Nibe F470 Pilp käyttöä

J

Jyri Niemelä

Vieras
Heippa Nibelistit!

Tuoreena Nibelistinä kaipailen paljon ohjeita, ja neuvoja.

Ensinnäkin, mikä on hyvä trendilaskentaraja? Illalla laitoin sen 2 asteeseen, kokeilin nollaa, mutta jos oikein seurailin niin käyttöveden lämpötila ei jaksanut nousta tavoitteeseen, ilman vastuksen apua. Mikäs on se siirtoraja joka tehdasasenteisena on 15, ja laskin sen 20, onko se aika, mitä toiminto "siirto" käyttää?. Olen yrittänyt saada kylppärin lattiat lämpimäksi, ja nyt ne olen saanut, käyrällä 3 ja 0, ja pienin menoveden lämpötila 28 astetta, nyt on lattiat lämpiminä. Onko hyvä että kompura pyörii jurnuttaa lähes all the time, vai että välillä sammuu, mille se periaatteessa on suunniteltukin? Sitten, meillä on siis vesikiertoinen lattialämmitys, ja makuuhuoneissa että olohuoneessa on huonekohtaiset termostaatit, ja olohuoneessa on sisätila-anturi, olen kuullut ohjetta, että olisi hyvä pitää se anturi pois käytöstä, ja antaa käyrän ohjata ainoastaan, viimeyön se oli päältä, ja ihankuin lattiat olisi hivenen viilentyneet, sen säätö oli 0. Huone-anturin ollessa käytössä siinä on n 21 astetta, ja nyt lattiat taas on lämpimämmät, tai sitten vain kuvittelen. Mikäs se kerroinluku on siinä huonelämpöanturin kanssa, tehdas-asetuksena se on 2, mutta siis mitä se tekee? Tässä nyt ensialkuun ihmettelyä. Lisäyksen pysäytyksen tiputin tehdas-säädöstään 10 asteeseen, yritin sitä +5 asteeseen, mutta sitten ilmestyi näyttöön vastekset estetty kuva? Talomme on vastavalmistunut 118 neliön Helmitalo. Tällasta ihmettelyä ens alkuun. ja kiitos tiedoista jo etukäteen. :)

Spiderbait

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe F470 Pilp käyttöä

Kannattaa lukea tämä ketju läpi, sieltä löytyy vastaukset liittyen trendilaskentarajaan ja mitä tämä siirto tarkoittaa. Lisäksi löytyy hyvä excel pohja jos haluaa muistitikun kautta seurata mitä nibe tekee.

edit: Tuossa on vielä toinen ketju mistä löytyy myös

Toni_H

Jäsen

Mites teidän puhallusasetukset illalla/yöllä?
Itse laskin yöksi tehoja 10% tulo sekä meno jotta olisi hiljasempi. Mutta tuloilma nousi n. 3astetta..? tästä tehon laskustako se johtuu?
Kannattaako tätä tehonlaskua laittaa päiväksi pyörimään kun ei ole kotona, säästääkö se sähköä?

Entä millaisia asetuksia olisi hyvä pitää takan polton jälkeen? Kun takka siinä hönkii lämpöä niin pitääkö/tarviiko jotain säätää ja mitä?
Hyödyntääkö tuo automaattisesti lämmön talteenottoa vai onko siinä joku asetus? --> missä ja mikä?

Mulla tämmöset lukemat perusasetuksilla:
höyrystin 0,1
poistoilma 21,5
jäteilma -0,3
tuloilma 19,1
komp ant 43,2
sähköant 47,2
ulkona -2,8 astetta

Toni_H

Jäsen

Kompurako tuollaista tasaista jurnutushurinaa pitää?
saako sitä jostain säädettyä pienemmälle tai tehtyä jotain järkevää kulutuksen kannalta.
Jotain olen lukenut noista ketjuista kun lämmittää johkin asti kompura menee pois ja sitten on vielä trendilaskentaraj ym ym...
Saisko peruspuupäälle selkeän selvityksen miten se toimii ja mitä kannattee säätää, kuten kossupullon korkki joko aukeaa tai menee kiinni.. :cool:
Meillä on aina säästö asetus päällä vedessä..

mj

Jäsen

Toni_H sanoi:
Mites teidän puhallusasetukset illalla/yöllä?
Itse laskin yöksi tehoja 10% tulo sekä meno jotta olisi hiljasempi. Mutta tuloilma nousi n. 3astetta..? tästä tehon laskustako se johtuu?
Kannattaako tätä tehonlaskua laittaa päiväksi pyörimään kun ei ole kotona, säästääkö se sähköä?

Tuloilma lämpenee, koska putkesta menee vähemmän viileää läpi ja Nibessä ei IKÄVÄ KYLLÄ ole automaattista tuloilman patterin säätöä. Eli lämmittää tuloilmaa samalla voimalla riippumatta ilmanvaihdosta.

Tuo ilmanvaihdon laskeminen säästää ehkä jotain juuri tuloilman lämkityksenmosalta, mutta pienempi poistoilma saa aikaan helpommin sulatuksia, jolloin ei oteta talteen mitään... Jäteilman pitäisi pysyä nollan paikkeilla, ettei sulattele liikaa. Eli jääkö voitolle ilmanvaihdon laskemisella... En osaa sanoa varmasti, mutta tuskin.

Itse laskin ilmanvaihtoa kokoaikaisesti reilu viikko sitten ja yritän saada dataa, laskeeko pumpun sähkönkulutus. Vielä ei osaa sanoa mitään, eroa ei ainakaan vielä näy mihinkään suuntaan. Otin jo tosin takaisin päin vähän, kun alkoi sulattelut heti ilmojen viilennyttyä.

J

Jyri Niemelä

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Itse en koske ilmanvaihdon säätöihin yöllä, ainoat mitä vaihtelen on kun joko poltetaan takkaa, kuivausrummussa kuivataan lakanoita, tai saunotaan. Muuten saapi olla. Ainakin toistaiseksi on saanut rauhoitella pumpunluona ravaamista, kun on peruslämpö asettunut ainakin toistaiseksi sinne 21 asteen hujakoille, takalla sitten lisää lämpöä jos tulee kylmä. =D Tuloilmapatteria pitää säädellä jossainvälissä, kunhan pakkaset alkaa.

Savustaja

Aktiivinen jäsen

Raportoidaan nyt vaikka tähän ketjuun Niben toimintahäiriö.

Pysäytin F470:n tänään suodattimien imuroinnin ajaksi. Käynnistyksestä muutama minuutti huomasin, että Nibessä palaa punainen valo normaalin vihreän sijaan. Luukku auki ja näytössä hälytys liian alhaisesta tuloilman lämpötilasta. Alhaalta huoltoluukku auki ja kiertovesipumppu aivan pimeä. Laitteesta uudelleen virrat pois / päälle ja kiertovesipumppu käynnistyi. Hälytyksen kuittaus, jolloin puhaltimet lähtivät pyörimään. Tuloilman lämmöt nousivat normaaliin ja kompura lähti päälle 3 min viiveellä. Ulkona -2°C tapahtuma-aikaan.

Kyllä täällä metsässä pysyy tuo tuloilmasuodatin puhtaana verrattuna entiseen kämppään kaupungissa pellon reunassa ja vilkasliikenteisen kadun varressa. :)

P

pikkukallio

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Minä olen vaihtanut suodattimet koneen käydessä normaalisti. Eihän siellä suodinkammiossa ole mitään liikkuvaa osaa johon voisi sormensa satuttaa. Olen myös pysäyttäen suotimien vaihdon suorittanut.Koneen käydessä näin pakkassään vallitessa kylmä imuilma muuttuu huonelämpöiseksi jolloin ei jäätymishälytys tule. Molemmat tavat häiriöttä. Mutta tehtäköön suodinten vaihto käyttöohjeen mukaan, tämä vain oli kertomus minun kokemuksista.

Savustaja

Aktiivinen jäsen

pikkukallio sanoi:
Minä olen vaihtanut suodattimet koneen käydessä normaalisti. Eihän siellä suodinkammiossa ole mitään liikkuvaa osaa johon voisi sormensa satuttaa. Olen myös pysäyttäen suotimien vaihdon suorittanut.Koneen käydessä näin pakkassään vallitessa kylmä imuilma muuttuu huonelämpöiseksi jolloin ei jäätymishälytys tule. Molemmat tavat häiriöttä. Mutta tehtäköön suodinten vaihto käyttöohjeen mukaan, tämä vain oli kertomus minun kokemuksista.
Juu, en minäkään pipiä peläten konetta sammuttanut, lähinnä ollut tapana sammuttaa kone suodatinhuollon ajksi, ettei ime paskoo suodatinkasetista kitusiinsa.
Tuo toimintahäiriö oli siis se, että laitteen käynnistyessä ei kiertovesipumppu käynnistynyt mukana. Näiden 1,5 huoden aikana on kuitenkin jo useamman kerran samalla tavalla imuroitu/vaihdettu suodattimet ilman ongelmia.

Back
Ylös Bottom