Nibe F470 huone-anturi

Spiderbait

Aktiivinen jäsen
Rakensin OKT:n ja siihen tuli toi Niben pumppu. Sähkömies oli jättänyt huone-anturin asentamatta (siis se joka mittaa sisälämpötilaa). Onko tällä suurta merkitystä säätöön? Ulko-anturi on kuitenkin asennettu sekä huonetermostaatit. Toinen juttu että paljon olette pitäneet menoveden minimi lämpötilaa jotta laattalattiat pysyvät kesälläkin lämpiminä. Huonetermostaatit sulkevat kyllä menon muihin huoneisiin, ajattelin pitää kuitenkin kosteissa tiloissa kierron päällä jotta saa jalkapohjalle mukavuuslämmön ja jouduttaa lattian kuivamista.

Terveisin uusi PILPisti.

Noobie

Jäsen
Vs: Nibe F470 huone-anturi

Ei se pakollinen ole jos ohjataan lämpökäyrällä, ei sisäanturilla. Itsellä on sisäanturi, mutta se ei ole käytössä.Tosin säätö on tarkempi jos sisäanturi käytössä. Lämpökäyrällä se ei ole ihan yhtä tasainen. Käyrä 4+1 riittää hyvin kesälläkin. Tuo menovesihän määräytyy ulkolämpötilan mukaan, mulla minimilämpötila on laitettu siihen 20´c, jonka alle ei taida edes saada.

Spiderbait

Aktiivinen jäsen
  • Keskustelun aloittaja

Mulla oli minimi lämpötila 20c mutta olen nyt nostanut sitä jotta saisi kph:ssä laattalattian lämpeneen. Tuntuu niin kylmältä toi laatta kesälläkin jos ei ole lämpöä. Miten toi ulkoilman mukainen säätö toimii yhteen takan kanssa? Onhan tuossa kyllä nuo huonetermarit jotka säätää kiertoa.

Noobie

Jäsen

Jos huonetermarit on ok, niin muuta käyrää kunnes saavutat halutun lattialämpötilan kosteissa tiloissa..
Muista vaan tosiaan että huonetermarit kiinni niin ei tuu yllätystä laskuissa :) Nibehän laskee menevän veden lämpötilan asetettu käyrä/ulkolämpötila. Huonetermareilla sitten säädetään haluttu lämpötila. Itellä taitaa olla 20´c kun takkaa käyttää.. Näin ollen kunhan takalla pitää yli tuon,niin termarit pysyy kiinni.. Kukin tietty omalla tavallaan,mutta näillä mennään.. Kesällä mulla on kaikki huonetermarit on kiinni, paitsi kosteat tilat (ei oo termaria,vaan säätö suoraan jakotukista)

P

Pusa

Vieras

Hep!

Saimpa itseni viimein tälläiselle foormille. Aiheeseen liittyen: Meillä huoneanturit joka huoneessa ja nyt kesällä ei ole ollut kierto päällä. Nyt kuitenkin haluaisin, juuri noiden kosteiden tilojen vuoksi.

Vaikka huoneanturin ruuvaisi +5 asteeseen, niin eikös huoneeseen jää silti pieni kierto? Eli anturi ei siis sulje piiriä koskaan täysin kiinni. Onko tällä merkitystä kulutukseen/huoneen lämpötilaan? Meillä sähköiset huoneanturit, eli pienentävät/suurentavat kiertoa jakotukilta.

mj

Jäsen

Noobie sanoi:
Nibehän laskee menevän veden lämpötilan asetettu käyrä/ulkolämpötila. Huonetermareilla sitten säädetään haluttu lämpötila. Itellä taitaa olla 20´c kun takkaa käyttää.. Näin ollen kunhan takalla...

Ja lattiat kylmänä talvella...? Kannattaa syksyllä/talvella hakea mahdollisimman oikea käyrä kaikki huonetermostaatit auki ja vain hienosäätää termareilla esim makkarit vähän viileämmiksi. Ei ole lattiat jäässä pakkasilla, kun vesi kiertää, eikä Nibe tee liian lämmintä vettä turhaan ja sitä lirutellaan silloin tällöin putkiin.

Itsellä oli talvella 2+1 tai 2+2 käyrä 146 m2 talossa. Nyt tein oman käyrän, että sain kesälläkin kylpyhuoneen lattian pysymään lämpinä tasaisemmin. Kylmemmällä seurailee noita viime talvisia käyriä.

Toni_H

Jäsen

Onko kenelläkään ROTH merkkisiä huonetermareita? Mulla on semmoset missä on infrapuna joka mittaa lattialämpöä/huonelämpöä ja sitten ilman infrapunaa pelkkä huonelämpötila? onko kokemuksia miten toimii, miten kannattaa säätää? Mukana tullut ohjelappu on aikas suppea..

Jos laitan siihen esim. 21astetta. Kun lämpötila laskee alle sen rupeaa nibe pumppaamaan lämpimämpää vettä lattiaan joka lämmittää huoneen 21asteeseen?

pökö

Kaivo jäässä

Toni_H sanoi:
Jos laitan siihen esim. 21astetta. Kun lämpötila laskee alle sen rupeaa nibe pumppaamaan lämpimämpää vettä lattiaan joka lämmittää huoneen 21asteeseen?
Eikös se kuulu noin toimiakin? Vai eikö se toimi noin?

Toni_H

Jäsen

Kyllä se mielestäni niin pelaa, mutta mitäs ne huoneet joissa on ip-anturi.
mittaako se lattialämmön tasoa ja sen mukaan lämmittää vai huoneilmaa?

Spiderbait

Aktiivinen jäsen

En tiedä tuosta sun IP-anturista mutta mitä töissä olen käyttänyt sellaisia kannettavia infrapunalämpömittareita niin ne ainakin mittaavat pintalämpötilan siitä mihin infrapuna on kohdistettu

Back
Ylös Bottom