Onko kellään muulla vielä Zipato käytössä? Mikä tilalle...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jussi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mikäs tämä kombo kaikkiaan on käytännössä?
Synologyn nassiin pari laittanu, eka oli vähän rampa versio ja toka laajempi versio ei päivittyny. Jatkokehitys siksi jäätynyt kun pohja ei oikein kanna. ;)
UnRaid on tuollainen avoimen koodin nas-systeemi, siihen saa sen levy-arrayn varmuuskopioille, nopeita cache-levyjä jne. Pystyy lisäämään sekä virtuaalikoneita että dockereita, yhteisön valmiiksi tekemiä lisäosia on paljon.

Itsellä siinä on suhteellisen tehokas pc pohjalla, nvme-levyt cachena jne. Toimii varmuuskopiopalvelimena, owncloud-pilvenä, erilaisina harrastelutestialustoina ja tosiaan tuo ha myös. On vakaa ja nopea.

Eli jos kaipailee vanhaa kunnon pc:n rakentelua, niin tuon kanssa mahdollisuuksia on paljon. Ja konffaaminen on tehty melko helpoksi.

Mutta mutta, tuo Yellow näyttäisi maksavan jotain 150 € uutena. Samaan hintaan saisi jo huomattavasti tehokkaamman miniPC:n Taitonetistä tai mistä vaan vastaavasta käytettyjä myyvästä paikasta.
Asennus sitten vaikka tämän mukaan, jos ei halua siihen koneeseen mitään muuta asennella:
Kun menee ostamaan sitä, niin tulee niitä vaihtoehtoja. Tohon 150 hintaan ei näytä tulevan Raspia mukana... Sit pitäs valita niitä lisäosia, mm. se ssd, mutta ei kerrota tarvitaanko se välttämättä. Niitä siinä arvoin katsellessa. Sit kun ottas täyden, niin ollaankin jo jossain 300 hinnassa, joka minusta alkaa oleen jo vähän reilu, kun siinä ei vielä edes ole sitä z-wave tukea.

Noissa raspilla toimivissa on ilmoitettu aika pienet sähkönkulutukset, muutama watti. Mitenköhän tollasen miniPC:n kulutus suhtautuu verraten? Senhän kai vois laittaa vanhaan läppäriinkin, mutta sit kuluu sähköä ainakin 20-30W ilman näyttöäkin. Ja kaikki radiot on lisättävä tikuilla tai vastaavilla.

Viehän se toki selvästi enemmän kuin vaikka Yellow. Sen valitsemalla voi hyvin säästää joitakin kymppejä vuoteen.
Tuon Yellow:n ilmoitettu kulutus näyttää kyllä vähän pieneltä suhteutettuna siihen, että on rakennettu CM4:n pohjalle. Omat kokemukseni CM4:n kanssa ovat, että lämpenee turhan paljon ja itse en tarvitse noin suurta suorituskykyäkään kotiautomaatiota ohjaamaan.

Tuon Yellow:n ilmoitettu kulutus näyttää kyllä vähän pieneltä suhteutettuna siihen, että on rakennettu CM4:n pohjalle. Omat kokemukseni CM4:n kanssa ovat, että lämpenee turhan paljon ja itse en tarvitse noin suurta suorituskykyäkään kotiautomaatiota ohjaamaan.
Jotenkin ajattelisin samoin, ettei se nyt ihan älytöntä laskentatehoa vaadi.
Koko tuo sähkönkulutusjuttukin on sellanen, ettei vielä pari vuotta sitten olis tullu edes mietittyä onko se 10W vai 30W. Silti jotenkin tuntus hölmöltä pitää turhaa "tehoa" päällä, jos kevyemmälläkin hoitas ne hommat.
No, hyvinhän tää etenee, kun saa mielipiteitä ja kokemuksia. Antakaa lisää vaan.

Vähän tuohon edelliseenkin liittyen. Mihin tuollanen vehje voi tarvita 500G-1T ssd-levyä? Kun niitä näkys tarjottavan mukaan ostokseen... Vai eikö pienempiä enää muka saa? Hukkaan taitaa mennä sekin tila pääosin, kun eihän tuossa ole mitään tolkkua.

No nyt sit tilasin Yellowin ja siihen mukaan Aeotecin gen5 z-wave tikun. Kyllähän se liki kolmeensataan kiipes, mut jospa tuo nyt olis sopevan modulaarinen ja päiviteltävä. Pitää katella jostain siihen pientä ssd-levyä, kun sattuu silmään halvalla.

Tossa Aeotcin z-wave tikussa on tietojen mukaan oma akku ja sillä voi mennä tekeen parituksen laitteen luokse... Mahtaakohan miten toimia? Hyvä idea kyllä.

Tossa Aeotcin z-wave tikussa on tietojen mukaan oma akku ja sillä voi mennä tekeen parituksen laitteen luokse... Mahtaakohan miten toimia? Hyvä idea kyllä.

Käsittääkseni toimii noin, toisaalta tikulla on myös aika hyvä kantama. esim itse olen tehnyt inkluusiot iha peritenisellä menetelmällä.
Tuossa Gen5 tikussa on (tai ainakin oli) sellainen ärsyttävä ominaisuus että se vilkuttaa jatkuvasti lediohjelmaa , joka siis kierrättää eriväriisiä ledejä. Tuon toiminnan saa onneksi pois päältä, esim:

Onkohan Zigbeen kantomatka sama ku z-wavella? Eli selkeesti huonompi ku noilla 433 vehkeillä. Pistin kyllä jo tilaten edullisia zigbee kytkimiä, jos heivais noi Nexat pois kokonaan tästä setupista.

Nome assistant saatu ja testailu alotettu. Toihan on melkeen ku Nokian puhelimet joskus ennen, kaikki oleellinen asetuksista tuntus löytyvän melkeen sieltä mistä olettaakin. Pikkasen piti ohjetta vilasta, että löysin z-wave laitteen poistoproseduurin napin. Noi ennen paritetut kun ei mee uusiksi ennen poistoa.
Nyt sit kun alkaa oleen laitteita, niin ei olekaan enää ihan selkee... On sen verran monipuolinen kyllä.
Hyvin asensi särkyneeksi luullun Qubinon dimmerinkin kaikkine lisäkytkimineen ja lämpöantureineen, ja dimmerikin toimii, ei ollukaan rikki...
Kovin hassua on, kun toi Aeon multisensor on sisällä, mutta se näyttää ulkolämpöä. Tai jotain oikeen sopivaa arvoa, nimittäin -24,9C. Mikä on aika oikein...

Hieno kuulla että systeemi nousi ilmeisesti kivuttomasti! Siinä Aeonin sensorissa kannattaa katsoa Device:n alta. Sieltä "entities not shown" alta voi löytyä se oikea sensori. Noissa monesti useita mahdollisuuksia ja se mikä näkyy ekana ei välttämättä ole oikea.

Hieno kuulla että systeemi nousi ilmeisesti kivuttomasti! Siinä Aeonin sensorissa kannattaa katsoa Device:n alta. Sieltä "entities not shown" alta voi löytyä se oikea sensori. Noissa monesti useita mahdollisuuksia ja se mikä näkyy ekana ei välttämättä ole oikea.
Toi testiin otettu on sellanen, joka on temppuillu jo kauan edellisessäkin systeemissä. Se toimii tai ei toimi ajoittain oman valintansa mukaan. Nyt se kyllä palas näyttään sisälämpöä kun käytti sähköt pois. Harjotteluväline se nyt vaan on. Tai testailu. On tossa ihan järki nyt, mutta vähän joutuu opetteleen.
Toi valkkas mulle suomen kieleksi heti alussa ite, se ei oikeen taivu näihin. Vaikka käännös onkin aika hyvä, niin jotkut ilmaisut ei vaan siirry suomeen oikeina. Voi olla parasta vaihtaa enkuksi.

Vaikka kuin tekis mieli moittia Zipatoa asiakkaiden huonosta kohtelusta, niin onhan se pakko sanoo, et olivat käyttöliittymässä valovuosia edellä.

Vähän alkaa oleen laitteita siirretty Home assistantille ja päässy testaileen. Tolla Aeon tikulla tosiaan toimii exclusion ja inclusion kun käy tikun kanssa laitteen luona. Mutta aika hintelä kantomatka tikulla on, eikä siinä ole edes lisäantennille paikkaa. Vähän näyttäs, et verkon uudelleen reititys ei edes toimi tarkoitetusti, jos osa laitteista on kuulumattomissa. Osa oleellisia on vielä kyllä Zipaton käytössä, kun valo-ohjaukset toimii hyvin ilman serverin olemassaoloakin. Eikä nyt näillä keleillä viitti isommin mennä viritteleen ulkovaloihin mitään tilapäistä kun kerran toimii.
Harmi, ettei ole vielä yhtään Zigbee laitetta, olis nähny miten sen ulottuvuus on. Nexat on nyt toistaiseksi ulkona tästä hommasta, kun en taida edes viittiä yrittää ton Nexa bridgen liittämistä assistanttiin, on se niin surkee laite.

Joopa, ei toi Aeon tikku oikeen selvii hyvin. Kantomatka on surkee. Zipato oikeella antennilla pesi sen tuplamatkalla. Voihan fittu, nyt tulee taas lisäongelmia selvittäväksi. Ei toimi pitkän kantaman Nexat, eikä edes z-wavevehkeetkään ku lähellä.

Vaikka kuin tekis mieli moittia Zipatoa asiakkaiden huonosta kohtelusta, niin onhan se pakko sanoo, et olivat käyttöliittymässä valovuosia edellä.
Kattelin nyt sit jo vähän noita HA:n automaatiojuttuja. Ihan ku olis kivikaudelle joutunu äkisti, aivan hirvee teos. Onkohan tässä vielä kuitenkin hankittava joku uudempi Zipato, et saa jotain järkeä tohonkin... Tuli jo nyt ikävä rule creatoria.

Kattelin nyt sit jo vähän noita HA:n automaatiojuttuja. Ihan ku olis kivikaudelle joutunu äkisti, aivan hirvee teos. Onkohan tässä vielä kuitenkin hankittava joku uudempi Zipato, et saa jotain järkeä tohonkin... Tuli jo nyt ikävä rule creatoria.
Olen samaa mieltä että Zipaton blokkipohjaisen ohjelmoinnin voittajaa en ole nähnyt. Toisaalta ainakin silloin käytössä olleessa Zipaton V2:ssa automaatioiden kopiointi ei ollut mahdollista ja editointi oli tuskallista. Joka tapauksessa siirtyminen HA:n oli itselle työläs oppimisprosessi, etenkin kun GUI-pohjainen liittymä oli aikanaan alkutekijöissään ja suurimman osan joutui tekemäään YAMLilla jota ei nyt varsinaisesti voi kehua helppokäyttöisyydestä.

Vasta-argumenttina voin sanoa että HA:lla pystyy sitten tekemään juttuja jotka olivat jääneet Zipatolla tekemättä, mutta tämä vaatii koodin kirjoittamisen YAMLilla ja erityisesti templaattien ymmärtämistä. tämä viimeksimainittu tarkkoine syntakseineen vei alussa hermot moneen kertaan. Jos päädyt niitä kirjoittamaan niin suosittelen että testaat kaikki developer tools/template -editorilla. Muuten hommassa menee aloittelijalla ihan oikeasti hermot nopeasti. Samoin suosittelen että käytätä developer tools/YAML alla olevaa "check configuration" näppäintä jos teet systeemiin suoraan muutoksia. Sillä saa virheet kiinni näppärästi. Itse käytän tätä myös kun editoin automaatioita YAML-tasolla.

Yksi itseäni eniten ärsytteistä asioista globaalien muuttujien puuttuminen, mikä taas Zipatossa oli normijuttu. Gobaaleilla tarkoitan muuttujia joita voi käyttää useissa automaatioissa ristiin. Mielestäni tämä ei edelleenkään ole kovin hyvin HA:ssa toteutettu juttu. Tätä voi kiertää kahdella tavalla. Voi käyttää ns helppereitä tai sitten pitää ottaa käyttöön custom integraatio. Itselläni on tämä jälkimmäinen käytössä - helpottaa montaa asiaa merkittävästi

Helpoiten HA:n automaatioihin pääsee sisälle kun tekee yksinkertaiset automaatiot GUI:lla ja vaikka katsoo että minkälaista koodia se tuottaa. Siitä se alkaa. HA:ssa on oikeasti valtavasti ominaisuuksia, mutta näiden oppiminen vaaiti (ainakin itselläni) aika paljon paneutumista. Hyvänä puolena sanoisin että systeemi, erityisesti zwave on kykyään erittäin stabiili ja automaatiot toimivat lähes virheettä.

Toi Aeonin kantomatka on tosiaan ihan shittiä. Korvasin ikivanhan Razberryn zwavekortin tolla ja odotin parempaa kantamaa, mutta toisin kävi. Jopa siinä Razissa oli parempi. Kuittasin ongelman laittamalla läheiseen pistorasiaan yhden pistorasiakytkimen, joka toimii nyt range extenderinä kaikelle.

Muutenhan toi on hyvä ominaisuus että mahdollisesti hankalissa paikoissa olevia laitteita voi käydä parittamassa sen tikun kanssa ja kyllä ne mesh siitä aina sitten muotonsa hakee, tarvittaessa voi ajaa network heal käsin.

Mulla tuo tikku on käytössä yhdistelmässä ZWaveJs+MQTT+Domoticz

HA:ssa ei vielä olekaan Blockly-tukea? Domoticzissa tuo on ollut vuosikausia. Sopinee niille, joiden pääammatti ei ole koodauspuolella.

Toi Aeonin kantomatka on tosiaan ihan shittiä. Korvasin ikivanhan Razberryn zwavekortin tolla ja odotin parempaa kantamaa, mutta toisin kävi. Jopa siinä Razissa oli parempi. Kuittasin ongelman laittamalla läheiseen pistorasiaan yhden pistorasiakytkimen, joka toimii nyt range extenderinä kaikelle.

Muutenhan toi on hyvä ominaisuus että mahdollisesti hankalissa paikoissa olevia laitteita voi käydä parittamassa sen tikun kanssa ja kyllä ne mesh siitä aina sitten muotonsa hakee, tarvittaessa voi ajaa network heal käsin.

Mulla tuo tikku on käytössä yhdistelmässä ZWaveJs+MQTT+Domoticz
Täytyy nyt kattoo, miten se kuuluvuus kehittyy, kun saa lisää laitteita toistimiksi. Itse tikku ja yksi kytkin ovat nyt hyvillä paikoilla ja silti jää signaali matkalle, eikä verkon uusintakaan muuta mitään.

Sähkönkulutuksesta sen verran, et kyllä se Yellowille ilmoitettu pitänee paikkansa. Tossa se vie 2,2W kun ei tee isommin mitään.

Täytyy nyt kattoo, miten se kuuluvuus kehittyy, kun saa lisää laitteita toistimiksi. Itse tikku ja yksi kytkin ovat nyt hyvillä paikoilla ja silti jää signaali matkalle, eikä verkon uusintakaan muuta mitään.

Sähkönkulutuksesta sen verran, et kyllä se Yellowille ilmoitettu pitänee paikkansa. Tossa se vie 2,2W kun ei tee isommin mitään.

Itselläni kaukaisimmat laitteet jotka ovat suorassa yhteydessä kontrolleriin (ZWave-JS:n kartan mukaan) ovat yli 10 m päässä niin että välissä on pari seinää. Foorumeilla suositellaan että tikku kannattaa kytkeä hyvälaatuisella USB-kaapelilla kiinni raspiin. Etäisyyden lisäääminen raspin ja tikun välillä pitäisi vähentää häiriöitä, mutta en tiedä auttaako kantamassa. Itse olen joka tapauksessa laittanut tikun piuhan päähän, mutta toisaalta suurin osa laitteista on myös verkkovirrassa kiinni joten ne toimivat toistimina.

Itselläni kaukaisimmat laitteet jotka ovat suorassa yhteydessä kontrolleriin (ZWave-JS:n kartan mukaan) ovat yli 10 m päässä niin että välissä on pari seinää. Foorumeilla suositellaan että tikku kannattaa kytkeä hyvälaatuisella USB-kaapelilla kiinni raspiin. Etäisyyden lisäääminen raspin ja tikun välillä pitäisi vähentää häiriöitä, mutta en tiedä auttaako kantamassa. Itse olen joka tapauksessa laittanut tikun piuhan päähän, mutta toisaalta suurin osa laitteista on myös verkkovirrassa kiinni joten ne toimivat toistimina.
Toi oli jo mielessä, et pitää kokeilla jatkopiuhaa. Saa muutenkin kokeilla vapaammin asentoja. Laitteet kun lisääntyy, niin kauempaakin alkaa tulla jo yhteysyrityksiä.

Mulla on esimerkiksi jatkuvaan virtaan kytketty Fibaro palovaroitin, joka on varsin hyvä toistimenakin, se vaa yhteyden vaikka mihin. Varmaan katossa hyvä sijainti edesauttaa.

Itellä ei oo, mutta tapauksesta riippuen E27 kantainen ledlamppu voi olla myös nokkela tapa laajentaa kuuluvuutta. Jättää vaikka ulkovalot ”päälle”, mutta vaihtaa lamput zwave-lamppuihin ja käyttää niitä sitten älyhimmelien kautta. Samalla saa toistimia pitkin pihaa.

Mulla on esimerkiksi jatkuvaan virtaan kytketty Fibaro palovaroitin, joka on varsin hyvä toistimenakin, se vaa yhteyden vaikka mihin. Varmaan katossa hyvä sijainti edesauttaa.

Itellä ei oo, mutta tapauksesta riippuen E27 kantainen ledlamppu voi olla myös nokkela tapa laajentaa kuuluvuutta. Jättää vaikka ulkovalot ”päälle”, mutta vaihtaa lamput zwave-lamppuihin ja käyttää niitä sitten älyhimmelien kautta. Samalla saa toistimia pitkin pihaa.
No just ton Fibaron palovaroittimen lisäys alkokin parantamaan yhteyksiä, mutta huteraksi jäi vieläkin. Vähän lopullista siirtoa haittaa kun ei oo noille Nexoille vielä korviketta, jää turhan moni automatisoitu lamppu pimeeksi.

Puolen metrin usb-jatkopiuha tikulle teki jo ihmeitä kuuluvuudelle. Alkaa jo näyttään paljon paremmalta.

Hmm, mulla on serverinä toimivan läppärin kyljessä. Pitäisköhän munkin koittaa roikkaa, jos se noin herkkä on. Miten ihmeessä se vanha razberry lisäkortti lainkaan pystyi toimimaan suoraan raspin piirilevyn päällä….

Hmm, mulla on serverinä toimivan läppärin kyljessä. Pitäisköhän munkin koittaa roikkaa, jos se noin herkkä on. Miten ihmeessä se vanha razberry lisäkortti lainkaan pystyi toimimaan suoraan raspin piirilevyn päällä….
Minkälainen antenniratkaisu siinä kortilla oli? Se vaikuttaa aika paljon, luulen.

Siinä kortilla oli muistaakseni vaan piirilevyssä pieni pätkä, ei mitään erillistä antennia. Ei sekään häävi ollut.
Niin vähän arvelinkin. Ne on sellasia "local" antenneja...
Vaikka nyt jatkojohdolla toimiikin jo aika hyvin, niin kyllä Zipaton purkin ihan oikeet wlan antennin näköset ulkoiset kanto ainakin 20m pidemmälle. Laitteet on samassa paikassa nyt. Ja oli ne vissiin ihan viritettyjä, eikä mitään johdonpätkiä, kun jos sekotti z-wave ja 433 antennit ni ei kuulunu mihinkään.

Harvoin lupaa hyvää millekään teokselle, jos on valmiiksi jo kuumana ku hellakoukku.
Mut on toi HA vaikee, on. Vissiin vaan mulle, kun ohan sillä paljon (kai) tyytyväisiä käyttäjiä.
Tein sellasen automaation, joka lähettäs ilmoituksen, kun lämpötila ylittyy. Hyvin onnistu siihen asti kun piti valita se ilmoitus. Ei helvata, eihän sitä saa meneen minnekään ilman jotain älytöntä puuhastelua. Ei osaa lähettää sähköpostia edes. Ainoo mail liittyvä integraatio oli Gmail, ja siitä tiesin jo etukäteen, et menee käteen. Ja niinhän se meni. Kauhee puuhastelu ja ohjeen lukeminen. Ei toimi, edes Guuklen osuus siitä. No, eipä ihme, en ymmärtäny mitään jostain helvatan oAuth jutusta. Yritin kyllä.
Jos mulla menee minuutti konffata omassa verkossa oleva kamera lähettään mulle s-postiin hälykuvansa, niin miten tämä ei pysty tekeen edes yhen tekstirivin lähetystä mihinkään...
E: sain sentään sen puhelimeen antamaan hälyn ilmoituksena, sekin tosin tuli, vaikka ehto ei täyty...

Viimeksi muokattu:
Olen nyt lukenu ohjeet varmaan 20 kertaa ja tehnyt lisäyksen configuration.yaml fileeseen, tallentanut ja bootannukin. Ei tule mihinkään näkyviin smtp, email tai mitään muutakaan email-notifyyn viittaavaa. Kokeillu vähän syntaksia vaihdella, tarkistanu kokoonpanon sillä tarkistimella, kaikki ok.
Ei tule smtp lisättäviin integraatioihin tai muualle. Mitä mä nyt en tajuu?

Olen nyt lukenu ohjeet varmaan 20 kertaa ja tehnyt lisäyksen configuration.yaml fileeseen, tallentanut ja bootannukin. Ei tule mihinkään näkyviin smtp, email tai mitään muutakaan email-notifyyn viittaavaa. Kokeillu vähän syntaksia vaihdella, tarkistanu kokoonpanon sillä tarkistimella, kaikki ok.
Ei tule smtp lisättäviin integraatioihin tai muualle. Mitä mä nyt en tajuu?

päätit sitten hypätä suoraan syvään päätyyn... oma kokemus on että tuo email-dokumentaatio dokumentaatio ei ole missään määrin selkeä. En itse osaa suoraan auttaa tässä tapauksessa sillä itselläni on pelkästään toiseen suuntaan toimiva email-systeemi käytössä, eli HA ottaa vastaan maileja, ei lähetä niitä. Käytän tuota tietyissä kauko-ohjaustilanteissa.

Koska kyse on yleisestä HA-ongelmassta niin suosittelen laittaa kysymyksen "HomeAssistant - Yleinen support topic" -ketjuun, siellä on luultavasti enemmän silmäpareja seuraamassa. Lisäksi nuo config-pätkät kannattaa laittaa mukaan, mielellään koodi muodossa YAML-formatoituina. Silloin näkee että onko jossain sisennyksissä virheitä. Yleisemmin sanoen itselleni on ollut paljon hyötyä google-hausta, eli useimpiin HA-ongelmiin löytyy vastaus HA-foorumilta ja nämä löytyvät aika näppärästi googlella jos vain englannin taitoa löytyy niin paljon että osaa muotoilla kysymyksen oikeilla termeillä. Ainakin minulle aloittelijana pelkästään nuo haut selvittivät suurimman osan ongelmista. Muutaman kerran kysyin ihan suoraan HA-foorumilta ja sieltäkin löytyi nopeasti oikeat neuvot:

esimerkiksi pari esimerkkiä jotka tuli google haulla "problem in configurating emails home assitant"

päätit sitten hypätä suoraan syvään päätyyn... oma kokemus on että tuo email-dokumentaatio dokumentaatio ei ole missään määrin selkeä. En itse osaa suoraan auttaa tässä tapauksessa sillä itselläni on pelkästään toiseen suuntaan toimiva email-systeemi käytössä, eli HA ottaa vastaan maileja, ei lähetä niitä. Käytän tuota tietyissä kauko-ohjaustilanteissa.

Koska kyse on yleisestä HA-ongelmassta niin suosittelen laittaa kysymyksen "HomeAssistant - Yleinen support topic" -ketjuun, siellä on luultavasti enemmän silmäpareja seuraamassa. Lisäksi nuo config-pätkät kannattaa laittaa mukaan, mielellään koodi muodossa YAML-formatoituina. Silloin näkee että onko jossain sisennyksissä virheitä. Yleisemmin sanoen itselleni on ollut paljon hyötyä google-hausta, eli useimpiin HA-ongelmiin löytyy vastaus HA-foorumilta ja nämä löytyvät aika näppärästi googlella jos vain englannin taitoa löytyy niin paljon että osaa muotoilla kysymyksen oikeilla termeillä. Ainakin minulle aloittelijana pelkästään nuo haut selvittivät suurimman osan ongelmista. Muutaman kerran kysyin ihan suoraan HA-foorumilta ja sieltäkin löytyi nopeasti oikeat neuvot:

esimerkiksi pari esimerkkiä jotka tuli google haulla "problem in configurating emails home assitant"
En oo siis ainoo...
Oma arvaukseni nyt on sellanen, että yaml konffauksen jälkeen se puuhastelee omiaan kertomatta mitään näkyville. Ja ilmeisesti haluaa saada smtp serveriltä hyväksytyn vastauksen ennen ku edes käynnistää siihen liittyvät palvelut. Ei tarjoile infoa edes lokiin aina, eikä taida tukea Elisan haluamaa ssl salausta. Ensimmäisiin yrityksiin jäi pyyntö starttls salauksesta ja siitä tuli lokiin ilmoitus "ei kelpaa serverille". Minulle toi ei kertonu yhtään mitään...

Ja perhana, sitkeellä yrityksellä sain sen lähettään Gmailin kautta notifyn. Temppu se oli sekin, mutta ei taipunu HA Elisan smtp vaatimukseen, vaikka se on ollu yleensä helppo.
Kun kävi luomassa sovellukselle oman salasanan ja käytti muuten perus Gmail-ohjetta, niin toimihan se. Piti toki vahvistaa puhelimella, et kyllä fittu ihan ite yritän.

Ja niinhän se taitaa mennä ku arvelinkin... Yaml conffauksen jälkeen HA:ta ei vois käyttäjä vähempää kiinnostaa. Jos ei menny oikein tai ei toimi, niin mitään ei näy missään. Lokiin saattaa tulla maininta 2 tunnin päästä. Ja mikä hauskinta, kun menee oikein, niin sama toistuu. Mitään ei näy eikä tule esiin mihinkään. Ei lokiinkaan.
Vaan kun menet muokkaamaan sännöstä ilmoitusta, niin jopa sinne onkin ilmestynyt "send email via Google service". On muuten tällä tavalla toimivan vehkeen kanssa aika vaikea toimia, kun et saa mitään vastetta tekemisestäs.

Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös Bottom