Nilan VP18C/EK9 asetuksiin vinkkejä?

Romppa

Tulokas
Nilan VP18C CTS 600 säätimellä, talo rv. 2008 133m2 vesikiertoinen lattialämmitys suoralla sähköllä (lattiapinta kivilaatta), takka, kulutus 14500kwh vuosi, yksinasuva

Tartteisin apua anopin PILPin asetuksiin kun pitäisi talveksi saada säästöjä ja muutenkin olisi mukava, että laitteisto pelaisi optimi asetuksilla. Tiedän, että aihetta on sivuttu täällä useaan kertaan, mutta laitteiden softat ja kohteet aina eroavat toisistaan niin olisi hyvä saada näkemystä miten parannan juuri tämän kohteen asetuksia. Mielenkiinnolla minä ainakin luin muiden asetuksia ja parannusehdotuksia.
Asiaan eli asetukset ovat tämänlaiset:

Lämpö 1
>1< 23°C

Keskuslämmitys

Toiminta: Lämmitys
Meno: Min 25°C
Meno: Max 33°C
Käyrä: 2
Siirtymä: Käy 2°C
Pumppu: Jatkuva

Läm. Vesi

Sähkövas: T11 30°C
Kompres: T12 50°C
Komp Max: T12 80°C
Priorit.: Vesi

Viilenn.

Lämpötil: Asetus+2
Puhallus: ISO 3

Ilmanvaihto

I-vaihto: Jatkuva 2
Komp Min: Off °C
Talvi: Pien 1
Talvi: < 0°C

Lämpötil säätö

Kesä: Min 15°C
Talvi: Min 22°C
Kesä: > 16°C

Näytä data

Nykytila: Viilenn.
Huone: T15 25°C
Ulkoilma: T1 22°C
Vesi-Ylä: T11 69°C
Vesi-Ala: T12 65°C
Meno: T14 25°C
Lauhdut.: T5 -2°C
Tulopuh: Teho 3
Poistpuh: Teho 3
Softa 1: 1.22
Softa 2: 1.01
Tyyppi: VP 18cek

Viikko-ohjelma

Käytä: ohjelma1

MA1 0600 MA2 0800
>2< 23°C >1< 23°C

MA3 1500 MA4 2200
>3< 23°C >1< 23°C

MA5 OFF MA6 OFF
>1< 20°C >1< 20°C
Nämä olivat joka päivä samat.

Etäkytki Käyttö
Käytä Tulopuh
Aika: 00:00
Teho >4<

Ilmeisesti aika vanha softa ja kaikkia hienouksia ei löytynyt mitä joillakin on.

Lueskelin muutaman tunnin foorumia ja muutamiahan tuolla oli selviäkin mitä voi parantaa. Pieniä lämpötilan muutoksia, käyrä ykköselle ym. mutta kaikki asetukset eivät vielä ole läheskään selviä itselle. Kaikki parannusehdotukset ovat tervetulleita ja arvostaisin suuresti jos joku asiaan perehtynyt "optimoisi" nämä asetukset eli vaikka kopioisi tekstin ja korjaisi optimi asetuksen vanhan tilalle. Tästä olisi varmasti apua muillekin saman asian kanssa painiville. Kiitos ja kumarrus!
Edit: Lisätty Näytä data, joka oli jäänyt kirjaamatta kokonaan kun kävin arvoja ottamassa anopilla. Nyt helpottaa antaa vinkkejäkin
Ulkolämpötila oli +7.5°C
 
Viimeksi muokattu:

Romppa

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #2
Kävin tosiaan eilen ottamassa nuo data arvot ja ei mene päähän miksi ulkoilma T1 näyttää +22 ja lauhduttimen T5 arvo on -2, anturit rikki vai koneessa vikaa kun ulkona oli +7.5C? Osaako joku kertoa? En löytänyt haku toiminnolla apua asiaan.

Samalla tässä myös mietin mihin asettaisin tulo- ja poistopuhaltimen asetukset kesä/talvi?

Muutin myös monia asetuksia tämän foorumin juttujen perusteella. Pitää käydä ihmettelemässä taas mitä data näyttää tämän jälkeen.
Tälläiset asetukset iskin säätimeen:

Auto
>2< 21°C

Keskuslämmitys

Toiminta: Lämmitys
Meno: Min 20°C
Meno: Max 32°C
Käyrä: 1
Siirtymä: -1°C
Pumppu: Jatkuva

Läm. Vesi

Sähkövas: T11 30°C
Kompres: T12 45°C
Komp Max: T12 70°C
Priorit.: Vesi

Viilenn.

Lämpötil: Asetus+2
Puhallus: ISO 2

Ilmanvaihto

I-vaihto: Jatkuva 1
Komp Min: Off °C
Talvi: Pien 1
Talvi: < 0°C

Mitä muuttaisitte? Missä vaiheessa kannattaa pyyntilämpötila muuttaa 25C ja I-vaihto talvi asetukseen?
 

huugo

Vakionaama
Pyyntö vaikka 26 - pysyy aina kompressori päällä.

Tilaksi lämmitys - tuo auto saattaa laittaa jäähdytyksen päälle jos pyyntö 26. Taitaa olla ekassa viestissä että jäähdytys päällä.

Näin lämpimillä keleillä ei pitäisi ykkösellä vaan 2. Poistoilmasta saa vaan rajatun määrän energiaa jos ykkösellä. Ja nyt ulkoilma ei supeekylmää niin ei sinne paljoa mene hukkaankaan energiaa. Minusta 1 ilmanvaihdossa on niukka ja kompressori saa tehdä paljon töitä vähäisen ilmamäärän kanssa.

Ei kai tuota kannata jäähdytyksellä ajaa kuin kovilla helteillä. Aika lyhyt pätkä vuodessa.
 

Romppa

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #4
Pyyntö vaikka 26 - pysyy aina kompressori päällä.

Tilaksi lämmitys - tuo auto saattaa laittaa jäähdytyksen päälle jos pyyntö 26. Taitaa olla ekassa viestissä että jäähdytys päällä.

Näin lämpimillä keleillä ei pitäisi ykkösellä vaan 2. Poistoilmasta saa vaan rajatun määrän energiaa jos ykkösellä. Ja nyt ulkoilma ei supeekylmää niin ei sinne paljoa mene hukkaankaan energiaa. Minusta 1 ilmanvaihdossa on niukka ja kompressori saa tehdä paljon töitä vähäisen ilmamäärän kanssa.

Ei kai tuota kannata jäähdytyksellä ajaa kuin kovilla helteillä. Aika lyhyt pätkä vuodessa.
Suositteletko, että lämmityskausi kun alkaa niin käyttäisin auto tilan sijaan lämmitys tilaa 26c pyynnillä ja esim. sitten keväällä kun lämmitystä ei tarvita niin vaihdanko auto tilan käyttöön 21c pyynnillä? Silloin viilennys lähtee ilmeisesti päälle kun lämpötila nousee 23 kun tuo viilennin lämpötila asetus on Asetus+2?

Sitten tuo I-vaihto: Jatkuva 1 tulisi laittaa kakkoselle. Mites tämän kanssa sitten vuodenaika vaihtelut, kevät/kesä/syksy Jatkuva 2 ja pakkasilla Talvi asetus päälle vai?

Osaatko sanoa mitään miksi nuo ulkoilma ja lauhduttimen anturit näyttää ihan ihme lukemia?
 

bunbbumies

Aktiivinen jäsen
Tietääkseni tuo IV:n talviasetus tekee sen, että ei mene viilennys päälle. Meillä tosin varmaan eri softa kun laite vm 2021-2022.

Itsellä ollut IV:n talviasetus syyskuun lopusta saakka päällä ja auto päällä, ei viilennä. En osaa sanoa mikä talvi-asetuksessa olisi huonoa. Ei ole CO2 anturia, mutta ei täältä happikaan oo loppunu eikä varmaan muiltakaan vaikkapa joulu-tammikuussa?

Tuntuu olevan anturivika tai jotain muuta kummallista laitteessa, kun noin omituisia lukemia antaa. Meillä T1 anturi tuloilmaputkessa kiinni solukumieristeen alla ja johto näkyvillä laitteen yläpaneelin takana. Kannattaa ainakin vilkaista ettei vaan pötkötä laitteen päällä lämpimässä. Asennukseen en ota kantaa missä pitäisi olla tarkalleen ja miten liitetään putkeen.

Itsellä ILP tukemassa PILP:ä joten pidän pyynnin 21 asteessa. Yritin hetken mennä korkeammalla pyynnillä pelkän PILP:n voimin, mutta yläkerran makuuhuone alkoi paistumaan ja alakerrassa vasta normaali lämpötila.

Hankalat kelit kun lämpötila sahaa 0-12 asteen väliä ja PILP yrittää koko ajan lämmittää kämppää vaikka 25 asteeseen - päivisin siinä onnistuen ja yöllä taas perässä laahaten.

Jos itselläni olisi vastaava tilanne niin ensin tarkastaisin anturit ja yrittäisin tasata tilanteen tavallisilla lämpötiloilla.
Itse tiputtaisin meno min lukemaa vaikka 20 asteeseen. Tarkastaisin huonetermostaatit ja säätäisin omaan tarpeeseen sopivat lämpötilat.
IV-talvi asetus päälle tai vaihtoehtoisesti auto > lämpö. Ehkä siitä viilennys-valikostakin sai valittua suoraan > off, en nyt muista.

Huonelämpötilan pyynniksi vaikka aluksi 22 astetta. Kun alkaa viilenemään niin nostaa sitä niin pitkään, kunnes saavutat mukavan huonelämpötilan. Mikäli se ei huonelämpötilaa nostamalla enää onnistu (pyynti 28 esim), eli kompura käy jatkuvasti niin sitten avaamaan vasta lattialämmityksen termareita lisää pikkuhiljaa. Toki jos ei kulutuksella niin väliä ja ehdottoman tärkeää pitää lattia lämpimänä niin sitten vaan termaria auki.

Yllä oleva siis miten itse asiaa lähtisin korjaamaan.
 
P

Poistunut käyttäjä 18084

Vieras
Suositteletko, että lämmityskausi kun alkaa niin käyttäisin auto tilan sijaan lämmitys tilaa 26c pyynnillä ja esim. sitten keväällä kun lämmitystä ei tarvita niin vaihdanko auto tilan käyttöön 21c pyynnillä? Silloin viilennys lähtee ilmeisesti päälle kun lämpötila nousee 23 kun tuo viilennin lämpötila asetus on Asetus+2?

Sitten tuo I-vaihto: Jatkuva 1 tulisi laittaa kakkoselle. Mites tämän kanssa sitten vuodenaika vaihtelut, kevät/kesä/syksy Jatkuva 2 ja pakkasilla Talvi asetus päälle vai?

Osaatko sanoa mitään miksi nuo ulkoilma ja lauhduttimen anturit näyttää ihan ihme lukemia?
On ihan sama onko käytössä auto vai lämpö, jos laitat kesän (eli viilennystarvekauden) ulkopuolella viilennyskohdasta Off, silloin se ei viilennä. Itse käytän aina auto asetuksella kesät talvet.

Laittaisin ilmanvaihto valikosta talvi pien Off noista lisäksi mitä muutit nyt. Se voi olla aina noin.

Päänäytön puhalluspyyntinä kannattaa pitää aina 2, ykkösellä pumppu ei saa tarpeeksi poistoilmaa ja kapasiteetti heikkenee.

Ottaisin viikkoajastukset kaikki pois, tuntuu turhalta säädellä noin edestakaisin tehoja eikä se ainakaan säästöä tuo. Samat asetukset voi olla aina. Talveksi vain vaihdat talvi ilmanvaihdon, muuten käyttäisin jatkuva 2 aina muina aikoina (kevät, kesä, syksy). Päänäytön lämpötilapyyntinä 21 jos se tuntuu mukavalta lämpötilalta. Kun pakkaset alkaa ja/tai tuntuu liian kylmältä asunnossa, lämpötilapyynti sinne ylös jonnekin 26 asteeseen koko talveksi. Meillä näillä keleillä ollut vielä pyyntinä 21.

Lattialäämityksen käyrä voi tosiaan olla aina 1, ja siirtymää katso tarviiko lisää lämpöä->nostat siirtymää asteittain plussalle tai jos liian kuuma, niin laita miinukselle. Meno Min 21 max 30 meillä toimiva, huomio että kylppärin lattiaan täytyy mennä lämmintä vettä jolloin tuo minimi 21 sateinen sinne menee. Jos laatat ovat omaan makuun aivan liian kylmiä niin sitten siirtymään plussaa lisää, mikä aina nostaa sähkönkulutusta.

Sulla oli tuossa alussa viilennys päällä, siksi lauhdutin miinuksella. T1 anturi taitaa olla vioittunut tai väärässä paikassa, sitä voinee selvitellä huoltomies.. Nilan säätää talvella lattiaan menevää veden lämpötilaa automaattisesti ulkolämpötilan mukaan, joten jos se anturi ei toimi, meno Min asteita täytyisi sitten ehkä nostaa kun tarvii enemmän lämpöä asuntoon pakkasilla. Eli siinä mielessä sen ulkolämpötila anturin olisi hyvä olla toimiva.

Säästöä tulee yleensä kun pitää huoneiden termostaatit aika pienellä esim 19 astetta ja antaa Nilanin ilmapuhalluksen hoitaa lämmitystä, se yleensä toimii aina pikkupakkasille asti ihan hyvin. Sitä päänäytön lämpötilapyyntiä vaan laittaa 21-26 astetta, jos tarvii koko ajan lämpöä jo näillä keleillä niin suuremmaksi sitä.

Näätkös sieltä huoltovalikosta puhallusprosentteja? Huoltovalikon löydät kun selaat niitä valikoita ihan alas asti ja sitten painat muutaman sekunnin yhtä aikaa näppäimiä enter ja nuoli alaspäin.
 
P

Poistunut käyttäjä 18084

Vieras
On ihan sama onko käytössä auto vai lämpö, jos laitat kesän (eli viilennystarvekauden) ulkopuolella viilennyskohdasta Off, silloin se ei viilennä. Itse käytän aina auto asetuksella kesät talvet.

Laittaisin ilmanvaihto valikosta talvi pien Off noista lisäksi mitä muutit nyt. Se voi olla aina noin.

Päänäytön puhalluspyyntinä kannattaa pitää aina 2, ykkösellä pumppu ei saa tarpeeksi poistoilmaa ja kapasiteetti heikkenee.

Ottaisin viikkoajastukset kaikki pois, tuntuu turhalta säädellä noin edestakaisin tehoja eikä se ainakaan säästöä tuo. Samat asetukset voi olla aina. Talveksi vain vaihdat talvi ilmanvaihdon, muuten käyttäisin jatkuva 2 aina muina aikoina (kevät, kesä, syksy). Päänäytön lämpötilapyyntinä 21 jos se tuntuu mukavalta lämpötilalta. Kun pakkaset alkaa ja/tai tuntuu liian kylmältä asunnossa, lämpötilapyynti sinne ylös jonnekin 26 asteeseen koko talveksi. Meillä näillä keleillä ollut vielä pyyntinä 21.

Lattialäämityksen käyrä voi tosiaan olla aina 1, ja siirtymää katso tarviiko lisää lämpöä->nostat siirtymää asteittain plussalle tai jos liian kuuma, niin laita miinukselle. Meno Min 21 max 30 meillä toimiva, huomio että kylppärin lattiaan täytyy mennä lämmintä vettä jolloin tuo minimi 21 sateinen sinne menee. Jos laatat ovat omaan makuun aivan liian kylmiä niin sitten siirtymään plussaa lisää, mikä aina nostaa sähkönkulutusta.

Sulla oli tuossa alussa viilennys päällä, siksi lauhdutin miinuksella. T1 anturi taitaa olla vioittunut tai väärässä paikassa, sitä voinee selvitellä huoltomies.. Nilan säätää talvella lattiaan menevää veden lämpötilaa automaattisesti ulkolämpötilan mukaan, joten jos se anturi ei toimi, meno Min asteita täytyisi sitten ehkä nostaa kun tarvii enemmän lämpöä asuntoon pakkasilla. Eli siinä mielessä sen ulkolämpötila anturin olisi hyvä olla toimiva.

Säästöä tulee yleensä kun pitää huoneiden termostaatit aika pienellä esim 19 astetta ja antaa Nilanin ilmapuhalluksen hoitaa lämmitystä, se yleensä toimii aina pikkupakkasille asti ihan hyvin. Sitä päänäytön lämpötilapyyntiä vaan laittaa 21-26 astetta, jos tarvii koko ajan lämpöä jo näillä keleillä niin suuremmaksi sitä.

Näätkös sieltä huoltovalikosta puhallusprosentteja? Huoltovalikon löydät kun selaat niitä valikoita ihan alas asti ja sitten painat muutaman sekunnin yhtä aikaa näppäimiä enter ja nuoli alaspäin.
Vielä yksi muutos: lämmivesi komp max 80 (kompressori ei turhaan sammu jos veden lämpö nousee tuon yli, joka yksin asuvalla voi hyvinkin käydä jos vähäistä vedenkäyttöä)
 

Romppa

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #8
Kiitoksia tuhannesti punppumies ja Eksynyt vinkeistä. Muuttelen asetuksia ehdotuksienne pohjalta, selvitän ulkolämpötila anturin tilannetta ja otan lisää dataa. Palaan sitten asiaan mitä selviää.
 

Romppa

Tulokas
  • Keskustelun aloittaja
  • #9
Päivitellääs vähän tilannetta eli lähetään asetuksista ja datasta ne on nyt tämän näköiset:

Uudet optimoidut asetukset​

Ulkolämpötila +10, takkaa lämmitetty.

Auto
>2< 21°C (Nilanin huollon mukaan tän voi nostaa vaikka heti 26°C ja tiputtaa siirtymää esim -2 jne...)

Keskuslämmitys

Toiminta: Lämmitys
Meno: Min 20°C
Meno: Max 32°C
Käyrä: 1
Siirtymä: -1°C
Pumppu: Jatkuva

Läm. Vesi

Sähkövas: T11 30°C
Kompres: T12 45°C
Komp Max: T12 80°C
Priorit.: Vesi

Viilenn.

Lämpötil:Kesä Asetus+2 Talvi: OFF
Puhallus:Kesä ISO 2 Talvi: OFF

Ilmanvaihto

I-vaihto: Kesä: Jatkuva 2 Talvi: TALVI
Komp Min: Off °C
Talvi: OFF
Talvi: OFF

Lämpötil säätö

Kesä: Min 14°C (näillä ei ole huollon mukaan väliä talvella)
Talvi: Min 16°C
Kesä: > 16°C

Näytä data

Nykytila:Lämmitys
Huone: T15 23°C
Ulkoilma: T1 23°C
Vesi-Ylä: T11 66°C
Vesi-Ala: T12 63°C
Meno: T14 20°C
Lauhdut.: T5 35°C
Tulopuh: Teho 3
Poistpuh: Teho 2

Huolto valikko

Tulopuh min: 0
Poistpuh min: 1
Poistpuh max: 4

Näätkös sieltä huoltovalikosta puhallusprosentteja?
- En valitettavasti löytänyt näitä vaikka huoltovalikkoon pääsinkin. Onkohan softa sit eri.

Nilanilla oltiin ilmeisesti muuten tyytyväisiä asetuksiin kun huomautettavaa ei tullu ylläolevia kommentteja lukuunottamatta.
Sähkönkulutus näillä keleillä kun menty +7-10C oli vanhoilla asetuksilla n. 32 Kwh/päivä niin nyt ollut 16-22 Kwh/päivä riippuen muusta käytöstä. Seuraava päivä kun muutti asetuksia oli 12 Kwh kulutus luonnollisesti kun vedet järjestelmässä oli lämpimämmät ja PILP kävi säästöliekillä. Ihan kivaa säästöä näillä hinnoilla.
:bileet:

Sitten siihen anturi T1 asiaan niin kun lämpötila näytti siinä +20-23C niin ajattelin, että se löytyisi teknisestä tilasta johon erillinen ovi talon pohjoispuolella. Anturia en nähnyt niin pidinkin ovea auki ja sehän rupesi heti tippumaan lähelle todellista ulkolämpötilaa. Niin selvisi sekin, että siellä se sijaitsee.

No tämän jälkeen sitten yhteys Nilaniin sähköpostitse ja sain seuraavanlaiset ohjeet sen anturin osalta.
  • Joo, kannattaa asentaa/asennuttaa se anturi paikkaansa. Anturi on koneen päällä todennäköisesti kieppinä, se pitäisi siitä asentaa esim raitisilmakanavaan, ihan poraa reiän kanavaan ja työntää anturin sinne ja tiivistää lopuksi sen reiän.

Ei näkynyt koneen päällä johtokieppiä tai anturia, joten lukemaan lisää ja selvisi, että sen pitäisi olla kytkettynä 4-paikkaiseen riviliittimeen. Takaisin tekniseen tilaan ja lähdin seuraamaan Nilanin päältä lähtevää johtoa jossa olikin välissä 4-paikkainen riviliitin ja johto jatkui sähkökaapin taakse. No siellähän se anturi oli johtokiepissä irrallaan teipattuna sähkökaapin taakse ja mittasi siis teknisen tilan lämpötilaa. Kiva, kiitosta asennusliikkeelle vuodelta 2007.
:rtfm:

Jätin sen anturin nyt oven ulkopuolelle ja kattelen dataa huomenna 12.11.22 ja sunnuntaina 13.11.22 pitäis näkyä lauantain kulutus carunan sivulta.

Ps. Onko tekninen tila sittenkään huono sijoitus paikka? En tiedä, pitää jatkaa tutkimuksia :hmm:;)
---> VP18, Pörssisähkö ja ulkolämpötilan huijaus
 
P

Poistunut käyttäjä 18084

Vieras
Päivitellääs vähän tilannetta eli lähetään asetuksista ja datasta ne on nyt tämän näköiset:

Uudet optimoidut asetukset​

Ulkolämpötila +10, takkaa lämmitetty.

Auto
>2< 21°C (Nilanin huollon mukaan tän voi nostaa vaikka heti 26°C ja tiputtaa siirtymää esim -2 jne...)

Keskuslämmitys

Toiminta: Lämmitys
Meno: Min 20°C
Meno: Max 32°C
Käyrä: 1
Siirtymä: -1°C
Pumppu: Jatkuva

Läm. Vesi

Sähkövas: T11 30°C
Kompres: T12 45°C
Komp Max: T12 80°C
Priorit.: Vesi

Viilenn.

Lämpötil:Kesä Asetus+2 Talvi: OFF
Puhallus:Kesä ISO 2 Talvi: OFF

Ilmanvaihto

I-vaihto: Kesä: Jatkuva 2 Talvi: TALVI
Komp Min: Off °C
Talvi: OFF
Talvi: OFF

Lämpötil säätö

Kesä: Min 14°C (näillä ei ole huollon mukaan väliä talvella)
Talvi: Min 16°C
Kesä: > 16°C

Näytä data

Nykytila:Lämmitys
Huone: T15 23°C
Ulkoilma: T1 23°C
Vesi-Ylä: T11 66°C
Vesi-Ala: T12 63°C
Meno: T14 20°C
Lauhdut.: T5 35°C
Tulopuh: Teho 3
Poistpuh: Teho 2

Huolto valikko

Tulopuh min: 0
Poistpuh min: 1
Poistpuh max: 4


- En valitettavasti löytänyt näitä vaikka huoltovalikkoon pääsinkin. Onkohan softa sit eri.

Nilanilla oltiin ilmeisesti muuten tyytyväisiä asetuksiin kun huomautettavaa ei tullu ylläolevia kommentteja lukuunottamatta.
Sähkönkulutus näillä keleillä kun menty +7-10C oli vanhoilla asetuksilla n. 32 Kwh/päivä niin nyt ollut 16-22 Kwh/päivä riippuen muusta käytöstä. Seuraava päivä kun muutti asetuksia oli 12 Kwh kulutus luonnollisesti kun vedet järjestelmässä oli lämpimämmät ja PILP kävi säästöliekillä. Ihan kivaa säästöä näillä hinnoilla.
:bileet:

Sitten siihen anturi T1 asiaan niin kun lämpötila näytti siinä +20-23C niin ajattelin, että se löytyisi teknisestä tilasta johon erillinen ovi talon pohjoispuolella. Anturia en nähnyt niin pidinkin ovea auki ja sehän rupesi heti tippumaan lähelle todellista ulkolämpötilaa. Niin selvisi sekin, että siellä se sijaitsee.

No tämän jälkeen sitten yhteys Nilaniin sähköpostitse ja sain seuraavanlaiset ohjeet sen anturin osalta.
  • Joo, kannattaa asentaa/asennuttaa se anturi paikkaansa. Anturi on koneen päällä todennäköisesti kieppinä, se pitäisi siitä asentaa esim raitisilmakanavaan, ihan poraa reiän kanavaan ja työntää anturin sinne ja tiivistää lopuksi sen reiän.

Ei näkynyt koneen päällä johtokieppiä tai anturia, joten lukemaan lisää ja selvisi, että sen pitäisi olla kytkettynä 4-paikkaiseen riviliittimeen. Takaisin tekniseen tilaan ja lähdin seuraamaan Nilanin päältä lähtevää johtoa jossa olikin välissä 4-paikkainen riviliitin ja johto jatkui sähkökaapin taakse. No siellähän se anturi oli johtokiepissä irrallaan teipattuna sähkökaapin taakse ja mittasi siis teknisen tilan lämpötilaa. Kiva, kiitosta asennusliikkeelle vuodelta 2007.
:rtfm:

Jätin sen anturin nyt oven ulkopuolelle ja kattelen dataa huomenna 12.11.22 ja sunnuntaina 13.11.22 pitäis näkyä lauantain kulutus carunan sivulta.

Ps. Onko tekninen tila sittenkään huono sijoitus paikka? En tiedä, pitää jatkaa tutkimuksia :hmm:;)
---> VP18, Pörssisähkö ja ulkolämpötilan huijaus
Lämpötilasäädössä viilennysvalikossa kesälle ja talvelle merkatuilla arvoilla ei tosiaan ole hirveästi väliä. Noilla arvoilla viilennys ei mene päälle ennen kuin lämpötila on yli 16 astetta (kesällä tämä voi olla liian korkea arvo jos halutaan helteillä tehokkaammin viilentää).

Ulkotilalämpöanturi on kyllä mielenkiintoisessa paikassa :) paikalla ei ole sähkönsäästösyistä ehkä vielä niin väliä, tosin sulla menee nyt 20 asteinen vesi kylppäriin ilmeisesti? Monesti halutaan pitää esim. Meno Min 22 kosteassa tilassa, muualle taloon termarit ei päästä lämmitystä vielä pitkään aikaan meillä niin ei tuo hirveästi kuluta. Tuo anturi estää lämmityksen tällä hetkellä kun käyrä ei saa tietoa että keli kylmenee, eli itse täytyisi sitten olla nostamassa meno min. arvoa sitten kun kelit selvästi kylmenevät ja Nilanin kompura lämpö ei riitä.
 
Back
Ylös Bottom