NIBE huoltotoimenpiteet

M

Mika82

Vieras
Hei,

Minulla on ollut nyt vuoden ajan Nibe F1245 -kalliolämpöpumppu. Jostain luin, että mudanerotin tms. olisi hyvä putsata aika ajoin. Missähän sellainen osa on ja kuinka se putsataan? Lisäksi onko muita huoltotoimenpiteitä mudanerottimen puhdistuksen lisäksi?

Keruupiirin tasopaisunta-astian nesteen pintaa olen sentään osannut tarkkailla, ja siihen olenkin joutunut hiukan lisäämään vettä ;D

Moon

Jäsen
Vs: NIBE huoltotoimenpiteet

Mudanerotin 2 kpl toimitettu koneen mukana, lämmityspiiriin ja keruupiiriin, messinki osa jossa on 45 asteen kulmassa yhde jossa tulppa, eli kyllä ne jossain putkistossa pitäisi olla, ei siis koneen sisällä .
Kone seis, sulut kiinni ja tulppa jakarilla auki, sisältä löytyy sitten siivilä joka putsataan ... vettä joutuu lisäämään sen mikä tulee ulos

Raksaaja

Vakionaama

Mika82 sanoi:
Hei,

Minulla on ollut nyt vuoden ajan Nibe F1245 -kalliolämpöpumppu. Jostain luin, että mudanerotin tms. olisi hyvä putsata aika ajoin. Missähän sellainen osa on ja kuinka se putsataan? Lisäksi onko muita huoltotoimenpiteitä mudanerottimen puhdistuksen lisäksi?

Keruupiirin tasopaisunta-astian nesteen pintaa olen sentään osannut tarkkailla, ja siihen olenkin joutunut hiukan lisäämään vettä ;D

Lämmityskauden aluksi voisi olla ihan hyvä tarkistaa, että keruupiirin lämpötilaero on suurinpiirtein ennallaan eli kompura ottaa maasta energiaa kuten ennenkin.
Jos mudanerottimet tms. ovat puhtaat niin niitä ei tarvitse joka vuosi tarkistella. Meillä ei ollut ensimmäisen 3 vuoden aikana tullut kuin ihan vähän hiekkaa ja yksi sähköjohdon pätkä.
Ajattelin mennä nyt vaikka 5 vuotta ja katsoa sitten seuraavan kerran ellei mitään muutoksia pumpun toiminnassa tapahdu sitä ennen.

VesA

In Memoriam

Raksaaja sanoi:
Lämmityskauden aluksi voisi olla ihan hyvä tarkistaa, että keruupiirin lämpötilaero on suurinpiirtein ennallaan eli kompura ottaa maasta energiaa kuten ennenkin.
Jos mudanerottimet tms. ovat puhtaat niin niitä ei tarvitse joka vuosi tarkistella. Meillä ei ollut ensimmäisen 3 vuoden aikana tullut kuin ihan vähän hiekkaa ja yksi sähköjohdon pätkä.
Ajattelin mennä nyt vaikka 5 vuotta ja katsoa sitten seuraavan kerran ellei mitään muutoksia pumpun toiminnassa tapahdu sitä ennen.

juu.. ensimmäisen vuoden jälkeen kannattaa kurkata ne mutasihdit, jos asennuksessa on putkiin jotain jäänyt niin sieltä se löytyy. Katsoin viime viikolla omistani, siellä oli muutama nokare putken kierteisiin laitettavaa harmaata töhnää mutta ei mitään varsinaisia tukoksia.

K

Konsta65

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Mika82 sanoi:
Hei,

Eipä näissä varsinaisia huoltoja tosiaan tarvita...eikä myyjät niitä kyllä tarjoakaan heidän kauttaan. Mutasihti tarkistellaan alkuaikoina ja nestepinta paisunnassa (sehän näkyy koko ajan) ja tietenkin jos alkaa olla ylimääräisiä ääniä, niin sitten tutkaillaan tarkemmin. Joissain Thermian malleissa oli korroosio-ongelmaa vesisäiliössä jokunen vuosi sitten ja se näkyy vuotona lattialle. Vaihtavat kyllä kiltisti takuuseen, kyseessä materiaalivika.

Sitten vaan odottelemaan takaisinmaksua investoinnille. Se on tyypillisesti jossain 6...7 vuoden paikkeilla.

Meikäläisellä 15kW kone potkaistiin tulille 2006 loppusyksyllä ja eipä ole sen koommin tarvinnut vaivata päätään lämmityksen kanssa. Kesäksi lasken Niben levolle ja syksyn viilleillä taas tulille.

M

Mikko

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Konsta65 sanoi:
Meikäläisellä 15kW kone potkaistiin tulille 2006 loppusyksyllä ja eipä ole sen koommin tarvinnut vaivata päätään lämmityksen kanssa. Kesäksi lasken Niben levolle ja syksyn viilleillä taas tulille.

Mitä tarkoittaa käytännössä, että lasket Niben levolle kesän ajaksi? Itse en ole tehnyt käytännössä mitään, lämpökäyrä hoitaa himmailun kesän ajaksi.

Raksaaja

Vakionaama

Mikko sanoi:
Mitä tarkoittaa käytännössä, että lasket Niben levolle kesän ajaksi? Itse en ole tehnyt käytännössä mitään, lämpökäyrä hoitaa himmailun kesän ajaksi.

Itse lasken kesäksi käyrän niin alas, ettei vahingossakaan lämmitä vaikka sattuisi kylmä yö. Ensi kuussa voisi sitten alkaa käyrää nostaa talviasentoon...

Back
Ylös Bottom