Pienempi paha: A/B-puhallus, tuloilmapatteri

W

Willi Bohl

Vieras
Kuten tunnettua, arvon #9 pitäminen parhaana vaatii käsisäätöä. Jos talossa riittää A-nopeus 9-10 tuntia arkena, niin kummalleko nopeudelle kannattaa sen säätö jättää lämpötaloudellisuuden kannalta/vrk (10h/14h), vaikka toisella nopeudella säädetty ei enää ole haluttu? Esim. nykyisellä säädöllä B #9 on 17 ja A:lle se muuttuu 23:ksi.
Vai meneekö tämä jo teorisoinnin puolelle...
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Pienempi paha: A/B-puhallus, tuloilmapatteri

Tämä kiinnostaa, kun olen painiskellut tuloillman kanssa. Nibe on antanut vikakoodia 02 eli jäätymisuhka tuloilmapatterissa. Tuloilma on ollut marraskuun lopulta alkaen 8-10 C, mikä ei ole kovin mukavaa.

Tänään tein temppuja:
- Vaihdoin suodattimet, olivat kohtalaisen likaiset.
- Lisäsin tuloilmapatterin virtaamaa, tosin vain yhden kierroksen säätöruuvista toistaiseksi
- Panin puhaltimen A-nopeudelle.

Nyt on näyttänyt tuloilma lukemaa 24 C, tosin vasta muutama tunti em. operaatioiden jälkeen. Täytyy seurata, mihin lopullisesti asettuu. Ulkoilma juuri on laskenut alle -20C.

Tein temput yhtä aikaa, joten ei pysty sanomaan, mikä osuus on puhaltimen muutoksella. Niben huollon mukaan puhaltimen pienentämisellä olisi huomattava vaikutus.
 

Äimänkäki

Aktiivinen jäsen
Vs: Pienempi paha: A/B-puhallus, tuloilmapatteri

Ilmeisesti puhaltimen A-asento ei paljoa vaikuttanut. Tuloilma pysytteli 23-24 asteessa. Ruuvasin tuloilmapatterin virtausta takaisinpäin pienemmälle puoli kierrosta. Tuloilma laski 21 asteeseen. Tällä sitä pystyy näköjään säätelemään. Ei toiminut puhaltimen A/B-muutokset lainkaan niin paljon kuin sinulla. Ulkoilma pysyttelee -20 asteessa näinä aikoina. Oikeastaan näytti olevan yks hailee, oliko puhallin A vai B. Virtauksessa on kuitenkin selvä ero kun huoneen venttiileistä kokeilee eli kyllä puhallus muuttuu A:n ja B:n välillä, tuloilman lämpö vain ei sattunut muuttumaan.
 

repe

Jäsen
Vs: Pienempi paha: A/B-puhallus, tuloilmapatteri

Minun kokemukseni mukaan tuo arvo pitäisi olla mahdollisimman matala, mutta alle 15 kun menee, niin alkaa vedon tunne. Omassa koneessani tulopatterin lämpötila nousi syksyllä yllättäen 22 asteeseen ja siitä seurasi, että en pärjännytkään ilman sähkövastusta. Virtaaman lasku niin, että lämpötila laski 15 asteeseen, auttoi sitten pärjäämään ilman vastuksia. Nyt pakkasilla tietysti asia on eri.
Meillä on muuten ilmanvaihto aina a-asennossa, kun olen ajatellut sen riittävän kolmelle hengelle. Eipähän tule puhallettua nolla-asteista ilmaa ulos niin paljon.
 
Back
Ylös Bottom