Nilan EC9 korvaajaksi Nibe? F470 vai uudempi malli?

lehtijussi

Tulokas
Noobi täällä terve,

Kylppäriremontti alkaa ja huoltomiehet kävivät siirtämässä Nilan EC9 (vm 2018 ) rempan alta pois ja eikös siinä ole ruostetta. Ei ole läpiruostunut ja toimii eli vakuutusyhtiö ei korvaa jos vaihdetaan. Tässä ei siis ole RST vesisäiliö.

Ei oikein innosta laittaa ruostunutta laitetta takaisin remontin jälkeen ja odotella sen puhkiruostumista. Siispä mietin uuden laitteen hankkimista.

Ajattelin vaihtaa Nibeen, joka osaisi lämmittää poistoilmalla myös lattialämmitysveden. Viilennys ei ole minulle oleellinen asia, jos tulee kuuma kesällä niin hankin ILPin Niben seuraksi. Voi olla että ostan joka tapauksessa.

Minulle on tarjottu Nibe F470 mallia ja mietityttää, kannattaako yli 20v vanhaa tekniikkaa hankkia. Vai onko F470 tekniikka ajan tasalla jos vertaa esim. F750 ja/tai S735 laitteisiin? Ja voiko F750/S735 ulkoisen SAM yksikön sijoittaa 4 metrin päähän PILPistä? Ei ole tilaa laittaa viereen.

Paritalon puolikas (EPS valuharkkoa), 110 m2 huoneistoala. Nykyinen kulutus Nilanilla n. 12000kWh/v. Kahden hengen talous. Varaava takka.

Vai pitäisikö investoida samantien IVLP ratkaisuun? Sen lisähinta n. 4-6t€ eli lisähyödyn takaisimaksuaika taitaa olla turhan pitkä?

Mikki

Hyperaktiivi
Kyllä SAM yksikön voi laittaa vaikka naapuritontille jos on lömpökanaali sinne. SAM on kuin yksi lämpöpatteri lämmityskierrossa.

Jos F735 laittaa niiin takuuvarmasti ei 4-6kEUR hintaerolla VILP maksa itseään takaisin.

Toinen juttu on että VILP+LTO voi saada halvemmmalla kuin F735+SAM jos fiksusti ostaa. Niben hinnat on aika poskettomia.

Esimerkiksi VILP tuollaiselle pienelle matalaenergiatalolle:

Viimeksi muokattu:

lehtijussi

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
@Mikki Kiitos tiedoista. Meidän neliöillä (110m2) ja vuotuisella kulutuksella (12MWh) mietin onko tuo F750 "ylimitoitettu". Se maksanee 3-4k€ asennettuna enemmän kuin F470. Jos puolet vuotuisesta sähkönkulutuksestani on lämmitystä niin sen osuus vuositasolla on ehkä noin 6MWh. Nibe F470 teho/kulutus varmaan samalla hehtaarilla kuin nykyinen Nilan EC9. Minulle sähkö maksaa siirtoineen seuraavat 2 vuotta noin 15c/kWh.

Onko tuntumaa minkä verran vähemmän sähköä menisi vuodessa F750 vs F470? Eli olisiko vuositasolla säästö esim 2MWh? Se tekisi 300€/v eli TMA tuolle F750lle (verrattuna F470seen) olisi 10-13v. Olenko ihan metsässä tämän arvion suhteen? Ja koska F750 on "isompi" laite niin kuluttaako se itse enemmän vuositasolla kuin F470?

Ja oliko noita SAM yksiköitä montaa eri mallia? Mikä olisi sopiva? En oikein Niben sivulta löytänyt niiden eroja/speksejä.
Ja joitain pakettitarjouksia (F750+SAM joku malli) taitaa nyt olla meneillään.

Tähän jos vielä saisi tolkun niin voisi tilausta miettiä lähipäivinä.

grendy

Vakionaama
Mää tätä Nilan->Nibe PILP kans mietin yhdessä vaiheessa, mutta päädyin kyllä siihen tulokseen, että liian kalliiksi tulee hyötyihin nähden. Olisi edelleenkin "vain" PILP. Noi Niben laitteet on järkyttävän kalliita.

Vaihtoehdot melkein on että Nilan -> Nilan tai sitten Nilan -> VILP+LTO. VILP+LTO ei taida tulla ihan hirveästi kalliimmaksi kuin että pistäisit vaan eri merkkisen PILPin Nilanin tilalle ja se on aivan varmasti parempi kuin Nilan, tai Niben PILP. Jos uudempi Nibe maksaa ~13500€ SAMmeineen niin VILP maksaa erillisen IV-koneen kanssa ehkä ~1000€ enemmän. Uuden Nilanin saa näemmä nyt 8000€:llä ja sen asennus vanhan tilalle maksaa varmasti kans promillen siitä mitä mikään uusi laite maksaisi. Että onhan tossa pelkästään laitteiden välillä hintaeroa se 5000-6000€ plus työt. Että noilla sähkönkulutuksilla kyllä sopii vähän miettiä.

Itsekin siis kova halu päästä eroon Nilanista, mutta mietin myös ~15 000kWh kulutuksella että onko järkeä. Vaikka mieli tekisikin käyttää lattialämmitystä energiatehokkaasti. Sain tuossa viime viikolla tarjouksen eräältä toimijalta jos Nilanin korvaisi 8kW VILPillä ja Valloxin IV-koneella niin töineen kaikkineen melkein 18 000€.

lehtijussi

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Minulle asentaja suosittelee vaihtoa Nibe F470:seen. 10k€ asennuksineen. Ei suosittele enää Nilanin uusia malleja, on kuulemma ollut komponenttiongelmia. Myy ja huoltaa molempia. Ja ei minulla oikein ole paikkaa muulle kuin 60x60x230 senttiselle laitteelle kodinhoitohuoneessa eli ei nuo Niben hienommat mallit kiinnosta ellei niiden tehokkuusero F470:seen ole jäätävä (yli 500€ vuositasolla). Noin isoon eroon en usko ellei joku vakuuta että on mahdollinen.

VesA

In Memoriam
Ja koska F750 on "isompi" laite niin kuluttaako se itse enemmän vuositasolla kuin F470?
F750/735 on toiminta-ajatukseltaan ihan eri laite - se jatkaa lämmöntuottoa kompressorilla pitkälle pakkaseen kun F470 menee suoralle sähkölle. Eli näiden ero tulee pakkaskelien sähkönkulutuksessa, kalliimpien hyväksi. Ehkäpä kannattaisi katsoa miten Nilanin kanssa on sähkönkulutus vaihdellut vuodenaikojen mukaan - tieto on datahubissa ja sähköyhtiölläsi.

lehtijussi

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Katselin viime vuoden kulutusta ja kk kulutus kesäkuukausina oli n. 1000kWh/kk (sisältää 350-400kWh/kk auton latausta).
Vuoden kokonaiskulutus oli n.16MWh eli tuosta voisi päätellä että lämmityksen osuus oli enintään 4MWh.
4MWh maksaa minulle noin 600€. Eli ei tästä mitään järkevää TMA:ta saa kalliimmille ratkaisuille. Halvin uusi PILP tilalle.

Tulihäntä

Vakionaama
Katselin viime vuoden kulutusta ja kk kulutus kesäkuukausina oli n. 1000kWh/kk (sisältää 350-400kWh/kk auton latausta).
Vuoden kokonaiskulutus oli n.16MWh eli tuosta voisi päätellä että lämmityksen osuus oli enintään 4MWh.
4MWh maksaa minulle noin 600€. Eli ei tästä mitään järkevää TMA:ta saa kalliimmille ratkaisuille. Halvin uusi PILP tilalle.
No ei varmasti ole lämmityksen osuus 4000kwh. Hyvä jos täysmitoitetulla maalämmöllå pääsee tuollaisiin lukemiin. Jos noin ajattelet niin mikään investointi ei ole kannattava. Nilanin ollessa kyseessä veikkaisin ennemmin 8000kwh/v lämmitykseen. Sis. Talon lämmitys + käyttöveden lämmitys.

lehtijussi

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Joo käyttöveden lämmitystä en ottanut huomioon. Se on joka kuukausi varmaan samaa luokkaa. Mitä mahtaa olla kahdella hengellä?

grendy

Vakionaama
Melko hurjalta kuulostaa kyllä jos 20v(?) vanhan pumpun pistäisi tilalle. Onhan se näemmä vielä myynnissä joo, mutta vähän kuulosta extremeltä.

Vuodessa varmaan voisi kuvitella helpostikin saavutettavan 500€ säästö jollain paremmalla ratkaisulla.

Back
Ylös Bottom