Nedis IR lähetin ja Toshiban ylläpitolämpötilat

repomies

Hyperaktiivi
Mahtaisiko joku olla onnistunut opettamaan Nediksen IR lähettimelle Toshiban ylläpitolämpötiloja?

Itse en onnistunut sitten millään. Musta laatikko vain tulee hetkeksi kännykän näytön keskelle, kai se joku virhe on.

Myös sulatuksen saaminen toimimaan nedis-google home yhdistelmällä oli vaikeaa. Pakkosulatuksen voi kyllä opettaa, mutta jotta sen saa google homesta päälle se pitää opettaa johonkin normaaliin toimintoon kuten vaikkapa tiettyyn lämpötila-asetukseen. Niinpä ketjusta tulee aika koominen.

Home assistant käskee google assistant sdk:n voimin tekstimuotoisesti tietyn lämpötilan tietyn nimiseen ilmastointilaitteeseen. Google-homen ja nedis cloudin välinen keskinäinen integraatio välittää ohjauksen nediksen pilveen, jossa nedis suorittaa lämpötila-asetuksen kohdalle opetetun sulatuskäskyn. Ruotsalaiset sanovat tårta på tårta, mutta tämä on kyllä kludge på kludge. Tein itte ja säästin, tuli sellainen kuin tuli.

kotte

Hyperaktiivi
Pakkosulatuksen voi kyllä opettaa, mutta jotta sen saa google homesta päälle se pitää opettaa johonkin normaaliin toimintoon kuten vaikkapa tiettyyn lämpötila-asetukseen. Niinpä ketjusta tulee aika koominen.
Itse olen päätynyt käyttämään moista lähetintä juuri noin ja täydellisesti nauhoitettuina "integroituina" käskyinä, eli kaikki halutun lopputilan "mausteet" täytyy käskeä yhtenä pakettina. Kaketkin toimivat useimmiten noin, eli kake tietää tyypillisesti enemmän kuin sisäyksikkö, joka vain orjallisesti seuraa käskyjä ilman kovin ihmeellisiä tilamalleja (Toshibaa tosin en tunne).

Ei noiden palveluiden kanssa kannata yrittää tehdä mitään kovin kunnianhimoista ohjausta. Jos tätä haluaisi, sitten on oltava oma ohjelmistoalusta ja siihen integroitu IR-lähetin, jolloin sisäyksikön käyttäytymistä voi emuloida miten pitkälle tahansa, kun sille lähetetään kaikki komennot tätä kautta.

repomies

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
Tämä ratkesi sitten vaihtamalla Tuyan appin lisäksi virallisiin Tuya-laitteisiin, ja Aliexpressin tarjoamaan "Smart IR Remote Control with Temperature & Humidity Sensor" Model: S09.

Tuo Tuyan (valitettavasti) valaisemattomalla näytöllä ja suuntaa-antavalla kosteusanturilla varustettu IR-lähetin oppii Toshiban ylläpitolämpötilat kakistelematta.

Kaikki vanhat Nedikset saa rekisteröityä Tuyan appiin, ja sitä kautta Home Assistanttiin. Google Assistantin saa pois ketjusta tekemällä Tuyan Appissa Tap-To-Run scenejä per toiminto/lämpötila. Niinpä se on sitten vain Home Assistant Tuya Integraatio -> Tuya Cloud -> laite.

Nyt kun olen päässyt logittamaan home assistanttiin ylläpitolämpötilojen toimintaa erittäin kosteilla muutaman asteen keleillä, niin pistorasian tehokäyrästä on pystynyt päättelemään myös sulatusten keston. Koska sulatukset ovat tupanneet kestämään täydet 10 minuuttia, siitä voi päätellä että niitä tehdään joko liian harvaan, tai ne lopetetaan aikarajaan kesken kaiken. Ehkä eniten tuota viimeistä. Parhaiten asia selviäisi tietysti jos olisi itse paikan päällä katsomassa, mutta valistunut arvaukseni on, että kun se aikarajaan pysähtyy niin ei se kenno silloin ole alas asti vielä sulanut. Ylläpitolämpötilan kiroja, kun sisältä ei lämpöä liiemmin irtoa. Ei ole yksi eikä kaksi pumppua jotka ovat Suomen räntäkeleissä vetäneet itsensä lumipalloksi.

Jahka saan joskus tuon uden IR-blasterin Toshiban luo, niin pitää tehdä Home Assistanttiin sulatusten tunnistus, ja joku lisäsulatuksen triggaus vähintään kerran tai pari päivässä, mikäli edellinen sulatus on kestänyt täydet 10 minuuttia. Vähän noin niin kuin käänteinen "mitsurunner", softalla. :D

Back
Ylös Bottom