PILP ja diesel-lämmitin

Mikki

Hyperaktiivi
Tuumin tuossa että jos ajaudutaan tilanteeseen että pörssisähkö on tulevaisuudessa järkevä tai jopa ainoa vaihtoehto, on PILPn kanssa kovemmilla pakkasilla vaikea väistää kalliita tunteja.

Syynä pitkälti se että raitisilma on aina lämmitettävä ja se taas tehdään kompuralla ja oikein tiukalla kelillä myös vastuksilla.

Mutta entäpäs jos keventäisi talon lämmityskuormaa diesel lämmittimellä, jonka liittäisi raitisilmakanavaan ennen PILPiä. Eli ottaisi ilman putkesta ja palauttaisi lämmitetyn ilman takaisin samaan putkeen.

2-3kW lämmitin voisi olla aika sopiva. Maksaa alle 200€. Pakokaasun lämpö pitäisi saada sitten tavalla tai toisella talon poistoilmaan vielä kompuralle. Jonkinlainen lämmönvaihdin.

Pörssisähkön ja ulkolämpötilan mukaan sitten käynnistäisi lämmitintä kun pörssisähkö maksaa hunajaa. Tuon varmaan saisi automatisoitua jotenkin.

NesteMy diesel palaisi puhtaasti ja korkeaoktaanisena myös syttyy herkästi.

Onko järjetön vai seinähullu ajatus?
 

kotte

Hyperaktiivi
Laittaisin joka tapauksessa vesikiertoisen webaston tyylisen tuon sijaan. Sillähän hoitaisi kaiken lämmityksen tarvittaessa ja jollei teho riitä, ainakin auttaa.
 

Mikki

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #5
Laittaisin joka tapauksessa vesikiertoisen webaston tyylisen tuon sijaan. Sillähän hoitaisi kaiken lämmityksen tarvittaessa ja jollei teho riitä, ainakin auttaa.
Mutta onhan se aika vaikea kytkeä vrt. tuo. Ja vesiversio pitäisi olla sisällä... Ilmaversion veisin vaikka ullakolle missä raitisilmakanava kulkee sopivasti matkan vaakaan.

Paloturvallisuutta voisi lisätä kyhäämällä kivivillasta palokatkot lämmittimen ympärille.

Itsellä SAM41 imisi lämmön ja osa lämmöstä menisi varmaan veteenkin. Loput jaettuna kämppään IV kautta. Pakokaasun lömpö vaikein mietittävä, mutta se pitäisi saada talteen kyllä.
 
Viimeksi muokattu:

kotte

Hyperaktiivi
Mutta onhan se aika vaikea kytkeä vrt. tuo.
Voisihan webaston viedä vaikka pihalle ja johtaa glykoliletkun lämmönvaihtimelle, joka on kytketty lauhduttimielta lähtevään vesiputkeen. Tietenkin tuossa pitäisi punkteerata vehje parilla reiällä ja tehdä lenkki putkeen laitteen sisällä ja toivoa, että löytyy tilaa. Laitteessa taitaa olla sisällä pienen sähkökattilan tapainen värkki, joten tuon korvaaminen jotenkin vaikka laitteen ulkopuolella olisi houkutteleva kohde.

Sinällään voisi riittää lämmön syöttäminen lattiakiertoon lähtevään putkeen (glykoli-vesi-lämmönvaihtimella) ja eikö tuloilmamoduuli voisi saada vesivirtansa tuota kautta? Käyttövesipuolen kun jättäisi ennalleen, voisi toimia kokonaan pilp-laitteen ulkopuolella.
 

Mikki

Hyperaktiivi
  • Keskustelun aloittaja
  • #7
F750 kanssa SAM saa juuri vesivirtansa lattialämmön menosta. Se olisi kyllä otollinen paikka mutta vaatisi toki putkitöitä ja hinta pomppaa siitä syystä.

Ilmalämmitin on kanssa otollisessa paikassa raitisilmaputkessa kun kaikki lämpö siihen menee hyödyksi suoraan.

Tuon kytkentään tarvisi vain pari sivuhaaraa IV putkeen. Jos SAM yksiköstä pyytäisi korkeaa låmpöä, termari päästäisi vettä läpi ja se taas poimisi lämpöä paluuveteen jos raitisilman lämpö olisi yli lattialämmön menoveden (max 29C meillä).
 

kotte

Hyperaktiivi
mutta vaatisi toki putkitöitä ja hinta pomppaa siitä syystä
Putkityöt ovat hauskoja tehdä, en pidä niitä hankalampina kuin ilmanvaihtoputkien kanssa touhuaminen (mikä ei toki sekään ole putkihommia vaikeampaa). Työkaluja tuo tietenkin vaatii, kuten ilmanvaihtoputkiinkin puuttuminen. Toki tulee ongelmia, jos ei pääse kätevästi käsiksi putkiin tai joutuu jopa proppaamaan lattioita tms., jolloin asiaan voi liittyä riskejäkin ja ilmanvaihtokanavathan lienevät tyypillisesti hyvin saavutettavissa.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Syyläri raitisilmakanavan eteen, webasto tms sitten pukkaa lämmintä glykolivettä syyläriin? Ei eroa mitenkään autokäytöstä, eli koko systeemi voisi olla pihalla.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Tuohon NesteenMy dieseliin en kyllä erehtyisi tavallisella ainakin oli halvenpaa .

Muuten tuo sun ajatus on kylla ajattelemisen arvoinen.
Neste My palaa kyllä autossakin hienosti ja kone käy paremmin jopa havaittavasti. Pakokaasu on myös aivan väritöntä.

Tuollainen lämmitin pysyisi varmaan puhtaampanakin sillä. Kallista se litku kyllä on.
 

Jullikka

Jäsen
Juuri vesipatterihan siellä raitiskanavassa onkin, F470 suoraan ja esim. F750 kanssa lisänä SAM40/41 tuloilmamoduulissa. Ongelma vain on se, että tehot ei riitä juuri enää nollan alapuolella tuloilmalle, lattiaan ja käyttöveteen, tuolla tuloilman lisälämmityksellä saa kuormaa pois PILP:ltä ja tehot riittää paremmin muuhun.
 

pökö

Kaivo jäässä
Juuri vesipatterihan siellä raitiskanavassa onkin, F470 suoraan ja esim. F750 kanssa lisänä SAM40/41 tuloilmamoduulissa. Ongelma vain on se, että tehot ei riitä juuri enää nollan alapuolella tuloilmalle, lattiaan ja käyttöveteen, tuolla tuloilman lisälämmityksellä saa kuormaa pois PILP:ltä ja tehot riittää paremmin muuhun.
Kyl se sitten löpölämmittimen vaatii
 

Lassi

Jäsen
Päästöhuijaus vw käy pienillä kierroksilla (1100 -1200), joilla dsg tykkää vedättä, aivan erilaisella tasaisuudella, kun ajetaan neste my:llä versus muut. Heti kun kierroksia on 1300 tai yli niin saa olla melkoinen sävelkorva että eroa löytäisi.

Pääosin myyllä ajeltu koko se aika kun sitä täältä idästä ollut saatavilla. Ehkä kannattaa, ehkä ei. Jos se meidät säästää vauhtipyörän, dpf:n ja webaston vaihdolta niin sitten saattaa kannattaa. Dpf muuten tekee hiukkaspolttoa paljon harvemmin myyllä.

Lämmityskäytössä en ehkä niin vakuuttunut olisi.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Voihan siinä olla psykologiaakin mukana, että kun on tankannut kallista MY:tä, niin kone käy paremmin. Mutta plasebo-efekti toimii ainakin minulle sitten Volvon kanssa... tasaisempi ääni koneessa juuri matalilla kierroksilla ja sitten tosiaan pakokaasu kirkasta.

Ja tuo hiukkaspoltto on kanssa ihan selvä vaikutus.

En tiedä tuollaisesta lämmittimestä, mutta kyllä niissäkin luulisi hyvin palava polttoaine olevan parempi juttu. Tuskin kuitenkaan My hintaansa takaisin haukkuu satasen lämmittimessä.
 

Jule

Vakionaama
Ainakin vartiointiliikkee tms pätkäajoa dieseleillä ajavat siirtyivät tuon my dieselin käyttöön, kai aillä jokin vaikutua nokeentiseen on, mutta en mä nyt tiedä onko tuo nyt öljylämmityksessä mitenkään erityisen hyvin perusteltua. Jos se nokeaa tupaöljyllä, niin siellä on säädöt metsässä.

Bensalaitteen voisi säätää toimimaan e85:llä, joka taitaisi olla nykyhinnoittelulla edullisempaa kuin tuo my diesel ja pääsisi bioainetta polttamaan jos se on motiivina.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Tätä diesel lämmitin juttua välillä edelleen mietin, kun nuo on niin edullisia ja melkoisen hyviä arvosteluja saavat laitteet Youtubettajilta.

2kW diesel lömmittimet tuntuvat ottavan 1dl dieseliä tunnissa pienellä teholla. Antotehosta ei tarkkaa tietoa ole tuolloin. Noin 1kW toki energiasisällön mukaan.

Eli jos kovimpina pakkaspäivinä sähkö maksaa hunajaa, niin sellaisella 2,5l kulutuksella vuorokauden pyörittäisi lämmitintä. Ja saisi ehkä reilut 20kWh lämpöä. Tuo maksaisi kovalla 2,5€ litrahinnalla 0,30€/kWh. Eihän tuo halpaa varsinaisesti ole mutta pahaa pelkään että tuo on halpaa -20C pakkasilla sähköön nähden.

Ja jos pakokaasut uskaltaisi laittaa F750lle niin saattaisi jäädä sulatukset pois kun poistoilma lämpenisi reilusti.

Tämmöistä tuumailua.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Vieläkin tähän, kun murehdin jo vuoden päästä talven sähkölaskuja kovilla pakkasilla. Uhka vai mahdollisuus? Asentaisin Planarin ullakolle metalliseen laatikkoon ja kunnollinen polttoainesäiliö esim. 30 litraa sille.

Tuollainen Planar kuluttaa pari kolme litraa dieseliä vuorokaudessa. 30 litran säiliöllä kymmenisen vuorokautta 24h. Tämmöisen + takan kanssa voisi kuvitella, että talo lämpiäisi käytännössä kokonaan kovemmillakin pakkasilla. Ja F750 saisi aina lämpimämpää ilmaa sisuksiinsa, kun tuo on päällä.

Ja SAM41 siirtäisi osan lämmöstä ilmasta veteen, mistä se menisi sitten lattioihinkin. Tuollainen 2kW vehje olisi just about mitoitukseltaan hyvä kun se nostaisi meidän ilmavirralla noin 30C tuloilman lämpötilaa.
1670592340358.png
 
Viimeksi muokattu:

Mikki

Hyperaktiivi
Jos 2kW antaa niin varmaan sen 5 litraa.
Ei nuo niin paljoa kyllä kuluta. Että voihan noissa olla osin Kiinalaisia KiloWatteja. Mutta lämpöä ne puskee aikalailla ja pakokaasut on hyvinkin "puhtaita". Olen tuollaisia paria versiota nähnyt toiminnassa (+youtube videot).
 

Tulihäntä

Vakionaama
Jos vesilämppäriä käyttäisi, niin laittaa sen mielummin lämmitysveden paluuseen. Siellä se saa tasaisesti kuormaa. Syylärin kanssa ongelmaksi tulee helposti vesitilavuus. Paisarin pitäisi olla melko iso ettei lämppäri keitä. Noissa kun ohjaus on alussa usein kaikki tai ei mitään. Ilmalämppäri on sitten vähän eri. Tosin niissäkin on puhallusilma helposti 70-80C, niin tiedä sitten mitä pilp tykkää siitä.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Jos vesilämppäriä käyttäisi, niin laittaa sen mielummin lämmitysveden paluuseen. Siellä se saa tasaisesti kuormaa. Syylärin kanssa ongelmaksi tulee helposti vesitilavuus. Paisarin pitäisi olla melko iso ettei lämppäri keitä. Noissa kun ohjaus on alussa usein kaikki tai ei mitään. Ilmalämppäri on sitten vähän eri. Tosin niissäkin on puhallusilma helposti 70-80C, niin tiedä sitten mitä pilp tykkää siitä.

Ei SAM yksikölle asti 70-80C lämpöä tulisi tuolla 2kW lämppärillä kun ilmavirta raitisilmakanavassa on 50l/s+. Aika tarkkaan voisi sanoa että +30C se saisi lämpöä nousemaan ja jos tuota vain pakkasilla käytettäisiin, tuskin mitään ongelmaa tulisi. Kesälläkin on joskus noin lämmintä.

Tuo ilmaversio olisi kaikkineen ehkä 300€ kokeilu. Vesilämppärit maksaa kiinalaisinakin versioina enemmän.
 

BBF

Vakionaama
Ei nuo niin paljoa kyllä kuluta. Että voihan noissa olla osin Kiinalaisia KiloWatteja. Mutta lämpöä ne puskee aikalailla ja pakokaasut on hyvinkin "puhtaita". Olen tuollaisia paria versiota nähnyt toiminnassa (+youtube videot).
Se 10 kWh / litra on dieselissä energiaa. 2kW = 0.2 L/h + pakokaasuhäviöt eli vähän päälle.
 

pökö

Kaivo jäässä
Ei nuo niin paljoa kyllä kuluta. Että voihan noissa olla osin Kiinalaisia KiloWatteja. Mutta lämpöä ne puskee aikalailla ja pakokaasut on hyvinkin "puhtaita". Olen tuollaisia paria versiota nähnyt toiminnassa (+youtube videot).
Jos se täyttä käy niin 5 litraa vuorokausi menee kun 48kWh tulee lämpöö.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Jos se täyttä käy niin 5 litraa vuorokausi menee kun 48kWh tulee lämpöö.

Dieselin nykyhinnalla siis 10€/päivä tai 0,20-0,25€/kWh. Onhan se rahaa, mutta tietty kattohinta tuosta kuitenkin tulisi lämmitykselle. Jos sähkö pörssissä tuulettomilla pakkasilla maksaa vaikka 0,60€-0,80€, niin pitää olla "MLP:n COP" ettei tule dieselillä lämmitys halvemmaksi.
 

pökö

Kaivo jäässä
Dieselin nykyhinnalla siis 10€/päivä tai 0,20-0,25€/kWh. Onhan se rahaa, mutta tietty kattohinta tuosta kuitenkin tulisi lämmitykselle
Mut oletko miettinyt mikä teillä on lämmityksen osuus kaikesta?

Meillä se on huomattavasti pienempi kuin hupisähkö, eikä sitä ihan nollaan saa mitenkään.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Mut oletko miettinyt mikä teillä on lämmityksen osuus kaikesta?

Meillä se on huomattavasti pienempi kuin hupisähkö, eikä sitä ihan nollaan saa mitenkään.
Ei sitä hupisåhköä juu nollaan saa. Mutta kyllä PILP talossa pakkanen näkyy, että tuo 2kW uppoaisi pakkasilla helposti siis jos hinta olisi yli 0,50€ tms.

Ja pahaa pelkään että tuo 0,50€ on tänä talvena jo paperia. Ensiviikkona saattaa olla jo rapeat hinnat.
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
Mutta lämpöä ne puskee aikalailla ja pakokaasut on hyvinkin "puhtaita".
Voisihan sen ilmaan siirretyn lämmönkin käyttää suoraan lämpönä ilman PILPiä. Jos pakokaasut ovat puhtaita, olisiko edes teoriassa mahdollista johtaa niitä PILPille. Siillä niistä saisi viimeisetkin lämmöt irti.

Tuommoinenhan olisi akkukäyttöisenä mitä paras varalämmitin muutenkin. Polttoöljyn hinta vaihteeksi vapaassa pudotuksessa.
 

Mikki

Hyperaktiivi
Nuo pakokaasut PiLPiin on kyllä aika tiukka kokeilu. Periaatteessa lämpötila ei nousse liikaa kun ilmamäärä on suuri ja pakokaasua ei montaa litraa sekunnissa tule. Kennon likaantuminen on riski, mutta aika vähän kun käyttöä on kuitenkin vain muutamia viikkoja max vuodessa.

Ja kennon jäätyminen ja sulaminen varmaan auttaisi poistamaan likaa.

Tuo on kyllä ajatuksena kutkuttava kun F750 kompura tykkäisi lämpimästä ilmasta.
 

kotte

Hyperaktiivi
Tuo on kyllä ajatuksena kutkuttava kun F750 kompura tykkäisi lämpimästä ilmasta.
Mutta niin epäkäytännöllinen, kun merkittävä osa kalliisti kaasulla tehdystä lämmöstä menee ulos harakoille ja loput siirretään kalliilla sähköllä sisälle ja pääosin korvaamaan lämpöä, joka irtoaisi muutenkin poistoilmasta.

Poistoilman lämmittäminen ei kannata, ellei lämpöä saa jokseenkin ilmaiseksi jostakin (auringon paisteesta, maapiiristä), mutta ei silloinkaan, jos tuon lämmön saisi suoraankin sisälle (kuten auringon lämmön suoraan sisään ja maapiirin lämmön tuloilman esilämmitykseen).
 

arimika

Vakionaama
Se 10 kWh / litra on dieselissä energiaa. 2kW = 0.2 L/h + pakokaasuhäviöt eli vähän päälle.


Ei nuo niin paljoa kyllä kuluta. Että voihan noissa olla osin Kiinalaisia KiloWatteja. Mutta lämpöä ne puskee aikalailla ja pakokaasut on hyvinkin "puhtaita". Olen tuollaisia paria versiota nähnyt toiminnassa (+youtube videot).
Linkistä löytyy ainakin webaston kulutus tietoja l/h Thermo top evo 5 kulutus 0,21 l /h onko osa vai täyskuormalla? Sitä ei kerrota. Oman muiostikuvan mukaan PA lämppärin kulutuas 0,7 -1 Litra / Tunnisssa

 

Lappanen

Hyperaktiivi
Mutta pakokaasussa on paljon lämpöä. Mitenkäs sen paremmin ottaisi talteen?
Mulla on autosta poistettu egr:n pakokaasujäähdytin, eli pakokaasut virtaa yhtä kanavaa läpi ja auton jäähyneste nappaa siitä sitten lämpöä itseensä. Tuollaisella saisi ainakin jotain pakokaasuista talteen veteen, ei hajuakaan miten tehokas vempele kyseessä.
 

kaihakki

Vakionaama
Näyttää olevan polttoöljyn hinta n. 1,40 euroa litralta. Kelpaa hyvin webastoon ja muihin diesel lämppäreihin. Prosyyrien mukaan 5 kw laitteen kulutus täysteholla on n. 0,6 litraa tunnissa. Eli n. 17 senttiä per kwh. Tämmöisen laitteen kytkentä varaajaan voisi olla varteenotettava idea, jos sähkön hinta ryöstäytyy käsistä tai tulee isompia katkoksia. Pitäisi kehittää mobiiliratkaisu, eli plug-and-play konsepti.
 

haraldh

Vakionaama
Minulla on tallissa varalla yksi Webasto AT2000. Veneessä on samanlainen. Pitää varmaan tilata sille säätönuppi, porata pakoputkelle reikä seinään ja laittaa tuo pöhisemään kun se päivä tulee. Tuo Webasto AT2000 on hyväksytty lentokonekäyttöön, ja veneessä olen nukkut monet yöt tuo päällä, lämmitin on kuitenkin veneen sisällä ja vain pakoputki menee ulos.

Aivan samaa luottoa minulla ei ole noihin kiinalaisiin ja venäläsiin planereihin että haluaisin nukkua samassa tilassa niitten kanssa. Niitten sisällä on kuitenkin tuli.

Asentaisin lämmittimen sisätiloihin niin, että se imaisee sisätilojen ilman sisäänsä ja lämmittää sen. Ei niin kuin minulla on veneessä että se lämmittää ulkoa otettavan ilman. Talossa on pienempi ongelma kosteuden poisto ja ilmanvaihto, lämmitettävä tilavuus on vain niin iso että kannattaa lämmittää sitä samaa ilmaa uudestaan ja uudestaan.
 
Back
Ylös Bottom