Tähän ketjuun on tarkoitus on välttää pahimmat sudenkuopat viisaampien neuvojen avulla ja samalla dokumentoida asennusta vaihe-vaiheelta, josko siitä olisi apua jollekin muullekin jolla on vastaava projekti suunnitteilla 
Lähtökohdat:
- 140 m2 talo Oulun seudulla, rakennettu 2010-2011 (2010 eristysmääräyksillä)
- Vesikiertoinen lattialämmitys, menovesi kovimmilla pakkasilla hieman yli 30 astetta
- Lämmityksen hoitanut tähän saakka Jäspi Ecowatti + Tulikiven vesitakka + Toshiba Artic ILP
Suunnitelmat:
- Lisätään VILP nykyiseen lämmityskattilaan takan vesikierron rinnalle
- Ensin tarkoituksena oli laittaa PAW-CZNP4 lisäkortti että saa hyödynnettyä Ecowatilta saatavaa 1-10V ohjausta, mutta tämä osoittautui toimimattomaksi yhdistelmäksi koska Ecowatti kertoo viestillä haluamansa menoveden lämpötilan jännitteellä 1V = 10C ... 10V = 90C, ja Panasonic osaa vain rajoittaa maksimitehoaan ohjauksen mukaisesti, karkeasti niin että 0V = pumppu ei saa käydä ollenkaan ja 10V = pumppu saa käy täysillä
- Nyt tarkoitus mennä niin että VILP tekee lämmön kutakuinkin talon nykyisen säätökäyrän mukaisesti, ja Ecowattin käyrästä leikataan pari-kolme astetta pois, eli häiriön sattuessa kämppä lämpeää entiseen tapaan Ecowatilla
- Asennus melko suoraviivainen, Ecowatti ja sähkökeskus teknisessä tilassa, pumppun voi asentaa lyhyellä vedolla suoraan seinän taakse. Sulatusveden voi tuoda teknisen tilan viemäriin
- Tarvittava mittarointi asennuksen yhteydessä (kulutusmittarit + energiamittari), extrana mahdollisuus monitorointiin ja etäohjaukseen kotiautomaation kautta
Hankittuna nyt:
- Panasonic:in T-Cap 9kW WH-MXC09H3E8
- HeishaMon pumpun monitorointiin ja etäohjaukseen
- Ecowatti on jo olemassa, tätä on tarkoitus hyödyntää varaajana jatkossakin
Asennus suunnitelmat:
- Betonivalu 1300x700x100+ mm, raudoitettu (tehty)
- Korotus haluttuun tasoon pontatuilla pilariharkoilla, noin metrin korotus maanpinnasta jolloin pumppu tulee varaajan pohjan yläpuolelle ja vapaakierto toteutuu
- Pumppu tulee noin 35 cm irti seinästä (suositus > 30 cm) jolloin kaikki jää räystään alle eikä katolta tipu lumet pumpun päälle
- VILPille menevään putkeen takaisiniskuventtiili + ultraääni energiamittari + mutasihti + hana josta VILP:in veden voi tyhjentää jos esim. jäätyminen uhkaa
- Putket 1.25" teräshaitarilla suoraan sisältä pumpulle asti, sisälle sopivat muunnoskappaleet. Sisällä valmiina haaroitus takkakierron putkissa, näissä erilliset sulut jo asennettuna
- Takkakierto tehty 22mm kupariputkella, rajoittaa varmaan vähän virtausta mutta putkea on vain metri varaajalta haaroituskohtaan ja putkituksen kokonaismitta tulee olemaan noin 2m joten tuskin aiheuttanee ongelmia
- 19mm eriste putkien päälle + jokin muu suoja ettei linnut noki eristettä rikki eikä UV haurasta sitä ajan kuluessa
- Sähköt ja muut johdot omasta läpiviennistä (varaus myös lisäpiuhoille)
- Sulatusvedet johdetaan tekniseen tilaan, saatto sulanapitokaapelilla
- HeishaMon monitorointia ja etäohjausta varten. Kulutusmittarit valittava niin että niissä on S0-pulssilähdöt (kulutusdata HeishaMonin kautta näkyville)
Koska kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, pikainen hahmotelma asennuksesta:
Avoimet asiat / kysymykset tässä vaiheessa:
- Onko "Asennus suunnitelmat" -kohdan listasta unohtunut jotain oleellista tai onko siinä selviä virheitä?
- Mikä ultraäänitoiminen energiamittari lämpöpumpun tuoton seuraukseen? Mahdollisuus liittää kotiautomaatioon plussaa mutta ei välttämätöntä, HeishaMonin avulla saa käsittääkseni melko realistisen (hetkellisen) energian tuoton ulos suoraan pumpun datasta. Erillinen mittari puoltaa minusta paikkansa sillä että se mittaa kulutuksen myös silloin kun kotiautomaatio on mahdollisesti alhaalla
Ensimmäisessä vaiheessa tarkoitus keskittyä asennukseen ja sopivien osien valintaan, kun asennus on tehty jatketaan kotiautomaation väännön kanssa. Tästä ei ole vielä kokemusta, joten tähän liittyviä kysymyksiä tulenee jatkossa jonkin verran.

Lähtökohdat:
- 140 m2 talo Oulun seudulla, rakennettu 2010-2011 (2010 eristysmääräyksillä)
- Vesikiertoinen lattialämmitys, menovesi kovimmilla pakkasilla hieman yli 30 astetta
- Lämmityksen hoitanut tähän saakka Jäspi Ecowatti + Tulikiven vesitakka + Toshiba Artic ILP
Suunnitelmat:
- Lisätään VILP nykyiseen lämmityskattilaan takan vesikierron rinnalle
- Ensin tarkoituksena oli laittaa PAW-CZNP4 lisäkortti että saa hyödynnettyä Ecowatilta saatavaa 1-10V ohjausta, mutta tämä osoittautui toimimattomaksi yhdistelmäksi koska Ecowatti kertoo viestillä haluamansa menoveden lämpötilan jännitteellä 1V = 10C ... 10V = 90C, ja Panasonic osaa vain rajoittaa maksimitehoaan ohjauksen mukaisesti, karkeasti niin että 0V = pumppu ei saa käydä ollenkaan ja 10V = pumppu saa käy täysillä
- Nyt tarkoitus mennä niin että VILP tekee lämmön kutakuinkin talon nykyisen säätökäyrän mukaisesti, ja Ecowattin käyrästä leikataan pari-kolme astetta pois, eli häiriön sattuessa kämppä lämpeää entiseen tapaan Ecowatilla
- Asennus melko suoraviivainen, Ecowatti ja sähkökeskus teknisessä tilassa, pumppun voi asentaa lyhyellä vedolla suoraan seinän taakse. Sulatusveden voi tuoda teknisen tilan viemäriin
- Tarvittava mittarointi asennuksen yhteydessä (kulutusmittarit + energiamittari), extrana mahdollisuus monitorointiin ja etäohjaukseen kotiautomaation kautta
Hankittuna nyt:
- Panasonic:in T-Cap 9kW WH-MXC09H3E8
- HeishaMon pumpun monitorointiin ja etäohjaukseen
- Ecowatti on jo olemassa, tätä on tarkoitus hyödyntää varaajana jatkossakin
Asennus suunnitelmat:
- Betonivalu 1300x700x100+ mm, raudoitettu (tehty)
- Korotus haluttuun tasoon pontatuilla pilariharkoilla, noin metrin korotus maanpinnasta jolloin pumppu tulee varaajan pohjan yläpuolelle ja vapaakierto toteutuu
- Pumppu tulee noin 35 cm irti seinästä (suositus > 30 cm) jolloin kaikki jää räystään alle eikä katolta tipu lumet pumpun päälle
- VILPille menevään putkeen takaisiniskuventtiili + ultraääni energiamittari + mutasihti + hana josta VILP:in veden voi tyhjentää jos esim. jäätyminen uhkaa
- Putket 1.25" teräshaitarilla suoraan sisältä pumpulle asti, sisälle sopivat muunnoskappaleet. Sisällä valmiina haaroitus takkakierron putkissa, näissä erilliset sulut jo asennettuna
- Takkakierto tehty 22mm kupariputkella, rajoittaa varmaan vähän virtausta mutta putkea on vain metri varaajalta haaroituskohtaan ja putkituksen kokonaismitta tulee olemaan noin 2m joten tuskin aiheuttanee ongelmia
- 19mm eriste putkien päälle + jokin muu suoja ettei linnut noki eristettä rikki eikä UV haurasta sitä ajan kuluessa
- Sähköt ja muut johdot omasta läpiviennistä (varaus myös lisäpiuhoille)
- Sulatusvedet johdetaan tekniseen tilaan, saatto sulanapitokaapelilla
- HeishaMon monitorointia ja etäohjausta varten. Kulutusmittarit valittava niin että niissä on S0-pulssilähdöt (kulutusdata HeishaMonin kautta näkyville)
Koska kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, pikainen hahmotelma asennuksesta:
Avoimet asiat / kysymykset tässä vaiheessa:

- Onko "Asennus suunnitelmat" -kohdan listasta unohtunut jotain oleellista tai onko siinä selviä virheitä?
- Mikä ultraäänitoiminen energiamittari lämpöpumpun tuoton seuraukseen? Mahdollisuus liittää kotiautomaatioon plussaa mutta ei välttämätöntä, HeishaMonin avulla saa käsittääkseni melko realistisen (hetkellisen) energian tuoton ulos suoraan pumpun datasta. Erillinen mittari puoltaa minusta paikkansa sillä että se mittaa kulutuksen myös silloin kun kotiautomaatio on mahdollisesti alhaalla
Ensimmäisessä vaiheessa tarkoitus keskittyä asennukseen ja sopivien osien valintaan, kun asennus on tehty jatketaan kotiautomaation väännön kanssa. Tästä ei ole vielä kokemusta, joten tähän liittyviä kysymyksiä tulenee jatkossa jonkin verran.
Viimeksi muokattu: