Nibe 410P sulatusten seuranta

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Yhteen huoneeseen kuuluu selvästi seinän takaa teknisestä tilasta kompressorin käynnistyminen ja pysähtyminen, toiseen huoneeseen vähän heikommin. Kokeilin puhaltimen A-nopeutta nollakelissä. Sulatti vajaan kahden tunnin välein (vain yksi havainto), muutin takaisin B:lle. Toimi ainakin 5 tuntia sulattamatta, pitempää aikaa ei pystynyt kuuntelemaan.

Onko helpompaa tapaa saada selville sulatusten määrää? Olisiko jotain laskuria, ei tarvitsisi edes ajankohtia saada ylös, kunhan saisi sulatusten määrän, niin voisi esim. kerran vuorokaudessa käydä tarkistamassa. Huom. kolvia ei ole eikä sen käyttötaitoakaan.

Jos asiaa on jo käsitelty, niin saisiko linkin, kiitos.

pAy

Vakionaama
Vs: Nibe 410P sulatusten seuranta

1-wiren rakentelin ja sillä olen nyt seurannut lämpötiloja Nibessä, näyttää olevan niin että jos ilmanvaihto on liian pienellä ja höyrystin menee tarpeeksi pakkaselle, ei poistoilman laittaminen täysille enää pelasta sulatukselta vaan jäteilman ja höyrystimen lämpötila vain jatkaa laskua.

Tuloilman lämpötilasta näkee hyvin koska olen kääntänyt ilmanvaihdon suuremmalle yrittäen välttää sulatuksen. Saunomisen seurauksena kompura huilannutkin kerran yöllä.

musta = jäteilma (n. 3 astetta korkeampi kuin Niben näytössä), vaal. sin = tuloilma, harmaa = poistoilma, pun = sisälämpötila, sin = ulkolämpötila

day2301.jpg

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja

pAy sanoi:
1-wiren rakentelin ja sillä olen nyt seurannut lämpötiloja Nibessä, näyttää olevan niin että jos ilmanvaihto on liian pienellä ja höyrystin menee tarpeeksi pakkaselle, ei poistoilman laittaminen täysille enää pelasta sulatukselta vaan jäteilman ja höyrystimen lämpötila vain jatkaa laskua.

Tuloilman lämpötilasta näkee hyvin koska olen kääntänyt ilmanvaihdon suuremmalle yrittäen välttää sulatuksen. Saunomisen seurauksena kompura huilannutkin kerran yöllä.

Hieno systeemi tuolla 1-wirellä. Minun kuunteluhuoneideni "mittaus" antoi ensimmäisessä tapauksessa sulatusten määräksi 2-15 ja toinen havainto B-asennolla 0-5 kertaa vuorokaudessa. Koska työssä ollessa ei pysty noita sulatuksia seurailemaan useinkaan, niin siksi kaipasin jotain apuvälinettä.

Täytyy kai lähteä kolvari-kurssille, ei kyllä ehdi edes golfariksi. Olen ollut ymmärtävinäni täältä foorumilta, että tiheät sulatukset eivät ole hyväksi, mutta sulatuksia on mahdotonta tai ainakin vaikeaa kokonaan välttää.

pAy

Vakionaama

Minulla Ruotsin mallin Nibe 2009 loppuvuodesta tilattu, siinä on puhaltimien nopeus säätö muuntajan jännitelähtöjä säätämällä, 1=100V, 2=110V, 3=125V...7=200V, 8=215V, 9=230V. Ilmanvaihto säädetty tulo 5=155V, poisto 6=170V joka on +84/-90 l/s.

Nyt käytössä 3=125V ja 4=140V jolla ei ole sulatuksia tullut muuta silloin kun liesituulettimen laittaa isolle, joka lisää alipainetta ja vähentää poistoilman määrää. Kuivalla ilmalla kovilla pakkasilla ei sulattele 2 ja 3 jännitteillä.

A

apophis

Vieras

Täällä näyttäisi heittävän sulatukselle 3-4 tunnin välein. Ilmanvaihtoa on tarkoituksella ruuvattu pienemmälle, olen edelleen siinä 'uskossa' että kun vaihtaa vähän ilmaa, niin pysyy sähkönkulutus aisoissa ;)

Huomaatteko kuvasta, kun tuloilma alkaa 'humppaamaan'? Tämä johtuu siitä, että takka on lämmitetty ja lattiatermostaatit sulkeutuu -> virtaus tuloilmapatterissa muuttuu ja vaikuttaa sen tehoon! Tuo Niben tuloilmapatterin piiri ja sen onneton manuaalinen säätö on aivan hanurista.

Niin ja se että heittäisi sulatukselle kun höyrystin on pakkasella tunnin ajan ei pidä paikkaansa ainakaan tässä vehkeessä. Jäteilmassa näkyy yleensä selvä nopeampi notkahdus juuri ennen sulatusta. Ja ilmeisesti kone osaa siitä oikeasti päätellä sulatuksen tarpeen.

EDIT: Kuvatus koko vuorokaudesta. Kolme viimeistä piikkiä *ei* ole sulatuksia (kävin katsomassa).

28-01-11.png

sh1

Aktiivinen jäsen

apophis sanoi:
Niin ja se että heittäisi sulatukselle kun höyrystin on pakkasella tunnin ajan ei pidä paikkaansa ainakaan tässä vehkeessä. Jäteilmassa näkyy yleensä selvä nopeampi notkahdus juuri ennen sulatusta. Ja ilmeisesti kone osaa siitä oikeasti päätellä sulatuksen tarpeen.

Jep, samaa väitän minä vaikka joku jossain muussa säikeessa vakuuttelikin että sulatukset menee kellolla. Mullakin on kenno pakkasen puolella, jossain -4...-2 asteessa yleensä, mutten silti ole havainnut sulatuksia kuin aivan satunnaisesti.

Ehkä eri vuosimalleissa on eroja?
Joskus aluksi ei ollut puhallinnopeuden säätönuppia ollenkaan
Sitten lisättiin säätönuppi
Sitten vaihtui kompura isompaan
Sitten puhaltimet tasavirtamalleiksi

Kaipa sielää muitakin muutoksia voi olla...

A

apophis

Vieras

Nyt kun meni kelit nollan tuntumaan, niin takan hehkutuksen jälkeen kompurakin pysähtyy välillä. Elikkäs liikaa energiaa, eikä sitä voi enää tuupata minnekkään :( Siitä muuten tulee tuohon mittauskäyrään erilaisia piikkejä. Onko tuo kone niin fiksu, että se pienentää poistopuhallusta silloin jos kompura on seis ja ei ole sulatus päällä??

Miksi sulatukset näkyy erilaisena lämpökäyrässä kuin kompuran pysähdys ilman sulatusta?

pAy

Vakionaama

apophis sanoi:
Siitä muuten tulee tuohon mittauskäyrään erilaisia piikkejä. Onko tuo kone niin fiksu, että se pienentää poistopuhallusta silloin jos kompura on seis ja ei ole sulatus päällä??

Miksi sulatukset näkyy erilaisena lämpökäyrässä kuin kompuran pysähdys ilman sulatusta?

En tiedä tuosta kalliimmasta mallista mutta minun puhallinten muuntaja jännitesäätö mallissa ei ainakaan nibe itse säätele, käyrätkin minulla saman laiset sulatuksessa ja kompuran muuten pysähdyttyä (kumpikin näkyy ylempänä käyrässä).

A

apophis

Vieras

Vielä siitä että kone *ei* sulata automaattisesti n tunnin välein, jos höyrystimen lämpötila on pakkasella. Ohessa kuvaaja, jossa Nibe porskuttaa vuorokauden putkeen, ennenkuin tulee sulatus. Aiemmassa postauksessa on kuva, kun ulkona on vähemmän pakkasta ja huoneilmassa enemmän kosteutta.

Eli nyt kun huoneilman kosteus on jo alle 10%, niin mennään nätisti ilman sulatuksia. Mutta onko tilanne koneen kannalta optimi?

15-02-11.png

Back
Ylös Bottom