Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

repomies

Hyperaktiivi
Koska aiheesta tuntuu tulevan välillä privakyselyjäkin niin pistetään ennemmin julkiselle puolelle mietteitä miten 410P ja invertteri-VILP pelaavat yhteen. Kokemusta kun tuosta löytyy, muiltakin kuin minulta.

Mielestäni fiksuin tapa kytkeä on se, että laitetaan halvahko VILP lämmittämään lattian paluukiertoa, ja vain sitä. Kalliimmat kuumaa vettä tekevät VILPit eivät ole perusteltuja koska PILP pystyy tekemään tarvittavan lämpimän käyttöveden poistoilmasta, ja kovilla pakkasilla taas VILP ei siihen pysty kuitenkaan järkevällä hyötysuhteella. Turha siis maksaa kalliista kuumaa vettä tekevästä vehkeestä.

Patteritaloissa VILPin kytkentä vaatii sitten enemmän mietintää, koska palaavan veden lämpö on korkeampi ja VILPin COP siksi huonompi. Lisäksi saattaa tarvita puskurivaraajaa, koska patterit voivat napsua sulatusten aiheuttamissa lämpötilavaihteluissa. Koska en tiedä, en spekuloi patterijärjestelmän osalta sen enempää.

Tarvitaanko VILPpiin sitten vastuksia? Mielestäni ei. Pelkkä levylämmönvaihdin riittää, koska vesi jatkaa paluukiertokytkennässä matkaansa Nibelle, jossa on 9kW vastuksia odottamassa käyttöä. Ei vastuksista toki haittaakaan ole, jos ne pakettiin kuuluvat, parempi vain jos niitä on. Mutta hyvään lopputulokseen pääsee jo silläkin, että säätää VILPin lämmittämään vähän kuumempaa kuin mitä Niben lämmityskäyrä haluaa verkostoon menevän, jolloin Nibe käyttää vastuksia vasta kun VILPin tehot kyykähtävät kovalla pakkasella. Nibeen siis laitetaan pykälää matalampi lämmityskäyrä ja se jätetään varalämmittimeksi.

Mitä tulee lämmöntalteenottoon, niin niin kauan kuin VILP tekee lämpimämpää vettä kuin Nibe haluaisi kiertoon menevän, Nibe menee moodiin jossa se lämmittää vain käyttövettä ja shuntti pysyy kiinni. VILPin lämmittämä vesi kiertää siis ohi Niben kattilan ja jatkaa matkaansa menovetenä kohti tuloilmapatteria ja lattioita. Tässä on sellainen nyanssi, että sulatusten aikana vesikierto äkkiä kylmenee. Silloin on etenkin kovilla pakkasilla hyvä, että Nibe kuitenkin pitää shuntillaan sulatuksen aikana kierron lämpimänä, ihan jo tuloilmapatterin jäätymisriskin kannalta. Meinaan, jos ulkona on -30C ja vesikiertoon lähtee levylämmönvaihtimelta sulatuksen aikana +10 asteista vettä, niin riskinä on että Niben tuloilma jäähtyy liikaa ja se sammuttaa ilmanvaihdon estääkseen tuloilmapatterin jäätymisen. Tiedän kokemuksesta, että näin voi myös käydä, jos Nibe on esimerkiksi säädetty toimimaan ilman vastuksia ja matalimmalle mahdolliselle käyrälle muutoksella -10.. Tätä ei tapahdu, jos Niben lämmityskäyrä on edes "sinnepäin" jolloin Nibe avaa shunttiaan sulatuksen aikana ja menoveden lämpö ei laske yhtä paljon.

Käytännössä VILP aiheuttaa siis sen, että LTO on pois päältä paitsi tilanteissa joissa tarvitaan lämmintä käyttövettä, tai VILPin tehot loppuvat kesken. Tämä on tietysti ikävää, mutta ei kauhean dramaattista kuitenkaan. Esimerkiksi keväällä ja syksyllä VILPin COP ei ole juurikaan sen huonompi kuin PILPin COP (voi olla jopa parempi), joten eroa ei sähkönkulutuksesta huomaa. Talvella olisi tietysti mukavaa jos Niben shuntin saisi ihan vaan "sen verran" auki että kompura pysyy enimmäkseen päällä, mutta tämän toteuttaminen voi olla haastavaa. Lämpökäyrän avulla homman säätäminen on hankalaa ja automatiikan huijaus, vaikka mahdollista toki onkin, ei liene suositeltavaa. En jaksa tässä mennä yksityiskohtiin mutta propellihatut voivat käyttää esimerkiksi Niben sisäanturia hyväkseen (sellaisena toimii sopiva vastus, ja vastuksen arvoa säätämällä voi säätää niben shunttia välillisesti).

Eräällä palstalaisella taitaa olla sellainen kytkentä jossa Niben kattilasta otetaan lämpötila ja sen nojalla säädetään VILPin tehoja. Tuollainen toimii varmasti varsin hyvin, ja LTO pysyy päällä. Niben oman lämpöanturin viereen on helppo sujauttaa pieni termistori esimerkiksi, joskin tulee huomioida että siellä on sitten tarjolla lämpötiloja tyyliin +30-53 astetta. Moniko automatiikkaa osaa käyttää moisia hyväkseen, en tiedä, mutta omat viritykset toki osaavat. Periaatteessa kuitenkin, jos VILP sisältää jonkinlaisen NTC-pohjaisen sisäanturin lämpötilan hienosäätöä varten, joka on fyysisesti sopivan pieni, sellaisen sujauttaminen tuonne niben kattilaan sopivalla sarjaan kytketyllä potentiometrillä varustettuna loisi systeemin jossa kattila on "sisälämpötila" jonka nojalla VILP sitten lisäisi tehoja kun kattilan alaosa jäähtyy shuntin avaamisen seurauksena. Veikkaan kuitenkin että tuolla VILP menisi helposti enempi vähempi ON/OFF laitteeksi, sen verran nopeita on nuo veden lämmön muutokset vs. talon ilma, mihin moiset anturit on yleensä suunniteltu.

Ihan hyvään lopputulokseen pääsee kuitenkin jo sillä, että unohtaa LTO:n ja antaa Niben mennä OFFille juuri niin paljon ja kauan kuin se onnistuu. Talven kylmimmillä keleillä VILP ei sitten enää jaksa yksinään, ja PILP alkaa avata shunttia, jolloin kompressorikin käy ja LTO tulee mukaan kuvioihin. Keväästä syksyyn PILPin vastukset voi kytkeä pois käytöstä kokonaan, talvella sitten vastukset takaisin päälle ja PILPin lämmityskäyrä ainakin talven ajaksi "normaaliksi" mutta pykälän verran VILPin vastaavaa matalammaksi. Eikä siinä tosiaan mitään sen monimutkaisempaa sitten tarvita. Laiska voi jättää vastukset ja normaalin lämpökäyrän koko vuodeksi, ei pitäisi tulla kovin merkittävää nousua sähkönkulutukseen silläkään tapaa.

Levylämmönvaihtimen hyvän toiminnan takaamiseksi termostaattien käyttöä ei voi suositella, joskin kokemuksesta tiedän että mahdollista niidenkin käyttö on, tietyin varauksin. Termostaatiton järjestelmä on myös kiertoveden lämpötilan osalta vakain, mikä helpottaa VILPin säädön toimintaa. Jos termostaatteja kuitenkin käyttää, on syytä varmistaa että termostaatittomia kiertoja on niin paljon että lämmönvaihtimen minimivirtaus saavutetaan aina. Ja tuota taas ei ilman virtausmittareita tiedä kukaan.
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Jos viesti kuuluu paremmin johonkin toiselle osastolle niin saa siirtää :).

Olen ollut tästä aiheeste kiinnostunut ja otin tarjouksen ns "valmiista paketista", joka sisälsi 8 kW ulkoyksikön, lämppärin ja ohjaukset yms asennettuna Nibe410P:n kaveriksi lattiakierron paluuseen. Hintaa kertyisi noin 7000 € asennuksineen, joten säästöt taitaisivat jäädä haaveeksi vaikka systeemin saisikin pelaamaan optimaalisesti.

Periaatteessa invertteri-ilmalämpöpumppu, johon on lisätty levylämppäri olisi ehkä itsellekin vaihtoehto. Pystyykö tällöin jättämään jäähdytysmahdollisuuden esim siten, että levylämmönvaihtimelle tehdään käsiventtiilein ohitusmahdollisuus? Eli kesän tultua laite toimisi tarvittaessa jäähdyttimenä/kosteuden poistajana ja talvella levylämppäri otettaisiin kylmäainekiertoon mukaan ja myös sisäyksikkö puhaltaisi ainakin vähän lämmintä ilmaa vaikka levylämppäri lämpöä välistä ryöstääkin.

Voidaanko tuollaisessa ILP->VILP-sovelluksessa levylämppärin siirtämää tehoa säätää yksinkertaisesti sisäyksikön puhallustehoa ja lämpötila-asetusta säätämällä (kaikki anturit normaali ilpin tavoin asennettuna) kaukosäätimestä ilman muita extra-säätimiä? Ajatus siis, että kun viimeistään nollakelillä niben kompurasta loppuu paukut ja vastuksia tarvitaan, niin ilpin kaukosäätimellä alettaisiin hieman kelien mukaan ottaa lämpöjä päälle --> auttaa nibeä sen verran, ettei vastuksia tarvittaisi ainakaan kovin usein. Pyrkisin kyllä pitämään niben kompuran käynnissä, eli ei lämmitettäisi liikaa vilpillä. Asetuksia pitäisi tietysti hakea kokeilemalla, jotta lattian paluukiertoa lämmitetään sopivasti muutamalla asteella. Lattiakierrot ovat avoimet, joten suurimmat "heilahdukset" lämmöissä tulee käyttöveden kulutusten mukaan? Mitä olen talvella seuraillut niin lattiapaluulinjan lämpötilat ovat olleet 23-27 astetta. Dt on ollut siinä 3 - 5 astetta.

Onko turhaa kuvitelmaa, että toimisi näin simppelisti?
 

repomies

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Onhan noita tuollaisia jotkut kokeilleet (en tosin tiedä Niben yhteydessä, mutta muuten) että levylämmönvaihdin on lisätty sisäyksikön kaveriksi. Se saattaa toimia tai sitten ei; perusongelma on siinä että kylmäaine on jo enimmäkseen lauhtunutta kun se tulee sisäyksikölle jolloin pumppu voi olla jossain määrin hämmentynyt kun kenno ei lämpene. Joten tuollaisessakin virityksessä voi joutua kikkailemaan kennon vastuksen kanssa.

Toinen juttu on sitten se että putkiston tilavuus kasvaa levylämmönvaihtimen verran. Se voi edellyttää enemmän kylmäainetta. Toisaalta jos levarin aikoo ohittaa jossain vaiheessa, niin ainetta ei voi lisätä paljoa.

Tuosta levylämmönvaihtimen ohittamisesta en kommentoi sen enempää, kai se teoriassa voisi onnistua. Aineet varmaan pitäisi ajaa ulkoyksikköön ensin, sitten levari ohittaen, sitten aineet takaisin kiertoon. Saattaisi toimia.
 
J

jptty

Vieras
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

te kun tiedätte näistä laitteista enemmän niin mitä vilppiä suosittelisitte pilpin kaveriksi.
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Eikö kellään ole kokemuksia tee-se-itse-systeemistä, jossa on lisälämppärin, sekä sisäyksikön kylmäaineputket kytkettyinä (siis molemmat)? Kytkentä sarjaan tai rinnan.

Olen lukenut montamonta viestiketjua vilp-projekteista, mutta niissä sisäyksikkö pyörii ilman kylmäaineputkia. Voisiko kytkennän järjestää niin, että kesällä lisälämmönvaihtimen saisi ohitettua käsiventtiileillä mahdollistaen ilpillä jäähdyttämisen? Lämmityskauden loputtua laitettaisiin venttiilit kiinni levylämmönvaihtimelle ja ohituslinja auki. Päätyisivätkö kylmäaineet ulkoyksikköön, jolloin jäähdytyskäytössä linjoissa olisi ylitäyttö? Haittaisiko se pahasti jäähdytyksen toimimista?

Minulla laite tulisi lattialämmityslinjan paluukiertoon ennen Nibe410p pilpin varaajaa/shunttia. Ilppiä ei tällä hetkellä ole. Ilmeisesti on-off-pumpunkin sopivasti mitoitettuna (ns alitehoisena, jolloin pumppu olisi käytännössä aina päällä talviaikaan poislukien sulatukset) saisi hoitamaan tehtävänsä tuossa tehtävässä ja etuna olisi nopeammat sulatukset? Jos käytetään on-off-pumppua, johon on kytketty sekä lisälämmönvaihdin, että sisäyksikkö, toimisivatko sulatukset ilman suurempia ongelmia? Kommenetoikaa ihmeessä kovasti aiheesta kiinnostuneelle mutta kokemattomalle pumppailijalle! :-\
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Kirjoittelin toisaalle tällä foorumilla näin mutta täältä ehkä nibeistit löytävät paremmin: "Kuukauden se otti ennenkuin vilp-asennukset lähtivät liikkeelle. Tuntuu asentajilla olevan niin monta rautaa tulessa, että aikataulut kusee. Noh, jospa se tästä. Nibe 410P:n kaveriksi siis tulee lattiaveden paluupuolen kytkentänä Fujitsun AOYG14LTCN (max antoteho 7 kW ja -15 asteessa lupaillaan 5,4 kW), swep-levylämppäri ja impromat-ohjaus. Ulkoyksikkö on jotenkuten maatelineen päällä, putket ja johdot ovat kourussa, läpivienti valmiina. Tulevalle viikolle on sovittu lämppärin asennus yms.

Vielä pitäis miettiä ja päättää, mitä tehdä tuloilmapatterin paluulinjan kanssa. Ilmeisesti olisi järkevää siirtää se patterin paluu niin, että vesi kiertää levylämppärin kautta. Siirto vaatii varaajan/putkiston tyhjennyksen. Samalla tyhjennyksellä olisi mahdollisuus viritellä termostaatti ohjaamaan tuloilman lämmitystä. Mielipiteitä? Kun vilp menee sulatukselle, niin lämmönvaihtimen jälkeen tulee kylmää vettä ja silloin kylmää vettä ehtii mennä jonkin aikaa(ennenkuin nibe avaa shunttia) myös tuloilmapatterille --> voipi tulla kylmää ilmaa. Termostaatti pyrkii avaamaan kiertoa lisää, koska yrittää saada tuloilman lämpimäksi. Nyt käy niin, että tuloilma kylmenee entisestään. Onko tästä kokemuksia, että huomaako tuota sulatuksen aikaista ilman viilenemistä käytännössä talon sisällä?? Eli mahtaako tuosta termarista olla tämän vilpin ja sen sulatusten takia enemmän haittaa kuin hyötyä?"
 

repomies

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

No ainakaan minä en koskaan huomannut noita sulatuksia tuloilmasta. Tietysti ne siihen vaikuttavat mutta en koskaan talossa huomannut. Nykyään enervent tasaa lämpöä ja talvet kompura seisoo, ettei ole enää oikein mahdollistakaan huomata.

Vesikiertoa pitää olla talvella reippaasti, vesi ei silloin jäähdy liikaa.

Nibessä on sen verran sulkuja ettei koko kattilaa tarvitse tyhjätä jos tuloilmapatterin paluuta siirtää, olettaen että on yksikerroksinen talo. No muutenkin, onhan tukeillakin sulut. Sinänsä pidän tuota tuloilmapatterin paluun siirtoa hifistelynä. Sen voi tehdä myöhemminkin, jos tuntuu tarpeelliselta.
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Olin katsovinani, että tuloilmapatterin paluuputkessa säätöventtiilin (nro 81) jälkeen ei olisi enää sulkua vaan yhtyisi suoraan lattiakierron paluulinjaan ja siitä varaajaan/shuntille. Vai onko sulku jossain varaajan pohjassa kiinni paluulinjassa? Lattiaveden jakotukilla on sulut kyllä.

Ehkä siirto on hifistelyä, mutta toisaalta putkimies on muutenkin paikalla ja mitä muutamia kertoja olen pintalämpömittarilla näillä nollakeleillä mittaillut, niin viileämpää vettä tuloilmapatterilta tulee kuin lattiakierrosta (copin parantaminen?). Virtaksesta ei ole kyllä käsitystä mutta kai se huomattavasti pienempi on kuin lattiakierto. Onko jollakulla käsitystä, että riittääkö Niben kompura lämmittämään tuloilman ilman vastuksia? Jos riittää, niin sitten siirron voisi jättää tekemättä. Ilman virtaus luokkaa 50 - 70 l/s ja lämpöä pitäisi olla sen 17 - 19. En kuitenkaan haluaisi, että pakkasilla pelkkä tuloilman lämmitys saa kattilan lämmön romahtamaan ja vastukset päälle kun vilp kykenisi ilman lämmityksen melko pitkälle hoitamaan.

Yksi vaihtoehto olisi jättää molemmat vaihtoehdot mahdolliseksi ja käviventtiilit väliin. Vähän asennustyötä ja t-haaraa lisää.

Voipi olla, että jätän sen termariasennuksen tekemättä. Ehkä jyrkennän käyrää hieman, jotta tuloilman lämpö pysyy paremmin säädössään. Käyrällä 3 meni viime talvi.
 

repomies

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Jätä suosiolla ne vastukset päälle, kovemmalla pakkasella niitä viimeistään tarvitaan. Käyrää vaan vähän alemmas mitä VILP lämmittää, se sitten sulatusten aikana vähän jeesaa vastuksella, ei pitäisi haitata.

Jos pidät vastukset pois niin kyllä se yhdistelmä jossain kohtaa talvea kyykähtää, mielestäni se on turhaa riskinottoa.

KV-pumpun molemmin puolin on sulut. Toki sieltä kattilasta osa vedestä valuu, mutta ei tosiaan kaikki tule ulos ellei tosissaan yritä ja jätä sulkuja auki.
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Minulla ainakin tulee tuo tuloilmapatterin paluulinja samaan putkien risteyskohtaan kiinni, josta on mm lämmitysjärjestelmän tyhjennysyhde nro 51. Tuohon risteyskohtaan tulee linja lattiakierron paluusta, linja shuntille ja varaajan pohjaan sekä linja tuloilmapatterilta. Eikä tuon putkien risteyskohdan ja varaajan välissä ole ohjekirjan kuvankaan perusteella sulkua. Jos patterin paluulinjan ottaa irtipoikki niin, että säätövena jää paikalleen (siitä sitten uutta putkea levylämppärin tulopuolelle), tulee varaaja kattilan pohjaa myöten tyhjäksi vaikka kaikki muut sulut on kiinni. Mahtaako meillä olla samanlaiset putkiliitännät, tämän vuosimalli taitaa olla -08?

Ja kyllä meinaan ne vastukset jättää käyttövalmiiksi ja käyrät pyrin noin asettamaan. Harmi kun ei viime talvena tullut testattua, että riittääkö kompurassa potku pelkän tuloilman lämmitykseen.
 
A

apophis

Vieras
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Ei taida näppituntumaltakaan riittää... Jos huoneesta otat 21 asteista ilmaa X määrän ja sen saadaan pudotettua 21 -> 0 ja melkein X määrä pitää sitten lämmittää esim. -30 -> 18 astetta.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Potku ei riitä ellei ilmanvaihto ole naurettavan pientä. Käytännössä ei riitä kovalla pakkasella. Se vilppikin silloin kyykkää tehoiltaan.

Siihen kattilan tyhjenemiseen, kokeilepa työntää letku veteen niin että se täyttyy vedellä, sitten tulppaa yläpää ja nosta letku ylös vedestä roikkumaan. Tuleeko vesi ulos? Riippuu letkun halkaisijasta.. oletetaan että halkaisija on riittävän pieni. Kuinka käy kun avaat tulpan letkun yläpäästä? Swoosh..
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Jätän molemmat vaihtoehdot käyttöön, patteripaluu nykyiseen paikkaan ja ennen lämppäriä. Käsiventtiilit molempiin. Sittenpähän tuota voi testailla kumpi tapa toimii paremmin.
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Jatkanpa tähän tarinaa kun aiheeseen vahvasti liittyy. Reilun kuukauden päivät on Niben rinnalla työskennellyt Fujitsun AOYG14LTCn ulkoyksikkö lämmittämässä levylämppärillä lattiakierron paluuvettä. Säädöt vaikuttavat nyt suht valmiille plussakeleistä pikkupakkasille. Ketjussa aiemmin mietittiin, että kannattaako tuloilmapatterin paluulinjaa siirtää levylämmönvaihtimen kiertoon mukaan. Itselleni tuli molemmat vaihtoehdot valittavaksi eli venttiilein voi valita meneekö vesi patterilta suoraan varaajalle/shuntille vai levylämppärille.

Omalla kohdalla juuri tämä "yhteennaittaminen" on ollut helpompaa, kun kytkentä on levylämmänvaihtimelle. Tällöin niben shuntille palaavan veden lämpötila on tarkemmin asetettavissa, koska on sama kuin levylämppärin lähtölämpö. Tuloilmapatterin paluuvesi ei siis ole "sotkemassa". Plussakeleillä lämmityskäyrät on asetettu niin, että niben kompura lepäilee ja tekee ainoastaan käyttövettä. Nollakelistä pakkasille niben käyrä ja vilpin käyrä (impromat-ohjauksella) on roplattu niin, että vilp lämmittää vettä vain sen verran, että niben varaajan lämpötila pysyy > 50 astetta ja nousee hiiiiitaaaasti ellei kuumaa käyttövettä lotrata hirveästi. Esim suihkun aikana varaajan lämpötila sitten laskee esim. 45 asteeseen, mutta sieltä se sitten taas nousee vaikka hitaasti.

Vastukset ovat olleet pois käytöstä. Yöaikaan kun vettä ei käytetä, pyrkii varaajan lämpötila nousemaan hitaasti ja kun saavuttaa noin 56 astetta, kompura pysähtyy. Melko ahkeralla seuraamisella havainnot ovat, että nykyisellä säädöllä niben kompura huilaa 20 min - 40 min ja jatkaa taas töitään 1 - 3 h ajan. Ei loppujen lopuksi paljoa eroa entiseen, koska aikaisemmin niben kompura pysähteli sulatuksiin. Fujitsu sulattelee vaihtelevasti noin 1 - 3 h välein. Sulatuksen aikana varaajan lämpötila laskee näytön mukaan 1 - 2 astetta ja on sitä kautta vaikuttamassa niben kompuran käyntitarpeeseen.

Nyt pakkasta 7 astetta, fujitsu käy 33 - 36 % teholla. Lämmönvaihtimelle tulee 26 asteista ja lähtee halpismittarin mukaan 29 asteista vettä ja nibe shunttaa siihen lisää menoveden lämpötilan ollessa 30 astetta. Tuloilma on säädetty 19 asteeseen ja tämän lämmityshärdellin perässä on lattiapintaa yht 148 neliötä + tuloilman lämmitys. Todennäköisesti kovemmille pakkasille täytyy antaa niben vastuksille käyntilupa, mutta otetaan nyt ainakin testimielessä kaikki irti ensin ;D

Testasin aamulla vielä sen, että mitä vaikuttaa vilpin ottotehoihin sellainen kytkentä, että lämmittää menoveden samaan 30 asteeseen pelkällä fujitsulla. 15 min tasaantumisen jälkeen fujitsu näytti 63 - 66 % ja tuo erotus 30 % vastaa 600 - 700 W. Voisiko tuosta päätellä, että suurinpiirtein samalla copilla tällä kelillä nuo lämpöä vääntää?

Ilmatieteen laitoksen sivuilta katselin, että viime vuoden marraskuussa on ollut 11. päivästä noin 20. päivään melkolailla samanlaista säätä. Sähköä on kulunut 15 - 20 kWh vähemmän vuorokaudessa samana aikana. Takkaa on poltettu tuona aikana tänä vuonna 1 krt, kun se viime vuonna paloi vähintään joka toinen päivä. Kovempien pakkasten säätöjä joutunee aikanaan vielä hakemaan, mutta kaikenkaikkiaan laite tuntuisi vähintään kohtalaisesti toimivan. Iso apu systeemin ymmärtämisessä ovat olleet repomiehen & kump kirjoitukset ja vinkit eli kiitokset teille! :)
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Sammeli77 sanoi:
Ilmatieteen laitoksen sivuilta katselin, että viime vuoden marraskuussa on ollut 11. päivästä noin 20. päivään melkolailla samanlaista säätä. Sähköä on kulunut 15 - 20 kWh vähemmän vuorokaudessa samana aikana. Takkaa on poltettu tuona aikana tänä vuonna 1 krt, kun se viime vuonna paloi vähintään joka toinen päivä.

Kuinka paljon talo kulutti ja kuluttaa nyt?
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Kuluvan kuun keskiarvo näköjään 26 kWh/vrk. Alkukuu oli selvästi lämpimämpää tänä vuonna.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Sammeli77 sanoi:
Kuluvan kuun keskiarvo näköjään 26 kWh/vrk. Alkukuu oli selvästi lämpimämpää tänä vuonna.

Eli koko talon kulutus keskimäärin marraskuussa 26 kWh. Toi on ihan hyvä tulos ilman puita...

EDIT: onko lukemassa taloussähkö?
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Espejot sanoi:
Eli koko talon kulutus keskimäärin marraskuussa 26 kWh. Toi on ihan hyvä tulos ilman puita...

Erittäin hyvä saavutus jos on tosiaankin kaikki asunnossa kulutettu sähkö.

Vertailuksi meillä meni pienemmässä rivariasunnossa 1.-24.11. välillä keskimäärin 22,6 kWh/vrk.
(tuossa ei siis mukana pihavalaistusta ja autopistokkeiden/katoksen kulutuksia, jotka menevät taloyhtiön mittariin)
 

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

janti sanoi:
Erittäin hyvä saavutus jos on tosiaankin kaikki asunnossa kulutettu sähkö.

Vertailuksi meillä meni pienemmässä rivariasunnossa 1.-24.11. välillä keskimäärin 22,6 kWh/vrk.
(tuossa ei siis mukana pihavalaistusta ja autopistokkeiden/katoksen kulutuksia, jotka menevät taloyhtiön mittariin)

Tuossa on sellainen tulkinta että mikä lasketaan talon kulutukseksi - onko siinä käyttösähkö mukana.
Vertailun vuoksi mainitakoon että meillä lämmitys+IV+kv on 18,4 kWh/d ja käyttösähkö 17,4 kWh/d marraskuun osalta (per 26.11.@+3C). Puita ei poltettu.
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Kyllä sähköyhtiön online-palvelun kautta kokonaissähkönkäytön joudun katsomaan. En ole vielä saanut aikaiseksi loggausta tai erillisiä kulutusmittareita mutta kiinnostusta asiaan kyllä on. Tilasin 10 kpl 1-wire antureita 2 m johdoilla varustettuna ebaystä kun halvalla sai ja usb-sovitinkin jo löytyy. Mutta katsellaan kun elämän muilta murheilta ehtii.

Ei nyt vielä nuolaista, mutta kyllä vaikuttaisi leudoilla keleillä pelaavan ihan ok. Pienet 13 - 16 % tehot eivät ole tuottaneet mitään ongelmaa. Sinänsä huvittavaa, että noilla leudoilla keleillä (= 0 - +10 astetta) ei ole käytännössä mitään LTO:ta käytössä kun fujitsu hoiteli ne yksin. Saisiko LTO:lla merkittävää etua sitten ken tietää...

Oma tuntuma tuosta nibestä on, että ihan kelpo värkki, mutta harmi kun on niin pieni kompurateho. Ei siitä ihan talon talvilämmittäjäksi ole ja käsittämätöntä, että noita on niin paljon saatu kaupattua. Käyttöveden lämmittämisen ja tuloilman se hoitelee suurimman osan vuotta kyllä mallikkaasti.

Kyllä se totuus vielä tulee Fujitsuropelista esiin kun kunnon talvi alkaa. Ja sähköyhtiö kiittää kun autoja aletaan roikotella piuhan päässä joka päivä ja saunakin hehkutellaan useammin talviaikaan yms yms.

Loppujen lopuksi pieniähän nämä säästöt on kun vertaa vaikka siihen, että kohta haen auton pois jarrurempasta ja kuulemma 430 € sinne on jätettävä. Mutta eipähän harmita niin vaikkei takkaa jaksakkaan paljoa poltella lattian lämmittäessä kämppää ja mieltä.
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Talvea ja kunnon testikelejä odotellaan, saapa nähdä tuleeko tänä "talvena". Mutta sellaista kysyisin, että miten onnistuisi kattilan sähkövastusta ohjaavan lämpötila-anturin (nro 88 410P:n ohjeessa) huijaus niin, että vastus kytkeytyisi päälle alemmassa lämpötilassa kuin normaalisti?

Normaalisti vastukset kytkeytyy päälle 53 asteessa ja pois 56 asteessa. Tällä saisi niben kompuralle enemmän toipumisaikaa eli mahdollisuutta nostaa kompuralla kattilan lämpö esim pitemmästä suihkuttelusta/fujitsun sulatuksesta ilman, että suoralla sähköllä aletaan lämmitellä. Levariasennuksen jälkeen vastuksille en ole lupaa kytkenyt kun näillä leudoilla keleillä ei ole ollut tarvetta, mutta pakkasille nuo voisi back-upiksi jättää eikä mielestäni haittaisi vaikka toimintarajat olisivat alemmalla alueella. Esim vastukset päälle 43 asteessa ja pois 46 astetta. Fujitsun ja niben säädöt olisivat muuten asetettu niin, että pääsääntöisesti kattilan lämmöt pysyisivät 53 - 56 astetta.

Tunteeko joku anturityypin ja pystyykö sitä huijaamaan esim vastuksella? Ja onko tuossa mitään järkeä vai onko turhaa sätöstelyä ;D ?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Sammeli77 sanoi:
Talvea ja kunnon testikelejä odotellaan, saapa nähdä tuleeko tänä "talvena". Mutta sellaista kysyisin, että miten onnistuisi kattilan sähkövastusta ohjaavan lämpötila-anturin (nro 88 410P:n ohjeessa) huijaus niin, että vastus kytkeytyisi päälle alemmassa lämpötilassa kuin normaalisti?

Normaalisti vastukset kytkeytyy päälle 53 asteessa ja pois 56 asteessa. Tällä saisi niben kompuralle enemmän toipumisaikaa eli mahdollisuutta nostaa kompuralla kattilan lämpö esim pitemmästä suihkuttelusta/fujitsun sulatuksesta ilman, että suoralla sähköllä aletaan lämmitellä. Levariasennuksen jälkeen vastuksille en ole lupaa kytkenyt kun näillä leudoilla keleillä ei ole ollut tarvetta, mutta pakkasille nuo voisi back-upiksi jättää eikä mielestäni haittaisi vaikka toimintarajat olisivat alemmalla alueella. Esim vastukset päälle 43 asteessa ja pois 46 astetta. Fujitsun ja niben säädöt olisivat muuten asetettu niin, että pääsääntöisesti kattilan lämmöt pysyisivät 53 - 56 astetta.

Tunteeko joku anturityypin ja pystyykö sitä huijaamaan esim vastuksella? Ja onko tuossa mitään järkeä vai onko turhaa sätöstelyä ;D ?

Onko järkeä vai ei, no jokainen miettiköön tuota issekseen. Vastus on tietääkseni ntc, siellähän se on työnnettynä kattilaan keskimmäisen kannen takana. Siellä on muuten vastusten sähköt kanssa melkoisen paljaana, ei siis kantsi niihin koskea tai päästää ipanoita lähelle, jos tuota aukoo (virrat pois ;D).

Käytännössä NTC pitää saada näyttämään pienempää vastusarvoa normaalia alhaisemmalla lämmöllä, eli siihen rinnalle pitää kytkeä sopivaan arvoon säädetty potikka. Niben näytöistä näkee kyllä sitten miten potikka vaikuttaa, niin voit sitten säätää jomman kumman rajoista tuohon haluamaasi lämpöön. Molemmat ei välttämättä osu yhtä aikaa, tuo rinnankytkentä kun vaikuttaa siihen NTC:n normaaliin käyrään kuitenkin. Eli hystereesi todennäköisesti muuttuu samalla; mitä enemmän siirrät käynnistysrajaa sitä enemmän myös todellinen lämpötilahystereesi todennäköisesti muuttuu. 3K hystereesistä voi tulla 4K hystereesi, esim.

Dekadin verran monimutkaisempi ratkaisu on ottaa anturi omaan käyttöön ja tarjoilla pumpulle sopivaa vastusarvoa vaikka optofetillä arduinon keksimän siirtofunktion kautta. Tässä ratkaisussa tosin bugit voivat olla aika fataaleja, päälle hirttävät vastukset kun aiheuttavat paineiden karkaamisen ja niben varolaitteiden tahattoman testauksen. Toki niitä varolaitteita riittää, mutta silti.. en välttämättä suosittele, vaikka itse osaisinkin tuollaisen tehdä. Potikka NTC:n rinnalla on aika pomminvarma.
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

repomies sanoi:
Onko järkeä vai ei, no jokainen miettiköön tuota issekseen. Vastus on tietääkseni ntc, siellähän se on työnnettynä kattilaan keskimmäisen kannen takana. Siellä on muuten vastusten sähköt kanssa melkoisen paljaana, ei siis kantsi niihin koskea tai päästää ipanoita lähelle, jos tuota aukoo (virrat pois ;D).

Kiitokset jälleen. Kokeilen tuota potikan asettamista kunhan vapaata aikaa liikenee. Yksi säätövastus onkin jemmassa. Sillä on kesäajan tehtävä huijata ulkolämpötilaa, jotta kosteat lattiat saa sopivan lämpöiseksi. Eikä tuo mainittu 43 asteen kytkeytymisraja ole mikään kiveen hakattu vaan olen luultavasti tyytyväinen kun saan toiminta-alueen jonkin verran alemmas.

Selvisi muuten, että tuo ulkoyksikkö AOYG14LTC:n sisältää todella rohmun pohjavastuksen 150 W. Kytkeytyy päälle + 2 asteessa ja pois +5 asteessa. Tekisi mieli kytkeä pohjavastus Impromatin ohjattavaksi eli muistaakseni päälle 3 min ennen sulatusta ja joitain minuutteja sulatuksen jälkeen vielä päällä. Takuu kuitenkin loppuu kuulemma siihen paikkaan... Nykyinen pohjanlämmittely vastaa kuitenkin kolmea viikon saunanlämmitystä, ettei se ihan mitätön kuluttaja ole.
 

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Otin tuo Impromatin vastusohjauksen käyttöön. Toimii ja säästää usemman saunakerran sähköt kuukaudessa.
Takuuta jäljellä muutama kuukausi, en kysellyt mitään. :cool:
 

pAy

Vakionaama
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Sammeli77 sanoi:
Talvea ja kunnon testikelejä odotellaan, saapa nähdä tuleeko tänä "talvena". Mutta sellaista kysyisin, että miten onnistuisi kattilan sähkövastusta ohjaavan lämpötila-anturin (nro 88 410P:n ohjeessa) huijaus niin, että vastus kytkeytyisi päälle alemmassa lämpötilassa kuin normaalisti?

Normaalisti vastukset kytkeytyy päälle 53 asteessa ja pois 56 asteessa. Tällä saisi niben kompuralle enemmän toipumisaikaa eli mahdollisuutta nostaa kompuralla kattilan lämpö esim pitemmästä suihkuttelusta/fujitsun sulatuksesta ilman, että suoralla sähköllä aletaan lämmitellä. Levariasennuksen jälkeen vastuksille en ole lupaa kytkenyt kun näillä leudoilla keleillä ei ole ollut tarvetta, mutta pakkasille nuo voisi back-upiksi jättää eikä mielestäni haittaisi vaikka toimintarajat olisivat alemmalla alueella. Esim vastukset päälle 43 asteessa ja pois 46 astetta. Fujitsun ja niben säädöt olisivat muuten asetettu niin, että pääsääntöisesti kattilan lämmöt pysyisivät 53 - 56 astetta.

Tunteeko joku anturityypin ja pystyykö sitä huijaamaan esim vastuksella? Ja onko tuossa mitään järkeä vai onko turhaa sätöstelyä ;D ?

Valvontakytkin liitännän kautta saa ohjattua vaikka ulkoisella temostaatilla, minulla vastus menee päälle vasta 35 asteessa 1-wire releen ja lämpötila-anturin ohjaamana, jos DIY vilpin ja Niben kompuran tehot eivät riitä pitämään ylempänä. Tällä kytkennällä estänyt paljon vastuksen päälläoloa, esim. saunapäivinä.
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

pAy sanoi:
Valvontakytkin liitännän kautta saa ohjattua vaikka ulkoisella temostaatilla, minulla vastus menee päälle vasta 35 asteessa 1-wire releen ja lämpötila-anturin ohjaamana, jos DIY vilpin ja Niben kompuran tehot eivät riitä pitämään ylempänä. Tällä kytkennällä estänyt paljon vastuksen päälläoloa, esim. saunapäivinä.

Tuo on hyvä tapa tehdä homma. Vilkaisin Niben manuaalia niin onhan se siellä kuvattu. Nopeasti katsottuna näytti ensin vaativan kaksi relettä, jos haluaa vastukset kokonaan pimeäksi, mutta taitaa olla että niputtamalla manuaalissa mainitut A&B keskenään yhteen ja pätkimällä niihin sitä manuaalin kuvassa yläpuolella olevaa kytkentäriman kohtaa, pärjää yhdellä.

Tuollaisen rakentamiseen riittäisi tosiaan kai yksi 1-wire lämpöanturi, arduino ja yksi rele. Sähköt voisi kenties ryöstää Nibeltä, siinähän on 12V tyrkyllä. Kustannukset jäisi kai johonkin noin 10€ hujakoille ebay-ostoksina (5v rele"kortti" rontti euro, ds18b20 alta euron, ardu duemilanove 8-9 euroa). Okei se 1-wire anturi kaipaa yhden vastuksen kaverikseen, mutta sen kustannus on jotain 20 senttiä max.
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Sain tässä flunssaa potiessa aikaiseksi huijata niben kompuraa ohjaavaa lämpötilamittausta säätövastuksella kuten vinkattiin. 10 K potikka sattui toisessa ääriasennossaan vaikuttavan 3-4 astetta nostavasti paneelin lämpötilamittaukseen (kanava 1) ja vastaavasti sähkövastusten ohjaukseen tällöin sama vaikutus. Nyt siis niben näytöllä on todellista kattilan lämpötilaa 3-4 astetta kuumempi lukema. Muutamia kokeiluita tein ja sähkövastuksen tulevat peliin nyt 46 - 47 asteessa ja sammuvat noin 51 asteessa todellista lämpötilaa. Täytyy seurailla miten toimii jatkossa, mutta äsken ei ainakaan pysäytellyt kompuraa muutama minuutti sen jälkeen kun vastukset ovat sammuneet. Tällläistä oli ennen vastuksen kytkentää havaittavissa.

Fujitsun käyrä on edelleen säädettynä karvan verran alemmas kuin niben, jotta niben kompura pysyisi mahdollisimman paljon töissä. Nibessä poistoilma 0 astetta enkä ole huomannut sulattavan. Fujitsussa parasta aikaa tässä -19 asteen kelissä 83 - 96 % tehot. Kellotin sähkövastusten päälläoloaikaa ja se oli 1 min 50 s. Ehkä 2 - 3 krt tunnissa käyttää vastukset päällä jos ei ole käyttöveden kulutusta. Tuosta tuli mieleen, että voisi vielä optimoida systeemiä niin, että asettaisi fujitsun lämpökäyrään lisäyksen illan suihkutteluajalle. Saisi suihkuvedet edelleen "jollain copilla". Impromatissa on tuo ajastusominaisuus jos on kaapeli ja ohjelma hankittuna. Minulla ei vielä ole.
 

Spiderbait

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Kiinnostaisi tietää mitä teillä on ollut sähkönkulutukset vrk näillä pakkasilla (pilp+vilp)?
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Enpä huomannut tänne vastailla aikaisemmin, mutta noilla kovilla pakkasilla paloi sähköä 2,3-3 kwh yöajan tunteina kun muuta kulutusta ei juuri kylmäkoneita lukuunottamatta ole. Eli nousee reippaasti verrattuna leitoihin keleihin. Takkaankin laitoin reilun puoli pesällistä puita melkeinpä päivittäin.
 
J

jptty

Vieras
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Kertokaas onko järkeä laittaa semmosta vilp mallia jossa vesi kiertää ulkona?. Tarkoitus olis laittaa lämmityspiirin paluupuoleen levari ja glykoliseos kiertämään levarin ja vilpin välillä. Aika viritykseltä tuntuu:confused:
 

pökö

Kaivo jäässä
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

Miksei olisi järkeä kun kerran glykolit kiertää ulkona. Kiertää ne ulkona autoissakin eikä kukaanmurehdi.
Tuollainen monoblok voi olla aikalailla murheeton vuotojen osalta kun se on hermeettinen systeemi ilman laippaliitoksia.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vs: Nibe 410P naittaminen VILPin kanssa

jptty sanoi:
Kertokaas onko järkeä laittaa semmosta vilp mallia jossa vesi kiertää ulkona?. Tarkoitus olis laittaa lämmityspiirin paluupuoleen levari ja glykoliseos kiertämään levarin ja vilpin välillä. Aika viritykseltä tuntuu:confused:
Sen mitä lämmönvaihtimen hinnassa häviää saa takaisin säästyneiden jäätymisvarolaitteiden kuluina.

Ulkoyksikön (lataus-) pumppua kannattaa pyörittää riittävän suurella teholla, kun glykolin ominaislämpökapasiteettia on jonkin verran heikompi kuin vedellä. Toisaalta tuossa ei pitäisi olla ongelmaa, sillä glykolikierto on lyhyt.
 
Back
Ylös Bottom