NIBE 310P vesikiertoisilla pattereilla

M

Manolitobeat

Vieras
Heissan!

Neuvoja/kommentteja kaivattaisiin...

Omakotitalo 121 m2, Kokkolassa.Takkaa lämmitetään näin pakkasilla paljon, ja apuna vielä Mitsun ILP, joka levittää takan lämmön makkareihin.
Patterit asennossa 1-1½, ei siis kuitenkaan täysin kiinni. Sähkövastus ei ole ollut päällä koko talvena Nibessä(vaikka oli -27 astettakin ulkona), eli olen takalla+Mitsulla lämmittänyt ja Niben kompura on lämmittänyt käyttöveden.

Arvot ovat:
1 45
2 44
3 -15
4 3
5 1
6 8
7 2
8 45
9 -
10 51
11 -8

Oisko noissa jotain ruuvattavaa vielä COP näkökulmasta ajatellen ja se että kompura jaksas lämmittää vettä (jopa) vieläkin tehokkaammin?!?
Sekoitusventtiili (45) näkyy olevan täysillä, onko ok?

En tiedä, siksi siis kysyn..
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: NIBE 310P vesikiertoisilla pattereilla

Manolitobeat sanoi:
Arvot ovat:
1 45
2 44
3 -15
4 3
5 1
6 8
7 2
8 45
9 -
10 51
11 -8

Oisko noissa jotain ruuvattavaa vielä COP näkökulmasta ajatellen ja se että kompura jaksas lämmittää vettä (jopa) vieläkin tehokkaammin?!?
Sekoitusventtiili (45) näkyy olevan täysillä, onko ok?

En tiedä, siksi siis kysyn..

Minulla ei tässä ole 310p ohjekirjaa mutta jos kanavien järjestys on sama kuin 410p:ssä niin jotain huomioita..

Poistoilma on ilmeisesti +1? Se on hyvä lukema. Outoa että höyrystin olisi tuon mukaan lämpimämpi eli +3. Sitten tuo lämpökäyrä, vekotin haluaisi puskea kiertoon yli 50 asteista mutta potku ei riitä, koko kattila on käytännössä 44-45. No se ei haittaa välttämättä jos ei legionellaa pelkää ja kuuma vesi riittää - epäilemättä shuntti on täysin auki.

COPin kannalta alhainen lauhtumislämpö on parempi joten tuskinpa voit tehdä paljon muuta kuin talvipakkasilla minimoida ilmanvaihdon määrää ja yrittää saada talon pattereilla tuon kattilalämmön alas. Käytännössä jälkimmäinen ei kannata, ellei pidä kylmistä suihkuista..
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: NIBE 310P vesikiertoisilla pattereilla

310P:n ohjekirja kertoo seuraavaa noista kanavista:

#1 kattilan lämpötila
#2 menoveden lämpötila
#3 ulkolämpötila
#4 höyrystimen lämpötila
#5 Jäteilman lämpötila
#6 valittu lämpökäyrä
#7 lämpökäyrän korjaus
#8 lämpötila kompressorilla
#9 ei kytketty
#10 laskettu menoveden lämpötila

Käytännössä siis kaikki repomiehen kommentit osuvat oikeaan, sillä samaa dataa antaa 410P vastaavilta kanavilta.

Kattilan lämpötila on alhainen, mutta johtunee siitä, että sähkövastuksen olleessa pois kytkettynä, kompura ei vaan jaksa ja ehdi nostamaan tuota lämpötilaa yhtään ylemmäs. Ehkä kattilan lämpötila olisi ajoittain hyvä ajaa väkisin korkeammaksi ihan tuon legionellan takia.

Ihmettelen samaa kuin repomies, eli miksi höyrystimellä on korkeampi lämpötila kuin jäteilmalla? Espejotilla oli jotain kokemuksia tästä aiheesta.

Valittu lämpökäyrä ja korjaus vaikuttavat lähes ohjekirjan mukaisilta, joten ne lienevät kohdillaan.

Ilmanvaihtoa säätämällä voisi olla vielä jotain saavutettavissa, mutta jos pärjäät ilman sähkövastuksia muutenkin, niin luulisi tuon COP:n olevan jo aika hyvä. Puutakin taitaa kulua aika tavalla?
 
S

SaPeKa

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Vs: NIBE 310P vesikiertoisilla pattereilla

Tuon allehan ei jäteilman lämpötila juuri mene eli teoriassa ilmanvaihtoa lisäämällä saisi koko kompuran kapasiteetin käyttöön -> coppia teoriassa hieman paremmaksi. Toisaalta lisääntynyt ilmanvaihto kaipaa lisää lämpöenergiaa eli ei kannata näin talvella.

Käytännössähän pattereissa ei kierrä lämmin vesi ollenkaan, jos termostaatit on säädetty 1...1,5 (skaala 0-5 ?) Eli energiansäästömielessä kannattaa pudottaa kiertovesipumpun nopeus ykköselle. Sitten voisi säätää lämpökäyrää alaspäin ettei turhaan yritä työntää kuumaa vettä pattereille, esim. korjauskäyrä 2->0. Turhaahan siellä patteriverkostossa ylikuuma vesi pyörii... Ja tosiaan kannattaa silloin tällöin käyttää sitä "turbo-nappia" päällä, että pöpöt pysyy loitolla.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: NIBE 310P vesikiertoisilla pattereilla

SaPeKa sanoi:
Käytännössähän pattereissa ei kierrä lämmin vesi ollenkaan, jos termostaatit on säädetty 1...1,5 (skaala 0-5 ?) Eli energiansäästömielessä kannattaa pudottaa kiertovesipumpun nopeus ykköselle.

Käytännössä siellä pattereissa on pakko kiertää vettä, muuten vekottimen kattilan lämpö nousisi sinne 53 nurkille, vai mitä? Paljon sinne ei noilla termostaattiasetuksilla kyllä mene, joten kiertopumpun pudottaminen ykköselle lienee hyvä idea.
 
Back
Ylös Bottom