Osateho cop

N

Nummika

Vieras
Minulla on marraskuusta asti ollut ultimate 13 ultra thin inverter.Noin yleensä ottaen olen ollut laitteeseen tyytyväinen,mutta yksi asia ihmetyttää.

Miten osatehoilla cop muuttuu.Yleensä cop on ihan kotuulukemissa tuolla 2,5 yläpuolella,mutta kun varaavaatakkaa lämmittää ja ottoteho putoaa 0.400kwh alapuolelle niin cop romahtaa.Esim. 0,335kwh imuilma 24,4 ja puhallus 25,1.Pyynti 22 astetta ja puhallus taisi olla manuaalilla täysiteho.Ei noista kovinhyvää cop lukua saa.Joskus on noilla ottoteho lukemilla imu- ja puhallusilman ero ollut pyöreä nolla.

Onko tuo normaalia?Meneekö pumppu johonkin ilman kierrätystilaan,vai tapahtuuko jotain muuta mystistä.Ulkoyksikössä ainakin siivet pyörivät,kompuran käymisestä en tiedä.

Naksu

Jäsen
Vs: Osateho cop

Jos pyynti on 22 ja kämpän lämpö 24.4, niin pumppu ei varmaan juuri itteään lämmityshommilla rasita.
Pyyntilämpö täysille niin varmaan jo pukkaa lämpöä?

VesA

In Memoriam

Nummika sanoi:
Minulla on marraskuusta asti ollut ultimate 13 ultra thin inverter.Noin yleensä ottaen olen ollut laitteeseen tyytyväinen,mutta yksi asia ihmetyttää.

Miten osatehoilla cop muuttuu.Yleensä cop on ihan kotuulukemissa tuolla 2,5 yläpuolella,mutta kun varaavaatakkaa lämmittää ja ottoteho putoaa 0.400kwh alapuolelle niin cop romahtaa.Esim. 0,335kwh imuilma 24,4 ja puhallus 25,1.Pyynti 22 astetta ja puhallus taisi olla manuaalilla täysiteho.Ei noista kovinhyvää cop lukua saa.Joskus on noilla ottoteho lukemilla imu- ja puhallusilman ero ollut pyöreä nolla.

Onko tuo normaalia?Meneekö pumppu johonkin ilman kierrätystilaan,vai tapahtuuko jotain muuta mystistä.Ulkoyksikössä ainakin siivet pyörivät,kompuran käymisestä en tiedä.

Ei se vehje voi kauan käydä niin että kompura ottaa 300W eikä puhallus puhalla. Sellaista esiintyy katkon jälkeen, kun paikkoja lämmitellään ennenkuin puhallus lähtee käyntiin. Ettei puhalleta kylmää kintuille.

Pineillä tehoilla ja lämpöisellä COP on aika hyvä (4-5), mutta katkot heikentävät tulosta. Omassa pumpussani ero on tuossa tilanteessa kymmenkunta astetta.

http://212.226.174.33/ow/awi35.png

N

Nummika

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Niin,kyllähän se puhaltaa,muttei se lämmitä ::) Eli imuilman ja puhallusilman välinen ero on vajaa aste,joskus eroa ei ole ollenkaan.

Ultimatessa on pistotupasta virran otto ja koko laitteisto ottaa sen jotain 330w ja sitä se voi sitten ottaa vaikka mailman tappiin jos on lisälämmitystä,kuten meillä tuo varaava takka.

330w ottoteholla cop on alle 0,5 ???
400w ottotehoilla cop nousee jo tuonne 1,5 paikkeille ja 700w on jo normaali 2,5 yläpuolella.Copit laskettu http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=1854.0 ohjeen mukaan.Tuossa pitäis olla puhallus 500m3/h

Mielestäni 330w cop on aika lailla surkea vai olenko vaan tyhmä,joka sekään ei olisi mitään uutta :-[

tet

Hyperaktiivi

Nummika sanoi:
Ultimatessa on pistotupasta virran otto ja koko laitteisto ottaa sen jotain 330w ja sitä se voi sitten ottaa vaikka mailman tappiin jos on lisälämmitystä,kuten meillä tuo varaava takka.

Ensinnä tulee mieleen kysyä, millä mittaat ottotehon? Mahtaako mittariin olla luottamista? Osateholla käyvä invertteripumppu ottaa sen verran kimurantin muotoista virtaa verkosta että halvat mittarit (esim. PM300) voivat näyttää aivan mitä sattuu. Veikkaukseni on että todellisuudessa tuossa tilanteessa laite vain kierrättää ilmaa eikä kompura käy, ja todellinen ottoteho on jotain alle 100W (puhallin+sulanapitovastus+elektroniikka).

N

Nummika

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Nyt päästään asian ytimeen ;D

Alussa kysyin että meneekö se johonkin sellaiseen ilmankierrätys modiin?Ihmetyttää että miksi ulkoyksikössäkin sitten tuuletin pyörii.Tuonhan pitäisi myös pysähtyä jos lämpötila on pitkään saavutetuissa arvoissa.Onpa joskus imuilma ollut 26-27astetta 22 pyynnillä ja edelleen kone puhalteli :D

En Muista mittarin merkkiä mutta se pysähdyksissäkin n.80w (lämmitysvastukset)ja jos tuossa 330w ottotehossa pudottaa lämpötilanpyyntiä niin että pumppu pysähtyy,se ennen pysähtymistään käy muutaman minuutin n.120w ottoteholla.Viittaisi siihen että kompura pyörii.

Mikään ei ainakaan viittaa tuohon että mittari valehtelisi,ihan elektroniikka liikkeestä se on ostettu.

T

teukka

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Kokemuksesta voin sanoa, että halvat mittarit mittaavat kyllin tarkasti, kun kulutusta on riittävästi tai kuorma on ohminen, eikä sisällä kapasitanssia tai induktanssia. Ajattelin tutkia tarkemmin skoopilla, mutta en ole enää viitsinyt. Pienillä tehoilla on pyörivissä laitteissa vaihesiirtoa, joka saattaa joissakin mittareissa suurentaa lukemaa. Invertterit ovat vielä yksi epävarmuus. Kun ei tee tiedettä, niin nuo mittarit riittävät. ;)

M

mankeli

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

PCB bird single split function manualin mukaan sisapuhallin pysähtuu kun imuilma laskee 22c alle.Kompura pyöri min.teholla 300w mun Thin 13 inv saman lailla.PM 300 ja fluke amp pihdit suht sama näyttö tulos. javascript:void(0);
Huh

T

TKT55

Vieras
  • Keskustelun aloittaja

Minulla Gree GWHD12 , jonka nimellinen ottoteho on 1100 W. Käytin sitä alussa jopa alle 400 W teholla mutta minulle tuli mittausten perusteella vaikutelma, että COP on alhainen kun ottoteho on alle noin 440 W. En tiedä voisiko se johtua siitä, että kompressori ei jaksa kehittää riittävästi painetta pienellä ottoteholla? Pitämällä lämpötilan tavoitearvo noin 21-22 C niin ottoteho on minulla riittävä.

N

Nummika

Vieras

Ilmeisesti jonkinlainen kompuran paineongelma se on pienillä osatehoilla,ja on vaan vissiin tyydyttävä siihen että on ultimaten ominaisuus.Isommilla ottotehoilla toimii kyllä.

Eilenkin van ihmettelin vielä kun kermansavessa hiukan puuita polttelin ja ilpin otto putosi 300w imuilman illessa 23,6 niin puhallus olikin jo 22,6 eli asteen kylmempää :-[
Pitänee sitten laittaa takkaan hiukan vähemmän puuta.

varajussi

Aktiivinen jäsen

Kannattaa tarkistaa lämpömittarit jos ulospuhallus näyttää pienempää lukemaa. ::) Vai onko samalla mittarilla mitattu. Ei kai sentään mene jäähdytys päälle :p.

Jos laitteen ottoteho verkosta on vaikka 300W niin 80W menee ulkoyksikön pohjan sulatusvastukselle. Noin 70w menee puhaltimille ja elektroniikan käyttöön. Kompressorille jää siis noin 150W. Tuosta ILP taikoo lämpöä.

Tosin samaa ilmiötä eli COP vaihtelua olen havainnut omassakin eli Ulti 10 pro inverter. Pienemmillä ottotehoilla tuntuu COP putoavan vaikka ottaa huomioon tuon kiinteän pohjakuorman. Jos sitten lisää lämmön pyyntiä niin tehot kasvavat. Kun ottoteho asettuu esim 900W (sis pohjakuorman) ja samoin lämmöt pidemmän ajan päästä niin COP voi olla noussut vaikka kahdesta kolmeen. Jonkinkainen hystereesi tuossa ilmiössä on eli ottotehon pudotessa COP putoaa vasta pienemmällä teholla. Tai oikeastaan ottoteho ei edes paljon putoa mutta puhalluslämpö ja siten COP päättävät pudota. Tuossa ilmiössä on kuin kaksi pykälää. Tuntuu hieman että pienemmällä puhalluksella COP pysyy paremmin "isona". Kun ei tiedä puhalluksen määrää 1 ja 2 nopeuksilla niin ei voi arvioida mikä COP olisi. Ehkä pienemmällä puhalluksella korkeampi lämpö ja paineet auttavat tässä.

PM-300 ja Ultin mittari näyttävät minulla johdonmukaisesti noin 5% eri lukemia. PM-300 näyttää isompaa lukemaa riippumatta ILPin tehotasosta. Tuo ero on yksilökohtaista.

N

Nummika

Vieras

varajussi sanoi:
Kannattaa tarkistaa lämpömittarit jos ulospuhallus näyttää pienempää lukemaa. ::) Vai onko samalla mittarilla mitattu. Ei kai sentään mene jäähdytys päälle :p.

Samalla mittarilla mitattu,lanka menee puhallusaukon sisälle ja itse mittariosa pudotettu avoimeen imuilma luukkuun,tai vaihtoehtoisesti sisäyksikön päällä.

Ainakin jos laittaa mittarin ja langanpäässä olevan anturin vierekkäin niin samaa näyttää :D

P

paavali

Vieras

Tuli semmoinen mieleen että ei kait sinulla ole pumppu auto modella, yrittää pitää lämpötilan vakiona välillä jäähdyttäen...

Back
Ylös Bottom