Nibe F750 - alhainen tuloilman lämpötila

JJ1

Tulokas
Nibe F750 on nyt pakkasilla alkanut toistuvasti antaa seuraavaa hälytystä:

"Alhainen tuloilman lämpötila (340)
Jäätymissuoja lauennut liian alhaisen tulolmalämpötilan vuoksi, joka voi aiheuttaa lämmityspatterien jäätymisriskin.
Lämmitys priorisoidaan tämän hälytyksen yhteydessä.
Hälytys saattaa johtua seuraavista:
- Lämpöpumppu väärässä käyttötilassa. Jos "auto" on valittu valikossa 4.2, valitse korkeampi "lämmitys seis"-arvo valikossa 4.9.2. Jos "man" on valittu, aktivoi "lämmitys" ja mahdollisesti myös "lisälämpö".
- Lämpöautomatiikan asetusarvo liian alhainen. Lämpötila-asetusta valikossa 1.1 ja/tai lämpökäyrää valikossa 1.9.11 on ehkä säädettävä ylöspäin.
-Tilapäinen lämpöautomatiikan tai puhallinnopeuden korotus ulkoisen koskettimen kautta tai valikon 1.2 (ilmanvaihto), 1.3 (ohjelmointi) tai 4.7 (loma-asetukset) avulla.
- Ilmaa tulopatterissa. Katso lämmitysjärjestelmän täyttö- ja ilmausohjeet käyttäjän käsikirjasta."

Hälytys on ollut päällä nyt useita kertoja, kun olen sattumalta vilkaissut pumpun näyttöä. Se on kuitenkin mennyt aina itsestään myös pois.

Mistähän tuo nyt tarkalleen johtuu? Olen melko lailla aloittelija tässä asiassa, joten en kovin syvällisesti osaa asiaa analysoida. Jossain vaiheessa talvea säädin pumpun lämpökäyrän arvosta 3/0 arvoon 2/0, koska halusin lämmitysvastuuta enemmän ILPille (energiansäästömielessä). Muita asetuksia en ole säätänyt pitkään aikaan. Ilmauksenkin olen tehnyt tässä hiljattain ja paineet näyttäisi olevan kunnossa.

Mikki

Hyperaktiivi
SAM patteri vaatii tämmöisillä pakkasilla kyllä virtausta. Eli onkohan kiertovesipumppu liian hiljaisella? Siis se pumppu mikä näkyy alaosan luukun takaa.

Kun F750 tekee käyttövettä, on tuo pumppu ainoa mikä kierrättää vettä tuloilmapatterissa. Siksi siinä pitää olla riittävästi kiertoa, etenkin jos menolämmöt on alhaisella tasolla.

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
Kokeile lämpökäyrän nostoa, ei välttämättä jaksa lämmittää tuloilmaa jos menovesi liian matalalla. Itselläni kävi silloin alkuaikoina samoin. Jos lattialämmitys niin termostaateilla katkoo lämmitystä niin saa ilpille töitä. Ja Mikki:n mainitsema kiertokin tärkeä, itselläni pumppu tippuu kovilla pakkasilla 30% nopeudelle, nibeltä selvityksessä että johtuuko siitä että meno- ja paluuveden lämpötilaero liian suuri.

Häly taitaa tulla kun tuloilma menee 12 asteen alapuolelle ja poistuu kun tuloilma nousee yli 16 asteiseksi. Sen aikana kone ei tee lämmintä vettä. Jos menovesi liian matalalla niin menee aika kauan että saa hilattua itsensä tuonne 16 asteeseen.

JJ1

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Ok, kiitos. Ehkäpä kokeilen laittaa lämpökäyrän takaisin alkuperäiseen arvoonsa ja katson helpottaako asiaa. En muista aiemmin tällaista varoitusta nähneeni. Toki toinen talvi vasta tässä asunnossa menossa.

Toisena asiana olen selvitellyt tuota, että mikä olisi paras tapa siirtää kuormaa PILP:iltä ILP:ille, jos haluaisi lykätä vastusten päälle menoa mahdollimman pitkälle. Tekoälyn näkemys oli, että termostaattien kiristäminen nimenomaan lisäisi riskiä tuloilman lämmön tippumiselle entisestään, ja lämpökäyrän säätäminen olisi siksi parempi tapa. Ei sillä että tuohon näkemykseen luottaisin sokeasti, mutta ei tämä ihan helppoa taida olla optimoida PILP+ILP+takka-yhteispeliä.

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
Tuolla käyrän muutoksella ainakin saa tilanteen rauhoitettua. Suosittelen kytkemään laitteen nettiin ja latamaan MyUplink sovelluksen, sieltä näkee hieman antureista dataa. Ja kun maksaa vuodessa 25€ niin pystyy samassa ikkunassa vertaa monen eri anturin tietoja.

Aloituksesta ei käynyt ilmi että uudiskohde ja mikä kombo esim. F750+SAM41. Ei vissiin ihan uusi kun tuota F750 ei ole enään hetkeen valmistettu.

Tuloilman lämmitys syö paljon energiaa, se lämpeää samalla vedellä kuin lattialämmitys. Kun F750 tekee lämmintä vettä tai sulattaa niin lattialämmitys vettä ei lämmitetä vaan sitä vaan kierrätetään-> eli menovesi viilenee. Jos käyrä on liian pieni niin se ei jaksa vaan pitää noilla tauoilla tuloilmaa tarpeeksi korkealla. Tai jos vaikka on suljettu kaikki lattiavesipiirit, niin vesimassa on niin pieni ettei jaksa pitää sitä lämpöisenä.

Viime yönä minullakin on käynyt tuloilma 12,8 asteessa. Silloin ollut jaksottainen korotus, eli legionan poisto. Minulla siis käyrä 3+1 ja kaikki hanat auki, eli vesimassaa on. Kun saa tuo tuloilman hallintaan niin sittenhän voi laskea huonetermostaatista huonelämpötilaa ja nostaa ilpin pyyntiä.

Ei toi yhteyskäyttö hankalaa vissiin ole, suosittelen eka että laittaa niben säätöihin ja opettelee sen. Sen jälkeen rupeaa säätämään muita. Itselläni 3. talvi ja haen käyrää vieläkin. Toki meidän nibessä ollut vikaa ja sitten olen yrittänyt väkisin Ilppiä siihen kaveriksi. Ja pakko myöntää että onhan nämä lämpöiset lattiat ihan mukavat. Tuntuu myös hieman tyhmältä omalta kohdalta että on lattialämmitys mutta ei käytä sitä silloin kun lämmityskausi käynnissä.

JJ1

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Muutin käyrän takaisin 3+0 arvoon ja toistaiseksi näyttää ainakin tilanne korjaantuneen, eli hälytystä ei ole enää tullut ja tuloilman lämmöt pysyvät korkeammalla. Tosin vastuksetkin ovat taas ahkerassa käytössä, mutta eipä siltä varmaan näillä pakkasilla voi välttyä.

Kyseessä tosiaan vuonna 2019 valmistunut paritalon puolikas F750 + SAM 41 combolla ja vesikiertoisella lattialämmityksellä. Aikanaan oli tarkoitus yrittää saada tuota nettiin, mutta ymmärtääkseni ethernet-portti on niin älyttömän hankalassa paikassa tuossa laitteessa, etten siihen pääse kovin helposti käsiksi.

Lähinnä olen miettinyt, että onko tuosta ILP:in (Toshiba Haori 35) päällä pitämisestä lopulta mitään iloa talvikaudella energiansäästömielessä. Teoriassa se varmaan tuottaa lämpöä paremmalla hyötysuhteella kovemmilla pakkasilla, mutta jos se vaatii asetusten säätöä kulloiseenkin keliin sopivaksi, niin enpä tiedä maksaako vaivaa. No, pitänee jatkaa opiskelua.

oltsik

Aktiivinen jäsen
Ja jos ei löydy takaa niin se portti on näytön alla joten purkaa etupaneelin pois ja vetää sen siitä näytön alta itse omalla johdolla alukautta paneelin takana

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
Juu se piuha on älyttömässä paikassa. Sen kun olisi itsekkin tajunnut ottaa esiin asennus vaiheessa. Toki saa ongittua tai sain ainakin itse.

En usko että vaatii asetusten säätöä joka keliin. Toki tärkein että tutustuu eka nibeen ja säätää sen kohdilleen. Itse kokenut sen parhaimmaksi tyylisi nyt kun olen pari vuotta ampunut omaan nilkkaan.

Ja sähköähän se vie mutta vie enemmän jos asetukset päin prinkkalaa tai tulee muita ongelmia.

Back
Ylös Bottom