Nibe Fighter 410P ja sisäilman kosteus

M

mikko78

Vieras
Meillä on käytössä Nibe Fighter 410P. Ilmanvaihto on asennossa B eli keskiteholla. Meillä näyttäisi sisäilman suhteellinen kosteus Chlaes&Olssonin kosteusmittarin mukaan olevan alle 15% näin pakkaskeleillä. Suositeltava sisäilman suhteellinen kosteus näin lämmityskaudella on 25 - 40%. Oletteko muut Niben omistajat huomanneet samaa eli että huoneilma on todella kuivaa?

No, laskin puhallintehoja koneesta asentoon A, koska tuo tod.näk. vähän nostaa sisäilman kosteutta. Seurailin samalla Niben jäteilman ja höyrystimen lämpötiloja (näytöt 04 ja 05). Molemmat menivät miinuksen puolelle eli näyttivät -3 astetta (ulkona lämpötila -14 astetta). Osaako joku sanoa, onko tuo Nibelle haitallista eli lyökö kone jäähän (tai siis alkaa sulattaa itseään jossain vaiheessa), kun höyrystimen ja jäteilman lämpötila putoaa miinuksen puolelle? Olisiko siis syytä pitää puhallintehot sellaisina, että nuo lämpötilat pysyvät nollan yläpuolella? Kun ilmanvaihto on asennossa B, höyrystimen ja jäteilman lämpötila pyörii siinä +4 asteen tienoilla. Täytyy seurailla onko tuolla ilmanvaihdon hiljentamisellä vaikutusta sisäilman kosteuteen.

Samalla huomasin, että Niben mukaan ulkolämpötila on -21 astetta vaikka todellisuudessa ulkona on tuo edellä mainittu -14. Eli taitaa taas jälleen kerran mennä ulkolämpötila-anturi vaihtoon. Edellisen jouduin vaihtamaan n. vuosi sitten, kun näytti talvipakkasilla, että pihalla on yli +40 astetta. Ei tunnu olevan kovin laatukamaa nuo lämpötila-anturit...
 
J

JM80

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #2
Vs: Nibe Fighter 410P ja sisäilman kosteus

Meillä on sama ongelma ilmankosteuden kanssa, en ole mitannut, mutta "liian" kuivaa on, oma lämpömittariin integroitu kosteudenmittari ei edes näytä lukemaa näin talvella, ilmeisesti liian alhainen mittarille (viimeksi taisi olla 28%, kun mittari vielä pystyi mittaamaan). Taitaa olla tuo ilman liiallinen kuivuus yleinen ongelma taloissa, joissa on koneellinen ilmanvaihto.

Meillä on Nibessä (410P) ollut talvella käytössä pitempiäkin aikoja tuo A-asento, nyt on ulkona -18 astetta, A-asennolla kanava 4 näyttää -2 astetta ja kanava 5 +/-0 astetta eli saman suuntaisia lukemia. Ei tuosta pitäisi ongelmia tulla, tietysti kone saattaa joskus muutenkin sulatella. Suodattimet kannattaa puhdistaa (imuroida) tai vaihtaa säännöllisin välein. Itse olen puhdistanut jo 2 kertaa vaikka asuttu vasta vajaa vuosi ja viimeksi vaihdoin uudet suodattimet, kun olivat jo niin mustat pölystä. Tänä talvena en ole huomannut, että Nibe olisi juurikaan sulatustoimintoa käyttänyt.

Ulkolämpötilan anturissa ei ole ainakaan vielä ollut meillä ongelmia, näyttäisi pelaavan.
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe Fighter 410P ja sisäilman kosteus

Koneellisella ilmanvaihdolla on kuivattava vaikutus. Meillä lukema on 20% ja luulen, että todellinen on jopa alhaisempi - sillä mittari ei taida osata pienempää lukemaa näyttää.

Mihin tasoon tuo ilmanvaihdon A-asento on teillä mahdettu säätää? Onko säädetty yhtä pykälää pienemmällä kuin B-asento vai onko tehdasasetuksella? Tehdasasetus on käsittääkseni pienin mahdollinen - joku voinee korjata, jos olen väärässä.

Meillä on vanhaa mallia oleva NIBE ja siinä ei tuollaista ulkopuolista säätöä ole. Ilmastointi on manuaalisesti nyt säädetty yhtä pykälää pienemmälle teholla, kuin mitä se on kesäaikaan ollut. Jos höyrystin ja poistoilma on jatkuvasti pakkasella, niin kyllä se NIBE itseään sulattelee ja tämä toiminto vain lisääntyy näillä pakkasilla eli sähköä kuluu todennäköisesti enemmän tuohon kennoje sulanapitoon, kuin mitä PILP pystyy ilmasta talteen ottamaan - tämä on ihan oma veikkaukseni. COP on varmaankin negatiivinen!
 
M

mikko78

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Vs: Nibe Fighter 410P ja sisäilman kosteus

Soitin Nibelle lämpötila-anturin heitosta ja lupasivat laittaa uuden anturin tulemaan postissa. Samalla kysyin tuota höyrystimen ja jäteilman pakkasen puolella olevaa lämpötilaa, kun ilmanvaihto on asennossa A. Sanoivat, että puhaltimet on syytä pitää sellasella nopeudella, että höyrystimen lämpötila pysyy plussan puolella, koska muuten sulatus menee päälle. Väliaikaisesti voi Niben mukaan tuo lämpötila käydä pakkasella, mutta ei saisi kuulemma olla koko aikaa. Eli täytyy säätää omasta koneesta puhaltimien A-asennon tehot sellasiksi, että pysyy höyrystimen lämpötila juuri plussan puolella.
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe Fighter 410P ja sisäilman kosteus

Mielenkiintoinen kommentti, sillä ainakin meillä tuo tarkoittaa sitä, että sukat pyörisi näillä pakkasilla jaloissa. Meillä ei nimittäin ole tuon vakioasetuksen (lue LVI piirustusten mukainen poisto) ja poissa päältä välillä kuin yksi vaohtoehto ja sitä on nyt pidetty päällä näin pakkaskelillä. Merkittävä osa lämmöstäkin painelee harakoille, jos puhallustehoa lisää.

Nyt tuo höyrystimen lämpö on ollu tasossa -4...0 ja jäteilma on keikkunu tasolla 0...+1. Höyrystintä joutuu tuolla asetuksella kyllä usein sulattamaan, mutta enpä tiedä kuinka hyvä tuo normaaliasetuskaan sitten olisi?
 

repomies

Hyperaktiivi
Vs: Nibe Fighter 410P ja sisäilman kosteus

John_T sanoi:
Jos höyrystin ja poistoilma on jatkuvasti pakkasella, niin kyllä se NIBE itseään sulattelee ja tämä toiminto vain lisääntyy näillä pakkasilla eli sähköä kuluu todennäköisesti enemmän tuohon kennoje sulanapitoon, kuin mitä PILP pystyy ilmasta talteen ottamaan - tämä on ihan oma veikkaukseni. COP on varmaankin negatiivinen!

Ei se sulattelu taida varsinaisesti hurjasti sähköä syödä, eikös se käytännössä tarkoita vain että kompura pysäytetään ja lämmin ilma puhalletaan höyrystimen läpi harakoille, kunnes höyrystin on riittävän lämmin?

Toki tuo harakoille puhaltelu on energianhukkaa sekin.
 
J

Jyyhis

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
Vs: Nibe Fighter 410P ja sisäilman kosteus

Itsekkin noita puhaltimien nopeuksia tässä säätänyt, tarkkaillu lämpöjä ja säätänyt taas. Talon tilavuus vaan on yksinkertaisesti niin pieni, ettei ole mitään järkeä
pitää poistoilma määrää sellaisissa lukemissa, että höyrystin ei menisi pakkaselle.

Tällä hetkellä höyrystin pyörii tuolla -4..-2, poistoilma samoilla nurkilla. Kyllähän tuota suluttelua tapahtuu päivittäin. Vaikea sanoa kuinka usein kun
ei ole mitään dataa jatkuvassa seurannassa. 410P kuitenkin mainostetaan pieniin taloihin, niin en oikein ymmärrä tätä laitteen suunnittelua sitten.
Meinaako ne tosissaan, että talon koko ilmatilavuus vaihdetaan kerran tunnissa tyyliin.

Olen pohtinut, että kuinka paljon tässä sulattelussa menee energiaa hukille. Mutta toisaalta taasen tuloilman määräkin on pienempi, joten sen
lämmittämisessä sitä säästyy. Jos ulkona on vaikka -10 ja ulos lykätään hieman plussan puolella olevaa ilmaa, niin ei siinä voittamaan pääse.
Että säästääkö tämän ajoittaisen sulattelun kanssa sitten kuitenkin energiaa.
 

John_T

Aktiivinen jäsen
Vs: Nibe Fighter 410P ja sisäilman kosteus

Jyyhis sanoi:
Tällä hetkellä höyrystin pyörii tuolla -4..-2, poistoilma samoilla nurkilla. Kyllähän tuota suluttelua tapahtuu päivittäin. Vaikea sanoa kuinka usein kun
ei ole mitään dataa jatkuvassa seurannassa. 410P kuitenkin mainostetaan pieniin taloihin, niin en oikein ymmärrä tätä laitteen suunnittelua sitten.
Meinaako ne tosissaan, että talon koko ilmatilavuus vaihdetaan kerran tunnissa tyyliin.

Meillä nuo höyrystimen lukemat on samaa luokkaa jatkuvasti. Tosin jos jätät kanavan#4 näkyviin ja jäät hetkeksi tilannetta seuraamaan, niin ei siinä kauaa mene, ainakaan meillä, kun NIBE nostaa tuon lämpötilan nollaan tai asteen plussalle ja sitten tuo pakastuminen alkaa uudelleen. En ole huomannut, että kompura ehtisi koskaan edes pysähtymään. Täytyy käyttää tässä jonain päivänä hiukan enemmän aikaa tuon tarkkailuun.
 
Back
Ylös Bottom