paukahtelee

T

teukka

Vieras
Tarkoitan, että pakkanen paukahtelee.

Tänään kävi pakkanen jo miinus 19 asteessa. Tuon Luxus-halpispumpun olisi kai pitänyt jo hyytyä.

Sulatusjaksot olivat edelleen noin 35 minuutin välein, mutta niiden kesto meni jo kymmeneen minuuttiin. Otin parin tunnin pätkältä dataa ja laskin COP-arvoksi noin 1,5, joka siis sisältää myös sulatuksen. Keskimääräinen ottoteho mittausjaksolla oli noin 1,3 kw, josta tulisi vuorokauden kuluksi noin 32 kwh.

Sulatusjaksojen välillä COP oli noin 1,7. Näyttää siltä, että noilla tienoilla se alkaa hyytyä ja hyytyminen tapahtuu siis sulatusjaksojen pitenemisenä. Jos jakso tuosta pitenee, niin kannattanee sammuttaa ilpiltä valot.

Pohjassa on melkoisia jääpuraita, mutta reiät ovat auki. Pohjapellin ja kennon välinen rako on vain muutamia millejä, ja siihen on jäänyt pysyvä jää ainakin toiseen päähän. Tuee mieleen, että mitähän varten koko pohjapelti on sinne laitettu. Ottaisinkohan rälläkän ja saneeraisin...

Karhulitos

Aktiivinen jäsen
Hienoja uutisia. Meinasin kanssa laittaa kuvan Toshibasta, kun kerrankin meilläkin on jopa melkein -5C, ja sen kennosta. Olen nyt n. 3 tuntia tarkkaillut sitä ja ei yhden yhtä sulatusjaksoa. Kennossa kohtalainen jäähuurupeite, ei missään nimessä iso. Kennon alaosa on itseasiassa ihan huuruton.

Osaako joku arvailla, mistä johtuu? Tiedän, että -5C - +2C on kaiketi pahin huurtumislämpötila. 3h alkaa tuntua vaan isohkolta sulatusväliltä, mutta mitäs sitä sulattelemaan jos ei ole sulateltavaa.

Vai onko nyt vaan etelässä niin kuivaa ettei huurru..?

Pumppis

Jäsen
teukka sanoi:
pakkanen jo miinus 19 asteessa. Sulatusjaksot olivat edelleen noin 35 minuutin välein, mutta niiden kesto meni jo kymmeneen minuuttiin.

Mitä se oikein sulattelee? tuskin tuossa ulkolämpötilassa kondensoitumista tapahtuu.

T

teukka

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Kun suhteellinen kosteus nousee sataan prosenttiin lämpötilan laskiessa, niin vesi tiivistyy näkymättömästä höyrystä pisaroiksi eli sumuksi ja jäätyy kennoon. Myös suoraan höyrymuodosta voinee tapahtua ns. härmistymistä.

Näinä aikoina parin asteen lasku ulkoilman lämpötilassa aiheuttaa tuon 100 %.

Veden kondensoituminen tapahtuu siis tuossa tilanteessa lämpötilasta riippumatta. Nollan yläpuolella se lorisee ilman sulatusta ja pakkasella se jäätyy ja pitää sulattaa.

Jos ulkoyksikön puhallusilman jäähtyminen olisi niin vähäistä, ettei 100 % kosteutta saavuteta, niin jäätymisongelmaa ei olisi. Olen tullut siihen tulokseen, että ratkaisu tähän suuntaa olisi se, että ilman virtausta lisättäisiin tai kennoa suurennettaisiin. Taitavat olla kallita molemmat. Sitä paitsi aivan kostealla kelillä mikään ei auttane.

Jos käytettäisiin pientä kennoa ja hidasta puhallinta, niin jäätymistä voisi tapahtua jo vaikkapa plus 10 asteessa.

glocker

Aktiivinen jäsen
teukka sanoi:
Tarkoitan, että pakkanen paukahtelee.
Tänään kävi pakkanen jo miinus 19 asteessa. Tuon Luxus-halpispumpun olisi kai pitänyt jo hyytyä.

Kokemuksesi kuulostavat todella hyvältä. Uskon pärjääväni lähes koko talven ko. laitteella tällä korkeudella. Itse ajattelin ajaa vastaavalla Ultimaten laitteella pakkasen kiristyessä lähes cop 1 arvoon saakka, joka tarkoittanee 25 astetta. :)

Toistaiseksi on pärjännyt hyvin pelkästään tämän varassa, mutta pakkanen ei ole ollut vielä ilmoittamissasi lukemissa.

T

teukka

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
On tullut muutaman kerran kehuttua, ettei ole jää haitannut.

Tänään sitten oli koko pohjapelti noin tuuman paksuisen teräsjään peitossa ja lähellä oli, etteivät siivet jo osuneet jäähän.

Sulattelin puhaltimella ja kolistelin jäät pois. Olisi muuten mukavaa, jos pohjapelti olisi jonkinlaisilla saranoilla, jolloin jään poisto olisi jopa mukavaa.

Ensi kesänä aion parannella systeemiä! Eihän tuo niin usein jäätyne, kun nytkin olen jo viikkoja pyöritellyt sitä pakkasessa. :shock: :D

Joku ajatteli jossakin, että pohjan voisi vuorata styroxilla. Onkohan niin, että laitteen sisällä on kylmempi kuin ulkopuolella, joten styroxit toimisivat aivan väärin päin?

H

huru-ukko

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Moro, täällä joku kysyi Toshibasta ja siitä kun se jäätyi. Minä ostin saman merkkisen pelin kolme päivää sitte, ja se on nyt aivan jäässä. Onko siitä mitään vaaraa koneelle, vai alkaako se sulaa itestään. Muuten se on lämmittänyt taloani hyvin.

E

Ekku

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
huru-ukko sanoi:
Moro, täällä joku kysyi Toshibasta ja siitä kun se jäätyi. Minä ostin saman merkkisen pelin kolme päivää sitte, ja se on nyt aivan jäässä. Onko siitä mitään vaaraa koneelle, vai alkaako se sulaa itestään. Muuten se on lämmittänyt taloani hyvin.

"aivan jäässä", siis onko se kunnon jäätä jota on enemmänkin esim. pohjalla :?:
Itsellä Toshiba on nyt -5 keleillä sulatellut itsensä. Kuuraa on ollut välillä koko päädystä näkyvä kennosto täynnä niin ettei lamelleja ole kunnolla erottanut. Taskulampulla kun katselin flektin taakse niin siellä ei ollut läheskään niin paljoa. On sulattanut kaikki pois joka sulatuksella eli kerääntymään ei ole päässyt.

H

huru-ukko

Vieras
  • Keskustelun aloittaja
Kävin kattomassa lampun kanssa jäätilannetta, kyllä minusta pääty mistä se ilman ottaa oli aivan rehellisesti umpijäässä. Mutta yöllä oikein säpsähdin kun kuului niinkuin hevonen oisi vetänyt viimisen henkäyksen, se oli kai sulatuksen ääni,vai mitä arvelette? Täytyy sanoa että itse epäilin laitetta ja sen tehoa mutta olin väärässä kyllä lämpiää hyvin talo vaikka on vanha puoltoiskerroksinen. Kohta senkun heittää uikkareille ja on vaan koneen alla lämpimässä, hieno vehe.

E

Ekku

Vieras
huru-ukko sanoi:
Kävin kattomassa lampun kanssa jäätilannetta, kyllä minusta pääty mistä se ilman ottaa oli aivan rehellisesti umpijäässä. Mutta yöllä oikein säpsähdin kun kuului niinkuin hevonen oisi vetänyt viimisen henkäyksen, se oli kai sulatuksen ääni,vai mitä arvelette?

Ilmaa laite ottaa myös koko seinää vasten olevalta takaosalta joten jos pääty on jäässä/kuurassa niin henkireikää on todennäkoisesti vielä takana. Sitten kun se hevonen on kuollut niin käypä katsomassa (siis se on todennäköisesti se sulatuksen ääni), pitäisi sulaa kokonaan. Meillä se pääty on näillä keleillä ( nollan vaiheilla) koko ajan kuurassa , paitsi tietenkin sulatuksen korahduksen jälkeen.
Joo aivan tosi hyvin lämmittää, vaimokin joka yleensä on vedolle ja vilulle arka on tosi tyytyväinen. Ollaankin vähän hikoiltu ennekuin oikeat asetukset on löytynyt.

En tiedä mistä johtuu mutta lämpötilan pudotus parilla asteella lämmityksen ollessa päällä ei tunnu aina vaikuttavan. Siis lämpömittarista seuraten. Ihan kuin ylempi asetus "jämähtäisi".Vai tapahtuuko muutos todella pitkällä viiveellä. Miten muilla?

K

kriitikko_o

Vieras
Sulatusjakso alkaa Toshibassa aina sillä "hevosen henkäyksellä". Tällöin sisäyksikkö myös sammuu. Eli kuulostaa ihan normaalille. Tässä on ollut puhetta ulkoyksikön jäätymisestä. Huurretta olen minäkin omassa Toshibassa nähnyt mutta hyvinhän tuo näyttää pois sulavan sulatuksen aikana. Sulatus alkaa ylhäältä ja menee siitä alaspäin, kunnes alkaa kunnolla vettä lorista. Tietysti voisi myös hieman vertailla ulkoyksikön sijaintia - että vaikuttaako se huurtumiseen. Itsellä Toshiba on noin 2 metrin korkeudella avoimessa tilassa, ja hyvin näyttää sulatus toimivan ainakin siinä. Mutta ulkoyksikön sivulla ja alla olevat esteet voivat lisätä huurtumista - luulen niin.

Toshibassa näyttää (pyyntö) aste 22 C toimivan tehokkaasti lämpöä tuottaen. 21 C:ssa ei tule vielä hikoiltua, mutta 22C:ssa se on jo mahdollista. Huoneen ilma vaihtuu varsin nopeasti - vaikutus on aistitavissa jo siinä 15 minuutissa kauempanakin. Talon seinät ja huonekaluthan myös varastoivat lämpöä. Mielestäni seinien jäähtyminen on paljon hitaampaa kuin mitä ilmasta on aistittavissa. Joten tuotettu lämpö nyt ei ainakaan heti häviä harakoille. Viiveen pituus on varmaan hyvin talokohtainen ilmiö. Tähän vaikuttaa myös varmaan ilmakierto talossa, muut lämmön lähteet (esim takka), jolloin lämpö voi johonkin kohtaa taloa ikäänkuin kasaantua. Mulla keittiössä hieman lämpimämpää, johtuen leivinuunista (onhan siellä muitakin lämmönlähteitä). Joten jossitteluksi menee.

H

huru-ukko

Vieras
Tere te taas, jälleen utelen kaikenlaista. Mihinkä olette lämpötilan pyynnin asettaneet. Minulla on nyt 19 astetta mutta leivin sekä pystyuunit taitaa laittaa huomattavasti sen lämpimämmäksi, silti se pyörii aika kovaa. Vai pitäiskö olla uuneillla lämmittämättä että näkis todellisen koneen tehon. Mitenkä teillä on uunien kanssa tehty??? Villisti vaikka yläkerrassa ei ole pattereita niin siellä on 23astetta, kyllä meinaa olla kosteat unet.

E

eepponen

Vieras
Tästä ketjusta löytyy tuosta lämpötilapyynnistä juttua ja galluppi: http://www.lampopumput.info/foorumi/viewtopic.php?t=209

H

huru-ukko

Vieras
Kiitos, huomasin juuri että höhlähän olen sillä täällä on oma osastokin toshiballe. En vaan ollu selannu pitemmälle. Sorry!!

Back
Ylös Bottom