Nibe F470 ja Ultin EEV Inverter 5000 VILP

J

-JL-

Vieras
Hei!

Olen aloittelemassa talonrakennusprojektia ja lämmitysjärjestelmän valinta on parhaillaan puntaroinnin alla. Neliöitä tulee reipas 120 ja lattiaan vesikiertoinen lämmitys. Varaava takka tulossa myös keskeiselle paikalle.

Kovan painiskelun jälkeen olen päätymäisilläni tuohon Niben "uudistettuun" F470 PILP:piin, mutta hieman kuitenkin murehduttaa tuleva sähkön kokonaiskulutus.

Mitäs olette mieltä, saisko tuon Ultin uuden pikkuvilpin kytkettyä fiksusti tuon Niben kylkeen sähkölaskua pienentämään?

-JL-

Espejot

Hyperaktiivi
Vs: Nibe F470 ja Ultin EEV Inverter 5000 VILP

-JL- sanoi:
Hei!

Olen aloittelemassa talonrakennusprojektia ja lämmitysjärjestelmän valinta on parhaillaan puntaroinnin alla. Neliöitä tulee reipas 120 ja lattiaan vesikiertoinen lämmitys. Varaava takka tulossa myös keskeiselle paikalle.

Kovan painiskelun jälkeen olen päätymäisilläni tuohon Niben "uudistettuun" F470 PILP:piin, mutta hieman kuitenkin murehduttaa tuleva sähkön kokonaiskulutus.

Mitäs olette mieltä, saisko tuon Ultin uuden pikkuvilpin kytkettyä fiksusti tuon Niben kylkeen sähkölaskua pienentämään?

-JL-

PILP:t eivät ole kovin hyvässä huudossa täällä. Itse olen sitä mieltä että PILP itsesään ei kaada venettä jos muut osa-alueet on kunossa ... toisaalta PILP:stä saata etu on hieman niin ja näin ainakin teoriapohjalta.

Paljonko on arvioitu käyttöveden tarve?
Missä päin talo sijaitsee?
Oletko laskenut mikä olisi kustannusero normi IV + pumppu ratkaisuun?

Kokemusta VILP + PILP:n yhteityöstä ei ole paljon. Itse sitä myös mietin. Repmiehellä om DIY VILP joka toimii hyvin mutta minusta yhteistyö kaatuu tai onnistuu riippuen kuinkahyvin ohjaus toimii. Itse olen kalistumassa siihen että PILP kompastuskivi on että se tekee kaiken jolloin matalan lattiveden hyöty osittain katoaa. Itse olen ajatellun että VILP ja PILP kannttaa ehkä pitää erillään toisistaan jolloin VILP hyötyisi mahdolismman paljon lattialämityksen matalasta veden lämpötilasta. Käytöveden, ja siitä johtuvan COP cop huononnus jäisi siten rasitamaan vain IV:tä. Nämä ajatukset ilma kokemusta.

Toiseksi, Nibe ohjaus ei ole kovin monipuolinen edes uudistetussa malissa (?).... eikä luotamukseni ultiin ole kummoinen.

J

-JL-

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Nykyisessä omakotitalossa vettä on mennyt 10 vuotta tasaisella 100m3/vuosi tahdilla. Pientä kasvua saattaa(kuulemma) olla luvassa, kun tenavat kasvaa.

Läntisessä suomessa ollaan Seinäjoen kupeessa.

En ole ihan tarkkaan vielä laskenut, mutta IV+VILP on ollut myös ajatuksissa.

Espejot

Hyperaktiivi

-JL- sanoi:
Nykyisessä omakotitalossa vettä on mennyt 10 vuotta tasaisella 100m3/vuosi tahdilla. Pientä kasvua saattaa(kuulemma) olla luvassa, kun tenavat kasvaa.

Läntisessä suomessa ollaan Seinäjoen kupeessa.

En ole ihan tarkkaan vielä laskenut, mutta IV+VILP on ollut myös ajatuksissa.

Sitten vaan laskemaan...

PILP:llä saat käyttövettä COP 2:5 niin kaun kun paukut riittää ja se lienee 130 m2 talossa jonnekin -15C taakse... siis jo itse lämityksen hoitaa muutoin.
Itse olen toistaiseksi sitä mieltä että rupu PILP:ä ei vältämättä kannata sotkea lämmitykseen. Päätelmä perustuu siihen että hyvän VILP:n lattialämmityksen COP on pikkupakkasille asti parempi kuin PILP:n. Sitten kun pakaset kiristyy niin kumpikin, sekä PILP & VILP alkavat olemaan kykyjensä äärirajoilla eikä niistä ole toisilensa mitään hyötyä.

ekis

Vakionaama

-JL- sanoi:
Hei!

-JL-

En usko, että F470+VILP kytkentä onnistuu kauhean helposti.

Tässä vähän laskelmia eri lämmitysvaihtoehdoille:
Sähkönkulutus 120m2 + 4-henkilön lämpimät vedet 4000kWh/a

Nibe F470 ~16000kWh/a
Nibe F470 + Ulti 5000 ~11000kWh/a

Vertailun vuoksi
Nibe F470 + ILP FD25 ~10000kWh/a
ILP FD25 + 80% LTO ~8500kWh/a
Ulti 5000 + 80% LTO ~8000kWh/a
Maalämpö Nibe F1245 + Nibe F470 ~7000kWh/a
Maalämpö Nibe F1245 + 80% LTO ~5000kWh/a

repomies

Hyperaktiivi

ekis sanoi:
Nibe F470 + Ulti 5000 ~12000kWh/a
Nibe F470 + ILP FD25 ~10000kWh/a

Paljon lukuja, vähän perusteluita.

En usko että 100% lämmityskattavuuteen yltävä Ulti olisi energiataloudellisesti huonompi kuin vain osittain kämpän (eikä lainkaan tuloilmaa) kattava Mitsubitsun pöhistin seinällä. Vaikka se osan kämpästä kattava pöhistin sitten tekisikin kovalla pakkasella kovemmalla COPilla, se tekisi sen jo kertaalleen sähköllä lämmitettyyn tuloilmaan. Lisäksi mitsubitsun pöhistimen kanssa tulisi 1) kylmät lattiat 2) kylmä tuloilma (jos haluaa säästöä) 3) melu 4) sisäyksikön putsailu 5) ruma sisäyksikkö seinälle 6) pakko pitää ovia auki jotta lämpö leviää. Nuo noin äkkiseltään mietittynä, listaa voisi ehkä löytyä enemmänkin. Tietysti jos ILPpi tulee jokatapauksessa jäähdytyskäyttöön, niin rumuutta ei voi laskea.

Espejot

Hyperaktiivi

Suurin ongelma tässä lienee miten naittaa VILP ja PILP yhteen.
1. yleinen tapa on lämmittää lattiakierron paluuvettä. Sillon käyrä pitäisi saada semoiseksi että pikkupakasilla ylilämitetään niin että PILP nukkuu ja hoitaa veden lämmityksen 35->55C eli sen osa milloin COP on kurajja joka tapauksessa.
2. Laitetaan VIP lämmitämään lattiaa suoraan ja PILP hoitaa itsenäisesti IV:n + KV:n. Etuna tässä olisi että VILP edityneempi ohjelmisto (riippuen VILP.stä tietty). Silloin PILP ottaa talteen vain sen mikä on tarpeen korvasuilman lämmitämiseen.... näenäiseti energiaa puhalletaan harkoille mutta näin tapahtuu myös LTO:lla.

repomies

Hyperaktiivi

Espejotin kakkosvaihtoehto edellyttää että VILPistä löytyy pakkasia varten vastukset lattian lämmitykseen.

Espejot

Hyperaktiivi

repomies sanoi:
Espejotin kakkosvaihtoehto edellyttää että VILPistä löytyy pakkasia varten vastukset lattian lämmitykseen.

Näin on, se on kustanuksia nostava tekijä. Käytänössä taidetaan tarvita tuomoinen hydroboxi.

J

JM80

Vieras

Hei!

Ilmeisesti tulee hyvin eristetty talo, joten esim. sähkövastukset lattiassa ja ILP olisi kova sana noilla neliöillä. ILP mielestäni ehdoton uudessa talossa, kannattaa muistaa viilennys/ilmankuivaus mahdollisuus kesällä ja jos viime kesän helteitä muistelee niin kyllä on käyttöä. Maalämpö tuskin kannattaa vielä 120 neliöllä, ellei ole ylimääräistä rahaa sijoittaa taloon. Nibe ihan hyvä laite, mutta ei mikään sähkönsäästö laite, ja tuskin uudistuneissa laitteissa suurta eroa omaan 410 P:hen on. Jos pitäisi valita ILPin ja VILPin välillä niin ottaisin ILPin jäähdytys ominaisuuden takia, miinuksena huonompi lämmönjako VILPiin verrattuna. PILP hyvä vaihtoehto, jos haluat vesikiertoisen lämmityksen ja mahdollisuuden muuttaa lämmitysjärjestelmää myöhemmin.

J

-JL-

Vieras

Vesikiertoisena olin kyllä ehdottomasti ajatellut lattialämmityksen toteuttaa.

Ajatukseen "suoraa sähköä lattiaan ja viilennystä ilmaan" sopisi varmaankin Nilanin EC9 PILP, jossa tiettävästi lattian lämmitys on toteutettu sähkövastuksella.

ekis

Vakionaama

-JL- sanoi:
Vesikiertoisena olin kyllä ehdottomasti ajatellut lattialämmityksen toteuttaa.

Ajatukseen "suoraa sähköä lattiaan ja viilennystä ilmaan" sopisi varmaankin Nilanin EC9 PILP, jossa tiettävästi lattian lämmitys on toteutettu sähkövastuksella.

Tuolla EC9:llä saat varautua hirmuiseen sähkönkulutukseen. Ja mikäli haluat myöhemmin pienentää energiankulutusta ILP/VILP/MLP järjestelmällä vie tuo PILP edelleen hirmuisesti sähköä ilmanvaihdon lämmöntalteenottoon ja et saa ILP/VILP/MLP:sta kaikkia tehoja irti.

ekis

Vakionaama

repomies sanoi:
Paljon lukuja, vähän perusteluita.

En usko että 100% lämmityskattavuuteen yltävä Ulti olisi energiataloudellisesti huonompi kuin vain osittain kämpän (eikä lainkaan tuloilmaa) kattava Mitsubitsun pöhistin seinällä. Vaikka se osan kämpästä kattava pöhistin sitten tekisikin kovalla pakkasella kovemmalla COPilla, se tekisi sen jo kertaalleen sähköllä lämmitettyyn tuloilmaan. Lisäksi mitsubitsun pöhistimen kanssa tulisi 1) kylmät lattiat 2) kylmä tuloilma (jos haluaa säästöä) 3) melu 4) sisäyksikön putsailu 5) ruma sisäyksikkö seinälle 6) pakko pitää ovia auki jotta lämpö leviää. Nuo noin äkkiseltään mietittynä, listaa voisi ehkä löytyä enemmänkin. Tietysti jos ILPpi tulee jokatapauksessa jäähdytyskäyttöön, niin rumuutta ei voi laskea.

Onhan tuossa asiaa, mutta mukavuus maksaa. ;)

1) kylmät lattiat
Parketti/laminaattilattiat on ihan ok lämpöiset 22-23 ei toki kuumat, laattalattiallisiin huoneisiin suosittelen lattialämmityksen päälläpitoa.

2) kylmä tuloilma (jos haluaa säästöä)
Eipä sitä energiaa näytä kovin paljoa tuloilmaan (0.5xh) menevän vaikka sitä lämmittäisi sähköllä ~500kWh/a.
Toki ilmanvaihdostakin voi tinkiä säästömielessä. PILP taloissa tästä syntyy merkittävä säästö.

3) melu
Ei ILP:pia ole pakko täysillä huudattaa, meillä II-nopedella sisäyksikkö on hiljainen.
Pitäähän se VILP:n ulkoyksikkökin vähän metelia ja taitaa se PILP:n kompurakin pitää meteliä, että joutuu desibelioven laittamaan.

4) sisäyksikön putsailu
Aika harvoin joutuu putsaamaan. 2-3 kertaa vuodessa.

5) ruma sisäyksikkö seinälle
Jos ulkonäkö haittaa voi ILP:n asetaa vaikka eteiseen, jossa se on enemmän pois silmistä.

6) pakko pitää ovia auki jotta lämpö leviää.
Kyllä uusissa hyvin eristetyissä taloissa voi yön hyvin pitää oven kiinni ja huone/lattia temostaatin voi asentaa lämmittämään, jos lämpötila laskee liikaa.
Kuulemma huoneen lämpötila laskee myös vesikierto taloissa, jos oven pistää kiinni. Mistä mahtaa johtua?

Liitteet

• rotor.pdf
    86,9 KB · Katsottu: 415

amizu

Aktiivinen jäsen

ekis sanoi:
ekis sanoi:
4) sisäyksikön putsailu

Olikos Ekis vastauksesi vähän hätäisesti huitaistu ;) Kyllä meillä ainaskin imuroidaan mitsun suodattimet ja kenno parin viikon välein. Noh! tietystikin meillä asutaan "koko rahan edestä", mutta kyllä nuo olis varmaan hyvä putsailla kerran kuussa vaikka asuttais kuinka hissukseen.

repomies

Hyperaktiivi

ekis sanoi:
1) kylmät lattiat
Parketti/laminaattilattiat on ihan ok lämpöiset 22-23 ei toki kuumat, laattalattiallisiin huoneisiin suosittelen lattialämmityksen päälläpitoa.

-jätämme sellaisen tyypin kommentit omaan arvoonsa, joka ei ole koskaan käyttänyt asentamaansa lattialämmitystä. Meitä on moneen junaan, minä huomaan eron kun lattiaa ei lämmitetä lainkaan

Eipä sitä energiaa näytä kovin paljoa tuloilmaan (0.5xh) menevän vaikka sitä lämmittäisi sähköllä ~500kWh/a.

-nyt oli kyse PILPin kanssa yhdistämisestä ja silloin joko palaa sähköä tai tuloilma on kylmää

3) melu
Ei ILP:pia ole pakko täysillä huudattaa, meillä II-nopedella sisäyksikkö on hiljainen.
Pitäähän se VILP:n ulkoyksikkökin vähän metelia ja taitaa se PILP:n kompurakin pitää meteliä, että joutuu desibelioven laittamaan.

-VILP on ILPpiin verrattuna täysin hiljainen vehje. Minulla on molemmat. ILPin sisäyksikkö on pahempi meluaja kuin PILP, jos PILP ei resonoi

4) sisäyksikön putsailu

-meitä on moneen junaan

Jos ulkonäkö haittaa voi ILP:n asetaa vaikka eteiseen, jossa se on enemmän pois silmistä.

-Mistä lämpö ei leviä välttämättä

Kyllä uusissa hyvin eristetyissä taloissa voi yön hyvin pitää oven kiinni ja huone/lattia temostaatin voi asentaa lämmittämään, jos lämpötila laskee liikaa.

-Kysypä huviksesi paljonko lattia-antureilla varustettujen termostaattien asennus jälkikäteen maksaa vesikiertoiseen taloon, viisastele sitten

Kuulemma huoneen lämpötila laskee myös vesikierto taloissa, jos oven pistää kiinni. Mistä mahtaa johtua?

-Ei laske jos ei lämmitä jollain pöhistimellä

ekis

Vakionaama

amizu sanoi:
Olikos Ekis vastauksesi vähän hätäisesti huitaistu ;) Kyllä meillä ainaskin imuroidaan mitsun suodattimet ja kenno parin viikon välein. Noh! tietystikin meillä asutaan "koko rahan edestä", mutta kyllä nuo olis varmaan hyvä putsailla kerran kuussa vaikka asuttais kuinka hissukseen.

Joskus ennen joulua putsattu viimeksi ja näyttää kyllä täysin puhtailta voin ottaa vaikka kuvan puhtaista suodattimista, mutta eipä noita villakoiriakaan lattialla paljoa näy.

ekis

Vakionaama

repomies sanoi:
Lainaus käyttäjältä: ekis - 07.02.11 - klo:20:58
1) kylmät lattiat

-jätämme sellaisen tyypin kommentit omaan arvoonsa, joka ei ole koskaan käyttänyt asentamaansa lattialämmitystä. Meitä on moneen junaan, minä huomaan eron kun lattiaa ei lämmitetä lainkaan

* Minkä lämpöisenä lattiat ovat tarpeeksi lämpimät?

-nyt oli kyse PILPin kanssa yhdistämisestä ja silloin joko palaa sähköä tai tuloilma on kylmä

* Sen uskon, että PILP:n kanssa sähköä palaa :'(

3) melu

-VILP on ILPpiin verrattuna täysin hiljainen vehje. Minulla on molemmat. ILPin sisäyksikkö on pahempi meluaja kuin PILP, jos PILP ei resonoi

* Ei kannata ajaa sitä fujia täysillä, voit vaikka pistää ykköselle tai kakkoselle.

4) sisäyksikön putsailu

-meitä on moneen junaan

* Niin tuntuu olevan, mutta enemmän vaivaa tuosta takasta on.

-Mistä lämpö ei leviä välttämättä

* Riippuu toki eteisestä ja asunnosta

-Kysypä huviksesi paljonko lattia-antureilla varustettujen termostaattien asennus jälkikäteen maksaa vesikiertoiseen taloon, viisastele sitten

* Mitä se sitten maksaa?

-Ei laske jos ei lämmitä jollain pöhistimellä

* Olin just yötä vesikierto talossa ja siellä ainakin laski huoneen lämpötila ~2-astetta kun laitettiin ovi kiinni. Mistä mahtaa johtua? Termareissa luki nereus.

Espejot

Hyperaktiivi

ekis sanoi:
Olin just yötä vesikierto talossa ja siellä ainakin laski huoneen lämpötila ~2-astetta kun laitettiin ovi kiinni. Mistä mahtaa johtua? Termareissa luki nereus.

termarilla tuskin on asian kanssa mitään tekemistä - kierrot on liian pienellä.
Meiläkin on yksi nurkkahuone joka kylmeen mutta taisin löytää syyllisen... eristämätön putki radonputki.

repomies

Hyperaktiivi

Sopiva lattialämpö on makuasia, ja maku saattaa muuttua jos lattiat joskus ovat lämpimät. Minä tiedän miten ILP toimii ja miten se lattioihin vaikuttaa. Sinä et ikinä ole lattioitasi lämmittänytkään.

Jos lattialämmitystalossa huone jäähtyy kun ovi suljetaan, se lämpenee normaalisti jollain muulla kuin sen kyseisen huoneen lattialla. Siinä vaiheessa kun pitäisi lämmittää lattian kautta, tulee tenkkapoo koska laatta on kylmä. Ratkaisu on lattia-anturi, mutta sitä ei ole koska se olisi maksanut "liikaa" ja jostain piti säästää.

Yksinkertaisimmillaan kyse on siitä että lämmitetään takkaa. Ongelma voi myös johtua ilman kierrosta talossa. Jos kyseisessä huoneessa on kaksi ovea, ilma voi kiertää läpi huoneen, ja lämmittää huoneen siten. Ilmaa tarkkaileva anturi antaa sitten lattian jäähtyä.

Lattia-anturin hintaa voi pähkiä seinien ja lattian avaamisen kustannusten kautta. Betoniin sitä anturia ei saa ellei ota lämpökameralla kuvia ja poraa varovasti putkien väliin. Jos tuo tehdään oikeaoppisesti niin kyllä hinta on helvetin monta sataa euroa per asennettu termostaatti. Toki voi "tehdä itse ja säästää", kuten minä. Uutta rakennettaessa ero on 30 euroa.

ekis

Vakionaama

repomies sanoi:
Sopiva lattialämpö on makuasia, ja maku saattaa muuttua jos lattiat joskus ovat lämpimät. Minä tiedän miten ILP toimii ja miten se lattioihin vaikuttaa. Sinä et ikinä ole lattioitasi lämmittänytkään.

Niin mikä on sopiva lattianlämpötila?
Onhan pesuhuoneessa lattialämmitys päällä ja muut lattialämmitykset olen testannut että toimii ;)

repomies sanoi:
Jos lattialämmitystalossa huone jäähtyy kun ovi suljetaan, se lämpenee normaalisti jollain muulla kuin sen kyseisen huoneen lattialla. Siinä vaiheessa kun pitäisi lämmittää lattian kautta, tulee tenkkapoo koska laatta on kylmä. Ratkaisu on lattia-anturi, mutta sitä ei ole koska se olisi maksanut "liikaa" ja jostain piti säästää.

Yksinkertaisimmillaan kyse on siitä että lämmitetään takkaa. Ongelma voi myös johtua ilman kierrosta talossa. Jos kyseisessä huoneessa on kaksi ovea, ilma voi kiertää läpi huoneen, ja lämmittää huoneen siten. Ilmaa tarkkaileva anturi antaa sitten lattian jäähtyä.

Lattia-anturin hintaa voi pähkiä seinien ja lattian avaamisen kustannusten kautta. Betoniin sitä anturia ei saa ellei ota lämpökameralla kuvia ja poraa varovasti putkien väliin. Jos tuo tehdään oikeaoppisesti niin kyllä hinta on helvetin monta sataa euroa per asennettu termostaatti. Toki voi "tehdä itse ja säästää", kuten minä. Uutta rakennettaessa ero on 30 euroa.

Onneksi on nuo yhdistelmä termostaatit, joilla saa tarvittaessa säädettyä lattian mieleisekseen.

Miten olet säätänyt huoneiden termostaatit nyt? Laskeeko lattian/huoneen lämpötila nyt, jos laitat oven kiinni?

ekis

Vakionaama

Espejot sanoi:
termarilla tuskin on asian kanssa mitään tekemistä - kierrot on liian pienellä.
Meiläkin on yksi kaimmainen huone joka kylmeen mutta tasin löytää syylisen... eristämätön putki ryömintätilasta.

Onko sulla lattia vai huonetermostaatit?

Espejot

Hyperaktiivi

ekis sanoi:
Onko sulla lattia vai huonetermostaatit?

Makuuhuoneissa vain huonetermostaatit. Termostaattien tehtä on lähinnä laskea huonelämoötilaa.
Lisäksi on olohuoneessa yksi lattiatermari (saa kiini viiteen piiriin) mutta olen hieman epäileväinen niiden toiminasta. Toivelistalla olisi VILP joka olisi täystehomitoitettu.

repomies

Hyperaktiivi

ekis sanoi:
Miten olet säätänyt huoneiden termostaatit nyt? Laskeeko lattian/huoneen lämpötila nyt, jos laitat oven kiinni?

Säädöt ovat hakusessa, mutta niissä makuuhuoneissa joissa nukutaan, lämpötila ei laske ellei ILPpi ole hoitanut lämmitystä. Aivan varmasti ILPin kanssa huoneiden lämpötila laskee vaikka käyttäisikin lattia-anturia lattian lämpötilan ylläpitoon, mutta vähemmän kuin ilman lattian mukavuuslämmitystä. Minulla on yksi huone joka kärsii tuosta läpikulkevan ilman lämmitysvaikutuksesta, mutta sen ovea ei nyt suljeta, kun ei siellä kukaan nuku.

Näillä nollan pintaan olevilla keleillä noissa makkareissa on nyt ollut lattia-anturien näyttämät jossain 23-24 välimaastossa, sillä on saavutettu tavoitelämpötila ilmalle (21). Anturini ovat (täysin) betonin pinnassa, betoni voi sisältä olla kuumempikin. Mielestäni reilu 23 asteista laminaattia ei voi sanoa missään määrin lämpimäksi, mutta se ei aiheuta myöskään välitöntä vitutusta, kuten joku 21 asteinen laminaatti tekee. Laitoin nyt oleskelutilojen ja olohuoneen lattioille minimiksi 23. Tuosta kriteeristä joustetaan vasta kun lämpötila huoneissa nousee yli 25 asteen. Pistin ILPin päälle, katsotaan nyt mihin lattialämmöt asettuvat.. makuuhuoneissa ehkä laskevat huomenna illaksi, nyt yöllä niissä kiertää tarpeen mukaan vesi.

repomies

Hyperaktiivi

Espejot sanoi:
Makuuhuoneissa vain huonetermostaatit. Termostaattien tehtä on lähinnä laskea huonelämoötilaa.
Lisäksi on olohuoneessa yksi lattiatermari (saa kiini viiteen piiriin) mutta olen hieman epäileväinen niiden toiminasta. Toivelistalla olisi VILP joka olisi täystehomitoitettu.

No juu, käy se noinkin, mutta maksaa tuokin ratkaisu. Jääköhän hirveästi maalämpöön enää eroa..

ekis

Vakionaama

repomies sanoi:
Sinä et ikinä ole lattioitasi lämmittänytkään.

Enkä seiniä, kattoa, ikkunoita, ovia ja huonekaluja, mutta lämpimiltä tuntuu Smiley211007

repomies

Hyperaktiivi

Ekistä kun kuitenkin kiinnostaa, niin todettakoon että lattiat olivat valahtaneet yön aikana asetettuun +23C lämpötilaan. Aamulla olohuoneen kierrot näkyi olevan auki ja lattian lämpö oli muistaakseni 22.94. Lattiat eivät olleet epämukavan kylmiä.

Aivan varmasti säästö jää pienemmäksi tällä mukavuushakuisella lämmitystavalla, mutta joku roti säästämisessäkin pitää olla.

Suosittelen lämpimästi uudisrakentajille minimilämpötilan lattiassa ylläpitävien termostaattien asentamista, jos edes harkitsevat takalla / ILPillä lämmitystä.

ekis

Vakionaama

repomies sanoi:
Ekistä kun kuitenkin kiinnostaa, niin todettakoon että lattiat olivat valahtaneet yön aikana asetettuun +23C lämpötilaan. Aamulla olohuoneen kierrot näkyi olevan auki ja lattian lämpö oli muistaakseni 22.94. Lattiat eivät olleet epämukavan kylmiä.

Aivan varmasti säästö jää pienemmäksi tällä mukavuushakuisella lämmitystavalla, mutta joku roti säästämisessäkin pitää olla.

Suosittelen lämpimästi uudisrakentajille minimilämpötilan lattiassa ylläpitävien termostaattien asentamista, jos edes harkitsevat takalla / ILPillä lämmitystä.

Noniin tulihan se sieltä eli +23 on mukavan lämpöinen lattia. Taitaa meillä kriteeri täyttyä :cool:
Pistä vähän 1-wire käyrää näkyville.

repomies

Hyperaktiivi

ekis sanoi:
Noniin tulihan se sieltä eli +23 on mukavan lämpöinen lattia. Taitaa meillä kriteeri täyttyä :cool:
Pistä vähän 1-wire käyrää näkyville.

Kirjoitinko että +23 on mukavan lämpöinen? Muistaakseni en.

Systeemi ei loggaa (vielä).

Back
Ylös Bottom