Nilan EC9 PILP:in korvaaja?

Acomos

Tulokas
Hei,

Kaipaisin näkemyksiä Nilan EC9 mallin korvaajaksi.

N. 8 v vanha Nilan mennyt niin pahasti rikki, että järkevintä on tässä yhteydessä uusia koko laite.

Onko järkevintä vain uusia laite uudemmalla samalla mallilla? Uudessa Nilan EC9 mallissa on ainakin rosterinen varaaja, joten anodista ei tarvitse huolehtia.
Lisäksi vastuksia on muutettu niin, että siinä 1, 3 ja 5 KW vastukset, entisen 3x3 KW tilalle. En tiedä mikä on tämän etu?
Etäohjausnäyttö on myös uusittu mutta toiminteet ovat samat. Mitään muuta älyä tai etäohjauksia ei ole saatavissa Nilaniin.

Mitä mieltä esim. Nibe F470 mallista? Onko järkevä korvaaja EC9:lle ja kuinka massiiviset liitostyöt tulee vaihtaa merkkiä?

Ymmärtääkseni tuo F470 voi olla hieman rajoilla tehon suhteen 120 neliöiselle talolle, vaikka vastusten teho on sama kuin Nilanissa (9 KW?) ? Eli olisiko tuonkin puolesta EC9 kuitenkin järkevämpi kun heidän nettisivujen mukaan voisi riittää 170m2 talollekin? Vai onko tuo Nilanin 170m2 vain optimistinen arvio?

Nibessa olisi pörssisähköohjaus, mutta en tiedä onko laitteen elinkaaren aikana saatava säästö kovin merkittävää? Niben edustajalta kuulin tiedon, että tällä voisi säästää mahdollisiesti 10 prosenttia energiakuluista. Tätä vasten takan poltto ja ILP:in käyttö voi tuoda merkittävämpiä säästöjä kuin se, että onko pörssisähköohjaus vaiko ei?

Mielipiteet ns. asiantuntijoilla tuntuu vaihtelevat sen mukaan mitä merkkiä kukin liike haluaa myydä, joten puolueetonta tietoa on haastavaa saada.

Tekninen tila mihin laite tulee on ahdas, joten uusi laite ei saisi olla isompi kuin tuo nykyinen Nilan. Muita merkkejä en ole ehtinyt miettiä.

Taustatietona, että talomme on 2015 rakennettu yksitasoinen omakotitalo (120 m2 huone-ala) etelä-rannikolla. Lisäksi löytyy ILP ja iso varaava takka. ILP on ollut talvikuukaudet päällä jatkuvasti ja takkaakin olemme poltelleet kovemmilla pakkasilla.

Mikki

Hyperaktiivi
EC9 ja F470 on oikeastaan ihan saman tehoiset laitteet kompressorin suhteen. F470 vain lämmittää kompressorilla lattiatkin, mikä on etu. Mutta mutta.... enpä tiedä mitä suosittelisin kun näistä kahdesta laitteesta ei oikein kumpikaan ole erityisen tehokas ja EC9 vielä harvinaisen vaikea säätää.

Onko siinä asennustilassa korkeutta, että löytyykö tilaa IV koneelle jos alla on joku "jääkaappi"?

Mikki

Hyperaktiivi
Korkeammalle laitteelle ei valitettavasti ole meillä tilaa.

Pikkaisen on hankala paikka sitten. Jos ei viereenkään mitään mahdu.

Minä tuollaisessa paikassa miettisin tämmöistä pakettia:

- ilmanvaihtokone Enervent Salla

- Alle matala 200l suorasähkövaraaja, esim' https://www.maalampotukku.fi/product/3773/vedenlammitin-oso-saga-s-200---3-kw-2x400v

- Lämmitykseen pieni sähkökattila:

Ja pihvinä tässä se, että pyöriväkennoinen LTO levittäisi hyvin ILP ja takan lömmön kämpässä. Ja varaajan voisi ajastaa pörssisähköllä halvoille tunneille. Ja samoin sähkölämmitystä voisi ajaa matalalla lämmöllä antamaan peruslämpöä ja märkätilojen lämmitystä. Samoin pörssiohjattuna.

Väittäisin että kulutus jopa laskisi vrt EC9 ja ainakin rahallisesti säästäisi laitteissa ja olisi pitkäikäinen paketti.

Acomos

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
Kiitos vinkistä. Omalle kohdalle voi olla liian iso hyppy kun pitäisi tehdä pikaisesti päätös tuosta korvaajasta sattuneesta syystä. Eli varmaankin PILP on nyt vain hankittava. Muita merkkejä kuin Nilan ja Nibe en ole itse ehtinyt tutkimaan.

Mikki

Hyperaktiivi
Kiitos vinkistä. Omalle kohdalle voi olla liian iso hyppy kun pitäisi tehdä pikaisesti päätös tuosta korvaajasta sattuneesta syystä. Eli varmaankin PILP on nyt vain hankittava. Muita merkkejä kuin Nilan ja Nibe en ole itse ehtinyt tutkimaan.

Itse en noista pikkukompuraisista pilpeistä piittaa. Ne eivät oikein annan ainakaan nykyhinnoilla vastinetta rahalle. Josko ei F750kään. Pyöriväkennoinen LTO + suorasähkö + ILP + takka on oikein mainio vastine ja huomattavasti pitkäikäisempi.

Sitä korkeutta kysyin kun nyt saa Tehowatteja aivan pilkkahintaan. Kuten tässä about 10v ja 200€. Aivan ilmainen.

Tuollainen ja Enervent Salla olisi mainio yhdistelmä. Mutta 1900mm on tehowatti joten sen päälle jääkö tilaa IV koneelle on tilan korkeudesta kiinni.

Mikki

Hyperaktiivi
Tehowatissa, ainakin tuossa minun yksilössäni, on aika korkea tyhjää täynnä oleva häkkyrä alla, sitä ei ole vaikea madaltaa jos pienestä jää kiinni.

Paljonko suunnilleen voisi niitä jalkoja lyhentää? Nimittäin pitäisin tätä aidosti fiksuna vaihtoehtona 8000-10000€ pikkupilpille.

Salla on 500mm korkea.

Tehowattiin muuten saa kanssa pörssiohjauksen. Oiva paketti tulisi aloittajalle.

VesA

In Memoriam
Paljonko suunnilleen voisi niitä jalkoja lyhentää? Nimittäin pitäisin tätä aidosti fiksuna vaihtoehtona 8000-10000€ pikkupilpille.
No pöntön pohjasta on sellainen 45cm lattiaan, mutta pohjassa on ne lämminvesivaraajan termostaatti- ja varoventtiilikamat joiden putkenmutkien alimmasta kohdasta on meillä 25cm lattiaan. Häkkyrän ei toki tarvitse olla siellä alla, mutta 90 asteen mutkat ainakin joilla sen saa johonkin viereen. Itse madallus on johonkin rajaan asti helppo: sokkelista nousee 4 sarvea joiden yläpäässä on pultti, niistä kun ottaa sopivan määrän pois/upottaa ylimääräisen yläpään hiukan uretaaniin ja tekee uudet pultinreiät niin muuta ei tarvita.

Kannattaa toki ennen ostoa pyytää kuva, näitäkin voi olla erilaisia.

Acomos

Tulokas
Hei. Olisiko vielä saada puolesta tai vastaan argumentteja Nilan EC9 vs Nibe F470. Tosiaan itse maallikona en pysty koko lämpöjärjestelmää alkaa suunnittelemaan uusiksi. Tarvitsen siihen ammattilaisen apua. :)

Mikki

Hyperaktiivi
Niben puolesta minusta puhuu:

- Parempi ja helpompi ohjelmisto
- Kompressori lämmittää myös lattioita
- Etävalvonta ihan toimiva ja raportointi selkeää

Miinusta on se. että on yhtä tehoton kompura kuin EC9:ssä ja ei ole viilennystä, mutta se ei liene suuri puute kun on ILP.

Acomos

Tulokas
Helpoin ja halvin vaihtoehto näyttäisi olevan minulle vanhan EC9:n korvaaminen uudella vastaavalla. Jos ei muuta niin ainakin saa uuden laitteen takuulla missä ei ole enää ruostuvaa varaajaa. Niben suuntaan minua tosiaan houkattaisi tuo mahdollinen energiansäästö, kun Nibessa kompura lämmittää vesikiertoista lattialämmitystäkin ainakin kun käyttövesi on tarpeeksi kuumaa. Samoin se pörssisähköohjaus houkuttaisi kun tuo määräaikainen halpa sähkösopimuskin on loppumassa Mutta näistäkään ei oikeastaa ole mitään faktaa löytynyt, että Nibella oikeasti saisi säästöä

Nibe F470 siirtymisessä minua hidastaa merkittävästi korkeampi asennushinta ja laitekin taitaa olla kalliimpi. Lisäksi mietityttää, että miten laitteen asennus onnistuu EC9:lle tehtyihin ilmastointi- ja vesiputkiin vai meneekö homma ihan säädöksi. Tila missä Nilan EC9 on pieni tekninen tila jossa esim. oikealla sivustalla on heti seinä ja laitteen edessä on vain 45 cm tilaa. Eli hiema epävarmaa minulle mahtuuko Nibea huoltamaan kuinka hyvin tuossa tilassa. Nilanissa peltiset paneelit saa helposti irti ainakin.

Lisäksi minulla on Nilan EC9:n etäpaneeli olohuoneessa ja myökin takkakytkin. En tiedä miten nämä asiat hoidetttaisiin Niben kanssa.

Toinen asia vielä, että meneekö muutenkin koko homma ihan mahdottomaksi säädöksi saada talo lämpiämään optimaalisesti toisen merkkisen vehkeen kanssa. Säätöjähän näissä kummassakin laitteessa piisaa. Ehkä Nibe tosiaan on hieman helpompi laite maallikon käyttää.

Pieni etu lienee myös tuo Nilanin jäähdytys joka voisi auttaa, ettei työhuone käy liian kuumana kesällä kun olohuoneen ILP ei välttämättä sinne jaksa viilentää.

Loppupeleiessä kaikista tärkeintä lienee käyttövarmuus, että laite tekisi työnsä varmasti ja toimisi mahdollisimman luotettattavasti. Kummmallakin laitteella on pitkä historia, jota on pikkuhiljaa kehitetty.

Se on pakko todeta, että näyttäisi että Nilan ei ole vuosien varrella hirveästi saanut softaansa älyä lisättyä. Mikä on selkeä miinus sille.

misa64

Aktiivinen jäsen
Helppo ja halpa :)
Molemmat pumput luokkaa 9000eur pihaan toimitettuna + asennus.
Ehdotettu käytetty tehowatti + salla + reteleet alle 3500e + asennus
Ilmanvaihtoputket pystyy melkovarmasti koplaamaan välikatolla ja jos korkeus on ongelma ,niin siellä se on tehtävä.
Kehitystyö noissa kummassakin pilpissä on ollut todella kehnoa ja molempien hinta/luotettavuus vs sähkönsäästösuhde on ihan pielessä

nonzero

Tulokas
Ratsastan tällä vanhalla aiheella, kun olen samassa tilanteessa. Ahdas paikka, ja lämminvesisäiliö ruostui puhki. Helppo ratkaisu olisi ottaa uusi samanlainen, ja onhan se vähän parempi kai nyt. Maalämpö kiinnostelee, mutta minkä systeemin siihen saisi mahtumaan? Haluaisin myös säilyttää tuloilman jäähdytyksen, sillä on ollut merkitystä yläkerran jäähdytykseen kesähelteillä.

Tästä Nilanista en ole hirveästi tykännyt 10 vuoden yhteiselon myötä. Suurimmat ongelmat ovat mielestäni se, ettei lämminvesi ole oikein riittänyt meille (5-3 henkilöä). Sen lisäksi se, että ilmanvaihto ei toimi kun vettä lämmitetään. Emme myöskään käytä ilmanlämmitystä, kun sitä ei voi ollenkaan säätää. Helsingissä on harvoin niin kylmää, että sitä voisi käyttää. Puoliso ei tykkää, jos venttiilistä pukkaa 30 asteista ilmaa.

Anyway, mietin joko uutta Nilan EC9 konetta, tai sitten siihen lisäksi vielä 200 litran käyttövesivaraaja, jonka saisin mahtumaan vielä tekniseen tilaan, luulen. Maalämmön kanssa voisi tietysti päästä pienempään energiankulutukseen, mutta mistään ei taida löytyä valmista pakettia. Tästä ei ole tarkoitus tehdä harrastusta kuitenkaan. Löytyykö foorumilta ideoita.

Back
Ylös Bottom