M
mikko78
Vieras
Meillä on käytössä Nibe Fighter 410P. Ilmanvaihto on asennossa B eli keskiteholla. Meillä näyttäisi sisäilman suhteellinen kosteus Chlaes&Olssonin kosteusmittarin mukaan olevan alle 15% näin pakkaskeleillä. Suositeltava sisäilman suhteellinen kosteus näin lämmityskaudella on 25 - 40%. Oletteko muut Niben omistajat huomanneet samaa eli että huoneilma on todella kuivaa?
No, laskin puhallintehoja koneesta asentoon A, koska tuo tod.näk. vähän nostaa sisäilman kosteutta. Seurailin samalla Niben jäteilman ja höyrystimen lämpötiloja (näytöt 04 ja 05). Molemmat menivät miinuksen puolelle eli näyttivät -3 astetta (ulkona lämpötila -14 astetta). Osaako joku sanoa, onko tuo Nibelle haitallista eli lyökö kone jäähän (tai siis alkaa sulattaa itseään jossain vaiheessa), kun höyrystimen ja jäteilman lämpötila putoaa miinuksen puolelle? Olisiko siis syytä pitää puhallintehot sellaisina, että nuo lämpötilat pysyvät nollan yläpuolella? Kun ilmanvaihto on asennossa B, höyrystimen ja jäteilman lämpötila pyörii siinä +4 asteen tienoilla. Täytyy seurailla onko tuolla ilmanvaihdon hiljentamisellä vaikutusta sisäilman kosteuteen.
Samalla huomasin, että Niben mukaan ulkolämpötila on -21 astetta vaikka todellisuudessa ulkona on tuo edellä mainittu -14. Eli taitaa taas jälleen kerran mennä ulkolämpötila-anturi vaihtoon. Edellisen jouduin vaihtamaan n. vuosi sitten, kun näytti talvipakkasilla, että pihalla on yli +40 astetta. Ei tunnu olevan kovin laatukamaa nuo lämpötila-anturit...
No, laskin puhallintehoja koneesta asentoon A, koska tuo tod.näk. vähän nostaa sisäilman kosteutta. Seurailin samalla Niben jäteilman ja höyrystimen lämpötiloja (näytöt 04 ja 05). Molemmat menivät miinuksen puolelle eli näyttivät -3 astetta (ulkona lämpötila -14 astetta). Osaako joku sanoa, onko tuo Nibelle haitallista eli lyökö kone jäähän (tai siis alkaa sulattaa itseään jossain vaiheessa), kun höyrystimen ja jäteilman lämpötila putoaa miinuksen puolelle? Olisiko siis syytä pitää puhallintehot sellaisina, että nuo lämpötilat pysyvät nollan yläpuolella? Kun ilmanvaihto on asennossa B, höyrystimen ja jäteilman lämpötila pyörii siinä +4 asteen tienoilla. Täytyy seurailla onko tuolla ilmanvaihdon hiljentamisellä vaikutusta sisäilman kosteuteen.
Samalla huomasin, että Niben mukaan ulkolämpötila on -21 astetta vaikka todellisuudessa ulkona on tuo edellä mainittu -14. Eli taitaa taas jälleen kerran mennä ulkolämpötila-anturi vaihtoon. Edellisen jouduin vaihtamaan n. vuosi sitten, kun näytti talvipakkasilla, että pihalla on yli +40 astetta. Ei tunnu olevan kovin laatukamaa nuo lämpötila-anturit...