Normipakkanen ja COP

T

teukka

Vieras
Näkyi mittarissa normipakkanen:-7 astetta. Käynnistin Luxus-ilpin ja tarkkailin ja mittailin huvikseni sen käyntiä. ;D

Jos valmistajan arvo puhallukselle 600 kuutiota tunnissa pitää paikkansa (täysi puhallus), niin noin 40 asteen puhalluksella sain COP-arvoksi 2,3 ja tällöin ottoteho oli 1,8 kW. Koska tiedän tällaisten mittausten epätarkkuuden, niin sanoisin, että tulos on suuntaa antava ja COP on noin 2. Enkä minä halua tarkemmin tietääkään. Lämpöpyyntö mittauksen aikana oli 30 astetta. Pienellä puhalluksella lämpö oli tietenkin korkeampi.

Totesinpahan vain, että lämmityksen kWh tulee maksamaan noin 4,5 senttiä ja teho riittäisi juuri ja juuri 130 neliön lämmitykseen tällä kelillä. Ilpin pitäisi puhaltaa täysillä ( ???). (Viime talven perusteella voisin käyttää laitetta vielä -20 asteessa. Lämmitysvastuksen ansiosta ei ollut jäätymisongelmia. Pyörihän se vielä -25 asteessakin!)

Tarkistin samalla kaukolämmön mittarista, että sieltä oli tehon otto vajaa 4 kW. Sieltä kWh maksaa 3,1 senttiä ja 300 euron vuosimaksu päälle.

Meillä siis ilpin käyttö lämmitykseen kannattanee tuolta nollan vaiheilta ylöspäin. Säilytän sen kesää varten ja myös siksi, että joskushan kaukolämmön hintakin voi muuttua huonoon suuntaan.

Vesi-ilpin aion käynnistellä lähiaikoin uteliaisuuden vuoksi. Sinnä on tuo COPin määrittäminen ehkä tarkempaa. :)

E

eeros

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Vs: Normipakkanen ja COP

Mulla on lämmitettäviä neliöitä tuolainen 200 ja tuo halpispumppu on pitänyt lämpöä ainakin tähänasti mahtavasti yllä,keittiö on viimeisiä sisäyksikön perässä siällä oli lattialämpö ollut päällä hetken koska pinta oli vähän haalea mutta olihan pakkastakin parina yönä -20,mikähän on pumpun raja jolloin ei toimi.
Tämä Ultimate 18 Inveter on ainakin toiminut hyvin tyttärellä on kaksi Sanyo pumppua iso talo ylä ja alakerta oma,pitää sanoa että pitävät sisäyksikkö ja ulkoyksikkö kovemman aanen kuin minulla.

F

Freeze

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

:D
No millä taajuuksilla se ääni on kovempi ja kuinka paljon?
Tuo äänen voimakkuuden arviointi pelkällä korvalla on vähän epätarkka menetelmä.
Mutu ja vatu menetelmät perustuvat tuntemuksiin ja uskomuksiin eikä mihinkään todellisiin arvoihin. ::)

E

eeros

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Ultimate täydellä tehokkaalla puhalluksella melkein äänetön,mutta tehoa on,on kehitys kulkenut kovasti eteenpäin ainakin näissä uusissa malleissa.
En hauku enkä kehu mitään merkkiä hinnasta vain on kyse,jotkut pumput ovat ylimainostettuja ja kalliita mutta kyllä kuluttaja kokta huomaa niksin.
Suurin osa halpispumppujen haukkujista oli itse jotain toista merkkiä myyviä ja esiintyvät täälläkin vain salaseuralaisina ilman omaa itseään.
En edusta mitään pumppua eikä tämä johdu siitä.

Back
Ylös Bottom