Paineen nosto

Toni_H

Jäsen
Paine on laskenut mielestäni jonkun verran ja Niben huoltoäijjä sanoi puhelimessa, että painetta voi nostaa vettä lisäämällä...?
Eli pitää vain ruuvvata yhtä nuppia auki ja katsoa kun paine nousee ja laittaa kiinni kun on ok...

Onko se tuo nuppi tuolla kuvan oikeassa reunassa piilossa?

kokemuksia?

Liitteet

• WP_000187.jpg
    WP_000187.jpg
    72,2 KB · Katsottu: 1 992

VesA

In Memoriam
Vs: Paineen nosto

AnttiT sanoi:
Tuosta kuvasta ei ainakaan sitä näy.

Paineennoston perinnehanassa on varuiksi kaksi hanaa peräkkäin, molempia pitää vähän raottaa ja sitten tarkkailla mittareita. Näin keväällä verkoston paine laskee hiukan joka tapauksessa.. ja nousee taas syksyllä takaisin ilman veden lisäystäkin. Jos paine vaihtuu kovin jyrkästi lämpötilan mukaan on syytä epäillä paisaria.

luu5

Jäsen

VesA sanoi:
Paineennoston perinnehanassa on varuiksi kaksi hanaa peräkkäin, molempia pitää vähän raottaa ja sitten tarkkailla mittareita. Näin keväällä verkoston paine laskee hiukan joka tapauksessa.. ja nousee taas syksyllä takaisin ilman veden lisäystäkin. Jos paine vaihtuu kovin jyrkästi lämpötilan mukaan on syytä epäillä paisaria.

Ei Nibessä ainakaan ennen ollut kuin yksi hana, Påfylln muistaakseni. Siitä kun vääntää ja katsoo samalla, että paineet on alkuun vaikka 1 bar. Tietysti voi testata sen ylipaineventtiilin samalla ja antaa paineen nousta kunnes se aukeaa (2,5 bar). Sitten laskee siitä ylipaineventtiilistä paineet takaisin sinne 1 barin nurkille.

Meillä paineet heiluu noin 0,5 bar vuoden aikana. Ei kannata hermostua ja täytellä turhaan.

Savustaja

Aktiivinen jäsen

Tuossa se vedenlisäyshanikka on merkittynä nuolella. Kuten jo täällä mainittiinkin, niin muutaman barin kymmenyksen se paine voi heitellä kattilaveden lämpötilan mukana.
Meillä sai lattialämmityspiirin ilmata 3 - 4 kertaa ennen kuin loppui ilman tulo.
IMG_6217a.jpg

mj

Jäsen

Tuota kuvassa näkyvää punaista ylipaineventtiiliä ei ammattilaisen mukaan sitten kannata turhaan kokeilla ja availla. Itse testasin sitä joulun alla, kun niin muistaakseni ohjekirjassa pyydetään tekemään, minkä jälkeen ei enää pysyneet paineet lattiaputkissa. Putkimies avasi ja tutkaili... Hänen mukaan näytti siltä, että vedet tulppaava kumi olisi hieman repeytynyt avauksessa eli olisi ollut juuttuneena vastinkappaleeseen. Toinen vaihtoehto kuulemma on, että avauksen yhteydessä voi mennä likaa (pieni kivi, yms.) mekanismiin, mikä jättää venttiilin raolleen. Putsasi venttiilin, kun ei ollut uutta laittaa tilalle, ja antoi ohjeen olla testailematta sitä. ;) Nyt on paineet pysynyt talven yli ihan ok.

Samalla putkari asetti paisuntasäiliön paineet kohdalleen, nekin oli mennyt keturalleen kahdessa vuodessa.

Savustaja

Aktiivinen jäsen

mj sanoi:
Tuota kuvassa näkyvää punaista ylipaineventtiiliä ei ammattilaisen mukaan sitten kannata turhaan kokeilla ja availla. Itse testasin sitä joulun alla, kun niin muistaakseni ohjekirjassa pyydetään tekemään, minkä jälkeen ei enää pysyneet paineet lattiaputkissa. Putkimies avasi ja tutkaili... Hänen mukaan näytti siltä, että vedet tulppaava kumi olisi hieman repeytynyt avauksessa eli olisi ollut juuttuneena vastinkappaleeseen. Toinen vaihtoehto kuulemma on, että avauksen yhteydessä voi mennä likaa (pieni kivi, yms.) mekanismiin, mikä jättää venttiilin raolleen. Putsasi venttiilin, kun ei ollut uutta laittaa tilalle, ja antoi ohjeen olla testailematta sitä. ;) Nyt on paineet pysynyt talven yli ihan ok.

Samalla putkari asetti paisuntasäiliön paineet kohdalleen, nekin oli mennyt keturalleen kahdessa vuodessa.

Sama ohje pätee kaikkiin ylipaineventtiileihin. Ainakin, mitä eri putkareita oon kuunnellut. :) Muutaman vuoden vanhat venttiilit alkavat herkästi testin jälkeen vuotaa, kuten mj tuossa edellä mainitsikin.

nackerton

Vakionaama

Heh, sama homma automaatti-ilmaimien kanssa. Jakotukki tuppasi lorisemaan, ja menin fiksuna hieman avittamaan ilmainta auki tökkäämällä poistoreiästä tikulla. No, ilma pääsi pois mutta eipä se sen jälkeen vettäkään pitänyt sisällään..

pökö

Kaivo jäässä

Savustaja sanoi:
Sama ohje pätee kaikkiin ylipaineventtiileihin. Ainakin, mitä eri putkareita oon kuunnellut. :) Muutaman vuoden vanhat venttiilit alkavat herkästi testin jälkeen vuotaa, kuten mj tuossa edellä mainitsikin.
Varoventtiiliä on ihan fiksu välillä avata, valuttaa vaikka sitten hieman enemmän jotta lähtee roskat pois jos jää tiputtamaan. Käyttävesivaraajissa tuo aukenee ihan itsestään kun vesi laajenee lämmittäessä, eikä ongelmia ole. Siksi tuossa kapistuksessa on se käsinuppi että sitä saa koskea.
En allekirjoita noiden putkarien "ohjeita".

Peku 2012

Lämpöpumppu ym energiaharrastelu

nackerton sanoi:
Heh, sama homma automaatti-ilmaimien kanssa. Jakotukki tuppasi lorisemaan, ja menin fiksuna hieman avittamaan ilmainta auki tökkäämällä poistoreiästä tikulla. No, ilma pääsi pois mutta eipä se sen jälkeen vettäkään pitänyt sisällään..
Juuri tämän takia olenkin pitänyt noita ilmanpoistimia aina muutaman hyllyssä jemmassa, jos alkavat vuotaa.
Keräävät vuosien mittaan sen verran roinaa sisäänsä ettei tiivistepinnat enää pidä.

pökö

Kaivo jäässä

Itse olen korvannut autoilmaimet 5cm pätkillä pystyputkea ja minipalloventtiileillä josta mutkat alas. Kun ilmat on kerran saanut pois ei paljon ole tarvinnut hanoja veivata.

VesA

In Memoriam

pökö sanoi:
Itse olen korvannut autoilmaimet 5cm pätkillä pystyputkea ja minipalloventtiileillä josta mutkat alas. Kun ilmat on kerran saanut pois ei paljon ole tarvinnut hanoja veivata.

Minulla on lämmitysverkon automaatti-ilmaimista ollut sulku kiinni jo vuosia.. niinkuin näkyy olevan monessa paikassa jossa linjan yläpäitä näkee. Voi sitten taas availla jos tulee putkiin koskettua.

Back
Ylös Bottom