Nibe 410p käyttövinkkejä ja sulattelusta

Nibe07

Tulokas
Ostettiin syksyllä talo jossa nibe 410p fighter pilp.
Pilpit on meille entuudestaan ihan täysin tuntemattomia vekottimia, eikä osata niihin itse mitään huoltoja sen kummemmin suoritella. Entinen omistaja oli pitänyt aika huonosti huolta nibestä; molemmat suodattimet olivat ihan järkyttävässä kunnossa! Kompressori vaihdettiin uusi heti muuttaessa, ja nyt tammikuussa meni tuloilmapuhaltimen moottori.
Tuntuu että nibessä palaa todella usein sulatteluvalo, onko normaalia? 4 kanavan lämpötila on monesti himppusen miinuksella ja sulatuksen aikana käynyt +20. Ainakin nyt talvella, kesän lukemista en osaa sanoa.

Ja onko muita käyttövinkkejä esim kesää varten, ja talveksi miten saisi mökin pysymään lämpimänä ja sähkölaskut aisoissa? Tammikuun vajaa 400 euron sähkölasku järkytti ja kaikki vinkit otetaa vastaan :) takkaa lämmitelty joka päivä
 

burmanm

Vakionaama
Suuri sulattelutarve liittyy yleensä joko liian pieniin ilmamääriin tai tukossa oleviin suodattimiin. Se tietysti hukkaa energiaa jos jatkuvasti sulattelee, varsinkaan kun 410P:n ohjauslogiikka ei ole paremmasta päästä.

Näin keväällä kannattaa jossain vaiheessa kytkeä pois sähkövastukset ja antaa mennä vain kompuralla. Tuo 410P ei osaa nimittäin ottaa vastuksia käyttöön tarvittaessa vaan se käyttää niitä oikeastaan aina (kesälläkin jos käyt suihkussa - täysin turhaan). Aika heikot ohjaukset on 410P:ssä valitettavasti, jos ne olisivat paremmat niin se laskisi jo kulutusta jonkin verran.

Sen sijaan 400e (~4000kWh? Vai paljonko meni sähköä?) on vaikeampi, jos ei ole tietoa paljonko siitä Nibe söi.
 

raapas

Jäsen
410 käytössä 15 vuotta. Sähköä menee. Otan vastukset kesällä pois kun ulkoilma alkaa olla muutaman asteen plussalla. Kyllähän se kompuralla hieroo kotvasen sitä vettä lämpimämmäksi, enkä tiedä säästääkö ihan hirveästi jos ottaa vastukset päältä ellei ihan hirveesti suihkussa ryve. Mielenkiintoista on se, ettei meillä ole juurikaan sulatellut tosin suodattimet vaihdan parin kuukauden välein. Pariin kertaan sammuttanut suojellakseen tuloilmapatteria kun olin laittanut tuloilman lämmityksen liian pienelle. Ohjain/näyttökortti vaihdettiin vuosi sitten ja siitä seurasi että jouduin laittamaan käyräasetukset uusiksi. Aivan eri arvoilla mennään. Kannattaa legionella-kuumennusta muistaa ajoittain tehdä ellei pidä jatkuvasti sitä päällä.
 
Back
Ylös Bottom