NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

repomies

Hyperaktiivi
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

Espejot sanoi:
Ylimmäisen paneelin takan on puhaltimet. Kaikki eristäminen on periaatteessa (?) hyvästä koska se pienentää kondensoitumista (?).

Voi pienentää ja todennäköisesti pienentääkin. Jos kondenssia kuitenkin syntyy, kannattaa varmistua siitä että se oma viritys ei saa aikaiseksi sellaista että se vesi pääsisi tiputtelemaan johonkin mihin sitä ei ole tarkoitettu.
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

Minä en ole ainakaan mitään tuohon itse viritellyt. Meillä tuon piirilevyn takana on sellaiset harmaat kumi/muovi levyt, jotka siis suojaavat tuota piirilevyä, ovat vähän niin kuin sadetakinmateriaalia. Toivottavasti toimivat suunnitellusti. Luulen, että tuo tuloilman kotelo kerää tuota jäätä vaikka puhallusasetukset olisivat mitkä tahansa ja se vain johtuu kondensoitumisesta tuohon kylmään pintaan ja tietysti pitkään jatkuneesta kylmästä säästä. Meillä on jo toista viikkoa keskilämpötila alle -10C - edellisen 10 vuorokauden keskilämpötilojen keskiarvo on -17C. Luulisi tuon vaikuttavan tuohon kondensoitumiseen.
 
H

Hemi

Vieras
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

JM80 sanoi:
Eikös nuo lukemat ole vain hyviä, osoittaa että laite toimii. Meillä nyt höyrystin -4 ja jäteilma -1, sulatuksia en ole vielä tänä talvena nähnyt niben tekevän kertaakaan, voihan se olla että ne osuu sopivasti esim. yöaikaan...

Tuloilman lämpötila putoaa meilläkin, kun ilmamääriä lisätään.

Silloin kun huoltomies kävi relekortin vaihtamassa käytiin kanavat läpi. Hän kertoi, että kanava #4 eli höyrystimen lämpötila olisi optimaalinen lähellä nollaa, eli +1, silloin pääsee vesi valuu höyrystimen läpi jäätymättä. JOS menee miinuksen puolelle menee sulatus päälle.


Nyt joka päivä pumppua tsiiganneena aina se kanava #4 on ollut se +1 tai välillä nolla. Jäteilman lämpötila seilaa +2 ja +6 välillä, pääasiassa se on +3
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

Hemi sanoi:
JM80 sanoi:
Eikös nuo lukemat ole vain hyviä, osoittaa että laite toimii. Meillä nyt höyrystin -4 ja jäteilma -1, sulatuksia en ole vielä tänä talvena nähnyt niben tekevän kertaakaan, voihan se olla että ne osuu sopivasti esim. yöaikaan...

Tuloilman lämpötila putoaa meilläkin, kun ilmamääriä lisätään.

Silloin kun huoltomies kävi relekortin vaihtamassa käytiin kanavat läpi. Hän kertoi, että kanava #4 eli höyrystimen lämpötila olisi optimaalinen lähellä nollaa, eli +1, silloin pääsee vesi valuu höyrystimen läpi jäätymättä. JOS menee miinuksen puolelle menee sulatus päälle.

Nyt joka päivä pumppua tsiiganneena aina se kanava #4 on ollut se +1 tai välillä nolla. Jäteilman lämpötila seilaa +2 ja +6 välillä, pääasiassa se on +3

Mielenkiintoista, sillä tuossa aamupäivällä ihmettelin taas noita lämpötiloja ja meillä höyrystimen lämpötila näytti lukemaa -6C. Plussalla se ei ole ollut aikoihin, enkä sulatustakaan ole vähään aikaan havainnoinut. Jäteilmakin pysyy pakkasella. Kuten tuossa aiemmin mainitsin, niin edes IV:n lisääminen ei vaikuttanut noihin lukemiin juurikaan. Saattaa tietysti olla, että seurantajaksokin oli liian lyhyt? Joka tapauksessa IV oli kovemmalla teholla yli vuorokauden ja silti ei vaikutusta.
 
H

Hihnavaara

Vieras
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

Meille kerrottiin toimittajan puolesta, että optimaalisin höyrystimen lämpötila on n. +1 - -3.
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

Hihnavaara sanoi:
Meille kerrottiin toimittajan puolesta, että optimaalisin höyrystimen lämpötila on n. +1 - -3.

No tuohon haarukkaan meillä sentään aika usein osutaan, tosin alarajalle ;D
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

John_T sanoi:
Minä en ole ainakaan mitään tuohon itse viritellyt. Meillä tuon piirilevyn takana on sellaiset harmaat kumi/muovi levyt, jotka siis suojaavat tuota piirilevyä, ovat vähän niin kuin sadetakinmateriaalia. Toivottavasti toimivat suunnitellusti. Luulen, että tuo tuloilman kotelo kerää tuota jäätä vaikka puhallusasetukset olisivat mitkä tahansa ja se vain johtuu kondensoitumisesta tuohon kylmään pintaan ja tietysti pitkään jatkuneesta kylmästä säästä. Meillä on jo toista viikkoa keskilämpötila alle -10C - edellisen 10 vuorokauden keskilämpötilojen keskiarvo on -17C. Luulisi tuon vaikuttavan tuohon kondensoitumiseen.

Tässä kuva tuosta tuloimapatterin ulkokannesta, josta näkyy, että jäätä alkaa muodostua ulkopintaankin ja jäätynyt ala lisääntyy. Tarvittaisiin vissiinkin kunnos suojakeliä, että tuloilman lämpötila olisi pidemmän aikaa plussalla, jolloin tuo kotelokin sulaisi.
 

Liitteet

  • 29012010064.jpg
    29012010064.jpg
    66,8 KB · Katsottu: 480

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

Jaahas... meillä sama efekti (sillä erotuksella että jäätyy tasaisemmin) about -20C lähtien ja alkaa sulaa siinä -10C... nyt esim täysin sula.
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

Korjaan edellistä viestiäni sen verran, että juuri varastosta tulleena voin todeta, että eipä ole enää jäässä. Höyrystimen lämpötila oli -6C ja jäteilman lämpötila oli -3C. Eilen NIBE ainakin sulatteli itseään kertaalleen.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

Hain huollosta 3 uutta lämpötilanaturia ja asensin niistä kaksi (poisto + höyristin). Ainakin lähtötilanne vaikuttaa lupaavalta koska nyt anturit näyttävät samaa jos kopura ei ole käynissä. EDIT: ja kompuran käynissä höyristimine arvo on nyt alempi kuin poistoilman kämpötila. Eli case closed ... ainakin toistaiseksi.

Edellinen liittyi huomioon 10.12.2009
jaahs... tuli taas tänään tiirailtua 410P kanavien arvoja
04 = 9 (höyristin)
05 = 4 (postoilma)

Poistoarvo ihan normaalin rajoissa kun ollaan plussan puolella mutta toi höyristi Huh? eikö se normaalisti ole matalampi kuin jäteilman oloarvo...
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

Meillä lämpötilat on kyllä pysyneet oikein päin eli höyrystin viileämpänä kuin jäteilma. Höyrystimellä on vaan aika viileitä lukemia, jopa -6°C ja jäteilmakin pyörii siinä nollan tuntumassa. Sulatuksiakin tuntuu tulevan aika usein tällä hetkellä.

Edelleen ihmettelen, että miten tuo sulatuksen pituu määräytyy? Oma arvaukseni on, että sinne on asetettu jokin aika, joka mmärittää sulatuksen pituuden. Sulatusjakson pituus ei siis olisi riippuvainen esim. höyrystimen lämpötilasta. Seurasin tilannetta eilen aika pitkään ja höyrystin ja jäteilma olivat hyvin äkkiä lämpötilassa +20...+21°C, mutta sulattelu jatkui. Aikaa menee n. puolituntia, että koneet käynnistyy uudelleen - onko muilla millaisia kokemuksia tai onko tätä sulattelun logiikkaa kuvattu jossain?
 
J

Jyyhis

Vieras
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

Meilläkin tuota sulattelua ilmenee tiheästi kun ilmaa liikkuu vähän hintsusti. Taitaa höyrystin seilata väliä -5 ja -8. Joskus jäänyt seuraamaan kun sulatus on päällä
ja sekä jäteilma että höyrystin ovat ~ +20 asteessa, sen mitä poistoilmassa nyt asteita onkaan.

Aika pitkään se sitä tuntuu tekevän ja eipä tuolta aina tule edes sulatusvesiä. Ei taida ehtiä jäätä kertyä noiden käyntijaksojen aikana juurikaan. Liekö tuossa joku
logiikka, että mitä enemmän höyrystin pakkasella, sitä tiheempään ja pitempään tuota sulatellaan. Vaikkei tuolle todellakaan tuntuisi olevan tarvetta.

Jostain kun saisi väännettyä tuota miinus asteiden sietoa isommalle :D
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

Jyyhis sanoi:
Aika pitkään se sitä tuntuu tekevän ja eipä tuolta aina tule edes sulatusvesiä. Ei taida ehtiä jäätä kertyä noiden käyntijaksojen aikana juurikaan. Liekö tuossa joku
logiikka, että mitä enemmän höyrystin pakkasella, sitä tiheempään ja pitempään tuota sulatellaan. Vaikkei tuolle todellakaan tuntuisi olevan tarvetta.

Samanlaisia huomioita ja ajatuksia. Välillä tulee kyllä oikein lorottamalla vettä, mutta tässä viimeaikoina ei sitäkään. Olisi todella kiinnostavaa tietää, millä logiikalla tuo sulatusten jaksotus määräytyy ja tuo sulatusjakson pituus? Luulisi jonkun tietävän tämänkin asian.
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

Espejot sanoi:
Näyttää olevan G2:sta tämä Niben "originaali" suodati

Aika harvaa kamaa se sitten on, mutta jos se kerran valmistajan mielestä on sopivaa, niin sitten sen täytyy sitä olla ;) Mahtaisiko tuo tiheämpi suodatin imupuolella aiheuttaa sitten jotain ilmansaantiongelmia?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

John_T sanoi:
Espejot sanoi:
Näyttää olevan G2:sta tämä Niben "originaali" suodati

Aika harvaa kamaa se sitten on, mutta jos se kerran valmistajan mielestä on sopivaa, niin sitten sen täytyy sitä olla ;) Mahtaisiko tuo tiheämpi suodatin imupuolella aiheuttaa sitten jotain ilmansaantiongelmia?

Eiköhän se ilmavirtaukseen jotain vaikuta. MUTUA: Nykyään ei kai saa rakentaa pelkän G2:n voimin, joten luulisi että Nibe olisi päivittänyt nuo suodattimet uusiin vehkeisiin. En tosin ole tarkistanut rakentamismääräyskokoelmasta, mutta muistelen jotain tuollaista tavailleeni sieltä joskus.

Edit: ei mutua: "3.3.1.1
Tuloilman suodatus suunnitellaan yleensä siten, että
ilmansuodattimien erotusaste on vähintään 80 % 1,0
µm:n hiukkasilla suodattimen käyttöiän aikana. Tätä
vastaava ilmansuodattimen luokka on F7.
3.3.1.2
Taajama- ja teollisuusalueiden ulkopuolella sijaitse-
vien rakennusten tuloilman suodatus suunnitellaan
yleensä siten, että ilmansuodattimena on vähintään kar-
keasuodatin. Tätä vastaava ilmansuodattimen luokka
on G4."
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

repomies sanoi:
John_T sanoi:
Espejot sanoi:
Näyttää olevan G2:sta tämä Niben "originaali" suodati

Aika harvaa kamaa se sitten on, mutta jos se kerran valmistajan mielestä on sopivaa, niin sitten sen täytyy sitä olla ;) Mahtaisiko tuo tiheämpi suodatin imupuolella aiheuttaa sitten jotain ilmansaantiongelmia?

Eiköhän se ilmavirtaukseen jotain vaikuta. MUTUA: Nykyään ei kai saa rakentaa pelkän G2:n voimin, joten luulisi että Nibe olisi päivittänyt nuo suodattimet uusiin vehkeisiin. En tosin ole tarkistanut rakentamismääräyskokoelmasta, mutta muistelen jotain tuollaista tavailleeni sieltä joskus.

Edit: ei mutua: "3.3.1.1
Tuloilman suodatus suunnitellaan yleensä siten, että
ilmansuodattimien erotusaste on vähintään 80 % 1,0
µm:n hiukkasilla suodattimen käyttöiän aikana. Tätä
vastaava ilmansuodattimen luokka on F7.
3.3.1.2
Taajama- ja teollisuusalueiden ulkopuolella sijaitse-
vien rakennusten tuloilman suodatus suunnitellaan
yleensä siten, että ilmansuodattimena on vähintään kar-
keasuodatin. Tätä vastaava ilmansuodattimen luokka
on G4."

Mielenkiintoinen pointti, mutta miten mahtaa NIBE:n puhaltimet sitten tähän vaatimukseen suhtautua? Onko niin, että vanhassa NIBE:ssä ei sitten ilma riitä ja uudemmassa taas kaikki pelaa? Kukahan tähänkin osaisi vastata.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

http://www.hengitysliitto.fi/Home/Sisailmaanvaikuttavatlaitteet/Rakennuksissaesiintyvatsuodattimet/
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

Espejot sanoi:
http://www.hengitysliitto.fi/Home/Sisailmaanvaikuttavatlaitteet/Rakennuksissaesiintyvatsuodattimet/

Eli edelleen tullaan siihen lopputulokseen, että NIBE:n suodatin on "todella" harva suosituksiin verrattuna.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

John_T sanoi:
Espejot sanoi:
http://www.hengitysliitto.fi/Home/Sisailmaanvaikuttavatlaitteet/Rakennuksissaesiintyvatsuodattimet/

Eli edelleen tullaan siihen lopputulokseen, että NIBE:n suodatin on "todella" harva suosituksiin verrattuna.

Kyllä... F5:sta ainakin mahdolista saada mattona mutta F7 en löytänyt. Sitten jää kasetit ja pussit... kaseteja en löytänyt nopealla gooletamalla sopivaa kokoa (210x170 mm). Menisi tilastyöksi... ja pitäisi ilmanpaineekin mitata... hoh hoijaa.
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

Tulee kalliit suodattimet, jos pitää oikein erillistilauksena ottaa. Pitäisi kerätä NIBE-porukka ja tehdä suuri porukkatilaus ;D

Ilmeisesti PILP:n valmistaja ei ole nähnyt tarpeelliseksi täyttää vaatimuksia tuon suodatuksen osalta?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

Kysin nopeasti hintaa... +20 kpl sarjana niin hina 10-15€ kpl.
Ja parikertaa vuodessa pitäis vaihtaa.
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

Espejot sanoi:
Kysin nopeasti hintaa... +20 kpl sarjana niin hina 10-15€ kpl.
Ja parikertaa vuodessa pitäis vaihtaa.

Ilmeisesti siis mittojen mukaan tehty, mutta mistä materiaalista - oliko tää sitä F5:tä vai F7:a? Poistopuolellehan tuo "huonompikin" materiaali käy ihan hyvin. Mitähän NIBE / Haato mahtaa sanoa tuosta tiiviimmästä suodattimesta?

Onko muuten tuo tuloilmapatterin suodatin mahtanu pysyä 410P:ssä samana kaikki nämä vuodet?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

John_T sanoi:
Espejot sanoi:
Kysin nopeasti hintaa... +20 kpl sarjana niin hina 10-15€ kpl.
Ja parikertaa vuodessa pitäis vaihtaa.

Ilmeisesti siis mittojen mukaan tehty, mutta mistä materiaalista - oliko tää sitä F5:tä vai F7:a? Poistopuolellehan tuo "huonompikin" materiaali käy ihan hyvin.

Mittojen mukaan F7. Vois haadolta kysyä että mitenkä ovat ajateeleet hoitaa ton vaaditun tason.
Jos ottas ton 20 satsin ja vahtas 2 kertaa vuodessa niin riitäs varmasti seuraavat kymmenen vuotta... riitäs tosta sitten myyntiikin :)
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

Jokin hämminki tuossa meidän kapistuksessa nyt on. Sulattelee itseään n. 15 min välein eli käytännössä kämppä on tällä hetkellä ns. suorasähköllä. Kompura käy n. vartin ja sitten n. 30 min sulattelua. Ehdotuksia?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

John_T sanoi:
Jokin hämminki tuossa meidän kapistuksessa nyt on. Sulattelee itseään n. 15 min välein eli käytännössä kämppä on tällä hetkellä ns. suorasähköllä. Kompura käy n. vartin ja sitten n. 30 min sulattelua. Ehdotuksia?

Jotain tällaisista mahdollisesti: poistopuolen suodatin tai höyrystin tukossa, puhallinvika, poisto katolla jäätynyt, ilmanvaihto liian pienellä. Tarkasta A4 arkilla että imu riittää pitämään arkin poistoventtiilissä. Jos imu on huonoa, ala selvitellä miksi.

Edit: jos imu on ok niin anturikin voi näyttää tietysti väärin ja aiheuttaa sen että pumppu luulee sulatuksen olevan tarpeen. Espejotillahan näytti mitä sattuu, mutta liikaa.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

repomies sanoi:
Eiköhän se ilmavirtaukseen jotain vaikuta. MUTUA: Nykyään ei kai saa rakentaa pelkän G2:n voimin, joten luulisi että Nibe olisi päivittänyt nuo suodattimet uusiin vehkeisiin. En tosin ole tarkistanut rakentamismääräyskokoelmasta, mutta muistelen jotain tuollaista tavailleeni sieltä joskus.

Edit: ei mutua: "3.3.1.1
Tuloilman suodatus suunnitellaan yleensä siten, että
ilmansuodattimien erotusaste on vähintään 80 % 1,0
µm:n hiukkasilla suodattimen käyttöiän aikana. Tätä
vastaava ilmansuodattimen luokka on F7.
3.3.1.2
Taajama- ja teollisuusalueiden ulkopuolella sijaitse-
vien rakennusten tuloilman suodatus suunnitellaan
yleensä siten, että ilmansuodattimena on vähintään kar-
keasuodatin. Tätä vastaava ilmansuodattimen luokka
on G4."

Ja tässä on taajaman määritelmä
Taajama on Tilastokeskuksen määritelmän mukaan vähintään 200 asukkaan rakennusryhmä, jossa rakennusten välinen etäisyys ei yleensä ole 200 metriä suurempi. Tieliikenteessä taajamat on merkitty tieliikenneasetuksessa määritellyllä taajama-merkillä (numero 571).

repomies sanoi:
John_T sanoi:
Jokin hämminki tuossa meidän kapistuksessa nyt on. Sulattelee itseään n. 15 min välein eli käytännössä kämppä on tällä hetkellä ns. suorasähköllä. Kompura käy n. vartin ja sitten n. 30 min sulattelua. Ehdotuksia?

Jotain tällaisista mahdollisesti: poistopuolen suodatin tai höyrystin tukossa, puhallinvika, poisto katolla jäätynyt, ilmanvaihto liian pienellä. Tarkasta A4 arkilla että imu riittää pitämään arkin poistoventtiilissä. Jos imu on huonoa, ala selvitellä miksi.

Kävin mennäviikolla katolla (ja välikatolla) ja lumitilanne oli kyllä semmoinen että oli hilkulla että osa ventiileistä olisi ollut lumen peitossa.
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

repomies sanoi:
John_T sanoi:
Jokin hämminki tuossa meidän kapistuksessa nyt on. Sulattelee itseään n. 15 min välein eli käytännössä kämppä on tällä hetkellä ns. suorasähköllä. Kompura käy n. vartin ja sitten n. 30 min sulattelua. Ehdotuksia?
Jotain tällaisista mahdollisesti: poistopuolen suodatin tai höyrystin tukossa, puhallinvika, poisto katolla jäätynyt, ilmanvaihto liian pienellä. Tarkasta A4 arkilla että imu riittää pitämään arkin poistoventtiilissä. Jos imu on huonoa, ala selvitellä miksi.

Edit: jos imu on ok niin anturikin voi näyttää tietysti väärin ja aiheuttaa sen että pumppu luulee sulatuksen olevan tarpeen. Espejotillahan näytti mitä sattuu, mutta liikaa.

Lähdin heti viestin kirjoittamisen jälkeen purkamaan laitetta. Olen nyt vaihtanut tuloilman sudoattimen ja puhdistanut poistopuolen suodattimen. Laitan kuvat liitteeksi kunhan saan ne siirrettyä koneelle. Suodattimet oli aika paskaset. Tulopulen suodatin on sellaista nokea, pölyä, tomua... että pinnasta ei lähde oikein mitään irti. Poistopuolen suodatin tuli aika puhtaaksi ihan "tomuttamalla". Laitan seuraavalla kerralla sitten molempiin uudet suodattimet. Suodatin kangas, jota mulla oli ja jota aiemmatkin suodattimet oli koneessa on G4:sta.

Nyt kone näyttää käyvän ihan komeasti ja höyrystimen sekä poistoilman lämpötilatkin asettui taas fiksummalle tasolle. Äskön oli höyrystimellä -1C ja positoilma oli +1C, joten tulkitsen niin, että tuosta likaantumisesta oli kyse.

Mistä muuten NIBE päättelee itse sen, että suodatin pitää vaihtaa? Koneessahan on sellainen häly kuitenkin olemassa. Nyt ongelma ilmeni vain höyrystimen lämpötilan laskuna ja tiheänä sulatteluna.

Täytyy ryhtyä useammin putsaamaan ja vaihtamaan noita suodattimia. Siitepölykaudeksi olisi hyvä saada joku HEPA-suodatin, kun meillä on noita allergikkojakin talossa.

EDIT: Kuvat liitetty! 1. Suodatinkankaan merkintä, 2. ja 3. Poistoilmasuodatin ennen ja jälkeen puhdistuksen ja 4. Tuloilmasuodatin ennen vaihtoa
 

Liitteet

  • Merkintä1.jpg
    Merkintä1.jpg
    48,3 KB · Katsottu: 500
  • Poistoilmasuodatin1.jpg
    Poistoilmasuodatin1.jpg
    75,1 KB · Katsottu: 593
  • Poistoilmasuodatin puhdistettu1.jpg
    Poistoilmasuodatin puhdistettu1.jpg
    43,8 KB · Katsottu: 510
  • Tuloilmasuodatin1.jpg
    Tuloilmasuodatin1.jpg
    48,9 KB · Katsottu: 583

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

Itse päätin juuri lopettaa suodatimien pesun ... vaihto 2 kk välein ei vie konkurssiin.
Täytyy nyt vain katsoa ostaako G vai F sarjan mattoa...
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

Espejot sanoi:
Itse päätin juuri lopettaa suodatimien pesun ... vaihto 2 kk välein ei vie konkurssiin.
Täytyy nyt vain katsoa ostaako G vai F sarjan mattoa...

Täytyy itse ryhtyä tähän samaan. Tässä on isoja teitä lähistöllä, jotka varmasti lisäävät tuota IV:n kuormitusta ja suodatustarvetta.

Täytyy tehdä niin, että toinen ostaa tuon F-sarjan maton ja toinen tuon G-sarjalaisen ja sitten vaihdetaan puolikkaita?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

John_T sanoi:
Espejot sanoi:
Itse päätin juuri lopettaa suodatimien pesun ... vaihto 2 kk välein ei vie konkurssiin.
Täytyy nyt vain katsoa ostaako G vai F sarjan mattoa...
Täytyy tehdä niin, että toinen ostaa tuon F-sarjan maton ja toinen tuon G-sarjalaisen ja sitten vaihdetaan puolikkaita?

Sopii. On vielä pieni mahdollisuus että F7 saisi mattona...
 

luu5

Jäsen
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

John_T sanoi:
Mistä muuten NIBE päättelee itse sen, että suodatin pitää vaihtaa? Koneessahan on sellainen häly kuitenkin olemassa. Nyt ongelma ilmeni vain höyrystimen lämpötilan laskuna ja tiheänä sulatteluna.

Laskee käyntiaikaa viimeisestä käynnistyksestä. Taitaa lukea manuaalissa.

Jos tuota höyrystimen lämpötilaa haluaisi ottaa talteen mittarilla, niin mistä kohdasta sinne saisi anturin viritettyä? Siis 410P:ssä.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

luu5 sanoi:
Jos tuota höyrystimen lämpötilaa haluaisi ottaa talteen mittarilla, niin mistä kohdasta sinne saisi anturin viritettyä? Siis 410P:ssä.

Ylin paneeli irti, ruuvit irti alapaneelista missä on piirikortit... siellä on kaksi anturia yksi oikealla ja yksi vasemalla. Oikeanpuoleinen menee solukumitiivisteen läpi jonkin moiseen putkeen... eli tämä Niben org. anturin paikka.

EDIT huonoja ohjeita korjattu
 

luu5

Jäsen
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

Espejot sanoi:
luu5 sanoi:
Jos tuota höyrystimen lämpötilaa haluaisi ottaa talteen mittarilla, niin mistä kohdasta sinne saisi anturin viritettyä? Siis 410P:ssä.

Keskimäinen paneeli auki... siellä on kaksi anturia yksi oikealla ja yksi vasemalla. Oikeanpuoleinen menee solukumitiivisteen läpi jonkin moiseen putkeen... eli tämä Niben org. anturin paikka.

Katselin tuossa aikoinaan ottamaani valokuvaa pannusta. Äkkiseltään sanoisin, että minulla menee kolmesta reiästä antureita sisään pannuun.

  • Kahteen reikään alhaalla vastuksen vieressä menee yhteensä kolme anturia, joista yksi taitaa olla kupariputki.
  • Ylhäällä vasemmalla sokeripalojen yläpuolella on yksi plugi, josta menee kupariputki läpi.
  • Tästä alaspäin on vielä yksi reikä, mutta sinne ei mene mitään.
Valitettavasti tuosta oikealta ylhäältä ei ole kuvaa, mutta en muista että siellä mitään olisi ollut.

Siis eikös tuo joku tuolla alhaalla ole lauhduttimen anturi? Höyrystinhän on ylhäällä?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

luu5 sanoi:
Espejot sanoi:
luu5 sanoi:
Jos tuota höyrystimen lämpötilaa haluaisi ottaa talteen mittarilla, niin mistä kohdasta sinne saisi anturin viritettyä? Siis 410P:ssä.

Keskimäinen paneeli auki... siellä on kaksi anturia yksi oikealla ja yksi vasemalla. Oikeanpuoleinen menee solukumitiivisteen läpi jonkin moiseen putkeen... eli tämä Niben org. anturin paikka.

Katselin tuossa aikoinaan ottamaani valokuvaa pannusta. Äkkiseltään sanoisin, että minulla menee kolmesta reiästä antureita sisään pannuun.

  • Kahteen reikään alhaalla vastuksen vieressä menee yhteensä kolme anturia, joista yksi taitaa olla kupariputki.
  • Ylhäällä vasemmalla sokeripalojen yläpuolella on yksi plugi, josta menee kupariputki läpi.
  • Tästä alaspäin on vielä yksi reikä, mutta sinne ei mene mitään.
Valitettavasti tuosta oikealta ylhäältä ei ole kuvaa, mutta en muista että siellä mitään olisi ollut.

Siis eikös tuo joku tuolla alhaalla ole lauhduttimen anturi? Höyrystinhän on ylhäällä?

En tiedä muusta kuin että vaihdoin about 2 viikkoa sitten höyristimen anturin. Summitainen anturin paikka löytyy manuskasta piiroksesta merkinällä "piilossa" tms.
 

luu5

Jäsen
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

Espejot sanoi:
En tiedä muusta kuin että vaihdoin about 2 viikkoa sitten höyristimen anturin. Summitainen anturin paikka löytyy manuskasta piiroksesta merkinällä "piilossa" tms.

Totta. Keskimmäinen paneeli neljästä paneelista ei ollut yksiselitteinen... Itse ajattelin toista alhaalta, sinä taas toista ylhäältä. Eli se löytyy tuolta kojetaulun takaa oikealta. Hyökkään sinne kunhan Rammsteinilta kerkeän.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: NIBE 410P / 310P höyrystimen lämpötilat

luu5 sanoi:
Totta. Keskimmäinen paneeli neljästä paneelista ei ollut yksiselitteinen... Itse ajattelin toista alhaalta, sinä taas toista ylhäältä. Eli se löytyy tuolta kojetaulun takaa oikealta. Hyökkään sinne kunhan Rammsteinilta kerkeän.

Ööö sorry huonoja ohjeita... itseasiassa tarkoitin kiireessä ylintä paneeli :-[ no, hyvä että löysit.
 
Back
Ylös Bottom