Mlp ja Ilp yhteiskäyttö

Anonyymi2

Poistunut käyttäjä
Moi
Käytössä vesikiertoista lattialämpöä alakerrassa noin kuudessa kuutiossa betonia (45 m2 lämmintä tilaa) ja yläkerrassa (90 m2) vanhoja isoja vesikiertoisia pattereita isolla vesitilalla 6 kpl. Näiden lisäksi yläkerrassa ilp mitsu fh25. Mlp on nibe 1245-6R. Osaatteko ammattilaiset sanoa miten kannattaa näitä yhdessä käyttää ja mikä olisi lämpötila missä noin suurinpiirtein kannattaisi lämmitystä siirtää ilpiltä mlplle tai mlpltä ilpille. Tuossa testasin lyhyen empiirisen testin ja +1-2 celsiusta ulkolämpötila ilp yksin oli noin 15% enemmän kuluttava kuin käyttämäni yhdistelmä mlp +20 ja loput ilpillä hienosäädöllä +23,0 celsiusta. Kannattaako jatkaa empiirisiä tutkimuksia vai pitääkö väite paikkansa; jos hankkii mlpn niin ilppi kannattaa jättää vain jäähdytys käyttöön kesällä???

Edit: siis vain yläkerran lämmitystä muutettiin eli katkaistiin yhteys yläkerran pattereille, alakerta oli sama.

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Vs: Mlp ja Ilp yhteiskäyttö

En voi väittää olevani ammattilainen, ei ainakaan lämmitysjärjestelmien ammattilainen ;D

Olen kuitenkin jossain määrin tehnyt vastaavanlaisia labroja, tosin omassa tapauksessani oli kyse VILP:n ja ILP:n yhteiselosta. Itse päädyin siihen lopputulokseen että mikäli VILP:ssa riittää paukkuja lämmityks hoitamiseen yksin niin homma kannattaa suosiolla jättää sille. Mutta, mikäli jokin osa järjestelmästä osoittautuu teholtaan liian pieneksi ja mökki kylmettyy niin ILP:n kutsuminen mukaan etulinjaan tasoittaa tilannetta huomattavasti.

MLP:n ollessa kyseessä villi veikkaus on ainakin et jätä lämmitys suosiolla sille, ainakin niin kauan kun se siinä pärjää yksin. Ellei sitten erityisesti tykkää tuosta ILP:n puhallus ja sulatusäänistä.

Anonyymi2

Poistunut käyttäjä
  • Keskustelun aloittaja

Ok ja kiitos vastauksesta.

Mites viisi vuotta vanha ilp kannattaako se laittaa ilman virtaa 4 kk ja herääkö se sieltä kunnolla henkiin keväällä?? Vai onko parempi pitää kaveri elossa ??

kotte

Hyperaktiivi

Bumbpaskarna sanoi:
Mites viisi vuotta vanha ilp kannattaako se laittaa ilman virtaa 4 kk ja herääkö se sieltä kunnolla henkiin keväällä?? Vai onko parempi pitää kaveri elossa ??
Virrat pois vain talveksi, ei aiheuta haittaa kestävyydelle. Virtojen jättäminen päälle tai ajoittainen käyttö on suurempi riski.

pökö

Kaivo jäässä

kotte sanoi:
Virrat pois vain talveksi, ei aiheuta haittaa kestävyydelle. Virtojen jättäminen päälle tai ajoittainen käyttö on suurempi riski.
itse olen pitänyt aina virrat päällä, oli käyttöä tai ei. Ajatuksena että virrat pitää elektroniikan elossa ja lämpimänä eikä kosteus tee tuhoja. Tässä voin silti olla väärässä oikein kunnolla.

Anonyymi2

Poistunut käyttäjä
  • Keskustelun aloittaja

Näköjään mielipiteet jakautuvat tuon virran päälläpitämisen suhteen ja molemmilla omat hyvät puolensa. Koska tuskin tuo merkittävästi sähköä syö vaikka virrat ovat talvikuukaudet päällä niin taidan säätää mlpn lämpökäyrää siten, että ilppi osallistuu lämmitykseen vaan silloin kun ulkolämpötila on tuolla yli +5 celsiusasteen.

Kiitos kommenteista.

VesA

In Memoriam

pökö sanoi:
itse olen pitänyt aina virrat päällä, oli käyttöä tai ei. Ajatuksena että virrat pitää elektroniikan elossa ja lämpimänä eikä kosteus tee tuhoja. Tässä voin silti olla väärässä oikein kunnolla.

Meillä on tosiaan MLPtä edeltävältä ajalta nurkissa 4 ILPpiä. Pikku-Ulti ( saunan kylppärissä ) on kesät-talvet aina lämmityksellä, mutta siinä ei taida ulkona olla juuri mitään elektroniikkaa, teoriassa kestäisi näistä parhaiten. Isompi Ulti ( toisessa autotallissa/kellarissa ) laitetaan päälle aika harvakseltaan, lähinnä sitä pidetään kosteudenpoistolla loppukesästä. Aina se on kitisemäti startannut.
Toinen Argo on seissyt vuodesta 2012, alakerran eteisessä olevaan Argoon laitetaan virtoja kun tarvitsee kuivata ulkovaatteita tai loppukesästä kämpän ilmaa. Ei sekään ole virrattomana pidosta kiukutellut. Tämä ei toki todista yhtään mitään siitä miten muut vehkeet kosteassa ja kylmässä pärjäävät.

kotte

Hyperaktiivi

pökö sanoi:
Tuon näkökulman asiaan hyväksyn minäkin. Jotenkin vaan on tullut sellainen kokemus, että elektroniikka hajoaa tyypillisesti alkusyksystä lomien jälkeen, kun ilma on kosteaa ja lämmintä.

Riippuu aika paljon sijaintipaikastakin, mutta maalla kannattaa virrat mielestäni aina ottaa kokonaan pois, jos mahdollista ja laitetta ei käytetä, koska avojohdoissa on aina virtapiikkejä sun muita, joista on kumminkin suurempi mahdollisuus laitteen vikaantumiseen kuin sen kylmänä seisottamisesta. Kaikkiin kytkettyinä oleviin sähkölaitteisiin liittyy myös jonkinasteinen sähköpalon riski (ja on parempi, että tuo realisoituu tarkkailun alla laitetta uudelleen käyttöön otettaessa, jos on realisoituakseen).

Back
Ylös Bottom