Nilan P Compact PC EK9 käyttö ja vinkit

pnk

Jäsen
Morjesta

Muutettiin kesällä 2018 valmistuneeseen omakotitaloon (energialuokka B, yksikerroksinen puutalo, 126m2, 3mh + yms), jossa lämmityksestä ja ilmanvaihdosta huolehtii Nilan Compact PC EK9 poistoilmalämpöpumppu (+vesikiertoinen lattialämmitys) ja talosta löytyy myös varaava takka aikalailla keskeltä taloa. Talossa on isohko tupakeittiö 55m2 vinolla sisäkatolla, jonka maksimikorkeus on 3,7m.

Melko paljon täällä näkyy olevan keskusteluita EC9 mallista, joka taitaa jonkin verran erota tästä EK9 mallista mutta taitaa aikalailla käytön suhteen olla melko samat periaatteet näiden mallien välillä. Toki joku asiaan perehtynyt varmaan osaa tiivistää paremmin, että mitä eroja näillä malleilla on ja voiko miten yks yhteen käyttää samoja periaatteita mallien kanssa.

Aikaisemmassa rivarissa oli kaukolämpö käytössä, joten (P)ILP ovat melko uusi tuttavuus itselle. PILP:stä saa melko paljon säädettua ilmanvaihdon ja käyttöveden asetuksia mutta melko moni asetus on lukittu salasanan taakse, jota ei vissiin saa asukkaille kertoa.

Aikaisemmilla asukkailla on vuosikulutus ollut noin 15 000 kWh, joka mielipiteestä riippuen ei ole mitenkään erityisen vähän eikä välttämättä erityisen paljonkaan. Edelliset omistajat saunoivat useasti viikossa kun me tullaan saunomaan varmaan noin 1-2 kertaa viikossa ja heillä oli enemmän lapsia, joten jonkin verran pyykinpesun määrä myös vaikuttaa kulutukseen.

Nyt tässä parin kuukauden aikana olen käytännössä pitänyt PILP:ä Viilennus-toiminnolla, pari kertaa ollut muutaman päivän Auto-toiminnolla jos ei ole ollut kovia helteitä muutamaan päivään. Helteillä olen lisäksi pitänyt päällä Aktiivista viilennystä ja nostanut käyttövedenpyyntiä 60 asteeseen, jolloin se on lämmennyt 65 asteeseen samalla puhaltaen 10 - 15 asteista ilmaa. Legionella-toiminto ajetaan kerran kuussa. Ilmanvaihdon tehoa olen pitänyt päivisin 3 ja yöksi laskenut sen 2 ellei ole ollut aktiivinen viilennys päällä, jolloin se on pyörinyt teholla 3. Melko hyvin makkarit ovat pysyneet viileinä tuolla aktiivisella viilennyksellä mutta toki tuo iso tupakeittiö isoilla ikkunoilla ei oikein kerkeä viilentyä.

Pitemmillä hellejaksoilla tuo 65 astetta täyttyy melko nopeasti eli on pitänyt käydä pitkissä suihkuissa, jotta veden lämpötila on laskenut ja talo on taas viilentynyt. Vähän ollaan pohdittu, että pitäisikö tupakeittiön jompaankumpaan päähän asentaa ILP, joka hoitaisi viilennyksen kesäisin ja talvella voisi käyttää myös lämmityksessä apuna. Tällä varmaan vähän saisi korvattua lattialämmityksen tarvetta, jolloin kulutus pienenisi.

Kannattaako PILP pitää syksyisin ja keväisin Auto-toimminnolla vai siirtyä suoraan Lämmitys-toimintoon kun ulkolämpötila alkaa laskemaan reilusti alle +20 vai vasta sitten kun alkaa olla alle +10 ja ehkä jopa pakkasia? Toki tämänpä huomaa sitten kun alkaa talon huoneilma laskea.

Mikäli oikein ymmärsin niin talvisin kannattaa lattialämmityksen termostaatit pitää alle 20 asteessa ja PILP:stä laittaa huoneilmapyynniksi vaikka +28. Tällöin kompura pysyy käynnissä ja huoneilma lämpiää hyvällä hyötysuhteella ilmanvaihdon kautta eikä lattialämmityksen sähkövastuksilla. Tähän lisäksi aktiivista takan lämmitystä, jolloin kulutus ei välttämättä nouse ihan mahdottomaksi? Toki ei olla vielä asuttu talossa kylmän aikaan, joten saa nähdä joutuuko pitämään myös lattialämmitystä päällä.

Onkos jotain yleisiä vinkkejä, säätöjä tai periaatteita, joida kannattaa hyödyntää PILP:n kanssa, etenkin semmosia jotka pienentävät sähkönkulutusta jos tuo 15 000 kWh vaikuttaa liian suurelta kulutukselta?
 
Viimeksi muokattu:

Facepalm

Tulokas
Morjesta

Muutettiin kesällä 2018 valmistuneeseen omakotitaloon (energialuokka B, yksikerroksinen puutalo, 126m2, 3mh + yms), jossa lämmityksestä ja ilmanvaihdosta huolehtii Nilan Compact PC EK9 poistoilmalämpöpumppu (+vesikiertoinen lattialämmitys) ja talosta löytyy myös varaava takka aikalailla keskeltä taloa. Talossa on isohko tupakeittiö 55m2 vinolla sisäkatolla, jonka maksimikorkeus on 3,7m.

Melko paljon täällä näkyy olevan keskusteluita EC9 mallista, joka taitaa jonkin verran erota tästä EK9 mallista mutta taitaa aikalailla käytön suhteen olla melko samat periaatteet näiden mallien välillä. Toki joku asiaan perehtynyt varmaan osaa tiivistää paremmin, että mitä eroja näillä malleilla on ja voiko miten yks yhteen käyttää samoja periaatteita mallien kanssa.

Aikaisemmassa rivarissa oli kaukolämpö käytössä, joten (P)ILP ovat melko uusi tuttavuus itselle. PILP:stä saa melko paljon säädettua ilmanvaihdon ja käyttöveden asetuksia mutta melko moni asetus on lukittu salasanan taakse, jota ei vissiin saa asukkaille kertoa.

Aikaisemmilla asukkailla on vuosikulutus ollut noin 15 000 kWh, joka mielipiteestä riippuen ei ole mitenkään erityisen vähän eikä välttämättä erityisen paljonkaan. Edelliset omistajat saunoivat useasti viikossa kun me tullaan saunomaan varmaan noin 1-2 kertaa viikossa ja heillä oli enemmän lapsia, joten jonkin verran pyykinpesun määrä myös vaikuttaa kulutukseen.

Nyt tässä parin kuukauden aikana olen käytännössä pitänyt PILP:ä Viilennus-toiminnolla, pari kertaa ollut muutaman päivän Auto-toiminnolla jos ei ole ollut kovia helteitä muutamaan päivään. Helteillä olen lisäksi pitänyt päällä Aktiivista viilennystä ja nostanut käyttövedenpyyntiä 60 asteeseen, jolloin se on lämmennyt 65 asteeseen samalla puhaltaen 10 - 15 asteista ilmaa. Legionella-toiminto ajetaan kerran kuussa. Ilmanvaihdon tehoa olen pitänyt päivisin 3 ja yöksi laskenut sen 2 ellei ole ollut aktiivinen viilennys päällä, jolloin se on pyörinyt teholla 3. Melko hyvin makkarit ovat pysyneet viileinä tuolla aktiivisella viilennyksellä mutta toki tuo iso tupakeittiö isoilla ikkunoilla ei oikein kerkeä viilentyä.

Pitemmillä hellejaksoilla tuo 65 astetta täyttyy melko nopeasti eli on pitänyt käydä pitkissä suihkuissa, jotta veden lämpötila on laskenut ja talo on taas viilentynyt. Vähän ollaan pohdittu, että pitäisikö tupakeittiön jompaankumpaan päähän asentaa ILP, joka hoitaisi viilennyksen kesäisin ja talvella voisi käyttää myös lämmityksessä apuna. Tällä varmaan vähän saisi korvattua lattialämmityksen tarvetta, jolloin kulutus pienenisi.

Kannattaako PILP pitää syksyisin ja keväisin Auto-toimminnolla vai siirtyä suoraan Lämmitys-toimintoon kun ulkolämpötila alkaa laskemaan reilusti alle +20 vai vasta sitten kun alkaa olla alle +10 ja ehkä jopa pakkasia? Toki tämänpä huomaa sitten kun alkaa talon huoneilma laskea.

Mikäli oikein ymmärsin niin talvisin kannattaa lattialämmityksen termostaatit pitää alle 20 asteessa ja PILP:stä laittaa huoneilmapyynniksi vaikka +28. Tällöin kompura pysyy käynnissä ja huoneilma lämpiää hyvällä hyötysuhteella ilmanvaihdon kautta eikä lattialämmityksen sähkövastuksilla. Tähän lisäksi aktiivista takan lämmitystä, jolloin kulutus ei välttämättä nouse ihan mahdottomaksi? Toki ei olla vielä asuttu talossa kylmän aikaan, joten saa nähdä joutuuko pitämään myös lattialämmitystä päällä.

Onkos jotain yleisiä vinkkejä, säätöjä tai periaatteita, joida kannattaa hyödyntää PILP:n kanssa, etenkin semmosia jotka pienentävät sähkönkulutusta jos tuo 15 000 kWh vaikuttaa liian suurelta kulutukselta?
Moro,

omalla kokemuksella, kyseisen laitteen omistajana voin sanoa että ILPin hommaaminen kaveriksi oli paras sijoitus mitä nyt äkkiseltään keksin. Talvisin lämmitys on siirtynyt lähes kokonaan ILPin harteille (+takka) ja kesällä viilennys hoidetaan myös ILPillä. Talo on kaksikerroksinen passiivitalo, avoimella olohuoneella, joten lämpö ILPiltä menee erinomaisesti myös yläkertaan.

Tuo Nilanin lattialämmityssysteemi on mielestäni huonosti suunniteltu kun se tehdään kokonaan vastuksilla.

Pikaisesti katselin sähköyhtiön sivuilta tuota viime- ja edellisen vuoden Tammikuun kulutusta. Ilman ILPiä kulutus oli ~2700kWh ja ILPin jälkeen ~1300kWh.

Btw, jos haluat päästä lukittuihin asetuksiin käsiksi niin ns. Superuser salasana on 7675.
 
  • Tykkää
Reactions: pnk

pnk

Jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • #3
Kahden edellisen kuun kulutukset:
Heinäkuu: 441 kWh
Elokuu: 482 kWh
Syyskuu: 630 kWh

Kun edellisillä omistajilla oli vuosikulutus 15000 kWh luokkaa niin oletettavasti kulutukset tulee nousemaan sinne yli 2000 kWh talvikuukausiksi.

Nämä asetukset ovat nyt käytössä PILP:ssä eli olisiko näissä jotain parannettavaa, jolla kulutusta voisi laskea?

Toimitila: Lämmitys
Ilmanvaihdon nopeus: 2

Ilmanvaihto
Lämpötilojen säätö:
Huonelämpötilapyyntö: 23
Kesä/Talvi toiminnan vaihto: 12
Offset Kestä/Talvi vaihdolle: 2.0
Ohjaava anturi .sisälämpötila anturi: T3
Lämpötilan säädön NE alue: 1.0
Offset viilennykselle: 5.0
Bypass pellin offcet: 0.0
Ulkoisen lämmityksen NE alue: 1.0

Lämpötila anturit (tänään klo 7:15):
T1 Ulkoilman lämpötila: 9.1
T2 Tuloilman lämpötila: 34.8
T3 Poistoilman lämpötila: 22.9
T4 poistoilma lämmönvaihtimen (LTO) jälkeen: 12.8
T4 poistoilma lämpöpumpun jälkeen: 35
T6 Höyrystimen lämpötila: 4.6

Ilmanvaihto matalilla ulkolämpötiloilla:
Pieni puhallusteho matalalla ulkolämpötilalla: Off
Pieni puhallusnopeus ulkolämpötilalla: -8
Puhallusteho: Teho 1

Puhallin asetukset:
Puhallinteho1: 23 - 33
Puhallinteho2: 45 - 53
Puhallinteho3: 75 - 82
Puhallinteho4: 90 - 100

Kosteus:
Matalakosteus: 25
Puhallinteho matala kosteus toiminnolla: Teho2
Puhallinteho kosteus iso toiminnolla: Teho3
Max. aika iso kosteus toiminnolle: 60
Keskimääräinen kosteus: 40

Jäätymisen esto tai sulatus:
LTO kennon jäätymisen esto: Polar
Jäätymisen esto tämän lämpötilan alapuolella: 1.0
Esilämmityksen asetusarvo T4: 2.0
Aloita jäätymisen esto: 1
Maksimi sulatusaika(min): 25
Kahden sulatuksen välinen minimi aika: 30
Poistoilmapuhaltimen toiminta sulatuksen aikana: Teh
Tulopuhaltimen toiminta sulatuksen aikana: Poistopuhallin(?)
Höyrystimen sulatus T6: On
Maksimi sulatusaika: 10
Kahden sulatuksen välinen minimi aika: 30
Aloita sulatus: -2
Lopeta sulatus: 6

Veden lämmityksen asetukset
Lämpimän käyttöveden lämmitys:
Lämpimän veden tavoitelämpötila: 50
Käyttöveden vastuksen asetusarvo: 40
Maksimi veden lämpötila: 65
Lämpimän veden apuvastus: On
T11 Lämminvesivaraajan ylälämpötila: 63.4
T12 lämminvesivaraajan alalämpötila: 44.5

Kompressori asetukset lämpimälle vedelle:
Kompressorin käynnistyksen välinen aika: 10
Minimi kompressorin pois päältä olo aika: 5


Huonelämpötilapyynti on tällä hetkellä 23 astetta kun kahdessa makkarissa alkoi jo tarvita lattialämmitystä. Etenkin päätymakkarissa on kolmella sivulla ulkoseinää niin huone tuntui jo melko viileältä. Toki voi olla pientä heittoa noiden makkarien termostaattien säädöissä kun 3-asetus pitäisi olla 15 astetta ja 4-asetus 20 astetta mutta tuntuu termostaatit olevan välillä päällä asetusten välissä ~17 asteessa vaikka huoneessa lämpömittarin mukaan on ~20 astetta. Laitoin siksi lämpötilapyynnin PILP:stä 23 astetta, ettei tarvitsisi vielä alkaa lattioita lämmittämään EK9:lla eli sähköllä.

Lattialämmityksen vesikierron anto on tällä hetkellä 27 asetta, jota pitää varmaan nostaa kun pakkaset alkavat. Kodinhoitohuone, kylppäri, kaksi vessaa ja eteisen alueet ovat käytännössä vapaakierolla. Kolmesta makkarista ja tupakeittiösta löytyy omat termostaatit. Takan poltto aloitettiin syyskuussa ja aikalailla nyt pari viikkoa ollaan poltettu noin joka toinen päivä yksi pesällinen puita. Grundfos ALPHA2 kiertovesipumpussa on Auto-asetus päällä.

Varmaan kulutusta saisi pienemmäksi kun pitäisi vielä PILP:stä huonelämpötilapyynnin 21 asteessa mutta kun EK9 koittaa aloitella jo lämmitystä niin ajattelin, että vähemmän PILP:in kompura vie sähköä kuin EK9.
 
Kahden edellisen kuun kulutukset:
Heinäkuu: 441 kWh
Elokuu: 482 kWh
Syyskuu: 630 kWh

Kun edellisillä omistajilla oli vuosikulutus 15000 kWh luokkaa niin oletettavasti kulutukset tulee nousemaan sinne yli 2000 kWh talvikuukausiksi.

Nämä asetukset ovat nyt käytössä PILP:ssä eli olisiko näissä jotain parannettavaa, jolla kulutusta voisi laskea?

Toimitila: Lämmitys
Ilmanvaihdon nopeus: 2

Ilmanvaihto
Lämpötilojen säätö:
Huonelämpötilapyyntö: 23
Kesä/Talvi toiminnan vaihto: 12
Offset Kestä/Talvi vaihdolle: 2.0
Ohjaava anturi .sisälämpötila anturi: T3
Lämpötilan säädön NE alue: 1.0
Offset viilennykselle: 5.0
Bypass pellin offcet: 0.0
Ulkoisen lämmityksen NE alue: 1.0

Lämpötila anturit (tänään klo 7:15):
T1 Ulkoilman lämpötila: 9.1
T2 Tuloilman lämpötila: 34.8
T3 Poistoilman lämpötila: 22.9
T4 poistoilma lämmönvaihtimen (LTO) jälkeen: 12.8
T4 poistoilma lämpöpumpun jälkeen: 35
T6 Höyrystimen lämpötila: 4.6

Ilmanvaihto matalilla ulkolämpötiloilla:
Pieni puhallusteho matalalla ulkolämpötilalla: Off
Pieni puhallusnopeus ulkolämpötilalla: -8
Puhallusteho: Teho 1

Puhallin asetukset:
Puhallinteho1: 23 - 33
Puhallinteho2: 45 - 53
Puhallinteho3: 75 - 82
Puhallinteho4: 90 - 100

Kosteus:
Matalakosteus: 25
Puhallinteho matala kosteus toiminnolla: Teho2
Puhallinteho kosteus iso toiminnolla: Teho3
Max. aika iso kosteus toiminnolle: 60
Keskimääräinen kosteus: 40

Jäätymisen esto tai sulatus:
LTO kennon jäätymisen esto: Polar
Jäätymisen esto tämän lämpötilan alapuolella: 1.0
Esilämmityksen asetusarvo T4: 2.0
Aloita jäätymisen esto: 1
Maksimi sulatusaika(min): 25
Kahden sulatuksen välinen minimi aika: 30
Poistoilmapuhaltimen toiminta sulatuksen aikana: Teh
Tulopuhaltimen toiminta sulatuksen aikana: Poistopuhallin(?)
Höyrystimen sulatus T6: On
Maksimi sulatusaika: 10
Kahden sulatuksen välinen minimi aika: 30
Aloita sulatus: -2
Lopeta sulatus: 6

Veden lämmityksen asetukset
Lämpimän käyttöveden lämmitys:
Lämpimän veden tavoitelämpötila: 50
Käyttöveden vastuksen asetusarvo: 40
Maksimi veden lämpötila: 65
Lämpimän veden apuvastus: On
T11 Lämminvesivaraajan ylälämpötila: 63.4
T12 lämminvesivaraajan alalämpötila: 44.5

Kompressori asetukset lämpimälle vedelle:
Kompressorin käynnistyksen välinen aika: 10
Minimi kompressorin pois päältä olo aika: 5


Huonelämpötilapyynti on tällä hetkellä 23 astetta kun kahdessa makkarissa alkoi jo tarvita lattialämmitystä. Etenkin päätymakkarissa on kolmella sivulla ulkoseinää niin huone tuntui jo melko viileältä. Toki voi olla pientä heittoa noiden makkarien termostaattien säädöissä kun 3-asetus pitäisi olla 15 astetta ja 4-asetus 20 astetta mutta tuntuu termostaatit olevan välillä päällä asetusten välissä ~17 asteessa vaikka huoneessa lämpömittarin mukaan on ~20 astetta. Laitoin siksi lämpötilapyynnin PILP:stä 23 astetta, ettei tarvitsisi vielä alkaa lattioita lämmittämään EK9:lla eli sähköllä.

Lattialämmityksen vesikierron anto on tällä hetkellä 27 asetta, jota pitää varmaan nostaa kun pakkaset alkavat. Kodinhoitohuone, kylppäri, kaksi vessaa ja eteisen alueet ovat käytännössä vapaakierolla. Kolmesta makkarista ja tupakeittiösta löytyy omat termostaatit. Takan poltto aloitettiin syyskuussa ja aikalailla nyt pari viikkoa ollaan poltettu noin joka toinen päivä yksi pesällinen puita. Grundfos ALPHA2 kiertovesipumpussa on Auto-asetus päällä.

Varmaan kulutusta saisi pienemmäksi kun pitäisi vielä PILP:stä huonelämpötilapyynnin 21 asteessa mutta kun EK9 koittaa aloitella jo lämmitystä niin ajattelin, että vähemmän PILP:in kompura vie sähköä kuin EK9.
Kannattaa nostaa käyttöveden maksimilämpötila 65 -> 80, niin ei viilennys sammu kesällä. Teoriassa talvellakin voi saavuttaa 65 jos veden kulutus on tosi pientä.
Huonelämpötilapyyntiä kannattaa tosiaan nostaa kelien kylmetessä, jotta taloa lämmitetään ensisijaisesti kompuralla. Ja näin olitkin tehnyt. Talvella pyynti voi olla sitten vaikka 30.
Sulatusrajan olen itse säätänyt -2 -> -6. Tekee silloin sulatuksia hieman harvemmin.
Lattialämmityksen pyynti kannattaa pitää maltillisena ja tehdä "puuttuva' lämpö takalla jos/kun siihen on mahdollisuus.
 

Masi5000

Tulokas
Täällä samanmoinen vehje. Pörssisähköläisenä kiinnostaisi siirtää jatkuvaa lattialämmitystä yön halvemmille tunneille. Ainakin meidän EK9 on täysin irrallinen järjestelmä PILP:stä eikä sitä siis voi Nilanin hallintayksikön kautta kontrolloida. Ainut keino on säätää kattilan kyljestä termostaattinuppia. Jos tuohon asentaa kellokytkimen niin termostaatin asentoa joutunee silloin tällöin vääntämään, eli tekniseen tilaan ravaamisesta ei täysin pääse eroon silloinkaan. Kaiken kukkuraksi kiertovesipumppu saa sähkönsä kattilasta. Sille on varmaan vedettävä oma syöttönsä, että pumppu on aina päällä.

Onko muilla ollut samanlaista tuskailua ja miten ratkaisitte sen?
 

Seppo81

Tulokas
Terve

Sama laite ja tuhnu on. Muutettiin 2023 uuten taloon. Talviasetus vänkkää poiston väkisin 2 ja tulo silloin 1, jotta sais tuloilman lämpöä pakkasella. Ei toimi tiiviissä talossa yhtään. Repii kylmää ikkunoista väkisin ja takkaa ei voi lämmittää, ellei laita jatkuva asetusta. Jatkuva-asetuksella saa tulo- ja poistoilman tehon pidettyä samoina, mutta silloin tuloilma melko kylmää, kovilla pakkasilla jopa vain 13-15C, vaikka laitteessa on tuloilmalle 1500w sähkövastus. Oma laite jäätyi joka päivä, kondensdivesiletku ekana tukossa. Jäätä kertyi vajaa sentti/pv, eli sulatus lähes päivittäin.

Nilanin korjaajakin kävi, ei paljon parantunut, edelleen jäätyy. Ei jaksa lämmittää käyttövettäkään talvella kompuran avulla. Ostan ILPin ja pidän Nilanin tuloilman pyynnin minimissä, halvin ratkaisu ja säästää hermoja. Eli estän koneelta poistoilman lämmittämisen.. 600w kompura om ihan susi, nibellä on 1500-2000w kompura..

Hyvää tuossa on jäähdytys ja lämmin vesi riittää hyvin keväästä syksyyn pelkän kompuran tuottamana.
 
Back
Ylös Bottom