Oikeaoppinen viilennys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Myst
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
M

Myst

Vieras
Terve, en löytänyt haulla / kahlaamalla ihan heti vastaavia aiheita, joten aloitin uuden aiheen.
Säädin ilpin viilentämään mutta ekoja kertoja käytän laitetta, niin kysäsen tässä että mitkä ovat ne pahimmat suden kuopat.
Tänään Mitsu on ainakin kokopäivän puhaltanut kylmää ilmaa. Asiahan taisi olla niin että viilennys ei tule kalliiksi, vaikka jostain sellainen käsitys on joillekkin tullut?

Talo 166m2, suora sähkölämmitys (lattiassa kaapelit)
ilppinä on Mitsun FD-35VA.

Lattialämmöt ovat siis päällä, mutta eivät nyt lämmitä. Termostaatti palaa vihreänä.

Tässä toiminnot mitä olen laittanut kaukosäätimestä päälle:
Lumihiutaleen kuva näytössä
Lämpötila säädetty 20 astetta. Painoin "econo cool" tilan päälle joten nousi automaattisesti 22 asteeseen.
Puhallinnopeus 1.

Kysymyksiä vielä että mihin asentoihin noita "wide vane" ja "area" toimintoja pitäisi laittaa? Jotain muuta mikä kannattaa muuttaa? Haussa mahdollisimman tehokas / edullinen jäähdytys.

Olivat varmasti lopputalvestakin asetukset sekaisin lämmityksen kanssa. Tarvitsee säätää lämmitystä paremmin ensitalveksi.

Vs: Oikeaoppinen viilennys?

Oletko ihan tosissasi, että pyyntinä pidät +20 astetta.
Itse ainakin käyttäisin tuollaista 23-25 astetta, näiläkin asetuksissa asunto pysyy miellyttävänä.
Liian alahaisilla asetuksilla voi tulla vilun tunnetta.
Siivekkeiden asento vaakataoon ettei puhalla kohti. Eli käytä viilennyksessä auto-asentoa.
Toki siivekle asetukset ovat aikalailla mieltymys sekä tilakohtaisia kysymyksiä..

Itse olen huomannut että miellyttävämpi lopputulos tulee kun käyttää ilman kuivatusta viilennyksen sijaan. Viilennyksellä kun suhteellinen kosteus näyttää mittarienkin mukaan nousevan.

Pahimmat sudenkuopat ovat mielestäni käyttää ilppiä niin, että ensin päästetään asunto liian kuumaksi ja sitten yritetään viilentäää täydellä teholla vähän aikaa liian kylmäksi ja todetaan, että onpas tehotonta ja epämiellyttävää. Samoin automaattipuhalluksella saa helposti ilpin ympärille (liian) viileän vyöhykkeen ja muualla onkin liian kuumaa. Eli jos alkaa vaikuttaa, että jäähdytystä tarvitaan niin jäädytys päälle ja lämpötila-asetus vaikkapa 23°C ja puhallus esim. kakkoselle ja suuntaus ylös ja mahdollisimman leveälle, toki ilpin paikka huomioiden (käytävän perällä olevassa sisäyksikössä tietenkin eteenpäin). Jos on toistuvasti liian kuumaa niin lasketaan lämpötila-asetusta aste kerraallaan. Jos asunnossa tilat ovat liian erilämpöisiä, nostetaan puhallusnopeutta. Avainsanoina on muuttaa asetuksia vähän kerraallaan ja hakea sitä kautta parhaat asetukset omaan kohteeseen, jolloin ilpin toiminta on mahdollisimman jatkuvaa ja tasaista ja siten myös edullisinta ja mukavinta.

Ekana ilp-kesänä päästin sisälämmön nousemaan liian ylös ja aloitin jäähdyttelyt liian myöhään ja seurauksena oli se että pumppu kävi täysillä monta päivää ilman ihmeempiä taukoja ja varmaan kului sähköäkin ihan mukavasti.
Tästä viisastuneena aloitan jäähdytyksen heti kun lämmityskausi on ohi ja sisälämpö alkaa nousta yli 23-24 asteen ja pidän pumpun päällä koko kesän,pyyntinä yleensä 24 astetta.

Olikohan tämä johonkin fysiikkaan perustuva juttu vai mutu? Tarvittava jäähdytysenergian määrä taitaa olla molemmissa tapauksissa sama ;D

Muutama vinkki noin yleensä ilman ilpoa.
Muista kääntää ilmanvaihdon LTO pois päältä kesäajaksi.
Tehosta jäähdytystä ikkunoiden kautta viileän yön aikana.
Laita sälekaihtimet ja verhot kiinni päiväajaksi auringon puolelta.
Huomio säätiedotusten kautta hellejakso, aloittamalla jäähdytystoimenpiteet vuorokausi ennen helteitä.
Siirry mikroruokiin, vältä ruuan laittoa liedellä.
Jos mahdollista, siirrä patja talon alinpaan kerrokseen kivilattian päälle kesäajaksi, siinä on viileämpi nukkua.

Näin vaivalla säästetyt €urot ja $entit ei kulu kesäaikaan ilpillä jäähdyttämiseen.
;)

eikös ilmanvaihtokoneen lämmöntalteenotto siirrä viileämmän ilman takaisin asuntoon jos sellainen on. lto tehtävähän on tasata poistuvan ja palaavan ilman lämpötila että parempi vaan olla käytössä kesällä

kukez sanoi:
eikös ilmanvaihtokoneen lämmöntalteenotto siirrä viileämmän ilman takaisin asuntoon jos sellainen on. lto tehtävähän on tasata poistuvan ja palaavan ilman lämpötila että parempi vaan olla käytössä kesällä

Oikeassa olet, jos sisäilma on ilpillä jäähdytetty esim 23 C ja ulkona 25 C niin silloin ei kannata kääntää LTO:ta pois päältä.
Yöllä kuitenkin on yleensä alle 20 C ulkona, joten jos jaksaa vaivaa nähdä niin kannattaa käyttää ilmaista ulkoilmaviilennystä.

Nyt on laitettu lämpötila 24 asteeseen, lisäksi laitoin manuaalisesti siivekkeet vaakatasoon. Puhallinnopeus edelleen ykkösellä.
Olen 2 päivää ollut pihalla pihatöitä tekemässä ja ulkoyksikkö käy kokoajan, onko normaalia?
LTO:n olen antanut olla rauhassa, näyttää automaattisesti säätävän tuota kesäviilennystä päälle /pois. Koneena Ilton 440.
Hieman tuntuu lattioilla kylmyyttä / vedon tuntua.
Sohvalta on noin 2m matka pumpulle, joten kun sohvalla istuu tuntuu kylmää viimaa.

Laitan vielä tähän pohjapiirrustuksen kuvasta, jospa vähän selventäisi.
Sisäyksikkö on olohuoneessa, seinällä jonka takana on tekninentila.
408769.JPG

Suuremmalla puhallinnopeudella ilma ei tarvitse olla niin kylmää, jotta sama jäähdytysteho saavutetaan. Toisaalta suurempi puhallus saattaa lisätä vedon tunnetta. Invertteri-ilpin käynti koko ajan on normaalia.

kannattaa varoa liian kovaa jäädytystä jos on ilppi niskan takana.
austraaliassahan eniten vilustuneita tulee autojen ilmastoinneista kun sitä kylmyyttä ei edes huomaa kun aurinko paistaa

Myst sanoi:
Nyt on laitettu lämpötila 24 asteeseen, lisäksi laitoin manuaalisesti siivekkeet vaakatasoon. Puhallinnopeus edelleen ykkösellä.

Kannattaa nostaa puhallinnopeus isommaksi II tai III ainakin siksi ajaksi kun ei itse tiloissa oleskella.

Laitetaas pari uutta kysymystä.

Laitoin ilpin pois päältä muutama päivä sitten, ulkona ollut päivisin noin 25 astetta lämpöä. En tiedä vaikuttaako LTO:n kesäviilennys / ilmanvaihto mutta ei ole tarvetta pitää ilppiä päällä, sisäilma on sopiva. Miten mahtaa käydä keskikesällä? Vai kannattaako koko kesäviilennys ottaa pois käytöstä, vähän samalla tavalla kun kehoitettiin ottamaan jälkilämmitys pois LTO:sta talvella?

Miten muut suorasähköä käyttävät, pidättekö lattialämpöä termostaatilla vai sammutatteko kokonaan? Itse pidän termostaattien varassa.
Asetukset ovat samat kuin talvellakin.
Kosteissa tiloissa säädetty numero 3:een, muissa 2,5:een (maksimi 6). Ja termostaatin mallina Devireg 528
3531018-160x160.jpg

En tiedä pidänkö lattialämpöjä talvisin liian kovalla?

Oikeaoppisuudesta en tiedä mutta itse olen pitänyt viikon ajan viilenystä pyynti +24C ja puhallus ykkösellä... ajtus on poistaa mahd. paljon kosteutta sisälmasta ilman että kämpästä tulee jääkaappi ja kulutus nousee kohtuttomasti. Pihatöissä kun huhkii niin kyllä tuo viilennys on jumalan lahja. Ilmavaidin pidän II:lla yön ajan, päivisin I:llä... tähän olisi joku ajastu poikaa.

Myst sanoi:
Miten muut suorasähköä käyttävät, pidättekö lattialämpöä termostaatilla vai sammutatteko kokonaan? Itse pidän termostaattien varassa.
Asetukset ovat samat kuin talvellakin.
Kosteissa tiloissa säädetty numero 3:een, muissa 2,5:een (maksimi 6). Ja termostaatin mallina Devireg 528

En tiedä pidänkö lattialämpöjä talvisin liian kovalla?

Mulla on kaikki OFF-kesällä.

Pesutiloissa samainen termostaatti muina-aikoina 3 kieppeillä. Kovimmilla pakkasilla myös keittiössä päällä asetus 2,5-3 asetuksella. Sisälämpötila 22-23 C.

Itsellä oli Panassa pyynti viilennyksellä 24c ja siivekkeet vaakatasassa manuaalisesti. Muissa huoneissa lämpö ei juurikaan laskenut, mutta kosteus laski 10-15%.

Takaisin
Ylös Bottom