MSZ-LN35 VG2W + MUZ-LN35 VGHZ2 sulatusvesi

Moi, belgialainen kaveri täällä, kirjoitan loput englanniksi (anteeksi), mutta vastaa vapaasti suomeksi. Riittävän helppo lukea ja puhua, mutta kirjoittaminen on haastavaa teidän kauniilla suomen kielelläsi :)

11/01/2023 - installed 2x Mitsubishi Electric Ilmalämpöpumppu MSZ-LN35 VG2W + MUZ-LN35 VGHZ2 for both houses in paritalo, worked fine all winter but now noticing BIG difference in sulatusvesi between the two units. (Same settings, same house, etc)

The unit at house A is releasing, compared to JAN/FEB/MAR 2023 a much bigger amount of water during NOV/DEC 2023 to a degree that it looks like a problem with the unit. The other one is still fine with same small amount of melting water.

Some pictures to show the difference, any comments are welcome and much appreciated. Kiitos etukäteen!

Liitteet

• thumbnail_IMG_0554.jpg
    thumbnail_IMG_0554.jpg
    264,7 KB · Katsottu: 248
  • thumbnail_IMG_0558.jpg
    thumbnail_IMG_0558.jpg
    232,5 KB · Katsottu: 236

Tifo

Vakionaama
Enemmän jäätä tarkoittaa että kone tekee enemmän työtä.
Sanot että kaikki on "exactly same". Olisiko toisessa asunnossa kuitenkin eri sisälämpötila onko muita lämpöpattereita päällä. Paistaako toiseen asuntoon enemmän aurinko, etc.
Kone ilmeisesti toimii eli sisällä on lämmintä.

• Keskustelun aloittaja
Enemmän jäätä tarkoittaa että kone tekee enemmän työtä.
Sanot että kaikki on "exactly same". Olisiko toisessa asunnossa kuitenkin eri sisälämpötila onko muita lämpöpattereita päällä. Paistaako toiseen asuntoon enemmän aurinko, etc.
Kone ilmeisesti toimii eli sisällä on lämmintä.
Sama sisälämpötila 21c ja lämpöpattereita 15c, myös sama määrä päällä . Se on paritalo siis sama suunta ja about sama määrä aurinko etc.
Kone toimii ja sisällä on lämmintä, pelkään vain, että sokkeli ei voi pitää siitä jäämäärästä.

Kiitos vastauksista, kirjoitettu suomeksi on google translate :p

Tifo

Vakionaama
Muovilaatikko ulkoyksikön alle aluksi. Ei toi jää tee hyvää sokkelille. Jostain syystä toinen kone tekee töitä enemmän. Voitko katsoa sähköyhtiön appista kulutustietoja? Onko talossa takkaa? Käytätkö paritalon molempia asuntoja kun tiedät molempien asuntojen säädöt? Oletko ollut yhteydessä asentajaan?

• Keskustelun aloittaja
Muovilaatikko ulkoyksikön alle aluksi. Ei toi jää tee hyvää sokkelille. Jostain syystä toinen kone tekee töitä enemmän. Voitko katsoa sähköyhtiön appista kulutustietoja? Onko talossa takkaa? Käytätkö paritalon molempia asuntoja kun tiedät molempien asuntojen säädöt? Oletko ollut yhteydessä asentajaan?

Ämpäri nyt sen alla, Seinänaapuri oli eilen täällä vierailemassa kun meillä oli talonythiökokous ja käytiin asetukset läpi. Itse asiassa naapuri (jossa melkein ei ollut jäätä) huomasi eron ja hän ihmetteli, oliko tämä ok ?

On ollut kahdesti puhelimitse yhteyttä asentajaan, lähettänyt myös sähköpostia samoilla kuvilla kanssa ja tämä oli vastaus tähän mennessä.
"Hei. Tuon jään kertyminen on normaalia, kaikki ok. Ensi keväällä voisi miettiä laitteen alle sulatusveden ohjainta, niin ei sokkelia vasten kertyisi niin paljon vettä."
Tämän vuoksi olen myös lähettänyt sähköpostia Scanoffice-tukeen (maatuoja) ja liityin tälle foorumille, jota olen lukenut paljon ennen ostoksen tekemistä.

Kiitos vielä kerran vastauksista @Tifo

kimmok

Vakionaama
Ei noi koneet ole veljeksiä.
Niin kuin ei ole rivitalo asunnotkaan.
Puhumatta asujien käyttäytyminen/ ilmankosteus jne.

Tifo

Vakionaama
Mä tein kerran silikonihommia rivitaloyhtiön kylppäreissä, siis huoltoa. Silloin huomasin kuinka erilaisia ihmiset ovat. Yhden lattia oli jääkylmä, toisen melkein polttavan kuuma ja kaikkea siltä väliltä. Ihan hirveä hajonta. Sen takia kyselin että onko exactly same. Voihan se olla että toisen asunnon katolta on unohtunut villat.:hmm:

kimmok

Vakionaama
Mä tein kerran silikonihommia rivitaloyhtiön kylppäreissä, siis huoltoa. Silloin huomasin kuinka erilaisia ihmiset ovat. Yhden lattia oli jääkylmä, toisen melkein polttavan kuuma ja kaikkea siltä väliltä. Ihan hirveä hajonta. Sen takia kyselin että onko exactly same. Voihan se olla että toisen asunnon katolta on unohtunut villat.:hmm:
Lämpökameralla sen näkis mistä vuotaa.

kakesa

Aktiivinen jäsen
Vaikka onkin sama talo ja samat pyynnit molemmilla niin ulkoyksikön sijoituspaikkakin voi ratkaista. Toinen ulkoyksikkö tuulisemmalla paikalla kuin toinen. Enemmän tuulta ja enemmän kosteampaa ilmaa, jolloin tuulisemmalla paikalla oleva jäätääkin enemmän ja tekee enemmän sulamisvesiä. Pyynti 21 ja tuolla pyynnillä tulee jonkin verran sulamisvesiä, jos ulkoyksikkö tuulisella paikalla niin tulee vesiä jonkin verran enemmän. Sanoisin että pumpun normaalia toimintaa ja sulatukset ainakin pelaa hienosti.

Tuon toisen ulkoyksikön vieressä jokin harva seinä, terassi? Tuo seinäkin saattaa olla riittävä tuulensuoja ja syy, miksi sulamisvesiä tulee vähemmän tuosta ulkoyksiköstä.

Viimeksi muokattu:

Tifo

Vakionaama
Keksin nyt mistä johtuu vedentulo sinulla. Tai ainakin luulen niin.
Naapurin LN käy hullunkiertoa eli käy 30 minuuttia ja sulattaa 10 minuuttia. Tässä sulatus tulee niin nopeasti että vettä ei tule maahan asti. Sinulla on pidempi käyntijakso ennen sulatusta ehkä kaksi tuntia. Silloin kenno on kunnolla huurussa ja vettä tulee lorisemalla.
Olen nyt mökillä ja tarkkailin omaa LN25:tä, siinä huomasin tuon tapahtuman.
Tällä perusteella sinun koneesi toimii toivotulla tavalla. Tarkkailkaa käyntijaksoja.
Hullunkierrosta on juttua täällä.

• Tykkää
Reactions: puu
Back
Ylös Bottom