitsubishin myyntiesitteiden mukaan käytössä on HAB-öljy (Hard Alkyl Benzene). Löytyykö tätä suoraan tukkureilta? Ellei, niin mikähän on tämän öljyn tarvikepuolen vastine? Löytyykö öljyä suoraan sopivassa annospullossa yms.?

Lähinnä kiinnostaa, onko laitteesta saatavissa toimiva peli järkevin kustannuksin ja millä toimenpiteillä. Toivottavasti saan ammattilaisten vastauksia yllä oleviin kysymyksiin, niin osaan keskustella paremmin asennusliikkeiden kanssa ja ymmärrän homman laajuuden. Kiitos jo etukäteen!
 
D

Deleted member 1344

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #2
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

Taisi olla ammattitaitoinen purkukaveri asialla :eek:

Nuohan pitäisi irroittaa näin:
  • Kone laitetaan jäähdytykselle (riittävän alhainen pyynti jotta kompura myös käy)
  • Suljetaan nestelinjan (ohuempi putki) sulkuventtiili ulkoyksiköltä
  • Annetaan koneen käydä noin 5 minuutteja, kokenut kaveri kuulemma kuulee jo äänestäkin milloin on valmista
  • Suljetaan kaasulinjan (paksumpi putki) sulku koneen edelleen käydessä
  • Kone virrattomaksi, putket irti jne.

Tuolla systeemillä koneen pitäisi imaista kylmäaineet ulkoyksikköön, kylmäaineputkissa ja sisäyksikössä pitäisi taas olla likipitäen tyhjiö ja varsinkin öljyä ei pitäisi pursuta mistään paineella.

Tuo pitäisi varmaankin tarkistaa jonkun ammattilaisen pajalla, ottaa jäljellä olevat öljyt ja kylmäaineet talteen ja sen jälkeen lisätä oikea määrä öljyä ja kylmäainetta.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

.. ja sitten sisäyksikön päästä putket voi vetäistä lyttyyn ja poikki (ei siis sisäyksikön putket, vaan yksiköiden väliset :D ) niin ei mene skeidaa sisään eikä toisaalta valu öljyä pihalle, jos siellä jotain vielä on. Nimimerkillä ei valunut pisaraakaan autoon, kun hain oikein irrotetun pumpun hiljattain.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

Kuivain kannattaisi ehkä vaihtaa sieltä koneen sisältä (ei kylläkään välttämätöntä jos ventiilit on olleet vain minuutteja auki).

Taitaa olla raasti laitettu vaan kylmäputket paineellisena poikki/irti ja kylmäaineet (ja sen mukana hiukan öljyäkin) on päässeet taivaan tuuliin ennen kuin on venttiilit on älytty sulkea. ::)
 
B

bonk

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

Kiitoksi vastauksista ja lienee selvä ettei pumppua ole irroitettu noiden ohjeiden mukaan. Sen verran kuitenkin tarkastin asiaa pidemmälle, että minuuteista on siis ollut kysymys vaikkakin täysin väärin on toimittu.

Onko tuo öljy mallikohtaisesti valittavaa vai kylmäainekohtaista? Ja lisätäänkö öljy suoraan kylmäaineen sekaan jollakin erillisellä laitteella suoraan 3-tieventtiiliin vai pitääkö konetta purkaa? Onnistuuko vanhan kylmäaine- ja öljyseoksen talteenotto suoraan 3-tieventtiilistä?

Pääkysymys onkin, onnistuuko vanhojen aineiden talteenotto, tyhjiöinti, kylmäaineen ja voiteluyöljyn lisääminen suoraan paikan päällä vai pitääkö kone viedä pajalle operoitavaksi?
 
V

vth-kylmä

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #6
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

Älä ainakaan maksa siitä pumpusta mitään.Menetät luultavasti yöunesi sen hevin kanssa.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

vth-kylmä sanoi:
Menetät luultavasti yöunesi sen hevin kanssa.

Minkä hevin? Vittaatko tällä Mitsubishi Heavy Industries tuotteisiin?

SUZ-KA25 on Mitsubishi Electricin tuote. Ulkoyksikkö kattokasettimallille (SLZ-KA) taikka lattiamallille (MFZ-KA).

Tässäpä juttua öljyn injektoimisesta Panasoniciin
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=12349.0

Google käännös
http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=sv&tl=fi&u=http%3A%2F%2Fwww.varmepumpsforum.com%2Fvpforum%2Findex.php%3Ftopic%3D12349.0
 
K

K

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

Kiinnostaisi saada tarkempaa tietoa suomeksi kyseiseen aiheeseen. Kyseinen translate on vähintäänkin tulkinnanvarainen.
Onko kukaan tehnyt tätä?

On menossa projekti, jossa ulkoyksikköä hieman modifioidaan ja piiri on ollut ilmoissa tovin.
Myöskään kaasua ei ollut ulkoyksikössä ollut jostain syystä. Epäilen hieman, että ne on öljyineen päivineen laskettu menemään laitteen purkukohteessa.

Polttavia kysymyksiä:
- Mikäli on öljyjä vielä jäljellä niin nehän pilaantuvat ilmoissa? Pilaako jo pelkkä happi nämä öljyt? Mitä öljyjen pilaantuminen aiheuttaa ja kuinka nopeasti?
- Voiko ilmankuivaimen ehostaa kuumennuksella esim. 150asteeseen tunniksi? Tämä olisi ainakin silica gelille asianmukainen toimenpide nollakosteuden saavuttamiseksi kiteissä, tyhjiöllä kaasujen poisto.
- Mitä kyseinen öljy sanoo tyhjiöstä, jos se sellaiselle altistetaan?
- Missä öljy sijaitsee pitkään seisoneessa ulkoyksikössä sisäänpumppauksen jälkeen? Miten tämä mystinen öljy oikeastaan käyttäytyy kylmäaineen kanssa? Voidaanko ulkoyksiköstä evakuoida kaasut, siten ettei öljyä tule mukana tai siten, että kaikki öljyt tulevat mukana?
- Voiko öljyn määrää ilmoissa olevassa koneessa todeta mitenkään helposti? Entä jos koneessa on kaasut? Jos koneessa on kaasut, voiko öljyn puutteen tai puuttumisen kokonaan siis todeta välittömästi koneen käyntiäänestä? Onko kompressori silloin samantien entinen?
- Voiko kaasuilla ladattuun asennettuun koneeseen syöttää mitenkään helposti öljyä, jos kone selvästi ääntää esim huoltoportista suoraan torpeedoimalla virtaavaan kylmäaineeseen, joko kylmäainetta ponneaineena käyttäen tai sitten mäntätoimisesti?
- Mistä hankkia kyseistä öljyä? Vaikuttaisi siltä, että läheskään kaikki asennusliikkeet eivät työskentele tasolla, jossa tarvitsisi hankkia öljyjä. Epäilen, että liikkeet, jotka menevät sille tasolle myöskin laskuttavat sen mukaan?
- Virtaako kompressorista kaasu kumpaankaan suuntaan, kun laite on sammutettuna, vai toimiiko kompressori periaatteessa "suljettuna venttiilinä" molempiin suuntiin silloin?

Käytettävissä on tarvittavat hitsausvälineet ja taidot, typpeä paineensäätimellä yms. Mitä muuta tarvitaan?
Tarkoitus olisi ladata täysi kaasulataus sitten asentajan toimesta sen jälkeen, kun kaikki itse suoritettavat toimet on tehty.

Tehkää palvelus kaikkien vanhojen koneiden kanssa painiville ja modifioijille ja kontribuoikaa tietojanne! :cool:
 
K

K

Vieras
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

Tässä tapauksessa onneksi nelitieventtiili ei ole ongelma, kunhan saisi sulatukset kokonaan pois ja nelitieventtiilin vaikka jämähtämään sinne lämmitysasentoon.
Laite on vain lämmitystä varten. Hyvä kuitenkin tietää, että nelitieventtiili on menossa.
Jos se aiheuttaa ongelmia on meillä juotosvehkeet ja typpeä!

Mutta mitä tapahtuu öljylle ja mitä tapahtuu kompuralle?
 

Morjens_1

Aktiivinen jäsen
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

K sanoi:
Tässä tapauksessa onneksi nelitieventtiili ei ole ongelma, kunhan saisi sulatukset kokonaan pois ja nelitieventtiilin vaikka jämähtämään sinne lämmitysasentoon.
Laite on vain lämmitystä varten. Hyvä kuitenkin tietää, että nelitieventtiili on menossa.
Jos se aiheuttaa ongelmia on meillä juotosvehkeet ja typpeä!

Mutta mitä tapahtuu öljylle ja mitä tapahtuu kompuralle?

Tarvitaan sitä jäähdytystoimintoa sulatuksiin. Pumppu vetää kennon kuuraan aika nopeasti juuri näillä syksykeleilllä ja vaatii sulatuksen aika usein.

Jos kerran sulut olleet auki minuutteja, ja tavaraa tullut koko ajan "pihalle, en usko että mikään on (välttämättä) hapettunut. Mut mää oonkin käyttäjä enkä asentaja. Slpoy:n tuomio pumpulle oli tyly, mutta josko muutkin kylmäkallet antaisivat vielä kommentteja :)
 
K

K

Vieras
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

Morjens_1 sanoi:
Tarvitaan sitä jäähdytystoimintoa sulatuksiin. Pumppu vetää kennon kuuraan aika nopeasti juuri näillä syksykeleilllä ja vaatii sulatuksen aika usein.

Jos kerran sulut olleet auki minuutteja, ja tavaraa tullut koko ajan "pihalle, en usko että mikään on (välttämättä) hapettunut. Mut mää oonkin käyttäjä enkä asentaja. Slpoy:n tuomio pumpulle oli tyly, mutta josko muutkin kylmäkallet antaisivat vielä kommentteja :)

Kennoa ei enää ole! Vaihtoehtoisen lämmönvaihtimen asennuksessa on piiri kokoajan ollut ilmoissa. Sulatuksia ei tarvita ja ne ovat tässä tapauksessa vain haitaksi. Miten ne saadaan kokonaan pois? Piiri on siis auki kennon kohdalta. Mitään ylipainetta tai kaasunlähdettä ei ole laitteessa, joka estäisi piirin ilmautumisen avoinaisista kennon putkista. Tosin sovitteet ovat paikallaan, mutteivat vielä täysin suljettuna. Hanat ovat kuitenkin kiinni.
 

Morjens_1

Aktiivinen jäsen
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

K sanoi:
Kennoa ei enää ole! Vaihtoehtoisen lämmönvaihtimen asennuksessa on piiri kokoajan ollut ilmoissa. Sulatuksia ei tarvita ja ne ovat tässä tapauksessa vain haitaksi. Miten ne saadaan kokonaan pois? Piiri on siis auki kennon kohdalta. Mitään ylipainetta tai kaasunlähdettä ei ole laitteessa, joka estäisi piirin ilmautumisen avoinaisista kennon putkista. Tosin sovitteet ovat paikallaan, mutteivat vielä täysin suljettuna. Hanat ovat kuitenkin kiinni.

Sori, sotkin aloittajan tilannekuvaukseen kun luin tuota äsken uudestaan.

Sinulla olikin ihan erilainen case. Juu sulatuksella/jäähdytyksellä ei tosiaan ole sulle mitään väliä. ;)
 
K

K

Vieras
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

Okei sulatukset ilmeisesti loppuvat automaattisesti kokonaan, kun kennon höyrystysskyky pysyy lämpötilaa vastaavalla tasolla. Kai se lämpötilalla ja paineilla sen tarkastelee. Kun jää peittää kennon sen haihdutuskyky alkaa laskea ja paine haihduttimessa laskee. Tämän projektin tapauksessa neste kiertää lämmönvaihtimessa koko ajan ja pirtu pitää nesteen sulana lämmönvaihtimessa.

Onko kylmäkoneasentajilla kokemuksia öljynlisäyksestä ilpuun? Mistä syystä öljyä on lisätty ja mitä toimenpiteitä se on vaatinut?
 

Suunnittelija75

Aktiivinen jäsen
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

Tulet törmäämään mielenkiintoisiin ilmiöihin, mutta viritykset on oppimista varten. Ei se kone ymmärrä sulattamista lopettaa sen vuoksi, että olet nappassut nelitieventtiilin pois.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

Suunnittelija75 sanoi:
Ei se kone ymmärrä sulattamista lopettaa sen vuoksi, että olet nappassut nelitieventtiilin pois.

Jos kennoanturi on yli -1C jatkuvasti, niin laite ei yritä sulattaa. ;)
 
K

K

Vieras
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

Suunnittelija75 sanoi:
Tulet törmäämään mielenkiintoisiin ilmiöihin, mutta viritykset on oppimista varten. Ei se kone ymmärrä sulattamista lopettaa sen vuoksi, että olet nappassut nelitieventtiilin pois.

Sulatukset loppuvat, kun haihduttimen haihdutusteho pysyy vakiona. Vai loppuvatko? Miksi tehdä sulatuksia, jos ei ole sensoritietoa, joka osoittaisi jään muodostuneen? Vai tekeekö kone varmuuden vuoksi ajastettuja sulatuksia? Mitä ilmeisemmin kone ainakin tekee sulatuksia, kun se on tarpeen. Sen olen jo käytännössä huomannut.

janti sanoi:
Jos kennoanturi on yli -1C jatkuvasti, niin laite ei yritä sulattaa. ;)

Miksi -1C? Jäätä voi muodostua haihduttimeen ihan reilusti plussan puolellakin. Jonkinlaisen lämpöimpulssin haihdutin vaatii, että tämä jää sulaa. -1C ulkoilma, 0C ulkoilma tai edes plus-asteet eivät riitä sulattamaan jäätä riittävän nopeasti. Toimiiko lämpimissä lämpötiloissa sulatus esim. siten että LEV aukeaa kokonaan, jolloin lämmin kaasu virtaa vapaasti haihduttimeen kenties pysyen joitakin asteita plussalla, kun taas piirin muissa osissa kaasu jäähtyy huomattavasti normaalitasoon esim. 90-50C nähden esim. 30-40astetta alaspäin?

Olenkin ajatellut, että vastuksella tai potikalla voisi "offsettiä" laittaa termometriin siten, että kennon lämpötila olisi esim. 5astetta matalempi, mitä sensoritieto osoittaa. Tämä tuskin vielä riittää vikatilan aikaansaamiseksi, mutta huijaa ohjainta ehkä riittävästi ehkäisemään sulatusohjelmien tuottamaa haittaa.

Penään kyllä edelleenkin tietoja ja kokemuksia tuohon öljyyn liittyen!
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

K sanoi:

Mitsun Service Manuaalin mukaan sulatukset alkavat kun kennoanturin mittaama lämpötila laskee -1C.
 

burmanm

Vakionaama
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

K sanoi:
Miksi -1C? Jäätä voi muodostua haihduttimeen ihan reilusti plussan puolellakin.

Voi tietysti, mutta kyllä se kennon lämpötila silloin laskee pakkaselle. Mitä enemmän jäässä se on, sitä enemmän se jäähtyy kun ilma ei kykene enää lämmittämään sitä -> jäätymisenesto laukeaa. Ei se kenno ja jää kykene siinä tukkeutumaan ja pysymään plussan puolella.
 

Morjens_1

Aktiivinen jäsen
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

Mitä tästä jäänmuodostuksesta nyt oikein väitetään. Minun fysiikallani vesi ei jäädy tai härmisty plussan puolella. Tuon "kennon" tai oikeastaan kennon tilalla olevan lämmönvaihtimen lämpötila ei laske saletisti lähellekään nollaa ikinä. Kennonanturin tieto aina plussan puolella -> sulatus ei koskaan mene päälle.

Normaali-ilmanpaineessa jäätymispiste voi olla alle nollan ja kiehumispiste yli sadan asteen jos vedessä epäpuhtauksia tai esim suolaa. Plussan puolella jäätymispiste ei koskaan eikä kiehumispiste alle sadan asteen voi olla ainakaan NP-oloissa.
 

burmanm

Vakionaama
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

Morjens_1 sanoi:
Mitä tästä jäänmuodostuksesta nyt oikein väitetään. Minun fysiikallani vesi ei jäädy tai härmisty plussan puolella. Tuon "kennon" tai oikeastaan kennon tilalla olevan lämmönvaihtimen lämpötila ei laske saletisti lähellekään nollaa ikinä. Kennonanturin tieto aina plussan puolella -> sulatus ei koskaan mene päälle.

Koska se ei ole plussan puolella. Lämmönvaihtimen ajatus on tässä kerätä ilmasta lämpöä, jolloin ilman lämpötila laskee. Kennossa tuo kylmäaine höyrystyy -> kyseinen operaatio tarvitsee energiaa. Se energia tulee kennosta, ja kennoa olisi tarkoitus puhaltaa jatkuvasti lämpimämmäksi. Mikäli ilma ei vaihdu, niin sen lämpötila laskee pakkaselle luonnollisesti ja ilmassa oleva höyry jäätyy siihen kiinni. Tällöin sulatus laukeaa lopulta, kun sen lämpötila on tarpeeksi laskenut.

Ei tässä mistään sen kummallisemmasta ole kyse. Kyllä se sinun fysiikkasi sen tuntee hyvin, muuten koko lämpökonetta ei voisi tässä tapauksessa luoda.
 

Rauski

ilppi-guru kouluttaja
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

Lämpö siirtyy luonnostaan lämpimästä kylmempään. Kun kylmäaine höyrystyy kennostossa sen lämpötila laskee, höyrystyminen sitoo lämpöä. Kennon lämpötila on esimerkiksi 10 astetta matalampi kuin ulkoilman lämpötila. Tällöin ilmassa oleva kosteus härmistyy kennon pintaan. Vertaa ulkona yöllä: lämpötila laskee ja ilmassa oleva ylimääräinen kosteus härmistyy nurmikkoon, pensaisiin, puihin, auton ikkunoihin, jne.

Heitän tämän lonkalta tai sitten se on jonkin asiantuntijan minulle kertomaa (en muista enää tarkkaan): ilpin kompressorissa on noin puoli litraa öljyä. Se ei tule sieltä kovin helpolla ulos. Kokkolan ilppikursssilla pari kurssilaista purki yhden käytetyn Panan kompressorin ja ei sieltä tahtonut millään saada sitä öljyä ulos kuin muutaman lusikallisen kerrallaan. Kompuraa käänneltiin ympäri ainakin 50 kertaa. Aukirälläköinnin jälkeenkin pohjalla oli vielä öljyä ja tosiaan muutamia desejä sitä siellä oli.

Mikäli laitteesta ei öljyä desilitrakaupalla ulos tullut, niin ei sitä sinne lisätä tarvitse.

Voit imeä laitteseen tyhjiön ja sen jälkeen lisätä öljyä käsipumpulla.

Kylmäaineiden talteenotossa ei öljy tule pois laitteesta. Öljyä kulkeutuu laitteen putkistossa ja komponenteissa kylmäaineen mukana pisaroina, mutta määrä ei ole suuri. Mikäli putkistossa on öljytaskuja, niin niihin sitä saattaa jäädä, tosin kylmäaine sieppaa sitä mukaansa kulkiessaan. Putkiston koko on määritelty sen mukaan, että saadaan kylmäaineelle sopiva nopeus, jolloin öljyn kulkukin kylmäaineen mukana toimii.

Tulikohan nyt vastattua kaikkiin toivomiisi kysymyksiin? Vastaukset siis sen perusteella, mitä olen asioista ymmärtänyt. ??? ??? ???
 

Morjens_1

Aktiivinen jäsen
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

burmanm sanoi:
Koska se ei ole plussan puolella. Lämmönvaihtimen ajatus on tässä kerätä ilmasta lämpöä, jolloin ilman lämpötila laskee. Kennossa tuo kylmäaine höyrystyy -> kyseinen operaatio tarvitsee energiaa. Se energia tulee kennosta, ja kennoa olisi tarkoitus puhaltaa jatkuvasti lämpimämmäksi. Mikäli ilma ei vaihdu, niin sen lämpötila laskee pakkaselle luonnollisesti ja ilmassa oleva höyry jäätyy siihen kiinni. Tällöin sulatus laukeaa lopulta, kun sen lämpötila on tarpeeksi laskenut.

Ei tässä mistään sen kummallisemmasta ole kyse. Kyllä se sinun fysiikkasi sen tuntee hyvin, muuten koko lämpökonetta ei voisi tässä tapauksessa luoda.

Tuota tuota. Jos jäsen K nyt kertoisi tarkalleen miten ulkokennoa on modifioitu. Kerroit aiemmin että sitä modifioidaan.

Onko kyse neste-neste lämmönvaihtimen upottamisesta esim veteen vai onko "modifioitu" ulkoyksikkö kuitenkin edelleen ulkoilman kanssa kosketuksissa.

Minun fysiikkavuodatukseni nojasi jotenkin tuohon neste-neste tilanteeseen. Jälkimmäisessä tilanteessa taas härmää varmasti kertyy ja lämpötilaanturi näyttää miinuslukemia. Silloin sulatus menisi jantin kuvauksen mukaisesti päälle ja vaatisi toimivaa vaihtoventtiiliä.


Sori tuosta edellisestä. Kun ei tiedä tarkalleen mitä ja miten modifioidaan, väärinkäsityksiä tulele vääjäämättä.
Jatkakaa. Minä poistun nyt takavasemmalle.
 
K

K

Vieras
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

Rauski sanoi:
Lämpö siirtyy luonnostaan lämpimästä kylmempään. Kun kylmäaine höyrystyy kennostossa sen lämpötila laskee, höyrystyminen sitoo lämpöä. Kennon lämpötila on esimerkiksi 10 astetta matalampi kuin ulkoilman lämpötila. Tällöin ilmassa oleva kosteus härmistyy kennon pintaan. Vertaa ulkona yöllä: lämpötila laskee ja ilmassa oleva ylimääräinen kosteus härmistyy nurmikkoon, pensaisiin, puihin, auton ikkunoihin, jne.

Heitän tämän lonkalta tai sitten se on jonkin asiantuntijan minulle kertomaa (en muista enää tarkkaan): ilpin kompressorissa on noin puoli litraa öljyä. Se ei tule sieltä kovin helpolla ulos. Kokkolan ilppikursssilla pari kurssilaista purki yhden käytetyn Panan kompressorin ja ei sieltä tahtonut millään saada sitä öljyä ulos kuin muutaman lusikallisen kerrallaan. Kompuraa käänneltiin ympäri ainakin 50 kertaa. Aukirälläköinnin jälkeenkin pohjalla oli vielä öljyä ja tosiaan muutamia desejä sitä siellä oli.

Mikäli laitteesta ei öljyä desilitrakaupalla ulos tullut, niin ei sitä sinne lisätä tarvitse.

Voit imeä laitteseen tyhjiön ja sen jälkeen lisätä öljyä käsipumpulla.

Kylmäaineiden talteenotossa ei öljy tule pois laitteesta. Öljyä kulkeutuu laitteen putkistossa ja komponenteissa kylmäaineen mukana pisaroina, mutta määrä ei ole suuri. Mikäli putkistossa on öljytaskuja, niin niihin sitä saattaa jäädä, tosin kylmäaine sieppaa sitä mukaansa kulkiessaan. Putkiston koko on määritelty sen mukaan, että saadaan kylmäaineelle sopiva nopeus, jolloin öljyn kulkukin kylmäaineen mukana toimii.

Tulikohan nyt vastattua kaikkiin toivomiisi kysymyksiin? Vastaukset siis sen perusteella, mitä olen asioista ymmärtänyt. ??? ??? ???

Joo tuo öljyn vahingossa kulkeutuminen ulos lähinnä huolestutti. Kuulema oli joitain millilitroja tullut portista ulos öljymäistä nestettä joka ei haihtunut. Mitsun öljytilavuus vaihtelee näissä yksiköissä siellä kolmen desin tuntumassa. Ei tiedetä onko tuo öljy se, mitä on jäljellä "viimeisinä tippoina" toistaiseksi tuntemattomasta kaasujen tyhjentymisprosessista(yritämme ottaa selvää edelliseltä omistajalta, joka on ilmeisen kiireinen tähän vuodenaikaan tai välttelee muuten vaan) vai kenties vain jonkinlaisen ei-haitallinen öljytaskun nousu tai valuminen portin kautta ulos.

En aivan usko, että tuo kompuran pyörittely on oikeaoppinen öljyn poistotapa vaan jonkilainen havainnollinen harjoitus/tutustuminen tekniikkaan?

Öljyä ei siis saa mitenkään vahingossa puhallettua ulos availemalla portteja väärissä järjestyksissä yms. kuten aloitusviestissä kyseltiin? Tai katkaisemalla linja sen ollessa paineisena? Onko kierrossa niin paljon öljyä, että sitä saa "runsaasti" tulemaan hätäisen purkajan avaamasta liitoksesta? Itse pohdin, että voisiko voimakas kylmäaineen laajentuminen kompressorin öljynkeräimessä ampua öljyä ulos? Samalla tavalla kuin ravistellusta limonadipullosta avatessa tulee puolet pihalle.

Toinen vielä auki oleva kysymys on ilmakehän komponenttejen vaikutus öljyyn ja öljyn tyhjiön kesto. Vedin vain 0,1kilon absoluuttisen paineen alustavasti tuonne, koska en tunne öljyn tyhjiöominaisuuksia ja löin sen perään 4kiloa argonia(hitsausvirtaussäädin) ja annan olla vuorokauden testissä. Sinne voisi vetää kyllä täyden pumpun tuottaman tyhjiön seuraavaksi, jos öljy sen todellakin kestää?

*Päivä vaihtuu*
Tosin meidän pitää löytää se vuoto nyt ensin. Huonolla tuurilla projektin alusta vaihtuu kokonaan.
 

Rauski

ilppi-guru kouluttaja
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

K sanoi:
Itse pohdin, että voisiko voimakas kylmäaineen laajentuminen kompressorin öljynkeräimessä ampua öljyä ulos?

Kylmäaineen päästäminen on ympäristörikos.
 
K

K

Vieras
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

Rauski sanoi:
Kylmäaineen päästäminen on ympäristörikos.

Tuo ei kyllä oikein vastannut kysymykseen. Kysymys on täysin hypoteettinen, jos sitä epäilet. Voimakas purkautuminen voi tapahtua muuallekkin kuin ilmakehään. Evakuoidessa kaasut venttiilit selällään voidaan ainakin hetkellisesti tuottaa voimakas purkautuminen, riippuen säiliön vapaasta tilavuudesta ja vallitsevista lämpötiloista.
Se että kyseessä on rikos ei tarkoita ettei sitä tapahtuisi ja etteikö myynnissä olisi jatkuvasti ulospuhallettuja tai muuten vuotaneita yksiköitä. Kuten ensimmäinen viesti osoittaa, se ei päättäväistä ilpun irroittajaa estä esim. purkutyömaalla tai omistajan valaistuessa kyvyistään suoriutua ilpun poistosta itsenäisesti.
Sitten yksikkö myydään eteenpäin toimivana tai pikkuvikaisena käytöstä purettuna yhtä päättäväiselle ja optimistiselle ilpun uudelleenhyödyntäjälle.
Ja tämä tilanne voidaan olettaa aina, kun laitteessa ei ole kaasuja sisällä ja sitten täytyy esittää näitä nimenomasia hypoteettisia kysymyksiä öljyistä ja mahdollisista muista asioista. Se ettei tietoa ole ei minusta ole kunnollinen peruste sille, että laite tuomitaan suoraan käyttökelvottomaksi romuksi vain siksi, ettei tiedetä . Se tieto on jossakin pantattuna kuitenkin. Kaikesta, mitä näissä koneissa tapahtuu tai voi ikinä tapahtua on tehty viimeisen päälle yksityiskohtaiset tutkimukset vähintään laitteen valmistajan toimesta. Tietysti perusteensa tälle romu-julistukselle on, kuten ketjuun kommentoinut asentaja kertoi kokemuspohjaisesti nelitieventtiilin jumittuvan. Sen vaihtaminen valmiiksi tyhjään vanhaan koneeseen, jonka elinkaari on loppupuolellaan ei ole juurikaan perusteltua käyttökohteen siis vaatiessa toimivan nelitieventtiilin. Kone voi olla helpompi pilkkoa siinä vaiheessa helposti myytäviin/hyödynnettäviin varaosiin, jos niille edes on enää tarvetta.

Itse ottaisin kaasun talteen, jos sitä ulkoyksiköstä pitäisi syystä tai toisesta ulos saada, sillä esim. 1,2kilon täyttö voi ylittää herkästi toista sataa euroa. Itselläni ainakin käytetyn vanhan laitteen käyttöön palauttaminen alkaisi hieman tökkimään siinä vaiheessa.

Onkohan kaasun talteenottokin rikos?
 

jahonen

Jäsen
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

Äkkiseltään ajateltuna tuntuisi että useimmat kompressorirakenteet eivät ole missään asennossa niin läpivirtaavia että kompressorin läpi tulisi virtausta paljoa sen enempää kuin mitä kompressori itse pyöriessään tuottaa, vaikka jostain muualta laskettaisiin rikollisella kevytmielisyydellä kylmäaineet pois. Joten tuntuisi loogiselta olettaa että kompressorissa itsessään oleva öljy ei kyllä lähde tuolla konstilla ellei sitä ole sitten jossain kylmäaineen mukana muualla putkistossa jossa virtaus voi olla suurempi.

Sen sijaan tuntuu todennäköiseltä että mikäli kompuran öljy joutuu tekemisiin ilman kosteuden kanssa niin öljyn hygroskooppisuus voi tehdä tepposet ja koko laite on pilalla koska öljy imee ilmasta kosteutta. Täten kyse voisi olla ennemminkin siitä että öljyt pitäisi kokonaan vaihtaa kuin että pitääkö lisätä. Mutta tietysti jos ei tarvitse toimia kuin pyhättömän viikon niin lieneekö asialla mitään väliä.

t. Janne
 

Rauski

ilppi-guru kouluttaja
Vs: Mitsubishi - Uudelleen asentaminen ja öljyn lisäystarve?

Kun ilmalämpöpumpusta on talteenotettu kylmäaine ja öljy, niin sen jälkeen laite ei enää ole ongelmajätettä. Siihen saakka on.

Kylmäainepiirin kanssa työskentelevällä on oltava kylmäainelupa kyseiseen kylmäainemäärään.

Mikäli poistettavan laitteen kompressorin sähkömoottori ei ole palanut (öljyssä ja kylmäaineessa ei ole palamisjätteitä ja happoja), niin kylmäaine kannattaa ottaa talteen ja laittaa kiertoon ajamalla se suodatinkuivaimen läpi. Tämä tavallisesti tuleekin tehtyä jo talteenotossa, koska talteenottolaitteen sisääntuloportin edessä kannattaa kyseistä suodatinta automaattisesti aina käyttää.

Nykyisten kylmäaineiden hinnat ovat ja tulevat roimasti nousemaan. Tällä tavoin niiden käyttöä halutaan rajoittaa ja aikanaan vähentää/lopettaa. Saamani tiedon mukaan R410 olisi noussut jo 2-3 kertaiseksi, eräs toinen kylmäaine jo 5-6 kertaiseksi.
 
Back
Ylös Bottom